267 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
O.U.G. nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată prin Legea nr. 104/2014 (M. Of. nr. 88 din 4 februarie 2014; cu modif. ult.) |
O.U.G. nr. 68/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu incidenţă în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi al protecţiei civile (M. Of. nr. 391 din 14 mai 2020) |
– introduce: art. I alin. (1^1)-(1^3), art. I alin. (4^1)-(4^2);
– modifică: art. I alin. (1), art. I alin. (3) partea introductivă, art. I alin. (3) lit. b), art. I alin. (4), art. I alin. (5), art. I alin. (6). |
O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005
(M. Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004; cu modif. ult.) |
– introduce: art. 2 lit. n), art. 4^1-4^6, art. 6 lit. a^1), art. 8^1 alin. (6)-(7), art. 20 lit. o), art. 24^1;
– modifică: art. 4 alin. (1) lit. b), art. 7 alin. (1) lit. a^1), art. 7 alin. (2), art. 8^1, art. 15 alin. (1)-(2), art. 15^1, art. 20 lit. f), art. 25 lit. o), art. 42; – abrogă: art. 2 lit. f), art. 4 alin. (2)-(6), art. 20 lit. a) și lit. c), art. 22 lit. c), art. 23 lit. c), art. 24 lit. c), art. 31 alin. (1)-(2), art. 35 alin. (2). |
|
O.G. nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată prin Legea nr. 363/2002 (M. Of. nr. 544 din 1 septembrie 2001; cu modif. ult.) |
– modifică: art. 8 alin. (2), art. 10. |
|
Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă (rep. M. Of. nr. 554 din 22 iulie 2008; cu modif. ult.) |
– modifică: art. 7. |
În M. Of. nr. 391 din 14 mai 2020 a fost publicată O.U.G. nr. 68/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu incidenţă în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi al protecţiei civile.
Astfel, respectiva ordonanță aduce unele modificări, dar și completări următoarelor acte normative:
– O.U.G. nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă;
– O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă;
– O.G. nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă;
– Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă.
În continuare, vă prezentăm modificările și completările aduse respectivelor acte normative.
O.U.G. nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă
Art. I alin. (1) din O.U.G. nr. 1/2014 (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. I, alin. (1) prevedea:
„(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înființează Departamentul pentru situații de urgență, denumit în continuare Departamentul, structură operațională fără personalitate juridică, cu atribuții de coordonare, cu caracter permanent, la nivel național, a activităților de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, asigurarea și coordonarea resurselor umane, materiale, financiare și de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate, inclusiv primul ajutor calificat și asistența medicală de urgență în cadrul unităților și compartimentelor de primire a urgențelor, denumite în continuare UPU/CPU, până la internarea în spital”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înfiinţează Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare Departamentul, structură operaţională, fără personalitate juridică, cu atribuţii de:
a) coordonare integrată, cu caracter permanent, la nivel naţional, a activităţilor de protecţie civilă, de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, de asigurare a resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării provizorii de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat şi asistenţă medicală de urgenţă, în cadrul unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, denumite în continuare UPU/CPU, precum şi în cadrul structurilor SMURD şi serviciilor publice de ambulanţă, până la internarea în spital sau externarea din UPU/CPU;
b) elaborare, coordonare şi evaluare metodologică a activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat, în colaborare cu structurile specializate ale Ministerului Sănătăţii şi ale celorlalte instituţii sau structuri cu atribuţii în domeniu;
c) coordonare şi evaluare metodologică a activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul intervenţiilor de salvare montană şi în mediul subteran speologic, precum şi a activităţilor de căutare-salvare canină în domeniul situaţiilor de urgenţă, în colaborare cu structurile specializate cu atribuţii în domeniu”.
Art. I alin. (1^1)-(1^3) din O.U.G. nr. 1/2014 (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I, după alin. (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul conținut:
„(1^1) Departamentul asigură monitorizarea, controlul operaţional şi inspecţia activităţii structurilor aflate în coordonare sau coordonare operaţională, implementarea proiectelor cu finanţare externă în domeniul situaţiilor de urgenţă, protecţiei civile şi al cooperării civil-militare, pentru care Departamentul sau structurile din coordonare au calitatea de beneficiari, precum şi implementarea managementului calităţii în cadrul structurilor din subordonare/coordonare şi coordonare operaţională.
(1^2) Departamentul asigură, sub coordonarea ministrului afacerilor interne, comunicarea publică în domeniul situaţiilor de urgenţă şi al dezastrelor, potrivit domeniilor de competenţă ale structurilor aflate în coordonare sau coordonare operaţională.
(1^3) Procedura de elaborare, coordonare şi evaluare metodologică, precum şi evaluare a activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat se stabileşte prin ordin comun a ministrului afacerilor interne şi al ministrului sănătăţii”.
Art. I alin. (3) partea introductivă din O.U.G. nr. 1/2014 (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. I alin. (3), partea introductivă prevedea:
„(3) În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), secretarul de stat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, coordonează:”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I alin. (3), partea introductivă se modifică și va avea următorul conținut:
„(3) La nivelul Ministerului Afacerilor Interne, secretarul de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, coordonează”.
Art. I alin. (3) lit. b) din O.U.G. nr. 1/2014 (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. I alin. (3), lit. b) prevedea:
„(3) În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), secretarul de stat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, coordonează:
(…)
b) Inspectoratul General de Aviație, numai pentru operațiuni de gestionare a situațiilor de urgență”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I alin. (3), lit. b) se modifică și va avea următorul conținut:
„(3) La nivelul Ministerului Afacerilor Interne, secretarul de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, coordonează
(…)
b) Inspectoratul General de Aviaţie, cu excepţia misiunilor de ordine publică care sunt coordonate de către secretarul de stat pentru ordine publică”.
Art. I alin. (4) din O.U.G. nr. 1/2014 (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. I, alin. (4) prevedea:
„(4) Departamentul coordonează operațional serviciile de ambulanță județene, respectiv al municipiului București, UPU/CPU, precum și serviciile publice Salvamont”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:
„(4) Departamentul coordonează operaţional serviciile de ambulanţă judeţene, respectiv Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, UPU/CPU, serviciile publice Salvamont şi Salvaspeo şi activităţile de căutare-salvare canină în domeniul situaţiilor de urgenţă”.
Art. I alin. (4^1)-(4^2) din O.U.G. nr. 1/2014 (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I, după alin. (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1)-(4^2), cu următorul conținut:
„(4^1) Departamentul, Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România şi Corpul Român Salvaspeo elaborează şi emit proceduri operaţionale comune în domeniul coordonării operaţionale şi metodologice, precum şi al evaluării formării profesionale.
(4^2) Departamentul colaborează cu Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România, cu Corpul Român Salvaspeo şi cu asociaţiile de căutare-salvare canină în domeniul situaţiilor de urgenţă în vederea coordonării metodologice şi evaluării activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă, precum şi a exerciţiilor la nivel naţional, regional sau transfrontalier în domeniul intervenţiilor de salvare montană şi în mediul subteran speologic”.
Art. I alin. (5) din O.U.G. nr. 1/2014 (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. I, alin. (5) prevedea:
„(5) Pentru exercitarea atribuțiilor, Departamentul folosește personal specializat, încadrat în condițiile legii, inclusiv prin detașare din cadrul Ministerului Sănătății, precum și din alte instituții publice, după caz. În acest sens, în cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înființează o structură specializată pentru monitorizarea, controlul operațional și inspecția activității serviciilor de ambulanță și UPU/CPU”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I, alin. (5) se modifică și va avea următorul conținut:
„(5) În exercitarea atribuţiilor, Departamentul foloseşte personal încadrat în condiţiile legii, inclusiv prin detaşare, din cadrul Ministerului Sănătăţii, precum şi din alte instituţii publice, după caz”.
Art. I alin. (5^1) din O.U.G. nr. 1/2014 (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul conținut:
„(5^1) În vederea realizării atribuţiilor specifice, Departamentul are în componenţă structuri funcţionale înfiinţate prin ordin al ministrului afacerilor interne”.
Art. I alin. (6) din O.U.G. nr. 1/2014 (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. I, alin. (6) prevedea:
„(6) Departamentul monitorizează activitatea operativă a structurilor pe care le are în coordonare”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. I, alin. (6) se modifică și va avea următorul conținut:
„(6) În exercitarea atribuţiilor, Departamentul colaborează cu celelalte ministere, autorităţi şi instituţii din cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă”.
O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă
Art. 2 lit. f) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 2, lit. f) prevedea:
„În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile folosite au următorul înţeles:
(…)
f) starea de alerta – se declara potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă şi se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgenţă;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 2, lit. f) se abrogă.
Art. 2 lit. n) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 2, după lit. m) se introduce o nouă literă, lit. n), cu următorul conținut:
„În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile folosite au următorul înţeles:
(…)
n) coordonarea operaţională – totalitatea măsurilor dispuse şi a acţiunilor desfăşurate de către factorii de decizie premergător şi pe timpul gestionării unei situaţii de urgenţă, în vederea organizării intervenţiei şi utilizării capabilităţilor disponibile într-o concepţie unitară, pentru atingerea obiectivelor stabilite”.
Art. 4 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 4 alin. (1) lit. b) prevedea:
„(1) Pe durata situaţiilor de urgenţă sau a stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă se întreprind, în condiţiile legii, după caz, acţiuni şi măsuri pentru:
(…)
b) declararea stării de alerta în cazul iminenţei ameninţării sau producerii situaţiei de urgenţă;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (1) lit. b) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Pe durata situaţiilor de urgenţă sau a stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă se întreprind, în condiţiile legii, după caz, acţiuni şi măsuri pentru:
(…)
b) declararea stării de alertă;”.
Art. 4 alin. (2)-(6) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 4, alin. (2)-(6) prevedeau:
„(2) Pe timpul stării de alerta se pot dispune orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forţă majoră.
(3) Măsurile prevăzute la alin. (2) trebuie să fie proporţionale cu situaţiile care le-au determinat şi se aplica cu respectarea condiţiilor şi limitelor prevăzute de lege.
(4) Acţiunile şi măsurile prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) se stabilesc în regulamente, planuri, programe sau în documente operative aprobate prin decizii, ordine ori dispoziţii emise conform reglementărilor în vigoare.
(5) Hotărârea de declarare a stării de alertă cuprinde:
a) baza legală;
b) perioada de aplicare;
c) măsurile dispuse;
d) obligaţiile cetăţenilor şi ale operatorilor economici în ceea ce priveşte participarea la activităţi în folosul comunităţilor locale.
(6) În funcţie de evoluţia situaţiei de urgenţă care a determinat declararea stării de alertă, durata sau aria acesteia se poate prelungi ori extinde sau restrânge, după ca”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (2)-(6) se abrogă.
Art. 4^1-4^6 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 4 se introduc șase noi articole, art. 4^1-4^6, cu următorul conținut:
„Art. 4^1
Starea de alertă reprezintă răspunsul la o situaţie de urgenţă de amploare şi intensitate deosebite, determinată de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporţionale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia şi necesare pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor iminente la adresa vieţii, sănătăţii persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale şi culturale importante ori a proprietăţii.
Art. 4^2
(1) Starea de alertă se declară la nivel local, al municipiului Bucureşti, judeţean sau naţional, atunci când analiza factorilor de risc indică necesitatea amplificării răspunsului la o situaţie de urgenţă, pentru o perioadă limitată de timp, care nu poate fi mai mare de 30 de zile.
(2) Stare de alertă poate fi prelungită ori de câte ori analiza factorilor de risc indică necesitatea menţinerii răspunsului amplificat pentru o perioadă de timp suplimentară, care nu poate fi mai mare de 30 de zile.
(3) Starea de alertă încetează, înainte de împlinirea termenului pentru care a fost declarată ori prelungită, atunci când analiza factorilor de risc indică faptul că nu mai este necesară menţinerea unui răspuns amplificat.
(4) În aplicarea alin. (1)-(3) se analizează cumulativ următorii factori de risc:
a) amploarea situaţiei de urgenţă, respectiv manifestarea generalizată a tipului de risc la nivel local, al municipiului Bucureşti, judeţean sau naţional;
b) intensitatea situaţiei de urgenţă, respectiv viteza de evoluţie, înregistrată sau prognozată, a fenomenelor distructive şi gradul de perturbare a stării de normalitate;
c) insuficienţa şi/sau inadecvarea capabilităţilor de răspuns;
d) densitatea demografică în zona afectată de tipul de risc;
e) existenţa şi gradul de dezvoltare a infrastructurii adecvate gestionării tipului de risc.
Art. 4^3
(1) Comitetul local pentru situaţii de urgenţă declară, cu acordul prefectului, starea de alertă la nivel local, precum şi prelungirea sau încetarea acesteia.
(2) Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă declară, cu acordul ministrului afacerilor interne, starea de alertă la nivelul uneia sau mai multor localităţi din judeţ ori la nivelul întregului judeţ, precum şi prelungirea sau încetarea acesteia. Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă declară, cu acordul ministrului afacerilor interne, starea de alertă la nivelul municipiului Bucureşti.
(3) Comitetul naţional pentru situaţii de urgenţă declară, cu acordul prim-ministrului, starea de alertă la nivelul mai multor judeţe ori la nivel naţional, precum şi prelungirea sau încetarea acesteia.
(4) Hotărârile privind declararea, prelungirea sau încetarea stării de alertă se fundamentează în baza analizei factorilor de risc prevăzuţi la art. 41 de către grupurile de suport tehnico-ştiinţific constituite pe tipuri de risc.
Art. 4^4
La declararea stării de alertă şi pe durata acesteia comitetele pentru situaţii de urgenţă hotărăsc aplicarea, în condiţiile legii, a uneia sau mai multor măsuri pentru creşterea capacităţii de răspuns, pentru asigurarea rezilienţei comunităţilor şi pentru diminuarea impactului tipului de risc.
Art. 4^5
Hotărârile prin care se declară ori se prelungeşte starea de alertă, precum şi cele prin care se stabileşte aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă cuprind:
a) baza legală;
b) perioada stării de alertă;
c) măsuri pentru creşterea capacităţii de răspuns, asigurarea rezilienţei comunităţilor şi diminuarea impactului tipului de risc necesar a fi aplicate, condiţiile concrete de aplicare şi destinatarii acestor măsuri;
d) instituţiile şi autorităţile publice care pun în aplicare sau urmăresc respectarea aplicării măsurilor, după caz.
Art. 4^6
Măsurile aplicate pe durata stării de alertă potrivit art. 44 se reevaluează în cazul instituirii stării de urgenţă potrivit art. 93 din Constituţia României, republicată, în baza analizei factorilor de risc prevăzuţi la art. 4^1”.
Art. 6 lit. a^1) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 6, după lit. a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul conținut:
„Sistemul Naţional are în compunere:
(…)
a^1) Comitetul naţional pentru situaţii de urgenţă;”.
Art. 7 alin. (2) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 7, alin. (2) prevedea:
„(2) Comitetele pentru situaţii de urgenţă sunt organisme interinstituţionale de sprijin al managementului şi se întrunesc semestrial şi ori de câte ori situaţia impune.”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Comitetele pentru situaţii de urgenţă sunt organisme interinstituţionale cu rol decizional în managementul situaţiilor de urgenţă, hotărârile acestora având caracter obligatoriu pentru destinatarii acestora”.
- 1
- 2