O.U.G. nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale – modificări (Legea nr. 174/2015)

Actul modificat Actul modificator Sumar
O.U.G. nr. 86/2014
(M. Of. nr. 920 din 17 decembrie 2014)
Legea nr. 174/2015
(M. Of. nr. 475 din 30 iunie 2015)
modifică: art. 3 alin. (3) lit. c), art. 5 alin. (4), (10), (15) şi (16), art. 13 alin. (1) și (4)
introduce: art. 7 alin. (31), art. 11 alin. (2)-(7), art. 17 alin. (2)
 

 

În M. Of. nr. 475 din 30 iunie 2015, s-a publicat Legea nr. 174/2015 pentru aprobarea O.U.G. nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Legea nr. 174/2015 modifică în mod direct O.U.G. nr. 86/2014, dar și în mod indirect Legea nr. 155/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local (M. Of. nr. 853 din 20 decembrie 2010; cu modif. şi compl. ult.) și O.U.G. nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative (M. Of. nr. 884 din 22 decembrie 2012; cu modif. ult.).

Vom prezenta, în continuare, modificările aduse O.U.G. nr. 86/2014 prin Legea nr. 174/2015:

Art. 3 alin. (3) lit. c) O.U.G. nr. 86/2014 (modificată prin Legea nr. 174/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (3) lit. c) dispunea faptul că, începând cu data intrării în vigoare a respectivei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri preia de la Ministerul Economiei şi exercită:

(…)

c) orice alte atribuţii exercitate de Ministerul Economiei prin Departamentul pentru Energie stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaţionale sau altor acte încheiate potrivit dispoziţiilor legale aplicabile şi corespunzătoare activităţilor preluate.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (3) lit. c) dispune: „Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri preia de la Ministerul Economiei şi exercită:

(…)

c) orice alte atribuţii exercitate de Ministerul Economiei prin Departamentul pentru Energie stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaţionale sau altor acte încheiate potrivit dispoziţiilor legale aplicabile şi corespunzătoare activităţilor preluate, precum şi activitatea desfăşurată de Ministerul Economiei privind concesiunea serviciului public de distribuţie gaze naturale”.

 
Art. 5 alin. (4), (10), (15) şi (16) O.U.G. nr. 86/2014 (modificată prin Legea nr. 174/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 5 alin. (4) prevedea faptul că Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială îndeplinea atribuţii în următoarele domenii de activitate: securitate şi sănătate în muncă, relaţii de muncă, supravegherea pieţei muncii, securitate socială, beneficii sociale.

Potrivit art. 5 alin. (10), Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială, precum şi atribuţiile specifice se aprobau prin hotărâre a Guvernului.

De asemenea, la art. 5 alin. (15), se dispunea faptul că Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii (rep. M. Of. nr. 290 din 3 mai 2012) şi O.U.G. nr. 113/2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (M. Of. nr. 921 din 23 decembrie 2011; cu modif. ult.), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2012, se abrogă la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (10).

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În sfârșit, art. 5 alin. (16) prevedea faptul că, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (10), Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială se desfiinţează.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 5 alin. (4) prevede: „Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială îndeplineşte atribuţii în următoarele domenii de activitate: securitate şi sănătate în muncă, relaţii de muncă, supravegherea pieţei, securitate socială, beneficii sociale”.

De asemenea, art. 5 alin. (10) stabilește: „Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială, precum şi atribuţiile specifice se aprobă prin lege”.

Conform art. 5 alin. (15): „Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 3 mai 2012, cu modificările ulterioare, şi O.U.G. nr. 113/2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (M. Of. nr. 921 din 23 decembrie 2011) aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2012, se abrogă la data intrării în vigoare a legii prevăzute la alin. (10)”.

În sfârșit, art. 5 alin. (16) stabilește: „În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a legii prevăzute la alin. (10), Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială se desfiinţează”.

 
Art. 7 alin. (31) O.U.G. nr. 86/2014 (modificată prin Legea nr. 174/2015)

Noua reglementare

La art. 7, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (31).

Potrivit noii reglementări, art. 7 alin. (31) stabilește: „Preşedintele este ajutat în activitatea de conducere a Autorităţii de un secretar general, numit în condiţiile legii”.

 
Art. 11 alin. (2)-(7) O.U.G. nr. 86/2014 (modificată prin Legea nr. 174/2015)

Noua reglementare

La art. 11, după alin. (1) se introduc şase noi alineate, alin. (2)-(7).

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (2)-(7) prevăd următoarele:

(2) Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului conducătorului entităţii publice asupra sistemului de control intern/managerial se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului.

(3) Secretariatul General al Guvernului prezintă Guvernului, până la sfârşitul semestrului I al anului curent, pentru anul precedent, un raport privind stadiul implementării sistemului de control intern/managerial la nivelul instituţiilor publice la care se exercită funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi al bugetului oricărui fond special.

(4) Pentru anul 2014, Ministerul Finanţelor Publice îşi exercită atribuţiile de raportare a stadiului de implementare a controlului intern/managerial la ordonatorii de credite.

(5) Secretariatul General al Guvernului are responsabilitatea elaborării şi implementării politicii în domeniul sistemelor de control intern/managerial. Secretariatul General al Guvernului îndrumă metodologic, coordonează şi supraveghează implementarea sistemelor de control intern/managerial.

(6) Competenţele Secretariatului General al Guvernului prevăzute la alin. (3) sunt exercitate de către Direcţia de control intern/managerial şi relaţii interinstituţionale, condusă de un director.

(7) Prevederile art. 4 alin. (4) şi (5) şi ale art. 5 alin. (2) şi (3) din O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă”.

 
Art. 13 alin. (1) și (4) O.U.G. nr. 86/2014 (modificată prin Legea nr. 174/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 alin. (1) prevedea faptul că în termenul de 30 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei ordonanţe de urgenţă, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale propun Guvernului spre adoptare proiectele hotărârilor Guvernului pentru reglementarea măsurilor privind organizarea şi funcţionarea lor prevăzute de respectiva ordonanţă de urgenţă.

De asemenea, art. 13 alin. (4) stabilea faptul că, în termen de 15 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la alin. (1), se preluau pe bază de protocol de predare-preluare posturile şi personalul preluat, precum şi patrimoniul instituţiilor publice reorganizate stabilit pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit prevederilor art. 28 alin. (11) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Prevederile bugetare şi execuţia bugetară pe anul 2015 până la data protocolului de predare-primire se preiau în măsura în care prin instrucţiunile prevăzute la art. 15 alin. (5) se prevedea astfel.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (1) prevede: „În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale propun Guvernului, spre adoptare, proiectele hotărârilor Guvernului pentru reglementarea măsurilor privind organizarea şi funcţionarea lor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi, în 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice va elabora proiectul de lege prevăzut la art. 5 alin. (10)”.

De asemenea, art. 13 alin. (4) dispune: „În termen de 15 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului şi a legii prevăzute la alin. (1) se preiau, pe bază de protocol de predare-preluare, posturile şi personalul preluat, precum şi patrimoniul instituţiilor publice reorganizate stabilit pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit prevederilor art. 28 alin. (11) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Prevederile bugetare şi execuţia bugetară pe anul 2015 până la data protocolului de predare-primire se preiau în măsura în care prin instrucţiunile prevăzute la art. 15 alin. (5) se prevede astfel”.

 
Art. 17 alin. (2) O.U.G. nr. 86/2014 (modificată prin Legea nr. 174/2015)

Noua reglementare

La art. 17, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (2).

Potrivit noii reglementări, art. 17 alin. (2) stabilește: „Salarizarea personalului din cadrul Administraţiei Prezidenţiale şi aparatului de lucru al Guvernului se stabileşte la nivelul de salarizare maxim aflat în plată aferent funcţiilor din cadrul aparatului de lucru al Guvernului”.

 
ISTORIC

Act modificat Acte modificatoare
O.U.G. nr. 86/2014
(M. Of. nr. 920 din 17 decembrie 2014)
Rectificare (M. Of. nr. 927 din 19 decembrie 2015)
O.U.G. nr. 29/2015 (M. Of. nr. 474 din 30 iunie 2015)
Legea nr. 174/2015 (M. Of. nr. 475 din 30 iunie 2015)