213 views
În M. Of. nr. 725 din 11 august 2020 a fost publicată H.G. nr. 645/2020 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Administraţie.
În continuare, vom enumera o parte dintre dispozițiile relevante reglementate de către acest act normativ.
Astfel, art. 1 menționează faptul că: „(1) Institutul Naţional de Administraţie, denumit în continuare Institutul, se organizează ca instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei.
(2) Institutul are sediul în municipiul Bucureşti, Str. Occidentului nr. 14, sectorul 1.
(3) Pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor sale, Institutul poate utiliza şi alte spaţii, în condiţiile legii.”
Art. 2 precizează faptul că: „(1) Institutul pune în aplicare direcţiile strategice ale Guvernului privind eficientizarea administraţiei publice prin profesionalizarea personalului din administraţia publică centrală şi locală.
(2) Institutul exercită atribuţii în domeniile:
a) formării profesionale a personalului din administraţia publică;
b) perfecţionării profesionale a personalului din administraţia publică;
c) cercetării-inovării în domeniul administraţiei publice;
d) facilitării comunicării informaţiilor şi cunoştinţelor în domeniul administraţiei publice;
e) asigurării calităţii în domeniul formării personalului din administraţia publică.”
Un alt articol important este art. 3 care prevede faptul că: „(1) În domeniul formării şi perfecţionării profesionale în administraţia publică, pentru îndeplinirea atribuţiilor principale, Institutul realizează următoarele:
a) implementează Strategia privind formarea profesională pentru administraţia publică 2016-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 650/2016, cu modificările ulterioare, în conformitate cu atribuţiile care îi revin;
b) elaborează, până la data de 31 ianuarie, pentru anul în curs, cu respectarea nevoilor de formare comunicate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, grilele de programe de formare profesională şi tematica aferentă acestora, care sunt supuse spre avizare Consiliului de coordonare. Grilele de programe de formare profesională pot fi actualizate semestrial, în funcţie de nevoile suplimentare de formare identificate, şi de îndată, în cazul apariţiei unei modificări legislative importante;
c) întocmeşte oferta de formare pentru programele de formare profesională pe care le organizează, pe care o comunică instituţiilor şi autorităţilor publice şi o publică pe siteul propriu;
d) asigură comunicarea şi buna colaborare instituţională cu celelalte instituţii publice care organizează programe de formare profesională;
e) elaborează metodologia de selecţie a experţilor şi formatorilor cu care colaborează pentru derularea programelor de formare pe care le organizează;
f) întocmeşte şi gestionează evidenţa experţilor şi formatorilor care participă la derularea programelor de formare pentru personalul din administraţia publică;
g) elaborează metodologiile de selecţie a partenerilor în procesul de formare, care se aprobă prin ordin al ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei;
h) fundamentează, elaborează şi implementează programe şi proiecte cu finanţare externă în domeniul său de activitate, monitorizează derularea acestora şi prezintă periodic ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei rapoarte privind modul de derulare a acestora;
i) elaborează regulamentele de organizare şi desfăşurare a programelor de formare specializată derulate de Institut;
j) alte atribuţii prevăzute de lege şi de Regulamentul de organizare şi funcţionare al Institutului.
(2) Institutul asigură programe de formare specializată pentru ocuparea, în condiţiile legii, a funcţiilor corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
(3) Institutul asigură formare pentru:
a) funcţionari publici;
b) personal care îşi exercită activitatea în baza unui contract individual de muncă sau a unui contract de management;
c) persoane alese sau numite în funcţie de demnitate publică sau asimilate acestora;
d) aleşi locali;
e) alte categorii de personal din administraţia publică, stabilite prin lege.
(4) Pentru programele de formare specializată prevăzute la alin. (2) tematica este aprobată de preşedintele Institutului, cu avizul Consiliului de coordonare.
(5) Condiţiile de organizare a programelor de formare specializată prevăzute la alin. (2), numărul comisiilor de concurs şi al comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, componenţa nominală a acestora, tematica pentru concurs, calendarul de desfăşurare a concursului, tariful şi modalităţile pentru plata tarifului de participare la program se stabilesc prin regulamente de organizare şi desfăşurare aprobate prin ordin al ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei, la propunerea preşedintelui Institutului.”
Mai mult decât atât, art. 6 reglementează următoarele aspecte: „În domeniul facilitării comunicării informaţiilor şi cunoştinţelor în materia administraţiei publice, Institutul îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) diseminează rezultatele analizelor, studiilor, rapoartelor, prognozelor, proiectelor în domeniul administraţiei publice realizate, prin diverse forme de comunicare, publicaţii tipărite sau în format electronic;
b) dezvoltă, la nivel naţional, baze de date, biblioteci şi reţele în domeniul formării profesionale, în mod direct sau în parteneriat cu alte persoane juridice, de drept public sau privat din piaţa de formare;
c) pune la dispoziţie instituţiilor şi autorităţilor publice, cu titlu gratuit, baze de date şi biblioteci în domeniul administraţiei publice;
d) organizează seminare şi conferinţe pe teme de interes major pentru administraţia publică centrală şi locală;
e) participă la reţele naţionale şi internaţionale în domeniul formării profesionale şi în domeniul cercetării-inovării în administraţia publică.”
În continuare, art. 7 stabilește faptul că: „În domeniul asigurării calităţii formării personalului din administraţia publică, Institutul îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) stabileşte prin ordin al preşedintelui Institutului, cu avizul Consiliului de coordonare, standardele de calitate pentru programele de formare profesională pe care le organizează;
b) elaborează sau, după caz, actualizează standardele ocupaţionale pentru ocupaţiile din domeniul administraţiei publice;
c) întreprinde demersurile necesare autorizării, în condiţiile legii, a programelor de perfecţionare profesională pe care le organizează;
d) asigură controlul şi monitorizarea respectării standardelor de calitate pentru programele de formare pe care le organizează în mod direct sau pe care le derulează în parteneriat sau în asociere cu alţi furnizori de formare.”
Cu privire la structura organziatorică, Preşedintele Institutului conduce aparatul propriu al Institutului, stabilit prin prezenta hotărâre, numeşte şi eliberează din funcţie personalul acestuia, în condiţiile legii și, totodată, reprezintă Institutul în raporturile cu ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte autorităţi şi instituţii publice centrale şi locale, cu persoane juridice şi fizice române sau străine, precum şi în justiţie.Vicepreşedintele îndeplineşte atribuţiile şi sarcinile care îi sunt delegate de preşedinte prin ordin, în condiţiile legii, potrivit art. 9.
În aceeași ordine de idei, art. 10 menționează faptul că: „(1) Institutul are un secretar general, care face parte din categoria înalţilor funcţionari publici şi este numit în condiţiile legii.
(2) Atribuţiile secretarului general se stabilesc, în condiţiile legii, prin ordin al preşedintelui Institutului.”
Art. 11 reglementează următoarele aspecte: „(1) Numărul maxim de posturi din aparatul propriu al Institutului este de 100, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului preşedintelui Institutului.
(2) Personalul Institutului este format din demnitari, funcţionari publici şi personal contractual.
(3) Structura organizatorică a Institutului este prevăzută în anexa nr. 1.
(4) În cadrul structurii organizatorice, prin ordin al preşedintelui Institutului, având în vedere nevoile instituţionale şi structura de personal, se pot înfiinţa, după caz, servicii, birouri şi/sau alte compartimente, în condiţiile legii.
(5) Statul de funcţii şi structura posturilor pe compartimente se aprobă, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei, la propunerea preşedintelui Institutului.
(6) Salarizarea personalului Institutului se face potrivit legislaţiei în vigoare aplicabile personalului plătit din fonduri publice.
(7) Atribuţiile compartimentelor, atribuţiile şi responsabilităţile personalului, precum şi circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al preşedintelui Institutului, precum şi prin fişa postului.”