Procedura de administrare şi monitorizare a contribuabililor mijlocii (OPANAF nr. 468/2015)

27 feb. 2015
Vizualizari: 5760

Despre

  • În M. Of. nr. 135 din 23 februarie 2015
  • OPANAf nr. 468/2015
  • Procedura de administrare şi monitorizare a contribuabililor mijlocii

2. Contribuabilii mijlocii administrați la Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, efectuează plata obligațiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri fiscale, cu excepția impozitului pe venitul din salarii pentru activitatea sediilor secundare ale acestora, la Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București.

3. Impozitul pe veniturile din salarii datorat de sediile secundare ale contribuabililor mijlocii administrați de administrațiile județene ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, se achită la unitatea Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reședință de județ, respectiv la Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București, pe a cărei rază teritorială își are domiciliu fiscal contribuabilul mijlociu.

4. În situația în care contribuabilul mijlociu face plata impozitului pe veniturile din salarii datorat de sediul său secundar, documentele de plată întocmite de contribuabilul mijlociu în acest scop vor cuprinde în mod obligatoriu și următoarele informații:

a) codul de identificare fiscală și denumirea persoanei care face plata, respectiv contribuabilul mijlociu care a înființat sediul secundar;

b) codul de identificare fiscală al sediului secundar pentru care se face plata;

c) codul IBAN al contului de impozit pe salarii.

5. Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în luna anterioară, unitatea Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reședință de județ/Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București virează lunar, potrivit prevederilor legale în vigoare și precizărilor Ministerului Finanțelor Publice, cotele defalcate prevăzute de lege cuvenite bugetelor locale astfel:

a) pentru contribuabili mijlocii persoane juridice din municipiul București și din județul Ilfov și pentru sediile secundare ale contribuabililor mijlocii care își desfășoară activitatea în municipiul București și în județul Ilfov: la bugetele locale ale sectoarelor municipiului București și la bugetul Consiliului General al Municipiului București, respectiv la bugetele locale ale comunelor, orașelor și la bugetul local al județului Ilfov;

b) pentru contribuabilii mijlocii persoane juridice, altele decât cele prevăzute la lit. a), precum și pentru sediile secundare ale contribuabililor mijlocii care își desfășoară activitatea în județe: la bugetele locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și la bugetele locale ale județelor, pe teritoriul cărora își au sediul social persoanele juridice sau își desfășoară activitatea sediile secundare, după caz.

6. Operațiunile prevăzute la pct. 5 se efectuează în sistem informatic, pe bază de notă contabilă, și se confirmă potrivit procedurilor în vigoare.

7. Conturile de disponibilități ale contribuabililor mijlocii și ale sediilor secundare ale acestora, în care se încasează sume de la instituțiile publice în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (8) și ale art. 6 din O.U.G. nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului (rep. M. Of. nr. 295 din 16 aprilie 2008; cu modif. și compl. ult.), se deschid la unitățile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reședință de județ sau la Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București, după caz.

8. Unitățile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reședință de județ și Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București vor transmite la finele fiecărei zile administrațiilor județene ale finanțelor publice, respectiv Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, situația sumelor încasate în contul 50.69 „Disponibil al agenților economici”, deschis pe numele contribuabililor mijlocii și al sediilor secundare ale acestora, iar acestea au obligația de a stabili în prima zi lucrătoare de la primirea situațiilor respective lista operatorilor economici cu obligații bugetare neachitate, precum și suma aferentă acestor obligații, care se transmite unităților de Trezorerie a Statului cu rol de municipiu reședință de județ, respectiv Activității de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București, după caz, pentru indisponibilizarea contului.

9. Unitățile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reședință de județ și Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București nu vor deconta ordinele de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), prin care contribuabilii mijlocii și sediile secundare ale acestora sau alte persoane juridice împuternicite de aceștia dispun transferul în conturi bancare al sumelor indisponibilizate de organele fiscale, cu excepția celor în care se precizează în mod expres că transferul se efectuează pentru achitarea integrală sau parțială a drepturilor salariale.

10. Sumele încasate în contul 50.69 „Disponibil al agenților economici” în plus față de cele indisponibilizate, precum și cele pentru care nu s-a întocmit de către organul fiscal lista prevăzută la pct. 8 în termenul stabilit pot fi transferate în conturi bancare, cu condiția ca asupra conturilor respective să nu fi fost înființată poprirea prin titluri executorii.

G. Procedura de inspecție fiscală a contribuabililor mijlocii administrați de administrațiile județene ale finanțelor publice din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii

Lit. G, care reglementează procedura de inspecție fiscală a contribuabililor mijlocii administrați de administrațiile județene ale finanțelor publice din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, are următorul conținut:

1. Activitatea de inspecție fiscală se desfășoară în baza titlului VII din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Activitatea de inspecție fiscală la contribuabilii mijlocii din fiecare județ se efectuează de structura cu atribuții de inspecție fiscală – contribuabili mijlocii din cadrul administrației județene a finanțelor publice. Prin excepție, se pot efectua inspecții fiscale la contribuabili mijlocii și de celelalte structuri de inspecție fiscală din cadrul administrației județene a finanțelor publice.

În cazul contribuabililor mijlocii aflați în competența de administrare a Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, activitatea de efectuare a inspecției fiscale se efectuează de personalul cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul acestei structuri.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

2. Acțiunile de verificare la sediile secundare ale contribuabililor mijlocii sunt în competența organelor de inspecție fiscală ale administrațiilor județene ale finanțelor publice sau ale Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, pe a căror rază teritorială se află înregistrat domiciliul fiscal al acestor contribuabili. Rezultatele acțiunilor de verificare la sediile secundare se consemnează în procese-verbale care vor fi centralizate și preluate, după caz, în Raportul de inspecție fiscală ce se finalizează la contribuabilul mijlociu verificat.

3. Verificările efectuate la un contribuabil mijlociu sau la sediul secundar al acestuia se vor putea realiza și prin delegarea de competență, conform prevederilor art. 99 alin. (3) din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

4.

(1) Acțiunile de inspecție fiscală începute la operatori economici care devin contribuabili mijlocii potrivit prevederilor legale se vor finaliza de organele de inspecție fiscală care le-au inițiat. Actul de control, însoțit, după caz, de actul administrativ fiscal emis, se va transmite administrației județene a finanțelor publice competente sau Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, conform prevederilor § egale, spre valorificare.

(2) Acțiunile de inspecție fiscală pentru care au fost comunicate avize de inspecție fiscală sau au fost emise ordine de serviciu în vederea efectuării inspecției fiscale pentru operatori economici care devin contribuabili mijlocii, dar nu au fost începute, conform prevederilor art. 102 alin. (6) din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, până la termenul de predare-primire al dosarului fiscal, vor fi finalizate de organele de inspecție fiscală care le-au inițiat.

H. Activitatea de soluționare a contestațiilor

Potrivit lit. H, care reglementează activitatea de soluționare a contestațiilor, contestațiile formulate la actele administrative fiscale încheiate conform celor prevăzute la lit. G pct. 4 alin. (1) și (2) se depun la organele fiscale emitente ale actelor administrative fiscale contestate. Aceste contestații, însoțite de dosarul contestației, precum și de referatul cu propuneri de soluționare întocmit de organul fiscal emitent se vor transmite spre soluționare organului competent la data înregistrării contestației, potrivit legii.

După soluționare, decizia emisă în soluționarea contestației formulate la actele administrative fiscale emise anterior intrării în vigoare a prezentei proceduri va fi transmisă de organul fiscal emitent al actului atacat către organul fiscal care preia în administrare respectivul contribuabil mijlociu.

I. Procedura de îndrumare și asistență pentru contribuabilii mijlocii administrați de administrațiile județene ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii

Lit. I, care reglementează procedura de îndrumare și asistență pentru contribuabilii mijlocii administrați de administrațiile județene ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii prevede următoarele:

1. Îndrumarea și asistența contribuabililor mijlocii în aplicarea prevederilor legislației fiscale se asigură de administrațiile județene ale finanțelor publice din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii pe a cărei rază teritorială își are domiciliul fiscal contribuabilul mijlociu sau își desfășoară activitatea sediul secundar al acestuia, după caz. Îndrumarea și asistența se fac fie ca urmare a solicitării contribuabililor, fie din inițiativa organului fiscal. Îndrumarea și asistența ca urmare a solicitării contribuabililor mijlocii se realizează în mod prioritar prin e-mail sau telefonic. De asemenea, contribuabilii mijlocii pot solicita asistență prin e-mail sau telefonic Centrului de asistență a contribuabililor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Îndrumarea și asistența din inițiativa organului fiscal se asigură atât prin elaborarea și distribuirea de materiale de informare (ghiduri, broșuri, pliante, afișe etc.), cât și prin orice alte mijloace care pot asigura transmiterea corespunzătoare a informațiilor și mesajelor.

2. În situația în care, din motive tehnice, Sistemul electronic național nu este operațional pentru toți contribuabilii mijlocii, îndrumarea și asistența acestora în ceea ce privește depunerea și primirea declarațiilor fiscale se asigură și de compartimentul de specialitate al administrației județene a finanțelor publice sau al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii, după caz.

J. Procedura de urmărire a respectării înlesnirilor la plată aflate în derulare pentru contribuabilii mijlocii administrați de administrațiile județene ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii

Potrivit lit. J, care conține prevederi cu privire la procedura de urmărire a respectării înlesnirilor la plată aflate în derulare pentru contribuabilii mijlocii administrați de administrațiile județene ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii:

1. Pentru contribuabilii mijlocii, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie se realizează de administrațiile județene ale finanțelor publice și de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii.

2. Pentru sediile secundare ale contribuabililor mijlocii, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie se realizează de către administrațiile județene ale finanțelor publice sau de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, după caz.

3. Actul administrativ prin care se comunică contribuabilului mijlociu pierderea înlesnirii la plată, fie de către contribuabilul mijlociu persoană juridică, fie de către un sediu secundar al acestuia, este emis de către administrațiile județene ale finanțelor publice sau de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii. Administrațiile județene ale finanțelor publice sau Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, după caz, vor întreprinde măsurile care se impun în vederea recuperării sumelor rămase de plată.

K. Procedura de compensare și de restituire a obligațiilor bugetare

Lit. K reglementează procedura de compensare și de restituire a obligațiilor bugetare. Potrivit acesteia:

1. Restituirea sumelor reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare cuvenite, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, contribuabililor mijlocii, inclusiv sediilor secundare ale acestora, se realizează numai după compensarea efectuată cu alte obligații fiscale datorate, în conformitate cu prevederile art. 117 din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

2. Sumele de restituit/rambursat contribuabililor mijlocii vor fi compensate cu obligațiile fiscale restante înregistrate de către aceștia.

3. Cererile de compensare și/sau de restituire ale contribuabililor mijlocii nesoluționate la data efectuării predării-primirii activității de administrare a acestuia de către organul fiscal teritorial, dar aflate în termenul legal de soluționare, vor fi predate, ca parte a dosarului fiscal al contribuabilului, administrațiilor județene ale finanțelor publice sau Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz.

4. Cererile de compensare și/sau de restituire ale contribuabililor care nu mai îndeplinesc criteriile de selecție pentru a fi încadrați în categoria contribuabililor mijlocii, nesoluționate la data efectuării predării-primirii activității de administrare a acestora de către administrațiile județene ale finanțelor publice sau de către Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, dar aflate în termenul legal de soluționare, vor fi predate, ca parte a dosarului fiscal al contribuabilului, organului competent, spre soluționare.

5. Cererile de compensare și/sau de restituire ale contribuabililor care începând cu data de 1 ianuarie devin contribuabili mijlocii, nesoluționate la data efectuării predării-primirii activității de administrare a acestora de către administrațiile județene ale finanțelor publice sau de către Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii, după caz, și al căror termen legal de soluționare se împlinește până la data de 1 ianuarie, vor fi soluționate de organul fiscal căruia i-au fost acestea adresate.

Procedura de administrare și monitorizare a contribuabililor mijlocii (OPANAF nr. 468/2015) was last modified: martie 3rd, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.