O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv – modificări (Legea nr. 133/2021)

Actul modificat Actul modificator Sumar
 

O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv

 

(M. Of. nr. 799 din 12 noiembrie 2003; cu modif. și compl. ult.)

 

 

Legea nr. 133/2021 pentru modificarea şi completarea O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv

(M. Of. nr. 501 din 13 mai 2021)

 

– modifică: art. 5 alin. (1), art. 9 alin. (6), art. 10 alin. (5), art. 13 alin. (3), art. 22;

– introduce: art. 9 alin. (6^1) și (6^2), art. 11^1, art. 21^1.

 

În M. Of. nr. 501 din 13 mai 2021 s-a publicat Legea nr. 133/2021 pentru modificarea şi completarea O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv.

Redăm, în cele ce urmează, o parte dintre modificările esențiale aduse respectivului act normativ.

 

Art. 9 alin. (6^1) și (6^2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, după alin. (6) se introduc două noi alineate, alin. (6^1) şi (6^2), cu următorul cuprins:

(6^1) Exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de către persoane desemnate de conducătorii entităţilor publice fără acordul prevăzut la alin. (6) atrage răspunderea conducătorului entităţii publice pentru legalitatea, regularitatea şi încadrarea în limitele creditelor bugetare şi/sau de angajament, după caz, stabilite potrivit legii, pentru operaţiunile asupra cărora s-a acordat viza.

(6^2) Persoanele desemnate să exercite activitatea de control financiar preventiv propriu sunt independente în luarea deciziilor cu privire la exercitarea vizei. Acestora nu li se poate impune în niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu. Pentru actele îndeplinite, cu respectarea prevederilor legale, în exercitarea atribuţiilor de control financiar preventiv şi în limita acestora, nu se poate dispune încetarea calităţii de persoană desemnată pentru exercitarea controlului financiar preventiv.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

 

 

Art. 11^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu următorul cuprins:

Art. 11^1: Incompatibilităţi specifice şi conflicte de interese

(1) Persoanele desemnate să exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligaţia să respecte regimul juridic al incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese prevăzute pentru funcţionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Persoanele desemnate să exercite activitatea de control financiar preventiv propriu nu pot verifica proiectele de angajamente legale şi ordonanţări de plată privind achiziţii publice sau parteneriate public-private, dacă au făcut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică, achiziţie sectorială, concesiune de lucrări ori servicii sau de parteneriat public-privat.

(3) Persoanele desemnate să exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligaţia de a informa de îndată, în scris, pe conducătorul entităţii publice, în cazul în care se găsesc în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), urmând să se abţină de la orice activitate legată de controlul financiar preventiv propriu, până la desemnarea de către conducător a unei alte persoane care să îndeplinească atribuţiile respective sau remedierea, în alt mod, a situaţiei apărute. În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă, conducătorul este obligat să ia măsurile care se impun pentru exercitarea cu imparţialitate a controlului financiar preventiv propriu şi pentru ieşirea din situaţia de incompatibilitate şi/sau de conflict de interese a persoanelor respective.

(4) Persoanele care exercită activitatea de control financiar preventiv propriu răspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, în raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol.”

 

 

 

Art. 21^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:

Art. 21^1: Aprobarea proiectelor de operaţiuni

Ordonatorul de credite aprobă proiectele de operaţiuni supuse prevederilor prezentei ordonanţe exclusiv pe baza certificărilor şi/sau avizelor conducătorilor compartimentelor de specialitate, a vizei de control financiar preventiv propriu şi a vizei de control financiar preventiv delegat, după caz. Proiectele de operaţiuni refuzate la viza de control financiar preventiv propriu sau delegat, după caz, pot fi aprobate de către ordonatorul de credite în condiţiile art. 21.

 

 

 

Art. 22

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 22 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 22: Gradele profesionale şi salarizarea controlorilor delegaţi

(1) În funcţie de performanţele profesionale atestate de calificativele înregistrate în baza evaluărilor anuale şi de vechimea în funcţie, controlorii delegaţi se încadrează în gradele profesionale I, II şi III. Cerinţele minime şi condiţiile promovării de la un grad profesional la altul se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor.

(2) Salariile de bază, sporurile şi celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegaţi se stabilesc prin asimilare cu funcţia de controlor financiar din structura Curţii de Conturi, respectiv pentru gradul I, II sau III.

(3) Controlorul financiar şef primeşte o indemnizaţie de conducere echivalentă cu cea de director general în Ministerul Finanţelor, iar adjuncţii acestuia, o indemnizaţie de conducere echivalentă cu cea de director în Ministerul Finanţelor.

(4) Până la aplicarea legii privind salarizarea funcţionarilor publici salariile de bază, sporurile şi celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegaţi se menţin la nivelul stabilit anterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, potrivit prevederilor alin. (2) şi evaluării performanţelor profesionale individuale.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 22 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 22: Măsuri operative

(1) Ministerul Finanţelor efectuează inspecţii:

a) când există indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate în efectuarea de operaţiuni;

b) când este sesizat sau există indicii în legătură cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1);

c) când este sesizat în legătură cu efectuarea de operaţiuni pe propria răspundere a ordonatorului de credite fără viză de control financiar preventiv.

(2) Inspecţiile se efectuează de către persoane cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor, în baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finanţelor sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanţelor.

(3) Ordinul de serviciu prevăzut la alin. (2) va preciza, în mod obligatoriu, persoanele desemnate să efectueze inspecţia, obiectivele inspecţiei şi durata inspecţiei.

(4) Instituţiile publice sunt obligate să asigure accesul persoanelor desemnate să efectueze inspecţia la toate documentele, datele şi informaţiile relevante pentru scopul şi obiectivele inspecţiei, la inspectarea bunurilor ce fac obiectul operaţiunilor controlate, precum şi în spaţiile unde se găsesc asemenea bunuri.

(5) Stabilirea atribuţiilor generale în efectuarea inspecţiilor se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iar atribuţiile de detaliu, fluxul informaţional şi metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finanţelor.

(6) În urma inspecţiei efectuate, persoanele desemnate să efectueze inspecţia întocmesc actele prevăzute de legislaţia incidentă activităţii de inspecţie economico-financiară, adaptate la specificul entităţilor publice.

(7) Împotriva actului administrativ emis ca urmare a inspecţiei efectuate la instituţiile publice se poate formula plângere prealabilă, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Plângerea prealabilă se depune la structura care a efectuat inspecţia.

(8) Soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva actului administrativ se face, prin decizie motivată, de către Ministerul Finanţelor, prin structura de specialitate. Decizia de soluţionare a plângerii prealabile este definitivă în sistemul căilor administrative de atac. Împotriva deciziei se poate formula acţiune în instanţă, în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(9) Atribuţiile structurii de specialitate în soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva actelor administrative emise de organele de inspecţie economico-financiară ca urmare a inspecţiilor efectuate la instituţii publice se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.