Normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate – modificări (OPCNAS nr. 388/2021)

Actul modificat Actul modificator Modificări

Normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 288/2014

(M. Of. nr. 376 şi 376 bis din 21 mai 2014)

Ordinul președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (OPCNAS) nr. 388/2021 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 288/2014

(M. Of. nr. 222 din 4 martie 2021)

– modifică: partea I pct. 1.2, pct. 1.3, pct. 1.4, pct. 2.1, subpct. 2.2.2, subpct. 2.3.1.2, subpct. 2.3.3, subpct. 2.3.4, subpct. 2.3.6.2.1 și 2.3.6.2.2, subpct. 2.4.1.6, subpct. 2.4.4.6, subpct. 2.4.4.7, subpct. 2.4.5.3, Partea a II-a introducerea, cap. V „ Misiunea de evaluare a activităţii de audit public intern”, subpct. 6.1.1, subpct. 6.2.1, subpct. 6.2.3, subpct. 6.2.6;

– introduce: partea I pct. 1.3^1-1.3^2, pct. 1.4^1-1.4^3, subpct. 2.3.4^1-2.3.4^2. Subpct. 2.3.5.3^1, subpct. 2.4.1^1, subpct. 2.4.2.2 și 2.4.2.3, subpct. 2.4.4.2^1 și 2.4.4.2^2, subpct. 2.4.4.6^1-2.4.4.6^6, subpct. 2.4.5.4-2.4.5.10;

– abrogă: partea I subpct. 2.3.1.3, subpct. 2.3.6.2.3, subpct. 2.4.1.2.1, subpct. 2.4.1.3.1 alin. al doilea, subpct. 2.4.1.8, anexa nr. 23 „Structurile de audit public intern care sunt organizate în instituţiile publice din sistemul asigurărilor sociale de sănătate” pct. B.

 

 

În M. Of. nr. 222 din 4 martie 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (OPCNAS) nr. 388/2021 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 288/2014.

Astfel, prin respectivul act normativ se aduc unele modificări și completări Normelor metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 288/2014.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante modificări și completări aduse Normelor metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.

 

Partea I „Aplicarea normelor metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate”

 

Pct. 1.2 din Normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate (modificat prin OPCNAS nr. 388/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, pct. 1.2 prevedea:

„1.2. Structurile de audit public intern din instituţiile publice din sistemul asigurărilor sociale de sănătate.

1.2.1. Structurile de audit public intern din instituţiile publice din sistemul asigurărilor sociale de sănătate reprezintă structuri funcţionale de bază în domeniul auditului public intern, sunt organizate în subordinea directă a conducătorului instituţiei publice şi exercită efectiv funcţia de audit public intern.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

1.2.2. Noţiunea de „compartiment” utilizată în Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare (Legea nr. 672/2002), este în sens generic. Structura funcţională de bază în domeniul auditului public intern se stabileşte după parcurgerea următoarelor etape:

a) identificarea tuturor activităţilor desfăşurate atât în cadrul instituţiei publice în care aceasta exercită în mod direct misiuni de audit public intern;

b) identificarea riscurilor asociate activităţilor;

c) identificarea formelor de control intern ataşate fiecărei activităţi;

d) stabilirea riscurilor reziduale ca urmare a exercitării formelor de control;

e) stabilirea fondului de timp necesar efectuării misiunilor de audit public intern, prin luarea în considerare a următorilor factori: bugetul alocat instituţiei publice, numărul instituţiilor publice aflate în subordine, numărul angajaţilor, complexitatea şi importanţa socială a activităţilor, respectarea periodicităţii în auditare, activităţile cu riscuri mari/medii.

1.2.3. După determinarea volumului activităţii de audit public intern şi a numărului de posturi necesare, se stabileşte, prin conexare cu cadrul legal care reglementează organizarea instituţiilor publice, tipul concret al structurii de organizare, respectiv: direcţie, serviciu, birou sau compartiment.

1.2.4. Structura de audit public intern constituită în instituţia publică trebuie să funcţioneze cu cel puţin 2 auditori, angajaţi cu normă întreagă.

1.2.5. Structurile de audit public intern care sunt organizate în instituţiile publice din sistemul asigurărilor sociale de sănătate sunt prezentate în Anexă”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, pct. 1.2 se modifică și va avea următorul conținut:

1.2. Structurile implicate în asigurarea activităţii de audit public intern în cadrul CNAS şi CAS

1.2.1. La nivelul sistemului de asigurări sociale de sănătate, auditul public intern este organizat în baza art. 304 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se realizează de către Direcţia audit public intern (DAPI) a CNAS, ca structură centrală distinctă, specializată, unică.

1.2.2. DAPI îşi exercită atribuţiile în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare, ale Normelor generale privind exercitarea activităţii de audit public intern, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.086/2013, şi ale Normelor metodologice specifice privind exercitarea auditului public intern, aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS.

1.2.3. Directorul DAPI este responsabil pentru conducerea, organizarea, coordonarea şi desfăşurarea activităţilor de audit public intern.

1.2.4. La nivelul CNAS se organizează Comitetul de audit intern (denumit în continuare CAI), în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 554/2014 pentru aprobarea Normelor privind înfiinţarea comitetelor de audit intern.

1.2.5. Secretariatul tehnic este asigurat de DAPI, iar desemnarea persoanei care asigură secretariatul tehnic şi a înlocuitorului acesteia se face prin decizie a directorului DAPI”.

 

Pct. 1.3 din Normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate (modificat prin OPCNAS nr. 388/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, pct. 1.3 prevedea:

„1.3. Organizarea auditului intern în instituţiile publice din sistemul de asigurări sociale de sănătate

1.3.1. La nivelul CNAS, structura de audit public este organizată la nivel de direcţie în subordinea directă a Preşedintelui CNAS, în conformitate cu prevederile art. 11 din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare.

1.3.2. La nivelul caselor de asigurări de sănătate (CAS), Preşedintele – director general stabileşte structura funcţională de audit public intern, cu acordul CNAS; dacă acest acord nu se dă, auditul activităţilor desfăşurate de CAS respective se efectuează de către structura de audit public intern a CNAS”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, pct. 1.3 se modifică și va avea următorul conținut:

1.3. Organizarea Direcţiei audit public intern

1.3.1. La nivelul sistemului de asigurări sociale de sănătate, auditul public intern este organizat şi se exercită distinct de celelalte activităţi din cadrul entităţii, prin intermediul Direcţiei audit public intern (DAPI).

1.3.2. Auditul public intern reprezintă activitatea funcţional-independentă şi obiectivă, de asigurare şi consiliere, concepută să adauge valoare şi să îmbunătăţească activităţile desfăşurate în cadrul CNAS şi CAS.

1.3.3. Auditul public intern ajută CNAS şi CAS să îşi îndeplinească obiectivele printr-o abordare sistematică şi metodică, evaluează şi îmbunătăţeşte eficienţa şi eficacitatea managementului riscului, controlului şi proceselor de guvernanţă.

1.3.4. Obiectivul general al auditului public intern la nivelul CNAS şi CAS îl reprezintă îmbunătăţirea managementului acestora şi poate fi atins, în principal, prin:

a) activitatea de asigurare, care reprezintă examinări obiective ale elementelor probante, efectuate în scopul de a furniza CNAS şi CAS o evaluare independentă a proceselor de management al riscurilor, de control şi de guvernanţă;

b) activitatea de consiliere menită să adauge valoare şi să îmbunătăţească procesele guvernanţei în CNAS şi CAS, fără ca auditorul să îşi asume responsabilităţi manageriale;

c) misiuni ad-hoc, în mod excepţional, pe baza aprobării preşedintelui CNAS;

d) misiuni de urmărire a implementării recomandărilor şi a progreselor înregistrate şi raportate de entitatea/structura auditată.

1.3.5. Sfera auditului public intern cuprinde toate activităţile desfăşurate în cadrul CNAS şi CAS conform atribuţiilor acestora pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite, inclusiv evaluarea sistemului de control intern managerial.

1.3.6. DAPI este dimensionat pe baza volumului de activitate şi a mărimii riscurilor asociate, astfel încât să asigure auditarea tuturor activităţilor cuprinse în sfera auditului public intern, la nivelul CNAS şi CAS, conform prevederilor legale.

1.3.7. Necesarul de posturi se fundamentează şi se propune spre aprobare, cu respectarea actelor normative specifice, preşedintelui CNAS, de către directorul DAPI, după parcurgerea următoarelor etape:

a) identificarea tuturor activităţilor desfăşurate atât în cadrul CNAS, cât şi în cadrul CAS;

b) identificarea riscurilor asociate activităţilor desfăşurate de entităţile prevăzute la lit. a);

c) identificarea formelor de control intern ataşate fiecărei activităţi;

d) stabilirea riscurilor reziduale ca urmare a exercitării formelor de control;

e) stabilirea fondului de timp necesar efectuării misiunilor de audit public intern, prin luarea în considerare a următorilor factori: bugetul alocat CNAS, respectiv CAS, numărul instituţiilor subordonate, complexitatea şi importanţa activităţilor, numărul angajaţilor, respectarea periodicităţii în auditare, activităţile care prezintă riscuri mari/medii”.

 

Pct. 1.3^1-1.3^2 din Normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate (introdus prin OPCNAS nr. 388/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, după pct. 1.3, se introduc două noi puncte, pct. 1.3^1-1.3^2 cu următorul conținut:

„1.3^1. Organizarea Comitetului de audit intern

1.3^1.1. La nivelul CNAS se organizează Comitetul de audit intern (denumit în continuare CAI), în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 554/2014 pentru aprobarea Normelor privind înfiinţarea comitetelor de audit intern.

1.3^1.2. Numărul membrilor comitetului de audit intern este de 5 şi este stabilit prin ordin al preşedintelui CNAS.

1.3^1.3. Membrii Comitetului de audit intern la nivelul CNAS sunt numiţi prin ordin de preşedintele CNAS, cu respectarea componenţei prevăzute la art. 9 alin. (2) din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare.

1.3^1.4. Mandatul membrilor Comitetului de audit intern al CNAS este de 3 ani de la data numirii şi se poate reînnoi o singură dată.

1.3^1.5. CAI are următoarea componenţă:

a) auditori interni cu experienţă de minimum 5 ani – 2 persoane;

b) specialişti cu vechime de minimum 5 ani care activează în domeniul specific de activitate al CNAS sau în domeniile-suport: financiar-contabilitate, resurse umane, juridic, sisteme informatice – 2 persoane;

c) directorul DAPI.

1.3^1.6. Auditorii interni nominalizaţi la subpunctul 1.31.5 lit. a) îşi desfăşoară activitatea în alte instituţii publice care nu sunt subordonate, aflate în coordonarea sau sub autoritatea CNAS şi care îndeplinesc condiţiile pentru constituirea comitetelor de audit intern.

1.3^1.7. Specialiştii nominalizaţi la subpunctul 1.31.5 lit. b) îşi desfăşoară activitatea în cadrul CNAS şi nu ocupă funcţii de conducere.

1.3^1.8. Echilibrul decizional în cadrul comitetului de audit intern se asigură prin cooptarea în număr egal a persoanelor nominalizate la subpunctul 1.31.5 lit. a) şi b).

1.3^1.9. CAI este condus de un preşedinte, ales cu majoritate simplă de voturi dintre membrii comitetului, pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit o singură dată; directorul DAPI nu poate îndeplini funcţia de preşedinte.

1.3^1.10. Regulamentul de organizare şi funcţionare a CAI este elaborat şi aprobat de plenul acestuia, cu o majoritate simplă din voturi, potrivit art. 12 alin. (2) din Normele privind înfiinţarea comitetelor de audit intern, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 554/2014.

1.3^1.11. Membrii CAI primesc o indemnizaţie de şedinţă stabilită în aceleaşi condiţii ca şi indemnizaţia de şedinţă a membrilor Comitetului pentru audit public intern (CAPI). Indemnizaţia se suportă din bugetul CNAS.

1.3^1.12. CAI se întruneşte de două ori pe an, în şedinţe ordinare, sau ori de câte ori este nevoie, în şedinţe extraordinare, numai pentru realizarea atribuţiilor prevăzute la art. 10 lit. b), d) şi f) din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare.

1.3^1.13. La cererea preşedintelui CNAS, preşedintele CAI va participa la şedinţele managementului la vârf, pentru a exprima opinia comitetului cu privire la problemele supuse dezbaterii.

1.3^1.14. Metodologia de selecţie a membrilor CAI este elaborată de DAPI şi propusă spre aprobare preşedintelui CNAS.

1.3^1.15. Metodologia de selecţie a membrilor CAI cuprinde criteriile de selecţie a instituţiilor publice la care sunt transmise scrisori de intenţie în vederea nominalizării persoanelor propuse a face parte din CAI, criteriile de selecţie a structurilor din cadrul CNAS care vor transmite specialişti, criterii de selecţie a membrilor CAI, diverse modele de formulare (scrisori de intenţie) şi alte informaţii şi documente care vor fi detaliate în metodologie.

1.3^1.16. Şedinţele CAI se organizează potrivit regulamentului propriu de organizare şi funcţionare.

1.3^2. Asigurarea Secretariatului tehnic

1.3^2.1. Secretariatul tehnic al comitetului de audit intern de la nivelul CNAS este asigurat de o persoană din cadrul DAPI, desemnată de directorul DAPI şi care are atribuţii prevăzute în acest sens în fişa postului”.

 

Pct. 1.4 din Normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate (modificat prin OPCNAS nr. 388/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, pct. 1.4 prevedea:

„1.4. Atribuţiile structurii de audit public intern.

1.4.1. Structura de audit public intern organizată la nivelul CNAS elaborează norme metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern, avizate de către UCAAPI.

1.4.1.1. Pentru avizarea normelor proprii specifice, CNAS transmite UCAAPI în termen de 90 de zile lucrătoare, de la data luării deciziei de elaborare/actualizare, cu aprobarea conducerii CNAS, proiectele de norme proprii specifice semnate pe fiecare pagină de şeful structurii de audit public intern a CNAS.

1.4.1.2. Structurile de audit public intern care funcţionează la nivelul CAS aplică în activitatea de audit public intern, în mod corespunzător, prevederile normelor metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern elaborate de CNAS.

1.4.2. Elaborează proiectul planului multianual de audit public intern şi, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern, conform dispoziţiilor pct. 2.4.1. şi 2.4.2.

1.4.3. Efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale instituţiei publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate.

1.4.3.1. Auditul public intern se exercită asupra tuturor activităţilor desfăşurate cu privire la formarea şi utilizarea Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, precum şi la administrarea patrimoniului public.

1.4.3.2. Structurile de audit public intern auditează, cel puţin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:

a) activităţile financiare sau cu implicaţii financiare asupra Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate desfăşurate din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea sumelor de către beneficiarii finali.

b) evaluarea, contractarea şi decontarea serviciilor medicale finanţate din Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;

c) administrarea patrimoniului propriu;

d) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului;

e) constituirea veniturilor Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;

f) alocarea creditelor bugetare;

g) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;

h) sistemul de luare a deciziilor;

i) sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate acestora;

j) sistemele informatice.

1.4.3.3. Misiunile dispuse de UCAAPI se cuprind în planul anual de audit public intern al CNAS şi se raportează în termenele fixate.

Modalitatea de planificare, derulare, realizare şi raportare a acestor misiuni respectă în totalitate procedura stabilită de UCAAPI.

Misiunile dispuse de CNAS se cuprind în planul anual de audit public intern al CAS şi se raportează în termenele fixate.

Modalitatea de planificare, derulare, realizare şi raportare a acestor misiuni respectă în totalitate procedura stabilită de CNAS.

1.4.4. Recomandările neînsuşite de către conducătorul CNAS se raportează la UCAAPI sub forma de sinteze ale recomandărilor şi consecinţelor neimplementării acestora, însoţite de documentaţia relevantă în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea trimestrului.

Recomandările neînsuşite de către conducătorul CAS se raportează la CNAS sub forma de sinteze ale recomandărilor şi consecinţelor neimplementării acestora, însoţite de documentaţia relevantă în termen de 5 zile calendaristice de la încheierea trimestrului.

1.4.5. Raportează periodic la UCAAPI asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activitatea de audit public intern al instituţiilor publice din sistemul de asigurări sociale de sănătate.

CAS raportează periodic, sau la solicitare, la CNAS constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activitatea proprie de audit public intern.

1.4.6. Structurile de audit public intern elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern care prezintă modul de realizare a obiectivelor structurii de audit public intern.

1.4.6.1. Raportul anual al activităţii de audit public intern cuprinde următoarele informaţii minimale: constatări, recomandări şi concluzii rezultate din activitatea de audit public intern, progresele înregistrate prin implementarea recomandărilor, iregularităţi sau posibile prejudicii constatate în timpul misiunilor de audit public intern, precum şi informaţii referitoare la pregătirea profesională.

1.4.6.2. Structurile de audit public intern transmit rapoartele anuale privind activitatea de audit intern, astfel:

a) structura de audit public intern a CNAS transmite la UCAAPI raportul activităţii de audit public intern desfăşurată în instituţiile publice din sistemul de asigurări sociale de sănătate, până la data de 15 februarie a anului următor, pentru anul încheiat;

b) structurile de audit public intern ale CAS transmit rapoartele proprii de activitate la structura de audit public intern a CNAS până la data de 15 ianuarie a anului următor, pentru anul încheiat.

1.4.7. Raportează imediat conducătorului instituţiei publice şi structurii de control intern abilitate iregularităţile sau posibilele prejudicii identificate în realizarea misiunilor de audit public intern.

1.4.7.1. Iregularităţile sau posibilele prejudicii constatate de auditorii interni sunt raportate conducătorului instituţiei publice şi structurii de control abilitate, în termen de 3 zile lucrătoare de la constatare.

1.4.7.2. Auditorul intern propune, după caz, suspendarea misiunii de audit public intern în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, cu acordul conducătorului instituţiei publice care a aprobat misiunea, dacă din analiza preliminară a verificărilor efectuate se estimează că prin continuarea acesteia nu se ating obiectivele de audit intern (limitarea accesului, informaţii insuficiente ş.a.).

1.4.7.3. Cazurile de iregularităţi sau posibile prejudicii identificate se cuprind în raportările periodice şi anuale.

1.4.8. Structura de audit public intern a CNAS verifică respectarea normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etică a auditorului intern la structurile de audit public intern organizate la nivelul CAS.

1.4.8.1. Verificarea respectării normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etică a auditorului intern se realizează prin misiuni de evaluare a activităţii de audit public intern planificate sau ad-hoc.

1.4.8.2. Abaterile de la norme, instrucţiuni sau Codul privind conduita etică a auditorului intern constatate pe timpul misiunilor de evaluare sunt corectate prin formularea de recomandări în cooperare cu conducătorul CAS în cauză”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, pct. 1.4 se modifică și va avea următorul conținut:

1.4. Atribuţiile structurilor implicate în realizarea activităţii de audit public intern

1.4.1. Atribuţiile DAPI sunt următoarele:

a) elaborează/actualizează normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, avizate de Unitatea centrală de armonizare pentru auditul public intern din Ministerul Finanţelor, denumită în continuare UCAAPI, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

b) elaborează/actualizează Carta auditului intern, cu avizul Comitetului de audit intern şi al UCAAPI;

c) elaborează proiectul Planului multianual de audit public intern şi, pe baza acestuia, proiectul Planului anual de audit public intern, pe care le supune aprobării preşedintelui CNAS, cu avizul CAI;

d) efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale CNAS şi CAS sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;

e) efectuează auditul public intern asupra tuturor activităţilor desfăşurate în cadrul CNAS şi CAS, cu privire la formarea şi utilizarea fondurilor publice, precum şi la administrarea patrimoniului public. Direcţia de audit public intern auditează, cel puţin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:

(i) activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de entitatea publică din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finanţare externă;

(ii) plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;

(iii) administrarea patrimoniului, precum şi vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;

(iv) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;

(v) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;

(vi) alocarea creditelor bugetare;

(vii) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;

(viii) sistemul de luare a deciziilor;

(ix) sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;

(x) sistemele informatice;

f) realizează în bune condiţii misiunile dispuse de UCAAPI şi cuprinse în planul anual de audit public intern şi le raportează în termenele fixate. Modalitatea de planificare, derulare, realizare şi raportare respectă în totalitate procedura stabilită de UCAAPI;

g) informează trimestrial, în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea trimestrului, UCAAPI despre recomandările neînsuşite de către preşedintele CNAS;

h) raportează periodic către UCAAPI constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activitatea de audit public intern;

i) valorifică rezultatele activităţii de audit public intern şi raportează preşedintelui CNAS şi UCAAPI, prin raportul anual, cu avizul CAI, despre modul de realizare a obiectivelor DAPI;

j) în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, raportează preşedintelui CNAS şi structurii de control intern abilitate, în termen de 3 zile lucrătoare de la constatare;

k) supune analizei CAI, în vederea emiterii unei opinii, recomandările formulate de auditorii interni, inclusiv cele care nu au fost însuşite de preşedintele CNAS;

l) stabileşte criteriile de selectare a instituţiilor publice centrale, în vederea transmiterii scrisorilor de intenţie pentru desemnarea auditorilor interni în CAI;

m) elaborează şi transmite scrisorile de intenţie către instituţiile publice centrale, în vederea selectării auditorilor interni în CAI;

n) stabileşte criteriile de selectare a structurilor interne de specialitate în vederea transmiterii scrisorilor de intenţie pentru desemnarea specialiştilor în CAI;

o) elaborează şi transmite scrisorile de intenţie către structurile de specialitate din cadrul CNAS, pentru selectarea în CAI a specialiştilor în domeniu;

p) elaborează documentaţia prin care se fundamentează propunerile de persoane desemnate pentru CAI, pe baza analizei documentelor primite de la structurile/instituţiile la care s-au comunicat scrisori de intenţie;

q) asigură organizarea, păstrarea şi arhivarea proceselor- verbale ale şedinţelor CAI;

r) asigură secretariatul tehnic al CAI;

s) prelucrează informaţiile din Raportul de activitate al CAI şi le include în Raportul anual privind activitatea de audit public intern din cadrul CNAS şi CAS”.