Normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin H.G. nr. 1872/2005 – modificări (H.G. nr. 716/2016)

11 oct. 2016
Vizualizari: 4703
Art. 76 alin. (3) din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 76 alin. (3) stabilea faptul că odată cu trecerea în proprietate sau în folosință a infrastructurii de îmbunătățiri funciare se transmite și terenul aferent acesteia, care include zonele de protecție.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 76 alin. (3) dispune următoarele:

(3) Odată cu trecerea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului se transmite și terenul aferent acesteia, inclusiv suprafața zonelor de protecție ale acestei infrastructuri, în condițiile prevăzute de lege”.

 

Art. 83 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 83 prevedea faptul că tariful anual se calculează pentru fiecare punct de livrare a apei pentru irigații la care Administrația livrează apă beneficiarului prevăzut într-un contract multianual.

Tariful anual va acoperi costurile estimate de întreținere și reparații ale infrastructurii de irigații din domeniul public și din domeniul privat al statului, aflată în administrarea Administrației. Costurile Administrației cu salarizarea personalului și cele administrative de funcționare a sediului sucursalelor ce răspund de gestionarea amenajării de irigații nu se includ în tariful anual.

Cuantumul tarifului anual aferent fiecărui punct de livrare a apei pentru irigații se calculează potrivit următoarelor criterii:

a) costurile lucrărilor de întreținere și reparații executate pentru un anumit punct de livrare a apei pentru irigații se vor include în tariful ce se va plăti exclusiv pentru acel punct de livrare a apei pentru irigații;
b) costurile lucrărilor de întreținere și reparații ale unui canal de aducțiune sau de distribuție, stație de repompare ori ale altei structuri care livrează direct sau care poate alimenta cu apă un număr de puncte de livrare a apei pentru irigații de pe acel canal, care nu sunt separate de o stație de repompare, se vor include în tariful ce se va plăti pentru fiecare dintre punctele de livrare a apei de pe acel canal. Aceste costuri se vor repartiza uniform în aceeași cotă la hectar pentru întreaga suprafață contractată deservită de acel canal, indiferent de distanța dintre acel punct de livrare a apei pentru irigații și priza canalului, și proporțional cu mărimea suprafeței deservite de fiecare punct de livrare a apei pentru irigații;
c) costurile lucrărilor de întreținere și reparații ale infrastructurii folosite în comun – canal de aducțiune, stație de pompare de bază, stație de repompare sau altă structură – pentru transportul apei de la sursa de apă la punctul de livrare a apei pentru irigații sau canalul pe care sunt situate unul ori mai multe puncte de livrare a apei pentru irigații se vor include în tariful ce se va plăti pentru fiecare punct de livrare a apei pentru irigații de pe acel canal de distribuție. Aceste costuri se vor repartiza uniform în aceeași cota la hectar pentru întreaga suprafață contractată deservită de infrastructura comună, situată între sursa de apă și următoarea stație de repompare, între două stații de repompare succesive sau între ultima stație de repompare și capătul canalului de aducțiune, la care se adaugă o cotă din costurile infrastructurii folosite în comun, situată în amonte de punctul de livrare a apei pentru irigații sau de canalul de distribuție și care este separată de b stație de repompare, proporțional cu mărimea suprafeței deservite de fiecare punct de livrare a apei pentru irigații;
d) costurile de întreținere și reparații necesare pentru punctele de livrare a apei de pe același canal de aducțiune sau de distribuție, care nu este separat de o stație de repompare, se vor include într-un tarif uniform la hectar, indiferent de poziția lor pe canal.

Cuantumul tarifului anual se va stabili anterior încheierii contractului multianual.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 83 – Abrogat.

 

Art. 84 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 84 stabilea faptul că tariful de livrare a apei pentru irigații se calculează pe unitatea de volum de apă, cuantumul sumei ce se plătește de beneficiari fiind proporțional cu volumul de apă livrat de Administrație la punctul de livrare a apei pentru irigații.

Tariful de livrare a apei pentru irigații va acoperi costul apei, costurile de transport al apei de la sursă sau priză la punctul de livrare a apei pentru irigații prin intermediul infrastructurii de irigații din domeniul public și din domeniul privat al statului, aflată în administrarea Administrației. Costurile de transport includ cheltuielile administrative ale unității de administrare și cele cu energia electrică și termică pentru pomparea apei și cel mult 50% din cele cu salarizarea personalului și din cheltuielile administrative ale sediului central, ale sediilor sucursalelor, precum și alte asemenea cheltuieli. Tariful de livrare a apei pentru irigații nu cuprinde costurile de întreținere și reparații, care se acoperă din tariful anual.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Cuantumul tarifului de livrare a apei pentru irigații este același pentru punctele de livrare a apei pentru irigații situate pe același canal de distribuție și care nu sunt separate de o stație de repompare.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 84 dispune următoarele:

Art. 84

(1) Elementele de calcul prevăzute la art. 63 alin. (1) din lege se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.

(2) Tariful de livrare a apei pentru irigații acoperă costurile prevăzute de art. 63 alin. (2) din lege și include taxa pe valoarea adăugată, în conformitate cu prevederile legale în vigoare”.

 

Art. 85, 87 și 88 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 85, 87 și 88 stabileau faptul că tariful sezonier cuprinde costul serviciului de prelevare a apei din sursă și costurile de transport al apei pentru irigații de la sursă/priză până la punctul de livrare a apei pentru irigații, prin intermediul infrastructurii principale de irigații, aflată în administrarea Administrației, cheltuielile de întreținere și reparații ale infrastructurii de irigații, precum și cele administrative și orice alte cheltuieli suplimentare necesare livrării apei prin punctul de livrare a apei pentru irigații prevăzut în contractul sezonier.

De asemenea, tariful sezonier se calculează pe unitatea de volum de apă, cuantumul sumei ce se plătește de beneficiari fiind proporțional cu volumul de apă livrat de Administrație la punctul de livrare a apei pentru irigații.

Art. 87 dispunea faptul că cuantumul propus al subvențiilor de la bugetul de stat ce se estimează că se pot acorda pentru sezonul de irigații din anul următor se comunică de către minister beneficiarilor, până la data de 1 septembrie a fiecărui an.

Valoarea finală a plafonului maxim la hectar, unitar la nivel național, al subvenției de la bugetul de stat se stabilește după aprobarea bugetului de stat.

Art. 88 stabilea faptul că cuantumul maxim al subvenției ce se acordă fiecărei organizații sau federații se calculează pe fiecare punct de livrare a apei pentru irigații prevăzut în contractul multianual în vigoare și pe fiecare suprafață de teren din cadrul teritoriului organizației sau federației, exprimată în hectare, care este deținută în baza unui titlu valabil de proprietate ori de folosință de către membrii organizației sau de către membrii organizațiilor membre ale federației și care poate primi apă pentru irigații de la acel punct de livrare a apei pentru irigații.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 85, 87 și 88 – Abrogate.

 

Art. 90 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 90 dispunea faptul că tarifele de prestații pentru alte activități de îmbunătățiri funciare decât irigațiile se calculează anual de Administrație, în baza normelor metodologice privind calculul și plata tarifelor pentru serviciile de îmbunătățiri funciare, altele decât irigațiile, aprobate prin ordin al ministrului, iar cuantumul acestora se aprobă de consiliul de administrație al Administrației.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 90 stabilește următoarele:

Art. 90

Până la aplicarea abonamentului prevăzut de art. 66 din lege, la solicitarea beneficiarilor, Agenția va pune în funcțiune stațiile de pompare de desecare și va percepe tarifele pentru serviciile de evacuare a apei prin rețeaua de desecare, calculate conform legislației în vigoare”.

 

Art. 91 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 91 prevedea faptul că procedura potrivit căreia se pot solicita subvenții de la bugetul de stat pentru desfășurarea activităților de îmbunătățiri funciare este prevăzută în normele metodologice privind alocarea și acordarea subvențiilor de la bugetul de stat pentru acoperirea unor categorii de cheltuieli necesare desfășurării activităților de îmbunătățiri funciare, ce se aprobă priii ordin al ministrului, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 91 – Abrogat.

 

Pct. 43.3 și 43.4 din anexa la normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 43.3 și 43.4 din anexa la normele metodologice prevăd următoarele:

43.3. După încheierea procesului de lichidare, adunarea generală va hotărî asupra utilizării, distribuirii sau valorificării activelor rămase, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor achiziționate ori edificate din bani publici de către organizații după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, care urmează destinația prevăzută de lege.

43.4. Activele rămase, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor Legii nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele achiziționate ori edificate din bani publici de către organizații, după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, pot fi transmise către alte organizații sau federații, potrivit următoarei proceduri:

a) după adoptarea hotărârii de dizolvare, lichidatorii vor prelua activele aflate în patrimoniul organizației printr-un protocol semnat cu consiliul de administrație;

b) în cazul în care datoriile organizației depășesc valoarea disponibilului financiar și a creanțelor pe care organizația le are asupra altor debitori, se va face publicitate pentru scoaterea la vânzare prin licitație a activelor aflate în proprietatea organizației și se va organiza licitația propriu-zisă;

c) în cazul în care datoriile organizației nu depășesc valoarea disponibilului financiar și a creanțelor, vor fi adresate organizațiilor care au teritorii învecinate sau federațiilor cereri de participare la preluarea în proprietate a activelor și a infrastructurii de îmbunătățiri funciare;

d) în cazul lipsei de interes din partea vreunei organizații cu teritoriul învecinat sau a federației, activele se vor vinde prin licitație publică”.

 

Pct. 38.3 și 38.4 anexa nr. 2 la normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 716/2016)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 38.3 și 38.4 anexa nr. 2 la normele metodologice stabilesc următoarele:

38.3. După încheierea procesului de lichidare, consiliul de administrație va hotărî asupra utilizării, distribuirii sau valorificării activelor rămase, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor Legii nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor achiziționate ori edificate din bani publici de către federații după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, care urmează destinația prevăzută de lege.

38.4. Activele rămase, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor Legii nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele achiziționate ori edificate din bani publici de către federații, după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, pot fi transmise către alte federații, potrivit următoarei proceduri:

a) după adoptarea hotărârii de dizolvare, lichidatorii vor prelua activele aflate în patrimoniul federației printr-un protocol semnat cu consiliul de administrație;

b) în cazul în care datoriile federației depășesc valoarea disponibilului financiar și a creanțelor pe care federația le are asupra altor debitori, se va face publicitate pentru scoaterea la vânzare prin licitație a activelor aflate în proprietatea federației și se va organiza licitația propriu-zisă;

c) în cazul în care datoriile federației nu depășesc valoarea disponibilului financiar și a creanțelor, se vor adresa federațiilor care au teritorii învecinate cereri de participare la preluare în proprietate sau în folosință a activelor și a infrastructurii de îmbunătățiri funciare;

d) în cazul lipsei de interes din partea vreunei federații cu teritoriul învecinat, activele se vor vinde prin licitație publică”.

Alte prevederi relevante

 

În cuprinsul normelor metodologice, sintagma „Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale” se înlocuiește cu sintagma „Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale”.

Contractelor aflate în curs de derulare le sunt aplicabile reglementările în vigoare la data la care au fost încheiate.

Normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin H.G. nr. 1872/2005 – modificări (H.G. nr. 716/2016) was last modified: octombrie 10th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.