69 views
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
Norma nr. 3/2013 privind activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 5/2013 (M. Of. nr. 153 din 22 martie 2013; cu modif. și compl. ult.)
|
Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 18/2021 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 3/2013 privind activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 5/2013
(M. Of. nr. 730 din 26 iulie 2021) |
– modifică: art. 2, art. 32 alin. (2), art. 34 alin. (4) și (5), art. 51 alin. (1), art. 57 alin. (1); – introduce: art. 52 alin. (1^1), art. 66 alin. (2^1), art. 69 alin. (3). |
În M. Of. nr. 730 din 26 iulie 2021 s-a publicat Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 18/2021 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 3/2013 privind activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 5/2013.
Redăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse respectivului act normativ.
Art. 2
Vechea reglementare
„Art. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute de art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) De asemenea, în înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) agentul de marketing persoană juridică reprezintă;
(i) societatea comercială autorizată de către Comisie pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, denumită în continuare broker de pensii private;
(ii) societatea comercială, constituită şi autorizată conform legilor speciale de către Banca Naţională a României, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, care a primit acordul autorităţii de supraveghere ce a emis şi autorizaţia de funcţionare şi care a fost avizată de Comisie pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, denumită în continuare intermediar de pensii private;
b) agentul de marketing persoană fizică – persoana fizică avizată de către Comisie pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat;
c) formatorul – persoana fizică ce desfăşoară activităţi de formare teoretică şi practică a persoanelor implicate în activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat în cadrul programului de pregătire profesională organizat de administrator, de agentul de marketing persoană juridică sau de persoana juridică specializată;
d) marketingul fondului de pensii administrat privat – activitatea condusă de către administrator în vederea atragerii de participanţi la fondul de pensii administrat privat prin intermediul agenţilor de marketing autorizaţi/avizaţi de către Comisie;
e) persoana eligibilă – persoana în vârstă de până la 35 de ani la data luării în evidenţă de către instituţia de evidenţă în sistemul asigurărilor sociale, în baza documentului de asigurare, precum şi persoana care nu a împlinit vârsta de 45 de ani la data semnării actului individual de aderare la un fond de pensii administrat privat, care este asigurată la sistemul public de pensii şi a cărei identitate nu constituie informaţie clasificată;
f) persoana juridică specializată – societatea comercială care, conform actelor normative aplicabile, desfăşoară activităţi de formare profesională şi care este avizată de către Comisie pentru a desfăşura cursuri de pregătire profesională a agenţilor de marketing persoane fizice;
g) Portalul de documentaţie tehnică – aplicaţia informatică ce se accesează la adresa https://w3.csspp.ro/itbox/, care cuprinde instrucţiuni tehnice pentru completarea şi transmiterea în format electronic, către Comisie, a datelor şi informaţiilor sub formă de rapoarte de către entităţile din cadrul sistemului de pensii private;
h) Registrul agenţilor de marketing, denumit în continuare Registru-secţiunea din Registrul fondurilor de pensii private şi al administratorilor care cuprinde informaţii privind agenţii de marketing care au fost autorizaţi/avizaţi de către Comisie;
h^1) semnătura biometrică – semnătură olografă utilizată pe un suport informatic specializat care înregistrează date temporale, precum viteza şi acceleraţia, presiunea cu care se semnează pe suportul informatic specializat, datele grafice ale semnăturii biometrice, unghiul şi diferenţa de unghi utilizate la semnare.
i) sistemul informatic de raportări-sistemul informatic prin care Comisia colectează indicatori primari de la entităţile raportoare, denumit în continuare SIR;
j) XML (eXtensible Markup Language) – formatul standardizat folosit de SIR pentru transferul de date.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(2) De asemenea, în înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) agentul de marketing persoană juridicăreprezintă:
(i) societatea autorizată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare Autoritate, pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, denumită în continuare broker de pensii private;
(ii) societatea autorizată de către Banca Naţională a României sau de către Autoritate şi care este avizată pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, denumită în continuare intermediar de pensii private;
b) agentul de marketing persoană fizică- persoana fizică avizată de către Autoritate pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat;
c) formatorul- persoana fizică ce desfăşoară activităţi de formare teoretică şi practică a persoanelor implicate în activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat în cadrul programului de pregătire profesională organizat de administrator, de agentul de marketing persoană juridică sau de persoana juridică specializată;
d) marketingul fondului de pensii administrat privat- activitatea condusă de către administrator în vederea atragerii de participanţi la fondul de pensii administrat privat prin intermediul agenţilor de marketing autorizaţi/avizaţi de către Autoritate;
e) persoana eligibilă- persoana în vârstă de până la 35 de ani la data luării în evidenţă de către instituţia de evidenţă în sistemul asigurărilor sociale, în baza documentului de asigurare, precum şi persoana care nu a împlinit vârsta de 45 de ani la data semnării actului individual de aderare la un fond de pensii administrat privat, care este asigurată la sistemul public de pensii şi a cărei identitate nu constituie informaţie clasificată;
f) persoana juridică specializată- societatea care, conform actelor normative aplicabile, desfăşoară activităţi de formare profesională şi care este avizată de către Autoritate pentru a desfăşura cursuri de pregătire profesională a agenţilor de marketing persoane fizice;
g) Portalul de documentaţie tehnică- aplicaţia informatică utilizată de către entităţile din cadrul sistemului de pensii private pentru a obţine instrucţiuni tehnice de completare şi transmitere a datelor şi informaţiilor sub formă de rapoarte, în format electronic, către Autoritate;
h) Registrul agenţilor de marketing, denumit în continuare Registru- secţiunea din Registrul fondurilor de pensii private şi al administratorilor care cuprinde informaţii privind agenţii de marketing care au fost autorizaţi/avizaţi de către Autoritate;
i) semnătura biometrică- semnătură olografă utilizată pe un suport informatic specializat care înregistrează date temporale, precum viteza şi acceleraţia, presiunea cu care se semnează pe suportul informatic specializat, datele grafice ale semnăturii biometrice, unghiul şi diferenţa de unghi utilizate la semnare;
j) sistemul informatic de raportări- sistemul informatic prin care Autoritatea colectează indicatori primari de la entităţile raportoare, denumit în continuare SIR;
k) XML (eXtensible Markup Language)- formatul standardizat folosit de SIR pentru transferul de date.”
Art. 32 alin. (2)
Vechea reglementare
„(2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi în cazul lipsei unor documente, se solicită înlocuirea sau completarea acestora.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 32 alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi în cazul lipsei unor documente, se solicită înlocuirea sau completarea acestora, după caz; depunerea documentelor se realizează în termen de 30 de zile de la data solicitării Autorităţii, sub sancţiunea respingerii cererii.”
Art. 34 alin. (4) și (5)
Vechea reglementare
„(4) Pentru orice modificare a informaţiilor cuprinse în tabelul nominal cu privire la agenţii de marketing persoane fizice, administratorul sau agentul de marketing persoană juridică notifică Comisiei, în termenul prevăzut la alin. (1), prin transmiterea tabelului nominal actualizat, în format electronic, sub semnătura electronică extinsă a reprezentantului legal sau a persoanei responsabile cu activitatea de marketing.
(5) Tabelul nominal actualizat conţine numai acele informaţii prevăzute la art. 25 alin. (2) care au suportat modificări, precum şi codul agentului de marketing din Registru, numărul şi data avizului Comisiei.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 34 alin. (4) și (5) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(4) Pentru orice modificare a informaţiilor cuprinse în tabelul nominal cu privire la agenţii de marketing persoane fizice, administratorul sau agentul de marketing persoană juridică notifică Autorităţii, în termenul prevăzut la alin. (1), prin transmiterea tabelului nominal actualizat, în format electronic, sub semnătura electronică calificată a reprezentantului legal sau a persoanei responsabile cu activitatea de marketing.
(5) Tabelul nominal actualizat conţine numai acele informaţii prevăzute la art. 25 alin. (2) care au suportat modificări, precum şi numele şi prenumele agentului de marketing, codul agentului de marketing din Registru, numărul şi data avizului Autorităţii.”
Art. 51 alin. (1)
Vechea reglementare
„(1) Pentru retragerea avizului agenţilor de marketing persoane fizice la iniţiativa administratorului/agentului de marketing persoană juridică, acesta transmite Autorităţii următoarele documente:
a) o Cerere de retragere a avizului sub formă de imagine scanată;
b) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al administratorului sau al agentului de marketing persoană juridică din care reiese că pentru fiecare persoană fizică pentru care se solicită retragerea avizului ca agent de marketing există în arhiva administratorului sau agentului de marketing persoană juridică notificările privind încetarea relaţiilor contractuale cu privire la activitatea de marketing;
c) tabelul nominal al agenţilor de marketing persoane fizice, în format electronic, sub semnătură electronică extinsă.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 51 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 51
(1) Pentru retragerea avizului agenţilor de marketing persoane fizice la iniţiativa administratorului/agentului de marketing persoană juridică, acesta transmite Autorităţii, în format electronic, sub semnătură electronică calificată, următoarele documente:
a) cerere de retragere a avizului;
b) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al administratorului sau al agentului de marketing persoană juridică din care reiese că pentru fiecare persoană fizică pentru care se solicită retragerea avizului ca agent de marketing există în arhiva administratorului sau agentului de marketing persoană juridică notificările privind încetarea relaţiilor contractuale cu privire la activitatea de marketing;
c) tabelul nominal al agenţilor de marketing persoane fizice.”
Art. 57 alin. (1)
Vechea reglementare
„(1) În vederea reavizării agenţilor de marketing persoane fizice, administratorul sau agentul de marketing persoană juridică transmite Comisiei cererea de reavizare prevăzută în anexa nr. 6, sub formă de imagine scanată, însoţită de tabelul nominal al agenţilor de marketing persoane fizice şi de dovada achitării taxei de reavizare prevăzute de actele normative aplicabile, în format electronic, sub semnătură electronică extinsă. Tabelul nominal conţine următoarele informaţii:
a) numele şi prenumele;
b) codul numeric personal;
c) codul agentului de marketing persoană fizică din Registru;
d) data absolvirii cursului pentru actualizarea cunoştinţelor agenţilor de marketing persoane fizice, conformă cu data înscrisă pe certificatul de absolvire, precum şi data absolvirii cursului precedent.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 57 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) În vederea reavizării agenţilor de marketing persoane fizice, administratorul sau agentul de marketing persoană juridică transmite Autorităţii, în format electronic, sub semnătură electronică calificată, cererea de reavizare prevăzută în anexa nr. 6, însoţită de următoarele documente:
a) tabelul nominal al agenţilor de marketing persoane fizice, care conţine următoarele informaţii:
(i) numele şi prenumele;
(ii) codul numeric personal;
(iii) codul agentului de marketing persoană fizică din Registru;
(iv)v data absolvirii cursului pentru actualizarea cunoştinţelor agenţilor de marketing persoane fizice, conformă cu data înscrisă pe certificatul de absolvire, precum şi data absolvirii cursului precedent;
b) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al administratorului sau al agentului de marketing persoană juridică, din care reiese că pentru fiecare persoană fizică pentru care se solicită reavizarea ca agent de marketing sunt îndeplinite condiţiile de avizare prevăzute la art. 24;
c) dovada achitării taxei de reavizare prevăzute de actele normative aplicabile, după caz.”
Art. 52 alin. (1^1)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 52, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
„(1^1) În situaţia prevăzută la art. 48 alin. (1) lit. c), decizia de retragere a avizului agentului de marketing persoană fizică se comunică administratorului sau agentului de marketing persoană juridică, după caz, de către Autoritate, în termen de 10 zile lucrătoare de la adoptare.”â
Art. 66 alin. (2^1)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 66, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
„(2^1) În cazul în care persoana eligibilă semnează actul individual de aderare pe suport informatic specializat utilizând semnătura biometrică sau semnătura electronică calificată, agentul de marketing persoană juridică îl transmite administratorului prin intermediul unui dispozitiv electronic specializat sau prin mijloace de comunicare electronică, după caz, în termen de două zile lucrătoare de la semnare.”
Art. 69 alin. (3)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 69, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
„(3) În cazul în care persoana eligibilă semnează actul individual de aderare pe suport informatic specializat utilizând semnătura biometrică sau semnătura electronică calificată, agentul de marketing persoană fizică care a încheiat un contract cu un administrator îl transmite acestuia prin intermediul unui dispozitiv electronic specializat sau prin mijloace de comunicare electronică, după caz, în termen de două zile lucrătoare de la semnare.”