171 views
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
O.U.G. nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina
(M. Of. 193 din 2 februarie 2022)
O.U.G. nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (M. Of. nr. 1127 din 25 noiembrie 2021)
Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale (M. Of. nr. 618 din 18 iulie 2006)
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015)
O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România (rep. în M. Of. nr. 421 din 5 iunie 2008)
|
O.U.G. nr. 20/2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară
(M. Of. nr. 231 din 8 martie 2022) |
– modifică: OU.G. nr. 15/2022: art. 1 alin. (1) lit. d) și e), art. 1 alin. (3) și (4), art. 2, art. 3, art. 4, art. 6; O.U.G. nr. 121/2021: art. 10; Legea nr. 273/2006: art. 15 alin. (2), art. 36 alin. (1); Legea nr. 227/2015: art. 42 alin. (3); – introduce: OU.G. nr. 15/2022: art. 1 alin. (1) lit. f), art. 1 alin. (1^1), art. 1 alin. (5)-(10), art. 2^1-2^6, art. 7-17; Legea nr. 273/2006: art. 36 alin. (3); Legea nr. 227/2015: art. 25 alin. (4) lit. ț), art. 56 alin. (2^2); O.U.G. nr. 194/2002: art. 81 alin. (2) lit. g). |
În M. Of. nr. 231 din 8 martie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 20/2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din cuprinsul actului normativ.
Art. II
„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la încetarea situaţiei care generează un aflux masiv de persoane din Ucraina, dar nu mai mult de 3 ani, Ministerul Afacerilor Interne poate rechema în activitate/reîncadra, fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de un an, cu acordul acestora, cadre militare/poliţişti care au trecut în rezervă/cărora le-au încetat raporturile de serviciu.
(2) Perioada de un an, prevăzută la alin. (1), poate fi prelungită anual, în condiţiile legii, cu acordul cadrului militar/poliţistului rechemat în activitate/reîncadrat pentru o durată determinată, ce nu poate depăşi 90 de zile de la data încetării situaţiei care generează un aflux masiv de persoane din Ucraina”.
Art. III
„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la încetarea situaţiei care generează un aflux masiv de persoane din Ucraina, dar nu mai mult de 3 ani, Ministerul Afacerilor Interne poate angaja personal fără concurs, în funcţie de nevoi, pentru activităţi specifice domeniilor migraţie şi azil, situaţii de urgenţă şi ordine şi siguranţă publică, pentru o durată determinată, ce nu poate depăşi 90 de zile de la data încetării situaţiei respective.
(2) Normele procedurale pentru aplicarea prevederilor alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne”.
Art. IV
„(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, Guvernul poate aproba în semestrul I, prin memorandum, în situaţii temeinic justificate, utilizarea totală sau parţială a creditelor de angajament şi creditelor bugetare reţinute în proporţie de 10% pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat cărora le revin atribuţii de gestiune a situaţiei rezultate ca urmare a conflictului armat din Ucraina.
(2) Prin derogare de la termenele şi limitele prevăzute la art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la sfârşitul exerciţiului bugetar, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat şi Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, cărora le revin atribuţii de gestiune a situaţiei rezultate ca urmare a conflictului armat din Ucraina, să aprobe virări de credite de angajament şi credite bugetare, între celelalte subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare, din prevederile capitolului bugetar, de la un capitol bugetar la altul, respectiv între programe bugetare, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate”.
Art. VI
„(1) Cetăţenii ucraineni intraţi legal pe teritoriul României şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi încadraţi în muncă fără avizul de angajare prevăzut la art. 3 alin. (1) şi art. 17 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, aprobată prin Legea nr. 14/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Persoanelor prevăzute la alin. (1) li se prelungeşte dreptul de şedere în scop de muncă potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fără obligativitatea obţinerii unei vize de lungă şedere pentru angajare în muncă.
(3) Încadrarea în muncă a cetăţenilor ucraineni, care provin din zona de conflict armat din Ucraina, care nu deţin documente care să probeze calificarea profesională sau experienţa în activitate necesare ocupării unui loc de muncă, se poate realiza, pentru o perioadă de 12 luni cu posibilitatea de prelungire cu perioade de 6 luni, pentru maximum un an, în baza declaraţiei pe propria răspundere a acestora că îndeplinesc condiţiile de calificare profesională şi experienţă în activitate necesare ocupării locului de muncă pe care urmează să fie încadraţi şi nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfăşoară sau urmează să o desfăşoare pe teritoriul României.
(4) Procedura de încadrare în muncă pentru persoanele prevăzute la alin. (3) se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) Încadrarea în muncă a persoanelor prevăzute la alin. (3) se realizează cu respectarea prevederilor art. 29 şi art. 31 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale şi personale ale persoanei care solicită angajarea, respectiv stabilirea unei perioade de probă pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului individual de muncă.
(6) Prevederile alin. (3) nu se aplică în cazul cetăţenilor ucraineni proveniţi din zona de conflict armat din Ucraina, care doresc să acceadă la ori să exercite în România, în mod independent sau ca salariat, profesiile de medic, medic dentist, farmacist, asistent medical generalist, moaşă, medic veterinar şi arhitect sau una din profesiile prevăzute la anexele nr. 2, 4 şi 8 din Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Cetăţenii ucraineni prevăzuţi la alin. (1) au acces la sistemul asigurărilor pentru şomaj, la măsurile de prevenire a şomajului şi la măsurile pentru stimularea ocupării forţei de muncă, acordate în urma înregistrării la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile stabilite pentru cetăţenii români de prevederile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare”.
Art. VIII
„(1) Persoanele fizice şi persoanele juridice, cu excepţia instituţiilor şi autorităţilor publice, pot dona sume de bani care se colectează de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă într-un cont distinct de disponibil în lei deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, potrivit prevederilor art. X pentru acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.
(2) Campania de donare de sume potrivit prevederilor alin. (1) se desfăşoară de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până la data de 31 decembrie 2022”.
Art. IX
„(1) Prin derogare de la prevederile art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, contribuabilii potrivit titlului II «Impozitul pe profit» din acelaşi act normativ deduc la calculul rezultatului fiscal sumele reprezentând donaţiile în bani acordate potrivit prevederilor art. VIII.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele juridice – contribuabili potrivit titlului III «Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor» din acelaşi act normativ scad din baza impozabilă sumele reprezentând donaţiile în bani acordate potrivit prevederilor art. VIII.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) şi alin. (7) lit. e) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele fizice care determină venitul net anual, în sistem real, pe baza datelor din contabilitate pot deduce cheltuielile reprezentând donaţiile în bani acordate potrivit prevederilor art. VIII”.
Art. X
„(1) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă solicită deschiderea contului 50.07.03 «Disponibil din donaţii aferente ajutoarelor umanitare pentru Ucraina» la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi poate deschide conturi în lei şi valută la orice instituţie de credit, care se vor comunica public pe pagina proprie de internet, a Ministerului Afacerilor Interne şi pe pagina Guvernului României, precum şi pe alte căi mediatice.
(2) Contul distinct de disponibil în lei deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti potrivit alin. (1) nu este purtător de dobândă şi nu este supus executării silite.
(3) În contul distinct de disponibil în lei deschis la Trezoreria Statului potrivit alin. (1) persoanele juridice şi persoanele fizice pot achita sume prin virament bancar, precum şi online prin intermediul «Sistemului naţional electronic de plată» – SNEP, dezvoltat, implementat, administrat şi operat de Autoritatea pentru Digitalizarea României, disponibil la adresa www.ghişeul.ro, prin intermediul cardurilor de debit şi al cardurilor de credit.
(4) Sumele prevăzute la art. VIII alin. (1) pot fi achitate şi în numerar la casieriile unităţilor Trezoreriei Statului sau prin intermediul POS-urilor instalate la unităţile Trezoreriei Statului. Pentru sumele încasate prin intermediul POS-urilor instalate la unităţile Trezoreriei Statului, comisioanele se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul instituţiilor publice din structura cărora fac parte unităţile Trezoreriei Statului.
(5) Sumele colectate prin intermediul unităţilor Trezoreriei Statului potrivit alin. (4) se virează zilnic în contul prevăzut la alin. (1) deschis pe numele Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, potrivit instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor.
(6) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă virează sumele colectate în conturile deschise la instituţiile de credit, în ultima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, în contul prevăzut la alin. (1), deschis pe numele acestuia la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
(7) În situaţia în care sumele colectate au fost depuse în valută la instituţiile de credit, acestea se transferă în echivalent lei calculat la cursul de schimb valutar al instituţiei de credit din ziua transferului”.
Art. XI
„Toate cheltuielile necesare pentru colectarea fondurilor şi pentru gestionarea conturilor deschise în lei şi în valută la instituţii de credit vor fi suportate prin sume puse la dispoziţie de Ministerul Afacerilor Interne în bugetul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă”.
Art. XII
„(1) În prima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, sumele colectate în contul de disponibilităţi prevăzut la art. X alin. (1) în săptămâna anterioară, deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, se transferă de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă într-un cont de venituri ale bugetului de stat corespunzător unei poziţii distincte de clasificaţie, codificat cu codul de identificare fiscală al acestuia.
(2) Se autorizează Ministerul Finanţelor ca la propunerea Ministerului Afacerilor Interne să introducă modificările ce decurg din aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă în volumul şi structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului aprobat Ministerului Afacerilor Interne pe anul 2022.
(3) Se autorizează Ministerul Afacerilor Interne să detalieze modificările prevăzute la alin. (2) şi să introducă modificările corespunzătoare în anexele la bugetul propriu”.
Art. XIX
„(1) Ordinul comun prevăzut la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, se adoptă în termen de 3 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Ordinul prevăzut la art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022 se adoptă în termen de 3 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Ordinul prevăzut la art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022 se adoptă în termen de 3 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
Art. XX
„Prelucrarea datelor personale de către toate entităţile implicate în activităţile reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă se efectuează cu respectarea Regulamentului nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a altor acte normative incidente din domeniul protecţiei datelor personale”.