1.030 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 95/2006 (M. Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006; cu modif. ult.) |
Legea nr. 126/2015 (M. Of. nr. 395 din 5 iunie 2015) |
– modifică: art. 17 alin. (2) lit. c), art. 175 alin. (5), art. 175 alin. (6), art. 176 alin. (1), art. 177 alin. (1), art. 190 alin. (3) lit. a), art. 204, art. 238, art. 239 – introduce: art. 175 alin. (51), art. 175 alin. (8) – abrogă: art. 2391 |
Legea nr. 126/2015 modifică indirect Legea nr. 95/2006 (M. Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006; cu modif. ult. )
Art. 17 alin. (2) lit. c) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 17 alin. (2) lit. c) prevedea faptul că în scopul îndeplinirii acestor obiective, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti aveau, în principal, mai multe atribuţii, printre care și aceea de a urmări aplicarea criteriilor de control al calităţii serviciilor medicale pe baza standardelor de acreditare adoptate de către Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate;
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 17 alin. (2) lit. c) prevede: faptul că în scopul îndeplinirii acestor obiective, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti au, în principal, următoarele atribuţii: „(…) c) urmăresc aplicarea criteriilor de control al calităţii serviciilor medicale pe baza standardelor de acreditare adoptate de către Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate”.
Art. 175 alin. (5) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 175 alin. (5) prevedea: Din Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor făceau parte reprezentanţi ai Preşedinţiei, Guvernului, Academiei Române, Colegiului Medicilor din România, Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România. Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, precum şi rudele sau afinii acestora până la gradul al IV-lea inclusiv erau incompatibili cu calitatea de membru în organele de conducere ale spitalelor şi nu puteau deţine cabinete sau clinici private.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 175 alin. (5) prevede: „Colegiul director al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, organism colectiv de conducere al Autorităţii, este format din reprezentanţi ai următoarelor autorităţi, instituţii şi organizaţii profesionale:
- a) un reprezentant al Administraţiei Prezidenţiale;
- b) 2 reprezentanţi ai Guvernului României;
- c) un reprezentant al Academiei Române;
- d) un reprezentant al Academiei de Ştiinţe Medicale;
- e) un reprezentant al Asociaţiei Naţionale a Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România;
- f) un reprezentant al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
- g) un reprezentant al Colegiului Medicilor din România;
- h) un reprezentant al Colegiului Medicilor Dentişti din România;
- i) un reprezentant al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
- j) un reprezentant al Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în sistemul sanitar din România;
- k) un reprezentant al Asociaţiei Spitalelor din România;
- l) un reprezentant al Asociaţiei Spitalelor Private din România;
- m) un reprezentant al Asociaţiei Naţionale a Farmaciştilor de Spital din România;
- n) un reprezentant al Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti;
- o) un reprezentant al Societăţii Naţionale de Medicină a Familiei;
- p) 3 reprezentanţi desemnaţi de organizaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector sanitar;
- q) 3 reprezentanţi desemnaţi de asociaţiile reprezentative ale pacienţilor la nivel naţional;
- r) preşedintele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate”.
Art. 175 alin. (51) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Noua reglementare
La art. 175, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (51).
Potrivit noii reglementări, art. 175 alin. (51) dispune: „Membrii Colegiului director, precum şi rudele sau afinii acestora până la gradul al II – lea inclusiv, sunt incompatibili cu calitatea de angajat al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, cu cea de membru în organele de conducere sau de asociat al unităţilor sanitare, precum şi al societăţilor cu profil de asigurări, farmaceutic sau de aparatură medicală”.
Art. 175 alin. (6) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 175 alin. (6) stabilea faptul că pentru obţinerea acreditării se percepea o taxă de acreditare, al cărei nivel se aproba prin ordin al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, la propunerea ministrului sănătăţii publice.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 175 alin. (6) stabilește: „Pentru obţinerea acreditării se percepe o taxă de acreditare, valabilă pentru un ciclu de acreditare, al cărei nivel se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, la propunerea fundamentată a Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate”.
Art. 175 alin. (8) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Noua reglementare
La art. 175, după alin. (7) se introduce un nou alineat, alin. (8).
Potrivit noii reglementări, art. 175 alin. (8) stabilește: „Pentru îndeplinirea misiunii sale, Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate colaborează, pe bază de contracte civile, încheiate potrivit prevederilor Codului civil, cu evaluatori de servicii de sănătate şi experţi în domeniul de activitate al Autorităţii”.
Art. 176 alin. (1) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 176 alin. (1) dispunea faptul că procedurile, standardele şi metodologia de acreditare se elaborau de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor şi se aprobau prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 176 alin. (1) dispune: „Procedurile, standardele şi metodologia de acreditare, valabile pentru un ciclu de acreditare de 5 ani, se elaborează de către Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate, se adoptă prin consensul autorităţilor, instituţiilor şi organizaţiilor care au reprezentanţi în Colegiul director al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate şi se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii”.
Art. 177 alin. (1) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 177 alin. (1) prevedea faptul că acreditarea era valabilă 5 ani. Înainte de expirarea termenului, unitatea sanitară solicita evaluarea în vederea reacreditării.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 177 alin. (1) prevede: „Acreditarea este valabilă pentru o perioadă de 5 ani. Înainte de expirarea termenului, unitatea sanitară solicită evaluarea în vederea intrării într-un nou ciclu de acreditare”.
Art. 190 alin. (3) lit. a) Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 190 alin. (3) lit. a) prevedea faptul că finanţarea Spitalului Clinic Universitar de Urgenţă Elias se asigura de la bugetul de stat, pentru situaţia prevăzută la alin. (2) lit. b), d) şi e), prin bugetul Academiei Române şi prin transfer din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Spitalului Elias, pe bază de contract încheiat între ordonatorii de credite;
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 190 alin. (3) lit. a) prevede faptul că finanţarea Spitalului Clinic Universitar de Urgenţă Elias se asigură: „(…) a) de la bugetul de stat, pentru situaţia prevăzută la alin. (2) lit. b), d) şi e), prin bugetul Academiei Române şi prin transfer din bugetul Ministerului Sănătăţii, prin Direcţia de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti, către bugetul Spitalului Universitar de Urgenţă Elias, pe bază de contract încheiat între ordonatorii de credite”.
Art. 204 Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 204 prevedea la alin. (1) faptul că, dacă în termen de un an de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare prevăzute la art. 176 alin. (1) spitalele nu solicitau acreditarea în condiţiile legii, acestea pierdeau dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice.
De asemenea, la alin. prevedea faptul că, dacă spitalele acreditate nu solicitau reacreditarea, în condiţiile legii, cu cel puţin 6 luni înainte de încetarea valabilităţii acreditării, pierdeau dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 204 prevede: „(1) Dacă în termen de un an de la obţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare spitalele nu solicită acreditarea în condiţiile legii, acestea pierd dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice.
(2) Dacă spitalele acreditate nu solicită intrarea într-un nou ciclu de acreditare cu cel puţin 9 luni înainte de încetarea valabilităţii acreditării, pierd dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice”.
Art. 238 Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 238 prevedea faptul că asigurarea calităţii serviciilor din pachetul de bază pentru asiguraţi revenea CNAS prin respectarea următoarelor măsuri:
- a) acceptarea încheierii de contracte numai cu furnizori autorizaţi şi evaluaţi conform legii;
- b) existenţa unui sistem informaţional corespunzător asigurării unei evidenţe primare privind diagnosticul şi terapia aplicată;
- c) respectarea de către furnizori a criteriilor de calitate a asistenţei medicale şi stomatologice, elaborate de către Ministerul Sănătăţii şi CNA.
- d) utilizarea pentru tratamentul afecţiunilor numai a medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
- e) utilizarea materialelor sanitare şi a dispozitivelor medicale autorizate, conform legii.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 238 prevede: „(1) Evaluarea calităţii serviciilor de sănătate în vederea acreditării unităţilor sanitare revine Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate.
(2) Evaluarea şi acreditarea unităţilor sanitare se face în baza standardelor, procedurilor şi metodologiei elaborate de Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate.
(3) CNAS încheie contracte numai cu unităţile sanitare acreditate care respectă următoarele condiţii:
- a) dispun de un sistem informaţional şi informatic a cărui utilizare permite evidenţa, raportarea, decontarea şi controlul serviciilor medicale efectuate, conform cerinţelor CNAS;
- b) utilizează pentru tratamentul afecţiunilor numai medicamente din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
- c) utilizează materiale sanitare şi dispozitive medicale autorizate, conform legii”.
Art. 239 Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 239 dispune la primul alineat: Criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor se elaborau de Ministerul Sănătăţii Publice şi CNAS şi se refereau la diagnostic şi tratamentul medico-chirurgical şi stomatologic.
De asemenea, la alineatul următor stabilea faptul: Criteriile erau obligatorii pentru toţi furnizorii de servicii medicale care încheiaseră contracte cu casele de asigurări.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 239 dispune: „Calitatea serviciilor de sănătate furnizate de către unităţile sanitare este verificată, în cursul unui ciclu de acreditare, de către structurile de control al calităţii serviciilor de sănătate din cadrul Ministerului Sănătăţii şi al direcţiilor de sănătate publică”.
Art. 2391 Legea nr. 95/2006 (modificată prin Legea nr. 126/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2391 prevedea faptul că în vederea respectării calităţii serviciilor medicale furnizate asiguraţilor, CNAS şi casele de asigurări de sănătate organizau controlul activităţii medicale, pe baza criteriilor prevăzute la art. 238 lit. c) şi la art. 239.
Noua reglementare
Art. 2391 – abrogat.
Alte prevederi ale Legii nr. 126/2015
Potrivit art. II, în vederea asigurării funcţionării Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, numărul maxim de posturi, aprobat şi finanţat în anul 2015 pentru Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, se suplimentează cu 25 de posturi.