Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice – modificări (O.U.G. nr. 103/2017)

9 ian. 2018
Vizualizari: 22178
Art. 133 alin. (1), (5), (6), (8) și (10) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 133 alin. (1), (5), (6), (8) și (10) prevedeau:

„(1) Conducerea CNPP este asigurată de președinte și consiliul de administrație, compus din 23 de persoane, dintre care un președinte și 22 de membri.

(…)

(5) Membrii consiliului de administrație sunt reprezentanți ai Guvernului, ai caselor de pensii sectoriale, patronatelor, sindicatelor și pensionarilor, după cum urmează:

a) 5 reprezentanți ai Guvernului, desemnați de ministrul muncii, familiei și protecției sociale;

b) 3 reprezentanți ai caselor de pensii sectoriale, desemnați de conducătorii instituțiilor publice prevăzute la art. 132 alin. (1);

c) 5 reprezentanți ai patronatelor, desemnați de organizațiile patronale reprezentative la nivel național;

d) 5 reprezentanți ai sindicatelor, desemnați de organizațiile sindicale reprezentative la nivel național;

e) 4 reprezentanți ai pensionarilor, desemnați de organizațiile naționale ale pensionarilor.

(6) Sunt reprezentative la nivel național organizațiile patronale și sindicale care îndeplinesc condițiile prevăzute de Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(…)

(8) Consiliul de administrație funcționează în mod legal în prezența a cel puțin 15 dintre membrii săi.

(…)

(10) În cazul încetării mandatului, ca urmare a revocării, a demisiei sau a decesului, vor fi numite, respectiv desemnate alte persoane până la expirarea duratei mandatului inițial”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 133, alin. (1), (5), (6), (8) și (10) se modifică și vor avea următorul cuprins:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„(1) Conducerea CNPP este asigurată de președinte și consiliul de administrație, compus din 19 persoane, dintre care un președinte și 18 membri.

(…)

(5) Membrii consiliului de administrație sunt reprezentanți ai Guvernului, patronatelor, sindicatelor și pensionarilor, după cum urmează:

a) 5 reprezentanți ai Guvernului, desemnați de ministrul muncii și justiției sociale;

b) 5 reprezentanți ai patronatelor, desemnați de organizațiile patronale reprezentative la nivel național;

c) 5 reprezentanți ai sindicatelor, desemnați de organizațiile sindicale reprezentative la nivel național;

d) 3 reprezentanți ai pensionarilor, desemnați de organizațiile naționale ale pensionarilor.

(6) Sunt reprezentative la nivel național organizațiile patronale și sindicale care îndeplinesc condițiile prevăzute de Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(…)

(8) Consiliul de administrație funcționează în mod legal în prezența a cel puțin 13 dintre membrii săi.

(…)

(10) În cazul încetării mandatului, ca urmare a revocării, a demisiei sau a decesului, vor fi numite, respectiv desemnate, alte persoane”.

 

Art. 133 alin. (11) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 133, după alin. (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:

„(11) Indemnizația de ședință pentru membrii consiliului de administrație se stabilește la nivelul a 10% din indemnizația președintelui; indemnizația secretarului consiliului de administrație se stabilește la nivelul a 5% din indemnizația președintelui; totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului de administrație, ca urmare a participării la ședințe, nu poate depăși, într-o lună, 20% din indemnizația președintelui. Indemnizațiile de ședință se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat, cu respectarea prevederilor art. 137”.

 

Art. 134 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 134 alin. (2) prevedea:

„(2) Statutul cuprinde în mod obligatoriu atribuțiile consiliului de administrație, ale președintelui CNPP, modul de organizare și funcționare a CNPP, atribuțiile caselor teritoriale de pensii, precum și modul de colaborare cu casele de pensii sectoriale”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 134, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Statutul cuprinde în mod obligatoriu atribuțiile consiliului de administrație, ale președintelui CNPP, modul de organizare și funcționare a CNPP, precum și atribuțiile caselor teritoriale de pensii”.

 

Art. 135 din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 135 prevedea:

„Atribuțiile, organizarea și funcționarea caselor de pensii sectoriale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Administrației și Internelor și Serviciului Român de Informații, adoptată în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 135 se abrogă.

 

Art. 136 alin. (1) și (2) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 136 alin. (1) și (2) prevedeau:

„(1) Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, ministrul apărării naționale, ministrul administrației și internelor și directorul Serviciului Român de Informații sunt ordonatori principali de credite pentru bugetul asigurărilor sociale de stat.

(2) Ministrul muncii, familiei și protecției sociale poate delega atribuțiile prevăzute de dispozițiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de credite bugetare președintelui CNPP”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 136, alin. (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Ministrul muncii și justiției sociale este ordonator principal de credite pentru bugetul asigurărilor sociale de stat.

(2) Ministrul muncii și justiției sociale poate delega atribuțiile prevăzute de dispozițiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de credite bugetare președintelui CNPP”.

 

Art. 136 alin. (4) și art. 137 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 136 alin. (4) și art. 137 alin. (2) prevedeau:

„Art. 136

(…)

(4) Directorii caselor de pensii sectoriale sunt ordonatori terțiari de credite pentru cheltuielile cu prestațiile achitate din bugetul asigurărilor sociale de stat.

Art. 137

(…)

(2) Cheltuielile privind organizarea și funcționarea caselor de pensii sectoriale se suportă din bugetul de stat, prin bugetele instituțiilor publice în subordinea cărora funcționează”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 136, alin. (4) se abrogă și de asemenea, la art. 137, alin. (2) se abrogă.

 

Titlul secț. a 2-a din cap. VI din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, titlul secț. a 2-a din cap. VI era:

„Secț. a 2-a (Atribuțiile CNPP, ale caselor teritoriale de pensii și ale caselor de pensii sectoriale)”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la cap. VI, titlul secț. a 2-a se modifică și va avea următorul cuprins:

„Secț. a 2-a (Atribuțiile CNPP și ale caselor teritoriale de pensii)”.

 

Art. 138 lit. c), d), h), i), k) și n) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 138 lit. c), d), h), i), k) și n) prevedea:

„În aplicarea prevederilor prezentei legi, CNPP îndeplinește, în principal, următoarele atribuții:

(…)

c) prezintă Guvernului și partenerilor sociali rapoarte cu privire la modul de administrare a bugetului asigurărilor sociale de stat;

d) îndrumă metodologic casele de pensii sectoriale;

(…)

h) colectează și virează contribuțiile de asigurări sociale și alte tipuri de contribuții, potrivit dispozițiilor legale în vigoare;

i) urmărește încasarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat, organizează, îndrumă și controlează activitatea privind executarea creanțelor bugetare, potrivit dispozițiilor legale în vigoare;

(…)

k) ia măsuri, în condițiile legii, pentru protecția fondurilor de asigurări sociale;

(…)

n) certifică, la termenele stabilite prin decizie a președintelui CNPP, stagiul de cotizare și punctajul pentru fiecare asigurat;”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 138, lit. c), d), h), i), k) și n) se abrogă.

 

Art. 138 lit. b), e), l), m) și o) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 138 lit. b), e), l), m) și o) prevedea:

„b) furnizează datele necesare pentru fundamentarea și elaborarea bugetului asigurărilor sociale de stat;

(…)

e) stabilește, în cooperare cu casele de pensii sectoriale, modalitatea tehnică de evidență a contribuabililor la sistemul public de pensii, a drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale, precum și a modului de colaborare cu Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date;

(…)

l) asigură evidența la nivel național a tuturor contribuabililor la sistemul public de pensii;

m) asigură evidența drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale la nivel național, pe baza codului numeric personal;

(…)

o) controlează activitatea de expertiză medicală și recuperare a capacității de muncă;”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 138, lit. b), e), l), m) și o) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„b) furnizează datele necesare pentru fundamentarea și elaborarea bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetului de stat;

(…)

e) stabilește modalitatea tehnică de evidență a asiguraților la sistemul public de pensii, a drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale în cazul contractelor de asigurare socială, precum și a modului de colaborare cu Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, cu ANAF și alte instituții publice și autorități;

(…)

l) asigură evidența, la nivel național, a tuturor contribuabililor la sistemul public de pensii, pe baza informațiilor transmise de ANAF, respectiv de casele teritoriale de pensii;

m) asigură evidența, la nivel național, a drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale în cazul contractelor de asigurare socială, pe baza codului numeric personal;

(…)

o) organizează, coordonează și controlează activitatea de expertiză medicală și recuperare a capacității de muncă;”.

 

Art. 139, partea introductivă și lit. a), b) și j) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 139, partea introductivă și lit. a), b) și j) prevedeau:

„În aplicarea prevederilor prezentei legi, casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale îndeplinesc, în principal, următoarele atribuții:

a) colectează și virează contribuțiile de asigurări sociale și alte tipuri de contribuții, potrivit dispozițiilor legale în vigoare;

b) urmăresc încasarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat; organizează, îndrumă și controlează activitatea privind executarea creanțelor bugetare, potrivit dispozițiilor legale în vigoare;

(…)

j) organizează selecția, pregătirea și perfecționarea profesională a personalului din domeniul asigurărilor sociale;”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 139, partea introductivă și lit. a), b) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„În aplicarea prevederilor prezentei legi, casele teritoriale de pensii îndeplinesc, în principal, următoarele atribuții:

a) colectează și virează contribuțiile de asigurări sociale plătite de asigurați în baza contractului de asigurare socială prevăzut la art. 6 alin. (2) și contribuțiile pentru bilete de tratament balnear, în condițiile legii;

b) urmăresc încasarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat, altele decât cele administrate de ANAF;

(…)

j) organizează selecția, pregătirea și perfecționarea profesională a personalului propriu;”.

 

Art. 139 lit. d)-h) și m) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 139 lit. d)-h) și m) prevedeau:

„d) iau măsuri, în condițiile legii, pentru protecția fondurilor de asigurări sociale;

e) asigură evidența la nivel național a tuturor contribuabililor la sistemul public de pensii;

f) asigură evidența drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale la nivel național, pe baza codului numeric personal;

g) certifică, la termenele stabilite prin decizie a președintelui CNPP, stagiul de cotizare și punctajul pentru fiecare asigurat;

h) controlează activitatea de expertiză medicală și recuperare a capacității de muncă;

(…)

m) organizează activitatea privind stabilirea și plata contribuțiilor pentru fondurile de pensii administrate privat, conform dispozițiilor legale în vigoare;”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 139, lit. d)-h) și m) se abrogă.

 

Art. 139 d^1) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 139, după lit. d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:

„d^1) stabilesc și plătesc, conform legii, drepturi de pensii, precum și alte drepturi prevăzute de legi cu caracter special;”.

 

Art. 140 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 140 alin. (3) prevedea:

„(3) Realizarea atribuțiilor ce revin caselor de pensii sectoriale, potrivit legii, este supusă controlului Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Administrației și Internelor și Serviciului Român de Informații, după caz”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 140, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 141 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 141 alin. (1) prevedea:

„(1) Salarizarea personalului CNPP, al caselor teritoriale de pensii și al caselor de pensii sectoriale se realizează potrivit legii”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 141, alin. (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Salarizarea personalului CNPP și al caselor teritoriale de pensii se realizează potrivit legii”.

 

Art. 141 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 141 alin. (3) prevedea:

„(3) Cheltuielile curente și de capital ale caselor de pensii sectoriale se suportă din bugetul de stat, prin bugetele instituțiilor în subordinea cărora funcționează”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 141, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 144 lit. i) din Legea nr. 263/2010 (modificată prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 144 lit. i) prevedea:

„Constituie contravenție următoarele fapte:

i) calculul și plata eronate ale ajutorului de deces de instituția care efectuează plata acestuia;”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 144, lit. i) se modifică și va avea următorul cuprins:

„i) acordarea și/sau plata eronată a ajutorului de deces de către instituția care efectuează plata acestuia;”.

Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice – modificări (O.U.G. nr. 103/2017) was last modified: ianuarie 29th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.