Implementarea unor măsuri de simplificare administrativă în domeniul protecţiei sociale (O.U.G. nr. 97/2020)

În M. Of. nr. 504 din 12 iunie 2020 a fost publicată O.U.G. nr. 97/2020 pentru implementarea unor măsuri de simplificare administrativă în domeniul protecţiei sociale, precum şi pentru acordarea unor drepturi şi beneficii de asistenţă socială în domeniile de activitate în care se menţin restricţii.

În continuare, vom expune o serie de dispoziții reglementate de acest act normativ.

Astfel, art. 1 precizează faptul că: „În condiţiile O.U.G. nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, în ceea ce priveşte cererile, declaraţiile şi documentele doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asistenţă socială, a indemnizaţiilor pentru şomaj şi pentru acordarea măsurilor de stimulare a ocupării forţei de muncă […], acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat ori din bugetul asigurărilor sociale pentru şomaj, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi instituţiile care funcţionează în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea sa au obligaţia să iniţieze şi să menţină comunicarea electronică cu beneficiarul drepturilor, în baza consimţământului scris al acestuia.

Totodată, în cadrul art. 1 se mai menționează faptul că: „În cazuri excepţionale, instituţiile prevăzute la alin. (1) pot solicita prezentarea la sediul instituţiei a persoanelor care au depus cererea şi documentele doveditoare prin poşta electronică.

Cazurile excepționale sunt următoarele:

a) identificarea unor inadvertenţe între informaţiile din documentele transmise şi cele din bazele de date ale altor instituţii la care autoritatea administraţiei publice centrale sau locale ce asigură acordarea dreptului are acces pentru verificarea îndeplinirii de către solicitanţi a criteriilor de acordare a drepturilor;

b) situaţiile în care informaţiile din documentele transmise sunt incomplete, nu sunt lizibile sau pe baza acestora nu se poate determina îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate.

 

În aceeași ordine de idei, art. 2 prezintă următoarele aspecte: „Programele de formare profesională a adulţilor, organizate în condiţiile O.G. nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se pot desfăşura şi în sistem on-line, cu notificarea comisiei de autorizare, pentru următoarele activităţi:

a) pregătirea teoretică a persoanelor, din cadrul tuturor programelor de formare autorizate;

b) pregătirea practică a persoanelor, din cadrul programelor de iniţiere, specializare şi perfecţionare, care nu implică activităţi practice care trebuie să se desfăşoare într-un spaţiu cu dotări specifice, conform standardului ocupaţional;

c) susţinerea examenului de absolvire a programelor de iniţiere, specializare şi perfecţionare desfăşurate în sistem online.

 

Art. 3 stipulează faptul că: „Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ajutorul de deces prevăzut de Legea nr. 263/2010 privind sistemul public de pensii, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă şi în cazul persoanei decedate care se află în concediu pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv până la 7 ani în cazul copilului cu handicap, acordat în baza O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare, dacă, anterior suspendării raportului de muncă sau de serviciu pentru acordarea acestui concediu, persoana era asigurată obligatoriu.

Ajutorul de deces se acordă şi în cazul decesului unui membru de familie al persoanei aflate în concediul pentru creşterea copilului, astfel cum este definit la art. 126 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare.

 

În încheiere, art. 4 menționează următoarele aspecte importante: „Persoanele care, după data de 13 iunie 2020, se află într-o situaţie de imposibilitate a realizării de venituri supuse impozitului, activitatea acestora desfăşurându-se în domeniile de activitate în care se menţin restricţii potrivit actelor emise de autorităţile competente, beneficiază în continuare de drepturile prevăzute de art. 2, 7, 31 şi art. 32 alin. (5) din O.U.G. nr. 111/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de art. 50 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, până la ridicarea restricţiilor, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.

În acest sens, „pentru a beneficia de prevederile alin. (1), persoana îndreptăţită transmite prin poşta electronică la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti o cerere prin care solicită acordarea în continuare a dreptului, însoţită de o adeverinţă eliberată de angajator prin care se certifică faptul că persoana îşi desfăşoară activitatea într-un domeniu în care se menţin restricţii de activitate. În cazul prelungirii indemnizaţiei de concediu, persoana îndreptăţită va depune şi acordul scris al angajatorului pentru prelungirea perioadei de concediu.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale