Normele de aplicare a Legii nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic şi consular al României (H.G. nr. 954/2015)

Art. 5 din Norme

Conform art. 5, constituie vechime la stabilirea pensiei de serviciu prevăzută de Lege perioadele de activitate în care persoanele prevăzute la art. 2:

a) au desfăşurat activitate în Ministerul Afacerilor Externe în baza unui raport de muncă/raport de serviciu prin angajare/detaşare/numire pe funcţiile prevăzute la art. 2 lit. A, B şi C;

b) au desfăşurat activitate în Departamentul de Comerţ Exterior din Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Ministerul Comerţului şi Turismului, Ministerul Comerţului, Ministerul Industriei şi Comerţului, Ministerul Afacerilor Externe, Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Economiei şi Finanţelor, Ministerul pentru întreprinderile Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, Ministerul întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului, în direcţiile generale, direcţiile şi compartimentele cu specific de comerţ exterior şi cooperare economică internaţională din administraţiile centrale ale fostelor ministere şi departamente de comerţ exterior şi cooperare economică internaţională;

c) au desfăşurat activitate de minimum 4 ani în misiuni permanente în străinătate cu grade diplomatice sau consulare, pentru persoanele prevăzute la art. 2 lit. G;

d) au avut raporturile de muncă întrerupte, cu acordul angajatorului, pentru participarea la cursuri, stagii de practică şi specializare sau perfecţionare, în ţară ori în străinătate, pentru îndeplinirea unei funcţii de demnitate publică numite sau alese, pentru a îndeplini funcţii în calitate de reprezentanţi ai statului român în cadrul organizaţiilor şi organismelor internaţionale interguvernamentale ori experţi în cadrul acestora;

e) au urmat cursul postuniversitar de relaţii internaţionale, înfiinţat în baza Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 1.003/1962 cu privire la organizarea şi funcţionarea cursului postuniversitar de relaţii internaţionale, organizat pe lângă Facultatea de Ştiinţe Juridice a Universităţii din Bucureşti;

f) au desfăşurat activitate în baza unui raport de muncă sau de serviciu încheiat cu Ministerul Afacerilor Externe/Departamentul de Comerţ Exterior şi au fost detaşate la alte instituţii.

Art. 6 din Norme

Art. 6 prevede faptul că pensia de urmaş se calculează potrivit prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, din pensia de serviciu aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, la data decesului, în condiţiile Legii, susţinătorul decedat.

Art. 7 din Norme

Conform art. 7, cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte prin aplicarea procentelor prevăzute la art. 89 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, în funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, asupra cuantumului pensiei de serviciu aflate în plată sau la care ar fi avut dreptul susţinătorul, la data decesului, actualizată, după caz.

Art. 8 din Norme

Art. 8 dispune faptul că drepturile de pensie de urmaş, stabilite ca urmare a opţiunii de trecere de la pensia proprie din sistemul public de pensii la pensia de urmaş stabilită din pensia de serviciu a titularului decedat, se cuvin şi se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii.

Art. 9 din Norme

Art. 9 prevede următoarele: „(1) Pensia de serviciu se acordă la cererea persoanei îndreptăţite, a tutorelui sau a curatorului acesteia, a persoanei căreia i s-a încredinţat ori i s-a dat în plasament copilul minor, după caz, depusă personal sau prin mandatar desemnat prin procură specială.

(2) Cererea privind acordarea pensiei de serviciu şi documentaţia se depun la casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul/reşedinţa persoana îndreptăţită sau, după caz, la casa de pensii sectorială competentă

(3) În vederea stabilirii pensiei de serviciu/pensiei de urmaş, dosarul de pensie cuprinde următoarele documente:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

a) cererea privind acordarea pensiei de serviciu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;

b) actele necesare stabilirii pensiei conform prevederilor sistemului public de pensii, prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii, sau, după caz, copia ultimei decizii de pensie ori talonul de pensie;

c) adeverinţa-tip întocmită de Ministerul Afacerilor Externe, respectiv de Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri, care cuprinde elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, respectiv vechimea realizată în Ministerul Afacerilor Externe, în Departamentul de Comerţ Exterior şi baza de calcul, întocmită pe baza modelelor prevăzute în anexele nr. 2 şi 3;

d) alte documente necesare stabilirii şi plăţii pensiei de serviciu.

(4) Adeverinţa-tip nu se eliberează în cazul persoanelor care au încetat contractul de muncă cu Ministerul Afacerilor Externe din motive imputabile lor.

(5) Adeverinţa-tip se va elibera beneficiarului pensiei de serviciu sau al pensiei de urmaş, după caz, şi mandatarului desemnat prin procură specială, tutorelui, curatorului sau reprezentantului legal, în termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la data cererii pentru eliberarea adeverinţei”.

Art. 10 din Norme

Art. 10 are următorul conținut:

„(1) Odată cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu se stabileşte şi pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii, potrivit legislaţiei în vigoare privind sistemul public de pensii.

(2) În situaţia în care, la data acordării pensiei de serviciu, persoana nu îndeplineşte condiţiile pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă prevăzută de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte doar pensia de serviciu, care are regimul juridic al unei pensii pentru limită de vârstă şi se suportă integral din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.

(3) După data îndeplinirii condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, respectiv vârstă standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare, casa teritorială de pensii/casa de pensii sectorială, pe baza documentaţiei existente la dosar, stabileşte pensia pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii.

(4) Persoanele care la data stabilirii pensiei de serviciu beneficiază de o pensie anticipată, pensie anticipată parţială sau pensie de invaliditate îşi menţin această calitate cu toate drepturile ş; obligaţiile ce decurg din aceasta, aferente fiecărei categorii de pensii, până la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii.

(5) Prevederile alin. (1) nu se aplică persoanelor pensionate pentru limită de vârstă anterior intrării în vigoare a prezentei legi.

(6) În cazul în care cuantumul pensiei de serviciu este mai mic decât cel al pensiei din sistemul public de pensii, se acordă cuantumul cel mai avantajos.

(7) Partea din pensia de serviciu/pensia de urmaş care depăşeşte nivelul pensiei din sistemul public de pensii se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice”.

Art. 11 din Norme

Conform art. 11, pensia de serviciu stabilită conform dispoziţiilor Legii se acordă şi se plăteşte începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu sau de reşedinţă a solicitantului sau, după caz, la casa de pensii sectorială.

Art. 12 din Norme

Art. 12 dispune faptul că pensia de urmaş stabilită conform dispoziţiilor Legii se acordă şi se plăteşte astfel:

a) din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar la data decesului;

b) de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar la data decesului;

c) de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordată persoanei care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare, ulterior decesului susţinătorului;

d) de la data depunerii cererii, în situaţia depăşirii termenului prevăzut la lit. a)-c).

Art. 13 din Norme

Art. 13 prevede următoarele: „(1) Pensia de serviciu şi pensia de urmaş se actualizează ori de câte ori se majorează salariul de bază brut lunar corespunzător funcţiei de execuţie similară, în plată, în administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe, respectiv a Departamentului de Comerţ Exterior. Dacă în urma actualizării rezultă o pensie de serviciu mai mică, se menţine pensia de serviciu aflată în plată. Pensia de urmaş se actualizează prin actualizarea pensiei de serviciu a susţinătorului decedat.

(2) La fiecare actualizare a pensiei de serviciu casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale vor emite o nouă decizie de pensie.

(3) Actualizarea presupune modificarea bazei de calcul avute în vedere la stabilirea iniţială a pensiei de serviciu, metodologia de calcul rămânând cea prevăzută de actul normativ în vigoare la data acordării pensiei de serviciu.

(4) În aplicarea prevederilor art. 6 alin. (5) din Lege, referitoare la actualizarea pensiei de serviciu/pensiei de urmaş, se stabileşte următoarea procedură:

a) Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri vor informa în scris Casa Naţională de Pensii Publice/casele de pensii sectoriale ori de câte ori are loc o majorare a salariilor de bază brute lunare ale personalului aflat în activitate;

b) Casa Naţională de Pensii Publice/casele de pensii sectoriale va/vor transmite Ministerului Afacerilor Externe şi Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri listele cu titularii pensiilor de serviciu/pensiilor de urmaş aflaţi în plată. Listele vor conţine următoarele elemente: nume, prenume, CNP, numărul şi data deciziei de pensie şi casa teritorială de pensii/casa de pensii sectorială în evidenţa căreia se află dosarul de pensie;

c) Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri vor completa adeverinţa, conform anexei nr. 4, cu datele necesare actualizării pensiilor de serviciu/de urmaş şi le vor transmite caselor teritoriale de pensii/caselor de pensii sectoriale, în vederea punerii în aplicare”.

Art. 14 din Norme

Conform art. 14, perioadele de activitate în Ministerul Afacerilor Externe, respectiv în Departamentul de Comerţ Exterior, desfăşurate de către persoanele prevăzute la art. 2, în baza unui raport de serviciu/de muncă/numire/angajare/detaşare, după data pensionării în sistemul public de pensii, se valorifică la stabilirea pensiei de serviciu. În această situaţie, baza de calcul este cea prevăzută la art. 3 alin. (1).

Art. 15 din Norme

Art. 15 dispune faptul că stabilirea, plata şi actualizarea pensiilor de serviciu şi pensiilor de urmaş se efectuează de către casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 16 din Norme

Art. 16 stabilește la primul alineat faptul că prevederile Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la stabilirea, plata, revizuirea, suspendarea, reluarea, încetarea, recuperarea sumelor încasate necuvenit şi jurisdicţia se aplică în mod corespunzător şi pensiei de serviciu şi pensiei de urmaş reglementate de Lege.

Potrivit alineatului următor, pensia de serviciu stabilită în baza Legii are regimul juridic al unei pensii pentru limită de vârstă pentru care sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare referitoare la încetarea raportului de serviciu, respectiv a raportului de muncă.

Art. 17 din Norme

Art. 17 prevede faptul că răspunderea pentru corectitudinea şi legalitatea datelor cuprinse în documentele care stau la baza întocmirii dosarului de pensie, necesare calculului pensiei de serviciu, revine în exclusivitate emitenţilor.

Art. 18 din Norme

Art. 18 dispune la primul alineat faptul că în termen de 60 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, solicitanţii care au depus cereri de pensionare după intrarea în vigoare a Legii şi anterior intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice au obligaţia de a depune dosarul complet, conform art. 9 alin. (3).

Conform alineatului următor, în cazul cererilor de pensionare depuse după intrarea în vigoare a Legii şi anterior intrării în vigoare a respectivelor norme metodologice, adeverinţa-tip se va elibera în termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a respectivelor norme metodologice.

Art. 19 din Norme

Conform art. 19, anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din respectivele norme metodologice.