205 views
Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
OPANAF nr. 1.172/2021 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activităţii de control intern în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
(M. Of. nr. 765 din 6 august 2021)
|
Se aprobă Procedura de reglementare a activităţii de control intern în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
|
În M. Of. nr. 765 din 6 august 2021 s-a publicat Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1.172/2021 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activităţii de control intern în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Astfel, conform art. 1 din OPANAF nr. 1.172/2021, se aprobă Procedura de reglementare a activităţii de control intern în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții din Procedură.
Art. 1: Aparatul de control intern
„Aparatul de control intern al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală este format din serviciile cu atribuţii de control intern din cadrul Direcţiei generale de integritate, precum şi din serviciile/birourile cu atribuţii de control intern din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili.”
Art. 2: Competenţa de exercitare a acţiunilor de control intern
„(1) Activitatea desfăşurată de structurile centrale şi subordonate ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi de personalul acestora, cu excepţia activităţilor desfăşurate de funcţionarii publici în cazul cărora competenţa de numire revine ministrului finanţelor, va fi verificată de Direcţia generală de integritate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi de către structurile cu atribuţii de control intern din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, în conformitate cu atribuţiile şi competenţele stabilite prin prezenta procedură şi prin regulamentele de organizare şi funcţionare, aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) Structurile cu atribuţii de control intern din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili efectuează activităţi de control intern în aria de competenţă a acestora, cu privire la activitatea structurilor organizatorice componente ale direcţiei generale regionale a finanţelor publice din care fac parte, respectiv Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili şi a personalului acestora, exclusiv cu privire la activitatea desfăşurată de funcţionari publici în cazul cărora competenţa de numire revine preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), activitatea desfăşurată de funcţionari publici în cazul cărora competenţa de numire revine preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală poate fi verificată şi de către structurile de control intern teritoriale (din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili), cu aprobarea prealabilă a preşedintelui.
(4) În cazul în care structurile de control din cadrul unităţilor subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală constată eventuale deficienţe şi/sau abateri în legătură cu activitatea desfăşurată de funcţionari publici în cazul cărora competenţa de numire revine preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, se va proceda la transmiterea dosarului acţiunii de control intern Direcţiei generale de integritate, în scopul verificării acestora, după caz.
(5) În cazul în care Direcţia generală de integritate sau structurile de control din cadrul unităţilor subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală constată eventuale deficienţe şi/sau abateri în legătură cu activitatea desfăşurată de funcţionari publici în cazul cărora competenţa de numire revine ministrului finanţelor, se va proceda la transmiterea dosarului acţiunii de control intern Corpului de control al ministrului finanţelor, în scopul verificării acestora.
(6) Personalul structurilor cu atribuţii de control intern nu poate fi implicat în îndeplinirea activităţilor care, ulterior, pot fi verificate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) din prezenta procedură.”
Art. 7: Atribuţiile aparatului de control intern
„Aparatul de control intern are următoarele atribuţii principale:
a) efectuează acţiuni de control intern prin care verifică, sub aspectul respectării legislaţiei aplicabile în materie, al regularităţii emiterii actelor sau deciziilor, în vederea identificării şi corectării eventualelor deficienţe şi/sau abateri, precum şi în vederea identificării responsabilităţilor şi a circumstanţelor în care s-au produs;
b) propune măsuri preventive, corective şi/sau sesizarea organelor competente la finalizarea acţiunilor de control intern şi poate propune măsuri operative pe durata acţiunilor de control intern, dacă este cazul;
c) întocmeşte acte de control intern;
d) asigură transmiterea actului de control intern întocmit către Serviciul de supraveghere informatică şi monitorizare a activităţii structurilor A.N.A.F.;
e) soluţionează formulare de constatare şi raportare a iregularităţilor, petiţii şi sesizări de neregularitate în conformitate cu reglementările legale şi procedurale aplicabile;
f) efectuează cercetarea administrativă la solicitarea comisiilor de disciplină, potrivit prevederilor legale, cu aprobarea prealabilă a preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv a directorului general al Direcţiei generale regionale a finanţelor publice/Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
g) sesizează, cu aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală/directorului general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice/Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, instituţiile competente, atunci când, ca urmare a acţiunii de control intern, rezultă indicii cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, a unei încălcări a regimului conflictelor de interese şi incompatibilităţilor, sau, după caz, comisia de disciplină, în situaţia faptelor ce pot constitui abateri disciplinare.”
Art. 11: Pregătirea acţiunilor de control intern
„(1) În prima etapă a acţiunii de control intern se va efectua o documentare, care constă în analizarea cadrului normativ şi a elementelor specifice activităţii care urmează a fi verificată, pe baza căreia se stabilesc obiectivele acţiunii de control intern.
(2) Obiectivele acţiunii de control se vor cuprinde într-o tematică de control, care va sta la baza acţiunii de control intern.
(3) În funcţie de elementele concrete care rezultă din analiza documentară efectuată în etapa de pregătire a acţiunii de control intern, se poate stabili un nivel de prioritate în efectuarea acesteia, aspect care va fi menţionat în cuprinsul tematicii de control.
(4) Criteriile de prioritizare a acţiunilor de control intern pot fi, fără a se limita la acestea, următoarele:
a) împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a stabili obligaţii fiscale suplimentare;
b) împlinirea termenului maxim în care poate fi sesizată comisia de disciplină, în cazul existenţei unor indicii cu privire la săvârşirea unor abateri disciplinare;
c) apariţia unor posibile prejudicii pe seama veniturilor statului prin utilizarea/aplicarea unor practici neconforme şi/sau neluarea măsurilor legale care se impun;
d) necesitatea soluţionării acţiunii de control intern cu respectarea termenelor prevăzute în acte normative sau în măsurile/solicitările transmise de alte autorităţi/instituţii cu atribuţii de control.”
Art. 15:Valorificarea acţiunilor de control intern
„(1) După aprobarea actelor de control intern, măsurile dispuse prin acestea devin obligatorii şi se vor comunica structurilor/persoanelor cărora le sunt adresate, acestea având responsabilitatea ducerii lor la îndeplinire în termenul stabilit prin actul de control intern, respectiv se va proceda la întocmirea actelor de sesizare corespunzătoare, în situaţiile prevăzute la art. 14 alin. (6) şi (7).
(2) Direcţia generală de integritate va monitoriza modul de ducere la îndeplinire şi de aplicare a măsurilor dispuse prin actele de control intern în termenele prevăzute. Structurile cu atribuţii de control intern din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, respectiv al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili vor transmite în acest sens către Direcţia generală de integritate actele de control intern întocmite, în termen de cel mult 10 zile de la aprobare.
(3) Periodic, ori de câte ori este necesar, la nivelul aparatului de control intern se va întocmi o situaţie ce va cuprinde abaterile/deficienţele constatate ca urmare a acţiunilor de control intern desfăşurate, aceasta urmând a fi diseminată la nivelul conducerii activităţilor în care abaterile/deficienţele constatate s-au manifestat, în scopul luării la cunoştinţă şi adoptării măsurilor preventive ce se impun.”