Schema de ajutor de stat IMM PLUS (O.U.G. nr. 18/2024)

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Ordonanță de urgență a Guvernului (O.U.G.) nr. 18/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM PLUS

(M. Of. nr. 201 din 11 martie 2024)

Se aprobă Schema de ajutor de stat IMM PLUS, elaborată în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a invaziei Rusiei împotriva Ucrainei, adoptat de Comisia Europeană la data de 23 martie 2022.

 

În M. Of. nr. 201 din data de 11 martie 2024 s-a publicat Ordonanță de urgență a Guvernului (O.U.G.) nr. 18/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM PLUS.

Redăm, în cele ce urmează, prevederile principale ale acestei Ordonanțe.

Art. 1

(1) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă Schema de ajutor de stat IMM PLUS, denumită în continuare schema de ajutor de stat, elaborată în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a invaziei Rusiei împotriva Ucrainei, adoptat de Comisia Europeană la data de 23 martie 2022, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.

(2) Componentele schemei de ajutor de stat sunt următoarele:

a) IMM ROMÂNIA PLUS, de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, inclusiv start-upuri, care are ca obiectiv acordarea de facilităţi de garantare de către stat în mod transparent şi nediscriminatoriu pentru creditele acordate întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie de către instituţiile de credit, cu excepţia activităţilor cuprinse în cadrul celorlalte componente, respectiv AGRO PLUS, IMM PROD PLUS, CONSTRUCT PLUS, RURAL PLUS, INNOVATION PLUS;

b) AGRO PLUS, de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie din domeniul agriculturii, inclusiv start-upuri, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar, care are ca obiectiv acordarea de facilităţi de garantare de către stat în mod transparent şi nediscriminatoriu pentru creditele acordate întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie;

c) IMM PROD PLUS, pentru asigurarea lichidităţilor şi finanţarea investiţiilor realizate de către întreprinderile mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, inclusiv start-upuri, precum şi de către întreprinderile mici cu capitalizare de piaţă medie, pentru următoarele obiective: încurajarea producţiei autohtone de bunuri de larg consum, creşterea capacităţii de producţie, reconversia de la intermediere la producţie, digitalizarea activităţii şi alinierea/îmbunătăţirea standardelor de mediu, inclusiv îmbunătăţirea eficienţei energetice în cadrul proceselor de producţie;

d) CONSTRUCT PLUS, destinată proiectelor privind îmbunătăţirea eficienţei energetice, investiţii în domeniul energiei verzi şi aliniere la obiectivele de mediu implementate de IMM-urile şi întreprinderile mici cu capitalizare de piaţă medie din sectorul construcţiilor şi unităţile administrativ-teritoriale, cu două subcomponente:

– subcomponenta de susţinere a proiectelor de investiţii pentru IMM-urile şi întreprinderile mici cu capitalizare de piaţă medie din sectorul construcţiilor, inclusiv start-upuri;

– subcomponenta de susţinere a proiectelor de investiţii de scară mică pentru unităţile administrativ-teritoriale, care presupun finanţarea unor activităţi din sectorul construcţiilor;

e) INNOVATION PLUS, în vederea sprijinirii întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie care deţin o componentă de inovare, a celor care realizează invenţii şi inovaţii şi a susţinerii activităţilor care promovează exportul IMM-urilor şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, constând în activităţi care să conducă la stimularea exporturilor româneşti, respectiv la susţinerea tranzacţiilor internaţionale şi a investiţiilor româneşti în străinătate, stimularea comerţului online şi a digitalizării, retehnologizarea companiilor locale, brevete de inovare privind produse, strategii, mediu, digitalizare, şi care activează în industria exportatoare nepoluantă;

f) RURAL PLUS, de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii, întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie şi a întreprinderilor mari din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii, sectorului alimentar şi comerţului cu produse agricole, piscicole şi alimentare, cu excepţia tutunului şi a băuturilor alcoolice, prin acordarea de facilităţi de garantare de către stat în mod transparent şi nediscriminatoriu pentru creditele acordate de către instituţiile de credit.

Art. 2

Ajutoarele de stat prevăzute în cadrul schemei de ajutor de stat se acordă după obţinerea deciziei de autorizare a acesteia de către Comisia Europeană.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 3

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al miniştrilor de resort procedura de acordare a ajutoarelor de stat, stabilirea plafoanelor de garantare pe componente, regulile de gestionare a plafoanelor de garantare, plata ajutoarelor de stat specifice fiecărei componente din cadrul schemei de ajutor de stat, precum şi convenţiile de garantare şi plată a grantului şi convenţiile de implementare.

Art. 4

În situaţia în care prin hotărâre judecătorească definitivă se constată culpa Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii – S.A. – IFN, Fondului de Garantare a Creditului Rural – S.A. – IFN sau a Fondului Român de Contragarantare – S.A., după caz, în legătură cu soluţionarea cererilor de plată a garanţiilor de stat din cadrul schemelor de ajutor de stat, sumele de plată reţinute în sarcina Ministerului Finanţelor, altele decât cuantumul garanţiei de stat, se suportă din bugetul de venituri şi cheltuieli al administratorului schemei care a soluţionat iniţial cererea de plată a garanţiei ce a făcut obiectul litigiului.

SCHEMĂ de ajutor de stat IMM PLUS

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale şi definiţii

CAPITOLUL II: Ajutor de stat

CAPITOLUL III: Criterii de eligibilitate pentru beneficiarii schemei de ajutor de stat

CAPITOLUL IV: Cheltuieli eligibile, finanţarea şi garantarea

CAPITOLUL V: Garanţiile creditului

CAPITOLUL VI: Plata garanţiilor şi recuperarea creanţelor

CAPITOLUL VII: Durata, plafonul total de garantare, bugetul schemei de ajutor de stat şi numărul estimat de beneficiari

CAPITOLUL VIII: Dispoziţii privind transparenţa, monitorizarea, raportarea, controlul beneficiarilor schemei de ajutor de stat şi recuperarea ajutorului de stat

Art. 4

(1) În baza prezentei scheme de ajutor de stat se acordă ajutor de stat sub formă de garanţii de stat, în procent de maximum 90% din valoarea finanţării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat, în conformitate cu prevederile secţiunii 2.1 din Cadrul temporar de criză şi de tranziţie, pentru unul sau mai multe credite pentru realizarea de investiţii şi/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru finanţarea capitalului de lucru. Valoarea creditului garantat de stat şi/sau procentul de garantare a creditului vor/va putea fi ajustate/ajustat în vederea încadrării în plafoanele menţionate la art. 6 alin. (1), după caz.

(2) Pentru creditele/liniile de credit prevăzute la alin. (1), valoarea maximă a finanţărilor acordate unui beneficiar nu poate depăşi 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 de lei pentru creditele de investiţii. Valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul schemei de ajutor de stat nu poate depăşi 10.000.000 de lei. Pentru sectoarele agriculturii primare, pescuitului şi acvaculturii, valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul schemei de ajutor de stat nu poate depăşi 5.000.000 de lei.

(3) Durata maximă a finanţărilor prevăzute la alin. (2) este de 72 de luni, în cazul creditelor de investiţii, fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, durata maximă a finanţărilor este de 36 de luni, fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor pentru capital de lucru, cel puţin în ultimele 12 luni de valabilitate a garanţiei se aplică graficul de rambursare în rate, fără posibilitatea beneficiarului de a efectua trageri/utiliza sume din credit.

(4) Durata garanţiilor acordate nu poate depăşi 6 ani pentru creditele de investiţii şi 3 ani pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru.

(5) În cazul creditelor de investiţii acordate beneficiarilor eligibili, instituţiile de credit pot acorda, la începutul perioadei de creditare, la solicitarea beneficiarilor, o perioadă de graţie de maximum 18 luni pentru rambursarea principalului.

(6) Pentru garanţiile acordate beneficiarilor schemei de ajutor de stat se percep comisioane de risc, astfel:

a) pentru beneficiarii ce se încadrează în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii: la nivelul de 0,25% pentru primul an de garantare, de 0,5% pentru anii 2 şi 3 de garantare, respectiv de 1% pentru anii 4-6 de garantare, aplicat la valoarea/soldul garanţiei de stat;

b) pentru beneficiarii care se încadrează în categoria întreprinderilor mari, întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie şi a UAT-urilor: la nivelul de 0,5% pentru primul an de garantare, de 1% pentru anii 2 şi 3 de garantare, respectiv de 2% pentru anii 4-6 de garantare, aplicat la valoarea/soldul garanţiei de stat.

Art. 7

(1) Beneficiarii componentelor schemei de ajutor de stat IMM ROMÂNIA PLUS, AGRO PLUS, IMM PROD PLUS, RURAL PLUS din categoria IMM-urilor, respectiv din categoria întreprinderilor mari şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie sunt eligibili dacă îndeplinesc cumulativ, la data transmiterii de către instituţiile de credit a solicitărilor, următoarele criterii:

a) se încadrează în normele de creditare ale finanţatorului şi în normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., după caz;

b) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei de stat sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumită în continuare C.R.C.;

c) nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi cu interdicţie de a emite cecuri şi cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei de stat;

d) împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenţei;

e) prezintă instituţiei de credit garanţii colaterale care, în cazul creditelor de investiţii, împreună cu garanţia de stat şi ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. Pentru creditele de investiţii acordate pentru achiziţia de părţi sociale sau acţiuni, în completarea ipotecii legale mobiliare asupra părţilor sociale prezintă şi alte garanţii colaterale care, împreună cu garanţia de stat, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. Pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru este inclusă în structura de garanţii aferente creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit, împreună cu garanţia de stat. În cazul creditelor de investiţii acordate pentru achiziţia de softuri, beneficiarul prezintă şi alte garanţii colaterale, depozite colaterale, care, împreună cu garanţia de stat, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării;

f) nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(ă) în cadrul schemei de ajutor de stat;

g) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;

h) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;

i) administratorii persoane fizice şi/sau juridice rezidente pe teritoriul României nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice nerezidente pe teritoriul României se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România. Declaraţiile autentificate se vor emite în limba română. În cazul în care sunt emise şi autentificate în altă limbă decât cea română este obligatorie traducerea lor în limba română de către un traducător autorizat şi autentificarea acestora.

(2) Beneficiarii componentelor schemei de ajutor de stat CONSTRUCT PLUS şi INNOVATION PLUS din categoria IMM-urilor, respectiv din categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie sunt eligibili dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:

a) se încadrează în normele de creditare ale finanţatorului şi în normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M. sau F.R.C., după caz;

b) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei de stat sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a C.R.C.;

c) nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi cu interdicţie de a emite cecuri şi cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei de stat;

d) împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenţei;

e) prezintă instituţiei de credit garanţii colaterale care, în cazul creditelor de investiţii, împreună cu garanţia de stat şi ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. Pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru este inclusă în structura de garanţii aferente creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit, împreună cu garanţia de stat. Pentru creditele de investiţii, valoarea de piaţă a activelor aduse în garanţie trebuie să fie mai mare sau cel puţin egală cu valoarea finanţării. În cazul creditelor de investiţii acordate pentru achiziţia de softuri, beneficiarul prezintă şi alte garanţii colaterale (depozite colaterale) care, împreună cu garanţia de stat, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării;

f) la data acordării garanţiei nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(ă) în cadrul schemei de ajutor de stat;

g) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;

h) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;

i)administratorii persoane fizice şi/sau juridice rezidente pe teritoriul României nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice nerezidente pe teritoriul României se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului judiciar şi în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România. Declaraţiile autentificate se emit în limba română, iar în cazul în care sunt emise şi autentificate în altă limbă decât cea română este obligatorie traducerea lor în limba română de către un traducător autorizat şi autentificarea acestora.

(3) Beneficiarul din categoria UAT-urilor este eligibil în cadrul schemei de ajutor de stat, pentru realizarea proiectelor de investiţii din domeniul construcţiilor ce vizează activităţi economice, dacă îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:

a) prezintă dovada aprobării finanţării, respectiv hotărârea consiliului local privind aprobarea contractării creditului cu garanţia F.N.G.C.I.M.M. sau F.R.C., după caz;

b) nu înregistrează credite restante la instituţiile de credit la data solicitării de acordare a garanţiei de stat;

c) nu se află în situaţie de criză financiară sau împotriva beneficiarului nu a fost deschisă procedura insolvenţei în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 35/2016, la data acordării garanţiei;

d) prezintă certificatul de atestare fiscală valabil la data acordării garanţiei de către F.N.G.C.I.M.M. sau F.R.C., după caz. În cazul în care UAT înregistrează datorii se va prezenta dovada achitării acestora;

e) nu au fost emise împotriva acestuia decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;

f)nu a solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;

g) prezintă avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. Împrumuturile eligibile în cadrul schemei de ajutor de stat nu se încadrează în limitele prevăzute la art. 63 alin. (10) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 29 alin. (1) lit. d) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Măsurile de ajutor prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat nu pot fi utilizate în niciun fel pentru a submina efectele scontate ale sancţiunilor impuse de Uniunea Europeană sau de partenerii săi internaţionali şi trebuie să fie în deplină concordanţă cu normele de combatere a eludării din regulamentele aplicabile. Este interzis ca entităţile care fac obiectul sancţiunilor să beneficieze direct sau indirect de astfel de măsuri. Astfel, nu pot beneficia de facilităţile acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat întreprinderile care fac obiectul sancţiunilor adoptate de Uniunea Europeană şi nici:

a) persoanele, entităţile sau organismele desemnate în mod specific în actele juridice care impun sancţiunile respective;

b) întreprinderile deţinute sau controlate de persoane, entităţi sau organisme care au făcut obiectul sancţiunilor adoptate de Uniunea Europeană;

c) întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în industrii care au făcut obiectul sancţiunilor adoptate de Uniunea Europeană, în măsura în care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sancţiunilor relevante, nelimitându-se însă la acestea.

(5) Ajutorul acordat în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu este condiţionat de relocarea unei activităţi de producţie sau a altei activităţi a beneficiarului dintr-o altă ţară din Spaţiul Economic European (SEE) pe teritoriul statului membru care acordă ajutorul, indiferent de numărul de locuri de muncă pierdute efectiv în unitatea iniţială a beneficiarului din SEE.

(6) În exercitarea atribuţiilor lor, F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. şi F.G.C.R. pot solicita informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. f) în formă electronică, în baza unui protocol încheiat cu organul fiscal central, pentru aplicarea dispoziţiilor art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

(7) Nu sunt eligibile pentru acordarea de garanţii activităţile finanţate din sectoarele/domeniile: intermedieri financiare, cu excepţia activităţilor auxiliare intermedierilor financiare, asigurări, cu excepţia activităţilor agenţilor şi brokerilor de asigurare, tranzacţii imobiliare, cu excepţia activităţilor de tranzacţii imobiliare realizate de către agenţiile imobiliare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, cu excepţia fabricării băuturilor alcoolice nedistilate şi a băuturilor pe bază de alcool CAEN 1102, CAEN 1103, CAEN 1104, CAEN 1105 şi CAEN 1106, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, activităţi de închiriere şi leasing, activităţi de investigare şi protecţie, cu excepţia activităţii de protecţie şi gardă şi activităţii de servicii privind sistemele de securizare.

(8) În cadrul componentei IMM ROMÂNIA PLUS pot fi finanţate activităţi din toate sectoarele/domeniile de activitate, cu excepţia:

a) sectoarelor/domeniilor neeligibile prevăzute la alin. (7);

b) sectoarelor/domeniilor eligibile în cadrul componentelor AGRO PLUS, RURAL PLUS şi codurilor CAEN eligibile în cadrul componentelor IMM PROD PLUS şi CONSTRUCT PLUS.

Art. 17

(1) Schema de ajutor de stat IMM PLUS va deveni operaţională la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană, iar contractele de garantare şi acordurile de finanţare aferente programului vor fi emise până la 30 iunie 2024. Plata dobânzilor se efectuează până la data de 31 iulie 2026 inclusiv.

(2) Bugetul total al schemei de ajutor de stat este de maximum 12.499.375.483,08 lei, echivalentul în lei a aproximativ 2.499.995.096,616 euro.

(3) În cadrul bugetului prevăzut la alin. (2) se pot acorda garanţii în limita plafonului total de 11.100.000.000 de lei, echivalentul în lei a aproximativ 2.220.000.000 de euro şi granturi în limita a 1.399.375.483,08 lei, echivalentul în lei a aproximativ 279.995.096,62 euro.

(4) Plafoanele garanţiilor de stat care pot fi emise în cadrul schemei de ajutor de stat pentru fiecare componentă prevăzută la art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se stabilesc prin ordinul comun al ministrului finanţelor şi al miniştrilor de resort, astfel cum este stabilit la art. 3 din ordonanţa de urgenţă.

(5) Plafonul anual total alocat pentru componentele gestionate de un fond de garantare poate fi realocat între componentele/subcomponentele schemei de ajutor de stat în favoarea aceluiaşi finanţator, în limita plafonului total alocat administratorului respectiv pentru acordarea de garanţii în cadrul schemei de ajutor de stat, în funcţie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate şi de ritmul de acordare a garanţiilor.

Art. 18

Prin implementarea schemei de ajutor de stat se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de maximum 11.500 de beneficiari.