2.063 views
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă
(rep. M. Of. nr. 339 din 18 mai 2012; cu modif. și compl. ult.) |
O.G. nr. 38/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă (M. Of. nr. 790 din 1 septembrie 2023)
|
– modifică: art. 2 alin. (4), (5) și (7), art. 3 alin. (6) și (8), art. 70, – introduce: art. 2 alin. (4^1), art. 58^1, art. 69 alin. (3^1). |
În M. Of. nr. 790 din 1 septembrie 2023 s-a publicat O.G. nr. 38/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă.
Redăm, în cele ce urmează, modificările și completările aduse respectivului act normativ.
Art. 2 alin. (4), (5) și (7)
Vechea reglementare
„(4) Începând cu data de 24 septembrie 2023, exemplarul I al actelor de stare civilă se completează informatic şi se păstrează în exemplarul I al registrelor de stare civilă pe suport hârtie, iar exemplarul II se întocmeşte numai în format electronic, atât de către ofiţerii de stare civilă din ţară, cât şi de către cei de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României.
(5) În caz de forţă majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forţei majore acestea să fie completate informatic.
(…)
(7) Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare D.E.P.A.B.D., utilizează şi valorifică datele din registrele informatice, gestionează şi administrează, potrivit legii, Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, denumit în continuare SIIEASC.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (4), (5) și (7) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(4) Începând cu data de 24 septembrie 2024, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic şi se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmeşte numai în format electronic atât de către ofiţerii de stare civilă din ţară, cât şi de către cei de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României.
(5) În caz de forţă majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic sau în cazul unor limitări tehnice sesizate de către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare D.G.E.P., sau, după caz, de către Departamentul Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forţei majore sau înlăturarea disfuncţionalităţilor de ordin tehnic acestea să fie completate informatic şi validate în Registrul de stare civilă exemplarul II.
(…)
(7) D.G.E.P. utilizează şi valorifică datele din registrele informatice, gestionează şi administrează, potrivit legii, Sistemul informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, denumit în continuare SIIEASC.”
Art. 3 alin. (6) și (8)
Vechea reglementare
„(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare de carieră ale României pot delega sau retrage, după caz, exercitarea atribuţiilor de ofiţer de stare civilă personalului angajat al Ministerului Afacerilor Externe trimis în misiune permanentă sau temporară pe funcţii tehnico-administrative, care prestează activitate consulară, în situaţiile în care diplomatul care îndeplineşte funcţii consulare sau funcţionarul consular se află în imposibilitatea legală de a întocmi actul de stare civilă.
(…)
(8) Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), ofiţerii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B. înscriu menţiuni în registrele de stare civilă ale serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor/primăriilor din cadrul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti, cu respectarea competenţei teritoriale, precum şi a celorlalte dispoziţii prevăzute în prezenta lege, pentru soluţionarea unor situaţii deosebite, cu aprobarea şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (6) și (8) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare de carieră ale României pot delega sau retrage, după caz, exercitarea atribuţiilor de ofiţer de stare civilă personalului angajat al Ministerului Afacerilor Externe trimis în misiune permanentă sau temporară pe funcţii de execuţie specifice Ministerului Afacerilor Externe, care prestează activitate consulară, în situaţiile în care diplomatul care îndeplineşte funcţii consulare sau funcţionarul consular se află în imposibilitatea legală de a întocmi actul de stare civilă sau în situaţiile în care volumul activităţii consulare impune o astfel de măsură.
(…)
(8) Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), ofiţerii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B. întocmesc acte de stare civilă şi înscriu menţiuni în registrele de stare civilă ale serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor/primăriilor din cadrul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti, cu respectarea competenţei teritoriale, precum şi a celorlalte dispoziţii prevăzute în prezenta lege, în următoarele cazuri:
a) pentru soluţionarea punctuală a unor situaţii deosebite, cu aprobarea şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B.;
b) pentru asigurarea continuităţii activităţii de stare civilă la nivelul serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor şi al primăriilor unităţilor administrativ-teritoriale unde nu sunt constituite servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor în vederea parcurgerii procedurilor de înregistrare a actelor şi faptelor de stare civilă în sistem informatic.”
Art. 70
Vechea reglementare
„Art. 70
Comunicarea datelor înscrise în actele de stare civilă se poate face, în cazuri temeinic justificate, la cererea autorităţilor şi instituţiilor publice, altele decât cele cu atribuţii legale în materie, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectoarelor municipiului Bucureşti ori, după caz, a şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B. care are în păstrare actul, precum şi a directorului D.E.P.A.B.D.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 70 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 70
Comunicarea datelor înscrise în actele de stare civilă se poate face, în cazuri temeinic justificate, pentru următoarele situaţii:
a) la cererea autorităţilor şi instituţiilor publice, altele decât cele cu atribuţii legale în materie, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectoarelor municipiului Bucureşti ori, după caz, a şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B. care are în păstrare actul, precum şi a directorului general al D.G.E.P.;
b) la cererea titularilor, a reprezentanţilor legali ai acestora, a persoanelor îndreptăţite ori a altor persoane împuternicite prin procură specială, precum şi a avocaţilor împuterniciţi de către titulari, de către reprezentanţii legali ai acestora sau de către persoanele îndreptăţite, după caz, în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare.”
Art. 2 alin. (4^1) și (4^2)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 2, după alin. (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) şi (4^2), cu următorul cuprins:
„(4^1) După data prevăzută la alin. (4), constituirea în format electronic a Registrului de stare civilă exemplarul II se realizează prin procesul de verificare şi validare a actelor de stare civilă întocmite începând cu 1 ianuarie 1921 până la data prevăzută la alin. (4).
(4^2) Verificarea şi validarea actelor de stare civilă în format scris întocmite începând cu 1 ianuarie 1921 până la data prevăzută la alin. (4), precum şi a celor prevăzute la alin. (5) reprezintă procesul de constituire a actelor electronice de stare civilă.”
Art. 58^1
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 58 se introduce un nou articol, art. 58^1, cu următorul cuprins:
„Art. 58^1
Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), în cazul în care la întocmirea actelor de stare civilă şi aplicarea menţiunilor sau în procesul de verificare şi validare a actelor de stare civilă se constată că acestea conţin date eronate, îndreptarea acestora se face, din oficiu, prin aplicarea unor menţiuni, în baza unui referat semnat de şeful serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor/ofiţerul de stare civilă, care cuprinde datele care urmează a se corecta.”
Art. 69 alin. (3^1)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 69, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
„(3^1) La cererea scrisă a titularilor, a reprezentanţilor legali ai acestora, a persoanelor îndreptăţite ori a altor persoane împuternicite prin procură specială, precum şi a avocaţilor împuterniciţi de către titulari, de către reprezentanţii legali ai acestora sau de către persoanele îndreptăţite, după caz, în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se pot elibera fotocopii ale înscrisurilor care au stat la baza întocmirii actelor de stare civilă, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectoarelor municipiului Bucureşti.”