452 views
Update: Rectificare
În M. Of. nr. 684 din data de 25 iulie 2023 a fost publicată Rectificarea din 25 iulie 2023 în cuprinsul Legii nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 29 iunie 2023.
Astfel, în cuprinsul Legii nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice se face următoarea rectificare:
La art. I pct. 7, cu referire la art. 49 alin. (1), în loc de:
„(…) a) 2 membri desemnaţi prin ordin de către conducătorul autorităţii publice tutelare;
b) 2 membri desemnaţi de AMEPIP, prin ordin al preşedintelui;
c) un expert independent, selectat de AMEPIP.
d) 2 reprezentanţi ai fiecărei autorităţi publice tutelare. (…)”
se va citi:
„(…) a) 2 membri desemnaţi prin ordin de către conducătorul autorităţii publice tutelare;
b) 2 membri desemnaţi de AMEPIP, prin ordin al preşedintelui;
c) un expert independent, selectat de AMEPIP. (…)”.
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
(M. Of. nr. 883 din 14 decembrie 2011) |
Legea nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
(M. Of. nr. 594 din 29 iunie 2023) |
– modifică: art. 1, art. 2, art. 3, art. 4, art. 5, art. 7, art. 8 alin. (1), (3) și (4), art. 8 alin. (6), art. 9 alin. (2) lit. k), art. 10, art. 12 alin. (2)-(5), art. 13 alin. (3), art. 13 alin. (6), art. 15 alin. (3), art. 17 alin. (1), art. 18 alin. (4)-(7), art. 21 alin. (5)-(6), art. 22 alin. (2) și (4), titlul capitolului III, art. 26, cap. III: denumirea sect. a 2-a, art. 27, art. 28 alin. (1) și (3)-(5), art. 28 alin. (6), art. 28 alin. (7), art. 29, art. 30 alin. (1)-(3), art. 30 alin. (4)-(7), art. 30 alin. (8) și (9), art. 31 alin. (3), art. 33, art. 34 alin. (1) și (2), art. 34 alin. (3)-(4), art. 35 alin. (5), (6) și (8), art. 36 alin. (4), (5) și (7), art. 37 alin. (2)-(4), art. 38 alin. (2) și (3), art. 29 alin. (2), art. 40, art. 41 alin. (2), art. 43, art. 47 alin. (2), art. 48, art. 49, art. 50, art. 51, art. 52 alin. (1), (2), (3) şi (6), art. 53 alin. (2), art. 57 alin. (1), art. 57 alin. (2), art. 58, art. 59^1; – introduce: art. 2^1-2^5, cap. I^1, art. 8 alin. (4^1)-(4^2), art. 8 alin. (9), art. 13 alin. (3^1), art. 17 alin. (3) și (4), art. 21 alin. (7), art. 28 alin. (5^1), art. 28 alin. (6^1), art. 29^1-29^4, art. 30 alin. (3^1)-(3^4), art. 30 alin. (7^1), art. 30 alin. (10), art. 34 alin. (2^1), art. 34 alin. (4^1), art. 35 alin. (12)-(14), art. 37 alin. (4^1), art. 38 alin. (5), art. 40^1, art. 40^2, art. 46^1, art. 47 alin. (1^2), art. 47^1, art. 57 alin. (1^1), art. 57 alin. (2^1), art. 57^1, art. 58^1, cap. V^1: art. 59^2-59^4; – abrogă: art. 3^1 și art. 3^3, art. 6, art. 8 alin. (5), art. 31 alin. (1) și (2), art. 32, art. 57 alin. (3), art. 60-64 şi 64^1-64^4. |
În M. Of. nr. 594 din 29 iunie 2023 s-a publicat Legea nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.
Art. 7
Vechea reglementare
„Membrii consiliului de administrație nu pot face parte din mai mult de 3 consilii de administrație ale întreprinderilor publice. Autoritatea publică tutelară poate stabili un număr mai mic de consilii de administrație din care un membru desemnat al unei întreprinderi publice poate face parte”.
Noua reglementare
Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Membrii consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de 2 consilii de administraţie ale întreprinderilor publice. Autoritatea publică tutelară poate stabili un număr mai mic de consilii de administraţie din care un membru desemnat al unei întreprinderi publice poate face parte”.
Art. 8 alin. (4^1)-(4^2)
Noua reglementare
La articolul 8, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) şi (4^2), cu următorul cuprins:
„(4^1) Plafoanele prevăzute la alin. (3) şi (4) pentru indemnizaţia fixă lunară şi pentru indemnizaţia variabilă pot fi depăşite în cazul regiilor autonome a căror cifră de afaceri netă depăşeşte, în anul anterior selecţiei administratorului sau majorării remuneraţiei, echivalentul în lei al sumei de 50 de milioane euro.
(4^2) Nivelul remuneraţiei care excedează plafoanele prevăzute la alin. (3) şi (4), potrivit dispoziţiilor alin. (41), se propune de către comitetul de remunerare al consiliului de administraţie al regiilor autonome pe baza unui raport justificativ notificat AMEPIP. Autoritatea publică tutelară aprobă nivelul remuneraţiei, luând în considerare criteriile de referinţă din sectorul privat, precum şi complexitatea operaţiunilor desfăşurate de regia autonomă”.
Art. 13 alin. (3)
Vechea reglementare
„(3) În termen de 5 zile de la aprobarea planului de administrare, conform art. 22 alin. (3), prin grija președintelui consiliului de administrație, indicatorii de performanță financiari și nefinanciari rezultați din planul de administrare se transmit la autoritatea publică tutelară, în vederea negocierii și aprobării”.
Noua reglementare
La articolul 13, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) În termen de 5 zile de la aprobarea planului de administrare, conform art. 22 alin. (3), prin grija preşedintelui consiliului de administraţie, indicatorii-cheie de performanţă rezultaţi din planul de administrare se transmit la autoritatea publică tutelară, în vederea negocierii şi aprobării”.
Art. 21 alin. (7)
Noua reglementare
La articolul 21, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
„(7) Dispoziţiile art. 8 alin. (9) privind plata asigurării de răspundere profesională se aplică şi directorilor regiei autonome”.
Art. 38 alin. (5)
Noua reglementare
La articolul 38, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
„(5) Plafoanele prevăzute la alin. (2) pentru indemnizaţia fixă lunară şi, respectiv, pentru indemnizaţia variabilă pot fi depăşite în cazul întreprinderilor publice a căror cifră de afaceri netă depăşeşte în anul anterior selecţiei administratorului sau majorării remuneraţiei echivalentul în lei al sumei de 50 de milioane euro sau un alt nivel prevăzut de lege pentru întreprinderile mari. Nivelul remuneraţiei care excedează plafoanele prevăzute la alin. (2) va fi propus de comitetul de remunerare al consiliului de administraţie al întreprinderilor publice pe baza unui raport justificativ, avizat de AMEPIP şi aprobat de adunarea generală a acţionarilor, luând în considerare criteriile de referinţă din sectorul privat în care activează întreprinderea publică, precum şi complexitatea operaţiunilor desfăşurate de aceasta”.
Art. 58^1
Noua reglementare
După articolul 58 se introduce un nou articol, art. 58^1, cu următorul cuprins:
„(1) Întreprinderile publice desemnează un ofiţer de conformitate pentru implementarea planurilor de integritate ca instrumente manageriale pentru promovarea integrităţii organizaţionale în cadrul întreprinderii publice. Ofiţerul de conformitate constituie punct de contact pentru AMEPIP cu întreprinderea publică.
(2) Persoanele desemnate conform prevederilor alin. (1) au acces direct şi în timp util la datele şi informaţiile relevante, deţinute de întreprinderile publice raportoare, necesare îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă”.
Art. 59^1
Vechea reglementare
„(1) Neîndeplinirea de către autoritatea publică tutelară a obligațiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) și alin. (2) lit. c), art. 5 alin. (8), art. 29 alin. (7), art. 57 alin. (2) și art. 58 alin. (1) teza a doua constituie contravenție și se sancționează cu avertisment sau amendă de la 3.000 la 5.000 lei
(2) Neîndeplinirea de către președintele consiliului de administrație sau supraveghere a obligațiilor prevăzute la art. 5 alin. (8), art. 18 alin. (7), art. 29 alin. (7), art. 35 alin. (6) și art. 39 alin. (3) constituie contravenție și se sancționează cu avertisment sau amendă de la 2.000 la 4.000 lei.
(3) Neîndeplinirea de către președintele consiliului de administrație sau supraveghere a obligațiilor prevăzute la art. 51 alin. (1) se sancționează cu avertisment sau amendă de la 1.000 la 3.000 lei.
(4) Dacă prin actul de constatare a contravenției sunt prevăzute măsuri de remediere a situației, stabilindu-se și un termen în acest scop, neîndeplinirea măsurilor dispuse, în termenul stabilit, cu vinovăție, constituie contravenție și se sancționează cu amendă a cărei limită minimă și, respectiv, a cărei limită maximă sunt dublul limitelor amenzii prevăzute de lege pentru contravenția în legătură cu care s-au dispus măsuri de îndreptare.
(5) Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii contravenționale se realizează de către persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Finanțelor Publice”.
Noua reglementare
Articolul 59^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Neîndeplinirea de către autoritatea publică tutelară a obligaţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a)-j), art. 44 alin. (4) lit. s), art. 5 alin. (7), art. 29 alin. (3) şi (11), art. 57 alin. (3) constituie contravenţie şi se sancţionează, în funcţie de gravitatea faptei, după cum urmează:
a) cu avertisment;
b) cu amendă de la 15.000 la 50.000 lei în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c) cu o amendă de la 50.000 la 200.000 de lei pentru abateri repetate.
(2) Nerespectarea de către conducătorul autorităţii publice tutelare a prevederilor art. 291 alin. (2)-(4) în ceea ce priveşte întreprinderile publice aflate în subordine/coordonare sau în portofoliu constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a) cu avertisment;
b) cu amendă de la 10.000 la 20.000 lei în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c) cu o amendă de la 15% la 30% din remuneraţia anuală a conducătorului autorităţii publice tutelare, pentru abateri repetate.
(3) Neîndeplinirea de către consiliul de administraţie sau supraveghere, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi pe acţiuni sau de către administratorii cu drept de reprezentare legală, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi cu răspundere limitată, a obligaţiilor prevăzute la art. 29 alin. (3) şi (11), art. 291 alin. (2)-(4), art. 35 alin. (6), art. 39 alin. (3) şi art. 57 alin. (1), (2) şi (21) constituie contravenţie şi se sancţionează fiecare administrator, în funcţie de gravitatea faptei, după cum urmează:
a) cu avertisment;
b) cu amendă de la 10.000 la 100.000 lei în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c) cu amendă de la 15% la 30% din remuneraţia anuală fixă şi variabilă a administratorilor, determinată conform ultimei situaţii financiare anuale aprobate, în caz de abateri repetate.
(4) Neîndeplinirea de către preşedintele consiliului de administraţie sau supraveghere, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi pe acţiuni, sau de către administratorii cu drept de reprezentare legală, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi cu răspundere limitată, a obligaţiilor prevăzute la art. 51 alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a) cu avertisment;
b) cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c) cu amendă cuprinsă între 5% la 10% din remuneraţia anuală fixă şi variabilă a administratorilor, determinată conform ultimei situaţii financiare anuale aprobate, în caz de abateri repetate.
(5) Dacă prin actul de constatare a contravenţiei sunt prevăzute măsuri de remediere a situaţiei, stabilindu-se şi un termen în acest scop, neîndeplinirea măsurilor dispuse, în termenul stabilit, cu vinovăţie, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă a cărei limită minimă şi, respectiv, a cărei limită maximă sunt dublul limitelor amenzii prevăzute de lege pentru contravenţia în legătură cu care s-au dispus măsuri de remediere.
(6) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale se realizează de către persoane împuternicite prin ordin al preşedintelui AMEPIP. Sumele încasate se fac venit la bugetul de stat în cotă de 70%, diferenţa revenind bugetului AMEPIP. Sancţiunile aplicate vor fi aduse la cunoştinţa publicului prin afişare pe pagina de internet a autorităţii publice tutelare şi a AMEPIP.
(7) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1)-(4) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2022, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 8, art. 28 alin. (1) şi art. 29”.
Art. II din Legea nr. 187/2023
„(1) În caz de vacanţă a unuia sau a mai multor posturi de administrator al regiei autonome, autoritatea publică tutelară poate proceda la desemnarea unor administratori provizorii, până la organizarea procedurii de selecţie a administratorilor, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege.
(2) Dacă vacanţa prevăzută la alin. (1) determină scăderea numărului administratorilor sub minimul legal, autoritatea publică tutelară numeşte administratori provizorii pentru completarea numărului minim legal de membri ai consiliului de administraţie, până la organizarea procedurii de selecţie prevăzute la alin. (1).
(3) În caz de vacanţă a unuia sau a mai multor posturi de administrator al unei societăţi, acţionarii, inclusiv acţionarul – stat, prin autoritatea publică tutelară, pot convoca adunarea generală a acţionarilor în vederea numirii unuia sau mai multor administratori provizorii, până la organizarea procedurii de selecţie a administratorilor, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege. Acţionarii, inclusiv acţionarul – stat, prin autoritatea publică tutelară, vor putea prezenta în adunarea generală a acţionarilor propuneri de candidaţi.
(4) Dacă vacanţa prevăzută la alin. (3) determină scăderea numărului administratorilor sub minimul legal, acţionarii, inclusiv acţionarul – stat, prin autoritatea publică tutelară, singuri sau împreună, vor convoca, de îndată, adunarea generală a acţionarilor pentru completarea numărului de membri ai consiliului de administraţie cu administratori provizorii, până la organizarea procedurii de selecţie a administratorilor. În acest scop acţionarii, inclusiv acţionarul – stat, prin autoritatea publică tutelară, vor putea prezenta în adunarea generală a acţionarilor propuneri de candidaţi.
(5) În situaţiile prevăzute la alin. (2)-(4), durata mandatului este de maximum 5 luni, cu posibilitatea prelungirii, o singură dată, pentru încă 2 luni, pentru motive întemeiate.
(6) În cazul în care procedura de selecţie este suspendată sau anulată de instanţa judecătorească, mandatul administratorului provizoriu continuă până la numirea noului administrator”.
Art. III din Legea nr. 187/2023
„În cazul în care au fost delegate atribuţii de conducere a întreprinderii publice către directori, iar postul/posturile de director rămâne/rămân vacant/vacante, consiliul de administraţie poate desemna un director provizoriu până la organizarea procedurii de selecţie, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege. Durata mandatului este de maximum 5 luni, cu posibilitatea prelungirii, o singură dată, pentru încă 2 luni, pentru motive întemeiate”.
Art. IV din Legea nr. 187/2023
„(1) În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, întreprinderile publice existente, prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, cu excepţia celor prevăzute la art. 1 alin. (6) care desfăşoară în principal activităţi economice, se pot reorganiza de către autorităţile publice tutelare competente prin divizarea activităţilor de serviciu public de cele comerciale. Activităţile comerciale divizate vor fi organizate în societăţi pe acţiuni sau în societăţi cu răspundere limitată, potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi nu se mai înfiinţează noi regii autonome care desfăşoară în principal activităţi economice.
(3) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile publice tutelare şi consiliile de administraţie ale întreprinderilor publice regii autonome vor aproba măsurile necesare pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor alin. (1), prevederile art. 591 aplicându-se în mod corespunzător.
(4) În termen de 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se va desfăşura procedura de selecţie şi numire a preşedintelui şi vicepreşedinţilor AMEPIP.
(5) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul aprobă, prin hotărâre, normele metodologice de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, la propunerea Secretariatului General al Guvernului, după consultarea autorităţilor publice tutelare.
(6) În termen de 6 luni de la data operaţionalizării, AMEPIP elaborează politica de proprietate şi o supune spre aprobare Guvernului, prin hotărâre.
(7) În termen de 60 de zile de la data operaţionalizării AMEPIP, autorităţile publice tutelare constituie comisiile de selecţie şi nominalizare, conform dispoziţiilor art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege.
(8) În termen de 45 de zile de la operaţionalizare, AMEPIP elaborează şi aprobă regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a comisiei de selecţie şi nominalizare”.
Art. V din Legea nr. 187/2023
„(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul aprobă, prin hotărâre, atribuţiile detaliate, organizarea şi funcţionarea AMEPIP.
(2) În termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se va declanşa procedura de selecţie şi numire a preşedintelui şi vicepreşedinţilor AMEPIP.
(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul aprobă, prin hotărâre, normele metodologice prevăzute la art. 46 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, la propunerea Secretariatului General al Guvernului, cu avizul autorităţilor publice tutelare.
(4) În termen de 6 luni de la data operaţionalizării, AMEPIP elaborează politica de proprietate şi o supune spre aprobare Guvernului, prin hotărâre.
(5) În termen de 60 de zile de la data operaţionalizării AMEPIP, autorităţile publice tutelare constituie comisiile de selecţie şi nominalizare, conform dispoziţiilor art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege.
(6) În termen de 45 de zile de la operaţionalizare, AMEPIP elaborează şi aprobă regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a comisiei de selecţie şi nominalizare.
(7) În anul 2023, finanţarea AMEPIP se va realiza din bugetul aprobat al Secretariatului General al Guvernului prin Legea bugetului de stat pentru anul 2023 nr. 368/2022”.
Art. VI din Legea nr. 187/2023
„(1) În termen de 9 luni de la operaţionalizare, AMEPIP verifică legalitatea desfăşurării procedurilor de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie/consiliilor de supraveghere/directoratului/directorilor de la întreprinderile publice din portofoliul autorităţilor publice tutelare centrale care au organizat procedurile de selecţie începând cu data de 1 ianuarie 2023.
(2) Autorităţile publice tutelare şi întreprinderile publice prevăzute la alin. (1) au obligaţia să transmită AMEPIP, în termen de 10 zile de la data cererii documentele şi informaţiile solicitate.
(3) În cazul în care AMEPIP constată încălcarea dispoziţiilor legale în vigoare la data organizării procedurilor de selecţie, dispune, prin act administrativ, anularea acestora, urmând ca autorităţile publice tutelare să procedeze la denunţarea contractelor de mandat încheiate şi reluarea procedurilor de selecţie.
(4) Autorităţile publice tutelare vor declanşa procedurile de selecţie potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, în termen de 10 zile de la data anulării procedurii”.
Art. VII din Legea nr. 187/2023
„(1) În termen de 9 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritatea publică tutelară procedează la modificarea şi completarea, după caz, a contractelor de mandat aflate în derulare, prin încheierea de acte adiţionale, cu nivelul minim al indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi prin decizie de către AMEPIP.
(2) Refuzul administratorului de încheiere a actelor adiţionale la contractele de mandat atrage revocarea din funcţie a acestuia, fără a fi îndreptăţit la plata de daune-interese.
(3) La sfârşitul primului exerciţiu bugetar de la data modificării şi completării contractelor de mandat în condiţiile alin. (1), membrii consiliului de administraţie al întreprinderii publice vor fi evaluaţi de către un expert independent, persoană fizică sau juridică, ale cărui servicii se achiziţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, de către autoritatea publică tutelară. AMEPIP poate asista autoritatea publică tutelară în acest proces, la solicitarea expresă a acesteia. Rezultatul evaluării se transmite către AMEPIP în termen de 15 zile.
(4) Dacă din raportul de evaluare, întocmit în temeiul alin. (3), rezultă neîndeplinirea culpabilă a indicatorilor de performanţă, adunarea generală a acţionarilor, convocată în acest scop în termen de 30 de zile, hotărăşte revocarea din funcţie.
(5) Autoritatea publică tutelară declanşează procedura de selecţie prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, în termen de 45 de zile de la data hotărârii adunării generale a acţionarilor prevăzute la alin. (4).
(6) În termen de 45 de zile de la operaţionalizare, AMEPIP elaborează şi aprobă regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a comisiei de selecţie şi nominalizare”.
Art. VIII din Legea nr. 187/2023
„(1) Componenţa consiliului de administraţie ori, după caz, a consiliului de supraveghere şi directoratului este supusă legislaţiei în vigoare aplicabile la data constituirii consiliului de administraţie sau de supraveghere, acte normative care rămân aplicabile până la data numirii noilor administratori sau directori ori a noilor membri ai consiliului de supraveghere şi directoratului potrivit prevederilor art. 5, 18 sau, după caz, art. 29 şi 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege.
(2) Nivelul remuneraţiilor membrilor consiliilor de administraţie, consiliilor de supraveghere şi directorilor care nu au fost numiţi în condiţiile prezentei legi se stabileşte prin asimilare cu cele prevăzute la art. 8, 37 şi 38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la nivelul întreprinderii publice. În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, contractele de mandat ale administratorilor permanenţi prevăzuţi la alin. (1) se vor modifica pentru a include indicatorii de performanţă, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 13, 22, 30 sau 36 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, după caz.
(3) Nivelul remuneraţiilor membrilor consiliilor de administraţie, consiliilor de supraveghere şi directorilor care nu au fost numiţi în condiţiile prezentei legi se stabileşte prin asimilare cu cele prevăzute la art. 8, 37 şi 38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la nivelul întreprinderii publice”.
Art. IX din Legea nr. 187/2023
„(1) Procedurile de selecţie a membrilor consiliului de administraţie, directorilor, membrilor consiliului de supraveghere şi membrilor directoratului, declanşate conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi, se definitivează conform prevederilor legale în vigoare la data declanşării acestora.
(2) Contractele de mandat ale membrilor consiliului de administraţie şi directorilor, inclusiv ale administratorilor provizorii şi directorilor provizorii, respectiv ale membrilor consiliului de supraveghere şi directoratului rămân supuse legislaţiei în vigoare la data încheierii acestora, dispoziţiile art. VII aplicându-se în mod corespunzător”.
Art. X din Legea nr. 187/2023
„(1) În termen de 6 luni de la operaţionalizarea tabloului de bord, AMEPIP va elabora politica de raportare şi transparenţă pentru întreprinderile publice de la nivel central şi local, prin care vor defini standardele de raportare şi transparenţă pentru diferite categorii de întreprinderi publice, în vederea realizării obiectivului de monitorizare şi evaluare a performanţelor acestora.
(2) Politica de raportare şi transparenţă prevăzută la alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Până la operaţionalizarea tabloului de bord, Ministerul Finanţelor continuă să colecteze datele transmise de către autorităţile publice tutelare şi de către întreprinderile publice, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Ministerul Finanţelor transmite baza de date privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice în administrarea AMEPIP prin protocol de predare-preluare”.
Art. XI din Legea nr. 187/2023
„Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare”.