869 views
Actul publicat în Monitorul Oficial |
Sumar |
Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public (M. Of. nr. 1218 din 19 decembrie 2022) |
Se constituie cadrul general în materia protecţiei avertizorilor în interes public. |
În M. Of. nr. 1218 din 19 decembrie 2022 s-a publicat Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivul act normativ:
Structură
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
CAPITOLUL II: Modalităţi de raportare şi dispoziţii comune aplicabile raportărilor privind încălcări ale legii
CAPITOLUL III: Raportarea prin canale interne de raportare
CAPITOLUL IV: Raportarea prin canale externe de raportare
CAPITOLUL V: Divulgări publice
CAPITOLUL VI: Măsuri de protecţie, măsuri de sprijin şi măsuri reparatorii
CAPITOLUL VII: Sancţiuni
CAPITOLUL VIII: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 1: Domeniul de reglementare
(1) Prezenta lege constituie cadrul general în materia protecţiei persoanelor care raportează încălcări ale legii, care sau produs sau care sunt susceptibile să se producă, în cadrul autorităţilor, instituţiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanelor juridice de drept privat.
(2) Prezenta lege reglementează procedura de primire, de examinare şi soluţionare a raportărilor, drepturile şi obligaţiile persoanelor care efectuează raportări sau divulgă public informaţii privind încălcări ale legii, măsurile de protecţie a acestora, obligaţiile autorităţilor, instituţiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum şi persoanelor juridice de drept privat, drepturile persoanelor vizate, precum şi atribuţiile autorităţilor competente.
(3) Normele speciale privind raportarea încălcărilor legii cuprinse în actele normative prevăzute în anexa nr. 1 se aplică în continuare. Dispoziţiile prezentei legi se aplică în situaţiile în care reglementările din actele normative enumerate în anexa nr. 1 nu conţin norme speciale cu caracter obligatoriu privind raportarea încălcărilor legii.
(4) Prezenta lege nu se aplică raportărilor privind încălcări ale normelor în materie de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii naţionale, în cazul în care acestea intră sub incidenţa art. 346 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(5) Prezenta lege nu aduce atingere dispoziţiilor privind:
a) protecţia informaţiilor clasificate;
b) secretul profesional al avocatului;
c) confidenţialitatea informaţiilor medicale;
d) caracterul secret al deliberărilor judiciare;
e) normele de procedură penală.
(6) Prezenta lege nu aduce atingere dreptului lucrătorilor de a se consulta cu reprezentanţii acestora sau cu sindicatele şi nici normelor privind protecţia împotriva oricărei măsuri prejudiciabile, determinate de astfel de consultări.
(7) Prezenta lege nu aduce atingere normelor privind autonomia partenerilor sociali şi dreptul acestora de a încheia contracte sau acorduri colective.
Art. 2: Domeniul de aplicare
(1) Prezenta lege se aplică persoanelor care efectuează raportări şi care au obţinut informaţiile referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puţin, următoarele:
a) lucrătorii;
b) persoanele care desfăşoară o activitate independentă, în înţelesul art. 49 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
c) acţionarii şi persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administraţie, precum şi voluntarii şi stagiarii remuneraţi sau neremuneraţi;
d) orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanţilor şi a furnizorilor acesteia.
(2) Prezenta lege se aplică şi persoanelor ale căror raporturi de muncă nu au început încă şi care efectuează raportări prin intermediul canalelor de raportare interne sau externe sau divulgă public informaţii privind încălcări ale legii obţinute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat.
(3) Prezenta lege se aplică, de asemenea, persoanelor care raportează sau dezvăluie public informaţii privind încălcări ale legii în mod anonim.
(…)
Art. 12: Autorităţile competente
(1) Canalele externe de raportare sunt reprezentate de autorităţile prevăzute la art. 3 pct. 15.
(2) În situaţia în care, potrivit legilor speciale, competenţa de a primi şi efectua acţiuni subsecvente revine autorităţilor prevăzute la art. 3 pct. 15 lit. a), raportările primite de Agenţie se redirecţionează, de îndată, către acestea, cu păstrarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea. Autorităţile prevăzute la art. 3 pct. 15 lit. a) au obligaţia de a redirecţiona către Agenţie, de îndată, raportarea care este de competenţa acesteia.
(3) Agenţia are obligaţia de a redirecţiona, de îndată, raportarea în vederea soluţionării şi către autorităţile prevăzute la art. 3 pct. 15 lit. c), după caz, atunci când nu are competenţa de a examina şi de a efectua acţiuni subsecvente. Redirecţionarea se realizează cu păstrarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea.
(4) Autorităţile prevăzute la art. 3 pct. 15 lit. c) au obligaţia de a redirecţiona către Agenţie, de îndată, raportarea greşit îndreptată. Agenţia va redirecţiona raportarea, în funcţie de obiectul acesteia, potrivit alin. (3), urmând ca avertizorul în interes public să fie înştiinţat despre aceasta. Redirecţionarea se realizează cu păstrarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea.
(5) Autorităţile prevăzute la art. 3 pct. 15 au obligaţia înştiinţării avertizorului în interes public cu privire la redirecţionare, în termen de 3 zile lucrătoare de la aceasta.
(…)
Art. 19: Divulgarea publică
(1) Avertizorul în interes public care divulgă public informaţii privind încălcarea legii beneficiază de protecţie în cazul în care este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
a) a raportat mai întâi intern şi extern sau direct extern, potrivit cap. III şi IV, însă consideră că nu au fost dispuse măsuri corespunzătoare în termenul prevăzut la art. 17 alin. (6);
b) are motive întemeiate să considere că:
1. încălcarea poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public sau riscul unui prejudiciu care nu mai poate fi remediat; sau
2. în cazul raportării externe există un risc de represalii sau o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace având în vedere circumstanţele specifice ale raportării.
(2) Sesizarea privind încălcarea legii prin divulgare publică se poate adresa presei, organizaţiilor profesionale, sindicale sau patronale, organizaţiilor neguvernamentale, comisiilor parlamentare sau prin punerea la dispoziţie în orice mod în spaţiul public a informaţiilor referitoare la încălcări ale legii.
(…)
Art. 29: Raportarea nereală
Raportarea de informaţii privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerată, potrivit legii, infracţiune.
(…)
ANEXA nr. 1
ANEXA nr. 2
SECŢIUNEA 1: A. ACHIZIŢII PUBLICE
SECŢIUNEA 2: B. SERVICII, PRODUSE ŞI PIEŢE FINANCIARE ŞI PREVENIREA SPĂLĂRII BANILOR ŞI PREVENIREA FINANŢĂRII TERORISMULUI
SECŢIUNEA 3: C. SIGURANŢA ŞI CONFORMITATEA PRODUSELOR
SECŢIUNEA 4: D. SIGURANŢA TRANSPORTURILOR
SECŢIUNEA 5: E. PROTECŢIA MEDIULUI
SECŢIUNEA 6: F. PROTECŢIA RADIOLOGICĂ ŞI SECURITATEA NUCLEARĂ
SECŢIUNEA 7: G. SIGURANŢA ALIMENTARĂ, SĂNĂTATEA ŞI BUNĂSTAREA ANIMALELOR
SECŢIUNEA 8: H. SĂNĂTATEA PUBLICĂ
SECŢIUNEA 9: I. PROTECŢIA CONSUMATORULUI
SECŢIUNEA 10: J. PROTECŢIA VIEŢII PRIVATE ŞI A DATELOR CU CARACTER PERSONAL ŞI SECURITATEA REŢELELOR ŞI A SISTEMELOR INFORMATICE
ANEXA nr. 3