2.081 views
Actele modificate |
Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă
(M. Of. nr. 339 din 18 mai 2012) O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice (M. Of. nr. 68 din 2 februarie 2003) |
Legea nr. 105/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum şi pentru abrogarea O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice
(M. Of. nr. 412 din 29 aprilie 2022) |
– modifică: Legea nr. 119/1996: titlul secțiunii 1, art. 1, art. 2, art. 3, art. 4, art. 5, art. 6, art. 7 alin. (1) și (7), art. 8, art. 9, art. 10, art. 11 alin. (2), art. 12, art. 13 alin. (2), art. 14, art. 14^2 alin. (1), art. 14^2 alin. (2) și (3), art. 15 alin. (3), art. 19 alin. (2), art. 20 alin. (3), art. 21, art. 22, art. 23 alin. (1) și (3), art. 25 alin. (1)-(3), art. 26, art. 27, art. 30, art. 31 alin. (2) și (3), art. 32 alin. (1): partea introductivă, art. 33, art. 35 alin. (1), art. 36 alin. (1), art. 37 alin. (1) și (2), art. 38 alin. (1) și (2), art. 38 alin. (3), art. 39, art. 29^1 alin. (1) și (2), cap. II: titlul secțiunii a 4-a, art. 41, art. 43 lit. a), h), i), art. 44, art. 45, art. 46, art. 47, art. 48, art. 49, art. 50, art. 51, art. 54 alin. (1), art. 57 alin. (1) și (2), art. 58 alin. (1), art. 59, art. 61 alin. (1) și (2), art. 62, art. 63 alin. (1) lit. d), art. 63 alin. (1) lit. e), k), n), p), r), art. 63 alin. (1), art. 64, art. 66, art. 69, art. 70, art. 72 alin. (1), art 73, art. 74, art. 76 alin. (1), anexa nr. 1A, anexa nr. 2A, anexa nr. 1B, anexa nr. 2B, anexa nr. 1C, anexa nr. 2C, – introduce: Legea nr. 119/1996: art. 14^2 alin. (1^1), art. 15 alin. (2^1), art. 15 alin. (4) și (5), art. 24 alin. (1^1)-(1^2), art. 25 alin. (3^1), art. 31^1, art. 36 alin. (3^1), art. 38 alin. (2^1), art. 39^1 alin. (4), art. 39^2, capitolul II^1, art. 43 lit. j), k), art. 58 alin. (1^1), art. 60^1, art. 61 alin. (2^1)-(2^3), art. 63 alin. (1) lit. a^1), art. 63 alin. (1) lit. d^1), art. 63 alin. (1) lit. q), s), art. 63 alin. (3), art. 72 alin. (3), anexa nr. 1A^1, anexa nr. 2A^1, anexa nr. 1B^1, anexa nr. 2B^1, anexa nr. 1C^1, anexa nr. 2C^1, – abrogă: Legea nr. 119/1996: art. 20 alin. (2), art. 40, art. 42, art. 67, O.G. nr. 41/2003. |
În M. Of. nr. 412 din 29 aprilie 2022 s-a publicat Legea nr. 105/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum şi pentru abrogarea O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice.
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.
Legea nr. 119/1996
Art. 2
Vechea reglementare
„(1) Actele de naștere, de căsătorie și de deces se întocmesc în registre de stare civilă, în două exemplare, ambele originale, și se completează manual, cu cerneală specială de culoare neagră.
(2) De la data asigurării infrastructurii informatice necesare, al doilea exemplar al actelor de stare civilă, precum și mențiunile ulterioare vor fi întocmite în format electronic”.
Noua reglementare
„(1) Actele de naştere, de căsătorie şi de deces se întocmesc în registre de stare civilă, în două exemplare, ambele originale, şi se completează manual, cu cerneală specială de culoare neagră.
(2) Exemplarul I al actelor de stare civilă întocmite la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României pot fi completate şi în sistem informatic.
(3) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), exemplarul II al actelor de stare civilă se întocmeşte în format electronic, dacă autorităţile publice locale au emis electronic exemplarul II al actelor de stare civilă.
(4) De la data asigurării, la nivel naţional, a infrastructurii informatice necesare, exemplarul I al actelor de stare civilă se completează informatic şi se păstrează în exemplarul I al registrelor de stare civilă pe suport hârtie, iar exemplarul II se întocmeşte numai în format electronic, atât de către ofiţerii de stare civilă din ţară, cât şi de către cei de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României.
(5) În caz de forţă majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forţei majore acestea să fie completate informatic.
(6) Menţiunile ulterioare se înscriu în exemplarul II în format electronic de către ofiţerul de stare civilă emitent şi se transmit informatic la primăria care are în păstrare registrele de stare civilă exemplarul I, pentru a fi operate pe actele de stare civilă.
(7) Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare D.E.P.A.B.D., utilizează şi valorifică datele din registrele informatice, gestionează şi administrează, potrivit legii, Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, denumit în continuare SIIEASC.
(8) SIIEASC reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate cu mijloace informatice pentru dovedirea identităţii persoanei, producerea, emiterea şi evidenţa actelor de stare civilă, a modificărilor intervenite în statutul persoanei, necesare individualizării în familie, societate şi relaţia cu statul.
(9) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice sunt protejate de legislaţia specială şi nu pot fi prelucrate decât în condiţiile prevăzute de aceasta”.
Art. 5
Vechea reglementare
„(1) Înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă și înscrierea mențiunilor se fac la cerere, pe baza declarației persoanei obligate la aceasta, sau din oficiu, în condițiile prevăzute de prezenta lege.
(2) Numele de familie și prenumele se scriu așa cum rezultă din actele de identitate, din certificatele de stare civilă și din alte înscrisuri prezentate de declarant sau primite de la autoritățile prevăzute de lege.
(3) Întocmirea actelor de stare civilă, precum și înscrierea mențiunilor se fac în limba română, folosindu-se alfabetul latin”.
Noua reglementare
Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilă şi înscrierea menţiunilor se fac la cerere, pe baza declaraţiei solicitantului, sau din oficiu, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
(2) Numele de familie şi prenumele se scriu aşa cum rezultă din actele de identitate, din certificatele de stare civilă şi din alte înscrisuri prezentate de solicitant sau primite de la autorităţile prevăzute de lege.
(3) Întocmirea actelor de stare civilă, precum şi înscrierea menţiunilor se fac în limba română, folosindu-se alfabetul latin extins”.
Art. 9
Vechea reglementare
„În cazul în care ofițerul de stare civilă refuză să întocmească un act sau să înscrie o mențiune ce intră în atribuțiile sale, persoana nemulțumită poate sesiza judecătoria în raza căreia domiciliază”.
Noua reglementare
Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„În cazul în care ofiţerul de stare civilă sau funcţionarul cu atribuţii de stare civilă refuză să întocmească un act sau să înscrie o menţiune ce intră în atribuţiile sale, persoana nemulţumită poate sesiza instanţa competentă, potrivit legii”.
Art. 12
Vechea reglementare
„Starea civilă se dovedește cu actele întocmite în registrele de stare civilă, precum și cu certificatele de stare civilă eliberate pe baza acestora”.
Noua reglementare
Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Starea civilă se dovedeşte cu actele întocmite în registrele de stare civilă, precum şi cu certificatele de stare civilă/extrasele multilingve eliberate pe baza acestora”.
Art. 15 alin. (4)-(5)
Noua reglementare
La articolul 15, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
„(4) În lipsa acordului părinţilor cu privire la numele de familie, instanţa de tutelă hotărăşte şi comunică de îndată hotărârea rămasă definitivă serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, primăriei unităţii administrativ-teritoriale care a înregistrat actul de naştere.
(5) În situaţia prevăzută la alin. (4), în actul de naştere întocmit cu ocazia declarării naşterii nu se completează numele de familie al copilului; certificatul de naştere se eliberează numai după înscrierea menţiunii privind stabilirea numelui de familie de către instanţa de tutelă”.
Art. 38 alin. (2^1)
Noua reglementare
La articolul 38, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) În situaţia prevăzută la alin. (2) adeverinţa se întocmeşte pe baza:
a) certificatului/extrasului de deces eliberat de autorităţile străine, precum şi a traducerii legalizate a acestuia sau a extrasului multilingv;
b) certificatului de deces eliberat de misiunea diplomatică sau de oficiul consular de carieră al României”.
Art. 45
Vechea reglementare
„Pe măsura asigurării infrastructurii informatice necesare, comunicările privind faptele de stare civilă, precum și cele referitoare la înscrierea mențiunilor în actele de stare civilă se realizează și în sistem informatic”.
Noua reglementare
Articolul 45 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„De la data prevăzută la art. 2 alin. (4), comunicările privind faptele de stare civilă, precum şi cele referitoare la înscrierea menţiunilor în actele de stare civilă se realizează în sistem informatic”.
Art. 58 alin. (1^1)
Noua reglementare
La articolul 58, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Dispoziţiile alin. (1) se aplică şi actelor de stare civilă aflate în păstrarea serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale/serviciului municipiului Bucureşti al Arhivelor Naţionale”.
Art. 64
Vechea reglementare
„Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către primari, persoanele împuternicite prin dispoziție a președintelui consiliului județean, respectiv a primarului general al municipiului București, precum și de persoane împuternicite din cadrul serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor și polițiști anume desemnați”.
Noua reglementare
Articolul 64 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Contravenţiile prevăzute la art. 63 alin. (1) lit. a), b), e), f), i), j), k), o), p) şi r) se constată şi se sancţionează de către ofiţerii de stare civilă, cu excepţia celor prevăzuţi la art. 3 alin. (3); contravenţiile prevăzute la literele a), b), o) şi p) se constată şi se sancţionează şi de către ofiţeri sau agenţi de poliţie din cadrul Poliţiei Române.
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 63 alin. (1) lit. a1), c), d), d1), g), h), l), m), n), q) şi s) se constată şi se sancţionează de către funcţionarii cu atribuţii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B., desemnaţi prin dispoziţie a şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B., precum şi de specialiştii din cadrul D.E.P.A.B.D. anume desemnaţi prin dispoziţia directorului D.E.P.A.B.D.”.
Art. 72 alin. (3)
Noua reglementare
La articolul 72, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) De la data prevăzută la art. 2 alin. (4), datele aferente buletinelor statistice de naştere, de căsătorie, de divorţ şi de deces întocmite de ofiţerii de stare civilă se transmit Institutului Naţional de Statistică în format electronic”.
O.G. nr. 41/2003
Noua reglementare
Ordonanţa Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 323/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. III din Legea nr. 105/2022
„Cererile în domeniul stării civile aflate pe rolul instanţelor sau depuse la serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor/primăriile competente, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se soluţionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data depunerii acestora”.
Art. IV din Legea nr. 105/2022
„(1) Dispoziţiile prevăzute la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Dispoziţiile prevăzute la art. I pct. 74-83 din prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi”.
Art. V din Legea nr. 105/2022
„Ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 10 alin. (8) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege, se adoptă în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi”.
Art. VI din Legea nr. 105/2022
„În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va modifica şi/sau completa conform prevederilor prezentei legi Hotărârea Guvernului nr. 64/2011 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă, cu modificările şi completările ulterioare”.
Art. VII din Legea nr. 105/2022
„Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare”.