Metodologia privind criteriile şi procedurile de evaluare şi certificare a evaluatorilor de competenţe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor externi (OME nr. 3888/2021)

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul ministrului educației (OME) nr. 3888/2021 pentru aprobarea Metodologiei privind criteriile şi procedurile de evaluare şi certificare a evaluatorilor de competenţe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor externi

 

(M. Of. nr. 661 din data de 5 iulie 2021)

 

 

Se aprobă Metodologia privind criteriile şi procedurile de evaluare şi certificare a evaluatorilor de competenţe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor externi.

 

În M. Of. nr. 661 din 5 iulie 2021 s-a publicat Ordinul ministrului educației (OME) nr. 3888/2021 pentru aprobarea Metodologiei privind criteriile şi procedurile de evaluare şi certificare a evaluatorilor de competenţe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor externi.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectiva Metodologie.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

CAPITOLUL II: Înscrierea evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi pentru evaluare în vederea înscrierii în Registru

CAPITOLUL III: Criteriile de selecţie a evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi pentru participarea la înscrierea în Registru

CAPITOLUL IV: Organizarea selecţiei, evaluării şi certificării evaluatorilor care participă la înscrierea în Registru

CAPITOLUL V: Recertificarea evaluatorilor în evaluare şi certificare

CAPITOLUL VI: Activitatea evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

CAPITOLUL VII: Registrul naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi

CAPITOLUL VIII: Norme de etică şi conduită profesională ale evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi

CAPITOLUL IX: Dispoziţii finale

ANEXA nr. 1: CERERE pentru înscrierea în Registrul naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi

ANEXA nr. 2: STRUCTURA Registrului naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi

ANEXA nr. 3: DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE

 

Art. 1

(1) Autoritatea Naţională pentru Calificări, denumită în continuare ANC, are atribuţii în procesul de coordonare a autorizării centrelor de evaluare a competenţelor obţinute pe alte căi decât cele formale, respectiv al asigurării calităţii în acest sistem.

(2) Asigurarea calităţii în sistemul de evaluare a competenţelor obţinute în mod nonformal şi informal se realizează prin trei componente:

– asigurarea calităţii instituţionale;

– asigurarea calităţii procesului de evaluare;

– asigurarea calităţii resursei umane implicate.

(3)  Pentru funcţionarea sistemului de asigurare a calităţii, ANC utilizează evaluatori de competenţe profesionale, evaluatori de evaluatori şi evaluatori externi, denumiţi în continuare evaluatori.

(4) Evaluatorii sunt implicaţi şi au sarcini după cum urmează:

– evaluatori de competenţe profesionale în calitatea procesului de evaluare;

– evaluatori de evaluatori în calitatea şi controlul resursei umane implicate;

– evaluatori externi în calitatea şi controlul instituţional.

(5) Centrele de evaluare şi certificare a competenţelor obţinute pe alte căi decât cele formale, denumite în continuare centre, folosesc numai evaluatori de competenţe profesionale înscrişi în Registrul naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatori externi, denumit în continuare Registru.

 

Art. 9, art. 10 și art. 11

Art. 9

Modul de organizare şi desfăşurare a probei scrise şi a interviului este stabilit prin decizie a preşedintelui ANC, care se publică pe site-ul ANC.

Art. 10

(1) Procedurile pentru evaluarea şi certificarea evaluatorilor sunt organizate şi desfăşurate de către ANC şi presupun derularea a trei etape.

(2) Etapa I, denumită în continuare selecţia, desfăşurată în vederea evaluării şi certificării evaluatorilor, cuprinde:

a) analiza şi evaluarea dosarelor depuse de către persoanele/centrele interesate;

b) comunicarea rezultatelor analizei dosarelor;

c) rezolvarea eventualelor neclarităţi, contestaţii;

d) completarea dosarului cu documente doveditoare pentru admiterea candidatului;

e) comunicarea finală, selectat sau respins.

(3) Etapa a II-a cuprinde:

a) evaluarea scrisă, desfăşurată în vederea evaluării şi certificării evaluatorilor, care presupune:

– susţinerea unei probe scrise, pe baza bibliografiei puse la dispoziţie de către ANC – proba scrisă este etapă eliminatorie, iar nota minimă de promovare este 7 (şapte);

– comunicarea rezultatelor probei scrise;

– rezolvarea eventualelor contestaţii;

– comunicarea finală, admis pentru interviu sau respins;

b) evaluarea orală (interviul), desfăşurată în vederea evaluării şi certificării evaluatorilor, care presupune:

– susţinerea unui interviu profesional;

– întocmirea unui raport prin care solicitantul este declarat admis sau respins în vederea obţinerii calităţii de evaluator.

(4) Etapa a III-a, denumită în continuare certificarea, care presupune:

a) emiterea de către ANC a documentului de certificare a calităţii de evaluator în baza raportului comisiei de evaluare;

b) comunicarea, în scris, a rezultatelor selecţiei şi evaluării experţilor în evaluare şi certificare de către ANC, în termen de 10 zile lucrătoare de la finalizarea procedurilor de evaluare prezentate la alin. (3).

(5) Documentul transmis de către ANC solicitantului constituie actul prin care a devenit evaluator.

(6) Persoanele declarate admise şi certificate de către ANC sunt înscrise în Registru.

Art. 11

(1) Comisia de evaluare este desemnată prin decizie a preşedintelui ANC.

(2) Comisia de evaluare este formată din 5 membri, dintre care 2 reprezentanţi ai ANC şi 3 reprezentanţi din partea pieţei muncii şi/sau a comitetului sectorial de profil.

(3) Comisia de evaluare nu este remunerată pentru activitatea prestată.

 

Art. 21

Art. 21

(1) Activitatea evaluatorilor trebuie să fie guvernată de următoarele principii fundamentale şi norme de etică şi conduită:

a) supremaţia legii şi a interesului comunitar general în faţa interesului personal;

b) interesul candidatului şi al angajatorilor pentru calitate;

c) competenţa profesională, ca principiu conform căruia toate activităţile desfăşurate de experţii în evaluare şi certificare sunt tratate cu responsabilitate, competenţă şi eficienţă, pe baza cunoştinţelor şi aptitudinilor dobândite;

d) integritatea, principiu conform căruia activitatea experţilor în evaluare şi certificare este exercitată cu onestitate şi corectitudine;

e) obiectivitatea, principiu conform căruia concluziile şi opiniile formulate de experţii în evaluare şi certificare în activitatea desfăşurată trebuie să se bazeze exclusiv pe documentele analizate, fără alte influenţe externe;

f) confidenţialitatea, principiu conform căruia experţilor le este interzis să dezvăluie datele, informaţiile şi documentele care li se pun la dispoziţie în exercitarea activităţii de evaluator;

g) independenţa, principiu conform căruia experţii trebuie să îşi exercite activitatea cu imparţialitate şi să îşi manifeste independenţa faţă de orice influenţe externe şi grupuri de interese;

h) etică şi integritate profesională.

(2) În vederea respectării prevederilor alin. (1) lit. c), experţii evaluatori certificaţi au următoarele obligaţii:

a) să cunoască legislaţia specifică activităţii desfăşurate, să se preocupe în mod constant de creşterea nivelului de pregătire;

b) să îşi dezvolte permanent competenţele profesionale cerute de procedurile de evaluare;

c) să îşi îndeplinească cu responsabilitate toate obligaţiile stabilite prin procedurile de evaluare.

(3) În vederea respectării prevederilor alin. (1) lit. d), evaluatorii trebuie să respecte următoarele reguli de conduită:

a) să evite orice activitate care le-ar putea afecta credibilitatea, obiectivitatea şi imparţialitatea;

b) să semnaleze conducerii ANC dacă se află în situaţia de incompatibilitate sau conflict de interese între calitatea de evaluator şi alte calităţi care decurg din activitatea lor şi să solicite înlocuirea cu alt evaluator în cazul în care constată situaţia de incompatibilitate sau conflict de interese;

c) să nu furnizeze informaţii sau date false în timpul şi/sau după desfăşurarea activităţii de evaluare.

(4) În vederea respectării prevederilor alin. (1) lit. e), evaluatorii au următoarele obligaţii:

a) să întocmească rapoartele de evaluare în mod obiectiv, analizând toate aspectele relevante din activitatea evaluată;

b) să nu se lase influenţaţi de interese personale sau ale unor terţi în formularea opiniilor proprii;

c) să nu trateze cu superficialitate informaţiile, datele şi documentele obţinute în procesul de evaluare;

d) să nu omită, cu rea-credinţă, informaţii, date şi documente obţinute în timpul procesului de evaluare;

e) să îşi fundamenteze concluziile, observaţiile şi consemnările din rapoartele întocmite în timpul evaluării exclusiv pe documente verificate şi predate provenind din surse sigure şi neechivoce.

(5) În vederea respectării prevederilor alin. (1) lit. f), experţii în evaluare şi certificare au următoarele obligaţii:

a) să semneze un angajament de confidenţialitate în momentul înregistrării în Registru;

b) să nu utilizeze în interes personal sau în beneficiul unor terţi informaţiile dobândite în cursul desfăşurării activităţii de evaluare;

c) să nu facă publice informaţii sau documente care ar putea aduce atingere prestigiului şi imaginii publice.

(6) În vederea respectării prevederilor alin. (1) lit. g), experţii au următoarele obligaţii:

a) să aibă o atitudine imparţială şi independentă faţă de orice interes politic, economic, religios, etnic sau de altă natură în exercitarea activităţii de evaluare;

b) să nu se implice în activităţi sau relaţii care ar putea afecta activitatea de evaluare pe care o desfăşoară şi să aducă la cunoştinţa conducerii ANC orice act sau fapt care ar putea afecta activitatea;

c) să nu asigure alte servicii în afara celor prevăzute de cadrul legal în vigoare în ceea ce priveşte activitatea de evaluare desfăşurată.