2.123 views
Actul normativ publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă din 29.09.2007 (M. Of. nr. 875 din 7 noiembrie 2017) |
Se aprobă Statutul privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență, prevăzut în anexa nr. I. |
În M. Of. nr. 875 din 7 noiembrie 2017, a fost publicată Hotărârea nr. 3/2007 a Congresului Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România privind aprobarea Statutului privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență și a Codului de etică profesională și disciplină ale Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România.
Potrivit art. 1 din Hotărârea Congresului UNPIR nr. 3/2017, se aprobă Statutul privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență, prevăzut în anexa nr. I.
Conform art. 2 din Hotărârea Congresului UNPIR nr. 3/2017, se aprobă Codul de etică și disciplină al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România, prevăzut în anexa nr. II.
Art. 3 din Hotărârea Congresului UNPIR nr. 3/2017 dispune faptul că anexele nr. I și II fac parte integrantă din respectiva hotărâre.
Astfel, în M. Of. nr. 875 din 7 noiembrie 2017, a fost publicată anexa nr. I, conținând Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă din 29.09.2007.
În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului statut.
Cap. I („Dispoziţii generale, obiective şi atribuţii”)
Potrivit capitolului I, Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România (UNPIR), denumită în continuare Uniune, este persoană juridică de utilitate publică, autonomă şi fără scop lucrativ, din care fac parte practicienii în insolvenţă, în condiţiile stabilite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G.
Uniunea are patrimoniu propriu, autonomie de decizie şi funcţională şi competenţă de autoreglementare, control şi supraveghere în conformitate cu art. 48 din O.U.G.
Uniunea îşi asigură resursele financiare din venituri proprii, donaţii şi sponsorizări din partea persoanelor fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, alte venituri conform prevederilor legale.
Uniunea îşi exercită autoritatea pe întregul teritoriu al României şi poate constitui filiale cu personalitate juridică în municipiul Bucureşti şi în reşedinţele de judeţ, în baza art. 47 alin. (2) din O.U.G.
Structura aparatului propriu şi bugetul de venituri şi cheltuieli se stabilesc în raport cu nevoile Uniunii şi în limita posibilităţilor financiare, de către Consiliul naţional de conducere, denumit în continuare CNC.
Uniunea are siglă proprie, aprobată de Consiliul naţional de conducere al Uniunii. Aceasta va figura pe toate documentele emise de Uniune şi de filialele sale.
Sediul central al Uniunii este în municipiul Bucureşti, adresa fiind stabilită de Consiliul naţional de conducere al Uniunii.
Denumirea Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România, cu specificarea sediului central, sau, după caz, denumirea filialei judeţene ori a municipiului Bucureşti, cu specificarea sediului acesteia, va figura pe toate actele emise de Uniune sau de filialele sale.
Obiectivele şi atribuţiile Uniunii sunt cele definite la art. 49 şi 50 din O.U.G.
În exercitarea dreptului de autoreglementare, prevăzut la art. 48 din O.U.G., statutul, regulamentele, codul de etică al profesiei şi procedura disciplinară se adoptă prin hotărâri ale Congresului Uniunii, iar instrucţiunile şi normele interne, prin decizii ale Consiliului naţional de conducere şi ale Adunării reprezentanţilor permanenţi ai UNPIR.
Cap. II („Membrii Uniunii. Drepturile şi obligaţiile acestora”)
Conform capitolului al II-lea, Pot fi membri ai Uniunii, având totodată calitatea de practician în insolvenţă, persoanele fizice române sau străine, în condiţiile O.U.G. şi ale respectivului statut.
(1) Profesia de practician în insolvenţă poate fi exercitată în următoarele forme, definite la art. 4-22 din O.U.G.:
a) cabinete individuale, denumite în continuare CI;
b) cabinete asociate, denumite în continuare CA;
c) societate civilă profesională cu răspundere limitată, denumită în continuare SPRL;
d) întreprindere profesională unipersonală cu răspundere limitată, denumită în continuare IPURL.
Practicianul în insolvenţă nu îşi poate organiza şi desfăşura activitatea concomitent în mai multe forme de organizare şi nu poate avea calitatea de asociat decât într-o societate civilă profesională, cu excepţia constituirii de filiale ale SPRL, în care este partener.
Obiectul de activitate al formelor de organizare este exercitarea profesiei de practician în insolvenţă, inclusiv acordarea de consultanţă privind aplicarea procedurilor de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
Forma de exercitare a profesiei de practician în insolvenţă poate fi schimbată oricând cu oricare dintre formele menţionate la art. 8 alin. (1), cu înştiinţarea Uniunii în termen de cel mult 30 de zile de la data la care schimbarea devine efectivă, în condiţiile art. 22 din O.U.G.
La schimbarea formei de exercitare a profesiei, pentru operaţiunile legate de înregistrările în Tabloul practicienilor în insolvenţă din Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România (denumit în continuare Tabloul UNPIR) şi cele în Registrul formelor de organizare se va percepe o taxă al cărei cuantum va fi stabilit de Congresul Uniunii.
Persoanele fizice române pot dobândi calitatea de membru al Uniunii, fiind cuprinse în următoarele categorii: practicieni stagiari, practicieni definitivi şi persoane incompatibile, în condiţiile art. 23, art. 30 alin. (2) şi art. 33 din O.U.G.
Persoanele juridice române pot fi înregistrate în Registrul formelor de organizare şi înscrise în Tabloul UNPIR dacă îndeplinesc condiţiile stabilite la art. 7-21 din O.U.G.
Persoanele fizice străine pot dobândi calitatea de membru al Uniunii în condiţiile art. 24 din O.U.G.
Persoanele juridice străine pot fi înregistrate în Registrul formelor de organizare şi înscrise în Tabloul UNPIR în condiţiile art. 24 din O.U.G.
Practicienii în insolvenţă fac parte din organele care aplică procedura conform art. 40 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt reprezentanţi legali ai debitoarei, aceştia îndeplinind strict atribuţiile reglementate expres de O.U.G., Legea nr. 85/2006 şi Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare. Răspunderea, obligaţiile şi drepturile practicienilor în insolvenţă sunt limitate la atribuţiile stabilite de aceste acte normative.
În exercitarea profesiei, practicienii în insolvenţă sunt organe care aplică procedura – parteneri indispensabili ai justiţiei, ocrotiţi de lege, fără a putea fi asimilaţi funcţionarilor publici.
Practicianul în insolvenţă este obligat să respecte solemnitatea şedinţei de judecată, să nu folosească cuvinte sau expresii de natură a aduce atingere demnităţii judecătorului, procurorului, altor avocaţi, părţilor sau reprezentanţilor acestora în proces.
Practicianul în insolvenţă nu răspunde penal pentru susţinerile formulate oral sau în scris, în formă adecvată, cu respectarea prevederilor alin. (3), în faţa instanţelor de judecată, a organelor de urmărire penală sau a altor organe administrative de jurisdicţie atunci când acestea sunt făcute pentru susţinerea poziţiei debitorului pe care îl reprezintă sau supraveghează şi nici dacă sunt în legătură cu consultaţiile oferite justiţiabililor, debitorilor, creditorilor ori altor participanţi la procedura insolvenţei, dacă ele sunt făcute cu bună-credinţă şi respectarea legii şi a normelor de deontologie profesională.
Practicienii în insolvenţă compatibili au următoarele drepturi:
a) să desfăşoare activitatea de practician în insolvenţă pe întregul teritoriu al României, după dobândirea calităţii de practician definitiv şi atât timp cât nu se găsesc în vreuna din situaţiile de incompatibilitate, nedemnitate sau conflict de interese prevăzute în O.U.G.;
b) să participe la lucrările adunărilor generale ale filialei din care fac parte, precum şi la lucrările Congresului Uniunii la care sunt delegaţi;
c) să aleagă şi să fie aleşi într-o funcţie de conducere centrală sau locală, precum şi în alte funcţii sau comisii lucrative, cum ar fi instanţele de disciplină şi comisiile de cenzori, dacă nu se găsesc în situaţii de incompatibilitate;
d) să voteze în Congresul Uniunii şi în adunările generale ale filialelor, fiecare membru având dreptul la un singur vot;
e) să participe la activităţile şi la manifestările Uniunii şi ale filialelor sale;
f) să colaboreze la elaborarea publicaţiilor Uniunii;
g) să utilizeze mijloacele de informare şi de documentare ale Uniunii şi ale filialelor sale;
h) să fie recomandaţi pentru a face parte din colectivele de studii, expertize, consultanţă şi instruire profesională;
i) să primească periodicul Uniunii;
j) să folosească în documentele oficiale şi personale menţiunea de membru al Uniunii;
k) să primească onorarii conform art. 38 din O.U.G., ţinându-se cont de gradul de complexitate al activităţii.
Membrii Uniunii aflaţi în situaţia de incompatibilitate potrivit art. 26 alin. (1) din O.U.G. pierd dreptul de a desfăşura activitatea de practician în insolvenţă pe întregul teritoriu al României şi dreptul de a fi aleşi într-o funcţie de conducere centrală sau locală, precum şi în alte funcţii sau comisii lucrative, cum ar fi instanţele de disciplină şi comisiile de cenzori, pe perioada incompatibilităţii. La survenirea stării de incompatibilitate, membrii Uniunii îşi pierd funcţia deţinută în cadrul organismelor interne ale profesiei.
Membrii Uniunii care solicită trecerea din secţiunea persoanelor incompatibile în cea a persoanelor compatibile trebuie să facă dovada calităţii de avocat, expert contabil, contabil autorizat, evaluator, auditor financiar, arbitru, mediator, conciliator, expert financiar sau expert tehnic judiciar cu legitimaţia vizată la zi a corpului profesional, precum şi dovada calităţii de asociat într-o societate profesională ori într-un cabinet individual sau dovada de angajare în cadrul profesiei prin carte de muncă ori contract.
Membrii Uniunii care au una sau mai multe dintre calităţile prevăzute la art. 26 alin. (2) lit. b) din O.U.G. şi nu sunt funcţionari publici sunt compatibili cu exercitarea profesiei de practician în insolvenţă numai dacă lucrează în interiorul profesiei lor. Nu sunt incompatibile persoanele care deţin calitatea de senator sau deputat, pe durata exercitării mandatului.
În cazul în care intervine încetarea stării de incompatibilitate, prevăzută la alin. (1), cererea de trecere în altă secţiune a Tabloului UNPIR va fi aprobată de Consiliul naţional de conducere al Uniunii, pe baza documentelor justificative depuse.
Suspendarea la cerere, în condiţiile art. 36 lit. d) din O.U.G., duce la înscrierea membrului, persoana fizică, în secţiunea incompatibili. Cererea de suspendare se supune aprobării Consiliului naţional de conducere al Uniunii.
Durata suspendării este de cel puţin un an de la data aprobării cererii. Persoanele suspendate la cerere au aceleaşi drepturi şi obligaţii ca cele înscrise în secţiunea membrilor incompatibili. Prin excepţie, în cazuri temeinic motivate, durata suspendării poate fi mai scurtă de 1 an, iar practicianul în insolvenţă poate solicita reactivarea, la cerere, atunci când acesta face dovada că motivele suspendării au încetat.
Reînscrierea în secţiunea membrilor compatibili a Tabloului UNPIR a persoanelor înregistrate ca suspendate la cerere se face la solicitarea acestora, cu aprobarea Consiliului naţional de conducere al Uniunii.
Pe perioada incompatibilităţii practicienii în insolvenţă definitivi pierd calitatea de îndrumător de stagiu.
Cu excepţia situaţiei cesionării integrale a părţilor sociale, trecerea la incompatibili a membrilor Uniunii duce, de drept, la radierea cabinetului sau IPURL din Registrul formelor de organizare al UNPIR. În termen de 10 zile de la emiterea deciziei de trecere la secţiunea membrilor incompatibili, practicianul în insolvenţă are obligaţia să informeze instanţele de judecată, precum şi debitorii asupra radierii cabinetului sau IPURL în care acesta îşi desfăşura activitatea.
În situaţia constatării stării de nedemnitate în conformitate cu art. 25 din O.U.G., odată cu pierderea calităţii de practician în insolvenţă, persoana în cauză pierde şi funcţia în care a fost aleasă la nivel central sau local.
Asociatul unic din întreprinderea profesională unipersonală cu răspundere limitată, precum şi asociatul coordonator al societăţii profesionale cu răspundere limitată pot fi angajaţi în societăţile pe care le coordonează.
Asociaţii care nu au calitatea de asociaţi coordonatori pot fi angajaţi cu contract de muncă în propria societate.
Asociatul coordonator al societăţii profesionale cu răspundere limitată nu poate deţine simultan calitatea de asociat în societatea pe care o coordonează şi calitatea de angajat sau colaborator în filialele societăţii-mamă.
Colaboratorul, ca persoană fizică, care optează pentru această formă de exercitare a profesiei, în conformitate cu art. 4 din O.U.G., nu poate avea raporturi de colaborare simultană cu mai multe societăţi profesionale sau cabinete.
Membrii Uniunii înscrişi în subsecţiunea IA (practicieni stagiari) pot avea calitatea de angajaţi sau colaboratori la o singură societate profesională ori cabinet de insolvenţă.
Colaborarea este o modalitate de exercitare a profesiei de practician în insolvenţă prin care un practician consacră activitatea sa unei forme de exercitare a profesiei de practician în insolvenţă.
Contractul de colaborare se încheie în formă scrisă între practicianul colaborator şi forma de organizare, reprezentată prin titularul cabinetului individual sau coordonatorul celorlalte forme de exercitare a profesiei. Contractul va cuprinde în mod obligatoriu şi clauze de formare profesională iniţială, dacă practicianul colaborator este stagiar. Orice clauză contrară legii sau respectivului statut este socotită nescrisă.
Practicianul colaborator va lucra exclusiv pentru forma de organizare cu care a încheiat contract, fără a avea dreptul la clientelă personală în afara formei de exercitare a profesiei la care colaborează.
Practicianul colaborator va fi remunerat în baza convenţiei prin retrocedare de onorarii.
În lipsa unor dispoziţii contractuale mai favorabile, contractul de colaborare poate fi denunţat de oricare dintre părţi, prin înştiinţarea celeilalte/celorlalte părţi cu cel puţin 3 luni înainte. În cazul în care contractul este încheiat cu un practician stagiar, vor fi respectate dispoziţiile din respectivul statut privind formarea profesională iniţială.
Desocotirea între părţi în cazul denunţării unilaterale a contractului se va realiza potrivit contractului de colaborare.
Salarizarea în interiorul profesiei este o modalitate de exercitare a profesiei de practician în insolvenţă prin care un practician consacră activitatea sa unei forme de exercitare a profesiei căreia îi este subordonat în legătură cu determinarea condiţiilor concrete de muncă.
Practicianul salarizat va lucra exclusiv pentru forma de organizare cu care a încheiat contract, fără a avea drept la clientelă proprie.
Contractul de salarizare în interiorul profesiei se încheie în formă scrisă între practicianul salarizat şi forma de organizare, reprezentată prin titularul cabinetului individual sau coordonatorul celorlalte forme de exercitare a profesiei. Contractul va cuprinde în mod obligatoriu şi clauze de formare profesională iniţială, dacă practicianul salarizat este stagiar. Orice clauză contrară legii sau respectivului statut este socotită nescrisă.
Salarizarea se efectuează conform celor stabilite prin contract.
Membrii Uniunii au următoarele obligaţii:
a) să respecte actele normative care reglementează activitatea de practician în insolvenţă, precum şi hotărârile şi deciziile Uniunii;
b) să participe la realizarea obiectivelor Uniunii;
c) să plătească cotizaţia fixă anuală, în cuantumul aprobat de Congresul Uniunii, până la data de 30 aprilie pentru anul în curs, în caz de neplată aplicându-se prevederile art. 44 alin. (2) din O.U.G.;
d) să plătească contribuţia pe tranşe de venituri, calculată conform art. 109 alin. (3) lit. g), până la data de 30 aprilie a anului în curs pentru veniturile realizate în anul anterior, în caz de neplată aplicându-se prevederile art. 44 alin. (2) din O.U.G.;
e) să se asigure profesional, pentru exercitarea profesiei de practician în insolvenţă, în conformitate cu prevederile art. 42 alin. (2) din O.U.G. şi cel puţin în cuantumul minim stabilit de Congresul Uniunii;
f) să comunice conducerii filialei Uniunii, în termen de 30 de zile, numirea ca administrator judiciar sau ca lichidator, termenul menţionat raportându-se la data şedinţei la care numirea a fost efectuată de un judecător-sindic sau la data depunerii semnăturii în registrul comerţului, după caz;
g) să nu desfăşoare activităţi politice în cadrul sau cu ocazia manifestărilor organizate de Uniune;
h) să completeze formularele statistice şi să le transmită filialei Uniunii, astfel:
1. până la data de 30 ianuarie a fiecărui an – pentru situaţia numirilor ca administrator judiciar, ca lichidator, la finele anului anterior;
2. până la data de 15 martie a fiecărui an – pentru declaraţia veniturilor realizate în anul anterior şi stabilirea contribuţiei anuale aferente;
i) să comunice filialei Uniunii, în termen de 30 de zile, schimbările intervenite în legătură cu situaţiile de incompatibilitate, precum şi cele de natură să aducă modificări ale datelor înscrise în Tabloul UNPIR;
j) să furnizeze datele necesare verificării prin sondaj efectuate de către delegatul conducerii filialei, în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor profesionale;
k) să furnizeze datele necesare comisiei de cenzori a filialei în vederea verificării situaţiei virării către Uniune a procentului de 2% din sumele recuperate în cadrul procedurilor de insolvenţă;
l) să furnizeze datele statistice solicitate de Uniune, altele decât cele prevăzute la lit. h).