Statutul CNAS, aprobat prin H.G. nr. 972/2006 – modificări (III) (Hotărâre nr. 503/2016)

Actul modificat Actul modificator Sumar
Statutul CNAS, aprobat prin H.G. nr. 972/2006
(M. Of. nr. 680 din 8 august 2006; cu modif. ult.)
H.G. nr. 503/2016
(M. Of. nr. 557 din 22 iulie 2016)
 – modifică: art. 33; art. 34 alin. (1);  art. 35 alin. (1) și (2);  art. 37 alin. (2); art. 40 

– abrogă: art. 42

În M. Of. nr. 557 din 22 iulie 2016, a fost publicată H.G. nr. 503/2016 pentru modificarea și completarea Statutului CNAS, aprobat prin H.G. nr. 972/2006 (Statut).

În continuare, vom prezenta o parte a respectivelor modificări.

 

Art. 33 din Statut (modificat prin H.G. nr. 503/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 33 stabilea faptul că:

(1) Funcţia de preşedinte-director general, manager al sistemului la nivel local, la nivelul tuturor caselor de asigurări de sănătate care funcţionează în sistemul de asigurări sociale de sănătate, se ocupă prin concurs organizat de CNAS.

(2) Între CNAS şi preşedintele-director general al casei de asigurări de sănătate, manager al sistemului la nivel local, se încheie un contract de management pentru un mandat de 4 ani. Contractul conţine indicatori de performanţă generali şi specifici, are natură civilă şi se supune regulilor generale referitoare la mandat prevăzute de Codul civil, iar modelul acestuia se avizează de Consiliul de administraţie al CNAS.

(3) Indicatorii de performanţă generali şi specifici şi cerinţele specifice postului de preşedinte-director general al caselor de asigurări de sănătate se avizează de Consiliul de administraţie al CNAS şi se aprobă de preşedintele CNAS, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.

(4) Metodologia privind organizarea concursului pentru ocuparea postului de preşedinte-director general în vederea îndeplinirii indicatorilor de performanţă generali şi specifici, încheierea contractelor de management şi evaluarea activităţii managerilor sistemului la nivel local se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS.

(5) Mandatul preşedintelui-director general al casei de asigurări de sănătate încetează la expirarea acestuia, prin demisie, prin revocare de către preşedintele CNAS, la modificarea cu peste 50% a indicatorilor de performanţă care au stat la baza încheierii contractului ori prin deces.

(6) Preşedintele-director general al casei de asigurări de sănătate are obligaţia de a depune declaraţia de interese şi declaraţia de avere la numirea în funcţie şi anual, în condiţiile legii.

(7) Preşedintele-director general al casei de asigurări de sănătate poate delega atribuţiile, în totalitate sau în parte, unuia dintre directorii executivi de la nivelul casei de asigurări de sănătate, temporar, în situaţii temeinic justificate, numai cu aprobarea prealabilă a preşedintelui CNAS.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 33 prevede următoarele:

Art. 33

(1) Funcția de președinte-director general, manager al sistemului la nivel local, la nivelul tuturor caselor de asigurări care funcționează în sistemul de asigurări sociale de sănătate, se exercită ca urmare a ocupării postului prin concurs sau cu delegare. Președintele-director general este numit prin act administrativ al președintelui CNAS și încheie contract de management cu acesta, potrivit legii.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) Între CNAS și președintele-director general al casei de asigurări de sănătate, manager al sistemului la nivel local, se încheie un contract de management pentru un mandat de 4 ani. Contractul conține indicatori de performanță generali și specifici, are natură civilă și se supune regulilor generale referitoare la mandat prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, iar modelul acestuia se avizează de Consiliul de administrație al CNAS.

(3) Indicatorii de performanță generali și specifici și cerințele specifice postului de președinte-director general al caselor de asigurări de sănătate se avizează de Consiliul de administrație al CNAS și se aprobă prin ordin de președintele CNAS.

(4) Metodologia privind organizarea concursului pentru ocuparea postului de președinte-director general în vederea îndeplinirii indicatorilor de performanță generali și specifici, încheierea contractelor de management și evaluarea activității managerilor sistemului la nivel local se aprobă prin ordin al președintelui CNAS.

(5) De la momentul punerii în mișcare a acțiunii penale pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorității, infracțiuni de corupție și de serviciu, infracțiuni care împiedică înfăptuirea justiției, infracțiuni de fals ori a unei infracțiuni săvârșite în legătură cu exercitarea mandatului, președintele CNAS are obligația de a suspenda contractul de management al președintelui-director general pentru o perioadă de cel mult 60 de zile calendaristice în cadrul unui mandat.

(6) Mandatul președintelui-director general al casei de asigurări de sănătate încetează în următoarele situații:

a) la expirarea perioadei pentru care a fost încheiat;
b) prin revocarea mandatului, la inițiativa președintelui CNAS, în cazul evaluării mandatarului președinte-director general cu calificativul «nesatisfăcător» sau în cazul obținerii de către acesta a punctajului zero la unul dintre indicatorii prevăzuți în anexa la contractul de management, în condițiile legii;
c) prin revocarea mandatului, la inițiativa președintelui CNAS, în condițiile art. 2.030 lit. a) și art. 2.031 alin. (1) și (2) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare;
d) prin revocarea mandatului, la inițiativa președintelui CNAS, în cazul în care se menține și după 60 de zile calendaristice situația care a impus suspendarea contractului de management potrivit alin. (5);
e) prin revocarea mandatului, la inițiativa președintelui CNAS, la modificarea cu peste 50% a indicatorilor de performanță care au stat la baza încheierii prezentului contract;
f) prin renunțarea de către mandatarul președinte-director general la mandatul încredințat;
g) prin acordul părților;
h) prin decesul sau punerea sub interdicție judecătorească a mandatarului președinte-director general;
i) prin desființarea sau reorganizarea casei de asigurări de sănătate;
j) prin modificarea legislației specifice sistemului de asigurări sociale de sănătate în ceea ce privește statutul președintelui-director general, manager al sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local;
k) la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare; la data comunicării deciziei de pensie în cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate parțiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare; la data comunicării deciziei medicale asupra capacității de muncă în cazul invalidității de gradul I sau II.

(7) În cazul în care președintele-director general al casei de asigurări de sănătate este numit cu delegare să exercite mandatul, acesta poate înceta atât în condițiile prevăzute la alin. (6), precum și la data numirii de către președintele CNAS a unei alte persoane care să exercite cu delegare mandatul de președinte-director general sau ca urmare a ocupării postului prin concurs, în condițiile legii.

(8) Președintele-director general al casei de asigurări de sănătate, manager al sistemului la nivel local, are obligația de a depune declarația de interese și declarația de avere la numirea în funcție (primirea mandatului) și anual, în condițiile legii.

(9) Președintele-director general al casei de asigurări de sănătate poate delega atribuțiile, în totalitate sau în parte, unuia dintre directorii executivi sau oricărei altei persoane din cadrul casei de asigurări de sănătate, temporar, în situații temeinic justificate, numai cu aprobarea prealabilă a președintelui CNAS.”

 

Art. 34 alin. (1) din Statut (modificat prin H.G. nr. 503/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 34 alin. (1) stabilea faptul că membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, precum şi personalul angajat al acestor case de asigurări, indiferent de nivel, nu pot deţine funcţii de conducere în cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, autorităţilor de sănătate publică, furnizorilor de servicii medicale din sistemul de asigurări sociale de sănătate ale căror servicii se decontează din Fond, unităţilor sanitare, cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în cadrul Colegiului Medicilor din România, colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Medicilor Dentişti din România, colegiilor judeţene ale medicilor dentişti, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România, colegiilor judeţene ale farmaciştilor, respectiv al municipiului Bucureşti, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor sau funcţii în cadrul societăţilor comerciale cu profil de asigurări, farmaceutic ori de aparatură medicală.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 34 alin. (1) prevede următoarele:

Art. 34

(1) Membrii Consiliului de administrație al CNAS și ai consiliilor de administrație ale caselor de asigurări, precum și personalul angajat al acestor case de asigurări, indiferent de nivel, nu pot deține funcții de conducere în cadrul Ministerului Sănătății, direcțiilor de sănătate publică, furnizorilor de servicii medicale din sistemul de asigurări sociale de sănătate ale căror servicii se decontează din fond, unităților sanitare, cabinetelor medicale, funcții alese sau numite în cadrul Colegiului Medicilor din România, colegiilor județene ale medicilor, respectiv al municipiului București, în cadrul Colegiului Medicilor Dentiști din România, colegiilor județene ale medicilor dentiști, respectiv al municipiului București, în cadrul Colegiului Farmaciștilor din România, colegiilor județene ale farmaciștilor, respectiv al municipiului București, organizațiilor centrale și locale ale Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, organizațiilor centrale și locale ale Ordinului Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România sau funcții în cadrul societăților reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu profil de asigurări, farmaceutic sau de aparatură medicală.”

 

Art. 35 alin. (1) și (2) din Statut (modificat prin H.G. nr. 503/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 35 alin. (1) și (2) stabileau faptul că:

(1) Pe timpul executării mandatului preşedintele, vicepreşedinţii şi directorul general ai CNAS nu pot exercita nicio altă funcţie sau demnitate publică, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior.

(2) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS, pe perioada exercitării mandatului, nu sunt salariaţi ai CNAS, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor CNAS, şi nu pot ocupa funcţii în structurile executive ale caselor de asigurări.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 35 alin. (1) și (2) prevăd următoarele:

Art. 35

(1) Pe timpul executării mandatului președintele, vicepreședintele și directorul general ai CNAS nu pot exercita nicio altă funcție sau demnitate publică, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.

(2) Membrii Consiliului de administrație al CNAS, pe perioada exercitării mandatului, nu sunt salariați ai CNAS, cu excepția președintelui și a vicepreședintelui, și nu pot ocupa funcții în structurile executive ale caselor de asigurări.

 

Art. 37 alin. (2) din Statut (modificat prin H.G. nr. 503/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 37 alin. (2) stabilea faptul că membrii comisiilor de experţi prevăzute la alin. (1) beneficiază de o indemnizaţie lunară de 10% din indemnizaţia preşedintelui CNAS, respectiv din salariul funcţiei de preşedintedirector general al casei de asigurări de sănătate, care se acordă proporţional cu numărul de participări efective la şedinţe. Indemnizaţiile şi cheltuielile de deplasare ocazionate de participarea în comisiile de experţi sunt suportate de CNAS, respectiv de casa de asigurări de sănătate la nivelul căreia funcţionează comisia de experţi.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 37 alin. (2) prevede următoarele:

Membrii comisiilor de experți prevăzute la alin. (1) beneficiază de o indemnizație lunară de 1% din indemnizația președintelui CNAS, respectiv din salariul funcției de președinte-director general al casei de asigurări de sănătate, care se acordă proporțional cu numărul de participări efective la ședințe. Indemnizațiile și cheltuielile de deplasare ocazionate de participarea în comisiile de experți sunt suportate de CNAS, respectiv de casa de asigurări de sănătate la nivelul căreia funcționează comisia de experți.

 

Art. 40 din Statut (modificat prin H.G. nr. 503/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 40 stabilea faptul că atribuţiile principale ale serviciului medical sunt următoarele:

1. participă la acţiunile de control în cadrul echipelor constituite prin ordin al preşedintelui CNAS cu privire la serviciile medicale care se acordă asiguraţilor pe baza contractelor de furnizare încheiate, potrivit legii;

2. coordonează activitatea de elaborare pe bază de dovezi a protocoalelor de practică care vor fi utilizate în vederea decontării, precum şi a normelor de monitorizare a aplicării acestora;

3. evaluează sistematic tehnologiile medicale aplicate: proceduri diagnostice şi terapeutice, medicamente, tehnologiile costisitoare, servicii preventive şi screening şi sesizează practicile inadecvate;

4. fundamentează din punct de vedere financiar lista de medicamente compensate şi calculează preţurile de referinţă ale medicamentelor cu contribuţie personală de care beneficiază asiguraţii pe bază de prescripţie medicală;

5. elaborează anual propuneri de criterii privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor referitoare la diagnosticul şi tratamentul medico-chirurgical şi stomatologic şi elaborează norme privind validarea şi monitorizarea acestora.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 40 prevede următoarele:

Art. 40

Atribuțiile principale ale serviciului medical sunt următoarele:

1. primește, verifică și soluționează reclamațiile și sesizările asiguraților referitoare la calitatea serviciilor medicale furnizate;
2. participă la analiza privind completarea și modificarea actelor normative pe domeniul specific de competență;
3. participă la acțiunile de control în cadrul echipelor constituite prin ordin al președintelui CNAS;
4. elaborează metodologia și efectuează raportul semestrial privitor la evaluarea satisfacției asiguratului față de calitatea serviciilor medicale furnizate;
5. elaborează rapoarte periodice privind activitatea proprie;
6. analizează, din punct de vedere medical, solicitările de acordare a prevederilor bugetare întocmite de casele de asigurări de sănătate pentru rambursarea cheltuielilor reprezentând asistența medicală acordată asiguraților în țările membre ale Uniunii Europene/Spațiului Economic European/ Confederația Elvețiană și suportată de aceștia din resurse proprii;
7. participă la verificarea concordanței dintre rapoartele transmise de Școala Națională de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar București și rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituție;
8. analizează, în vederea aprobării prin ordin al ministrului sănătății și al președintelui CNAS, protocoalele terapeutice pentru prescrierea și decontarea tratamentului în cazul unor afecțiuni;
9. îndrumă metodologic activitatea serviciilor medicale ale caselor de asigurări, pe domeniul specific de competență.”

 

Art. 42 din Statut (modificat prin H.G. nr. 503/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 42 stabilea faptul că:

(1) Prevederile prezentului statut se aplică şi Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, până la data reorganizării acestora în vederea privatizării.

(2) Până la data reorganizării, Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului îşi desfăşoară activitatea potrivit organizării şi funcţionării caselor de asigurări de sănătate judeţene.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 42 – Abrogat.

 

Alte prevederi relevante din Statut (modificat prin H.G. nr. 503/2016)

În tot cuprinsul actului normativ sintagma „Ministerul Sănătății Publice” se înlocuiește cu sintagma „Ministerul Sănătății”.

În tot cuprinsul actului normativ sintagma „Ordinul Asistenților Medicali și Moașelor din România” se înlocuiește cu sintagma „Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România”.
 
👍Vezi și: Statutul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin H.G. nr. 972/2006 – modificări (II) (H.G. nr. 503/2016)