247 views
Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 93/2021 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei generale pentru protecţie civilă
(M. Of. nr. 641 din 30 iunie 2021) |
Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei generale pentru protecţie civilă. |
În M. Of. nr. 641 din 30 iunie 2021 s-a publicat Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 93/2021 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei generale pentru protecţie civilă.
Redăm, în cele ce urmează, structura Regulamentului.
Structura
Capitolul I: Dispoziţii generale
Capitolul II: Organizarea direcţiei generale
Capitolul III: Domeniile de competenţă, obiectivele şi atribuţiile principale ale direcţiei generale
Capitolul IV: Conducerea direcţiei generale
Capitolul V: Atribuţiile serviciilor, birourilor şi compartimentelor direcţiei generale
Capitolul VI: Dispoziţii finale
Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții din cuprinsul respectivului regulament.
Art. 4
„Direcţia generală asigură la nivelul Departamentului coordonarea îndeplinirii obligaţiilor ce revin autorităţilor în domeniul protecţiei civile, în scopul prevenirii şi reducerii riscurilor de producere a dezastrelor, îmbunătăţirii rezilienţei comunităţilor, protejării populaţiei, bunurilor şi mediului împotriva efectelor negative ale situaţiilor de urgenţă, conflictelor armate şi înlăturării operative a urmărilor acestora şi asigurării condiţiilor necesare supravieţuirii persoanelor afectate”.
Art. 7
„(1) Obiectivele direcţiei generale sunt:
a) eficientizarea coordonării în sistem integrat la nivel naţional a gestionării situaţiilor de protecţie civilă;
b) dezvoltarea permanentă a mecanismelor de creare a condiţiilor de creştere a rezilienţei în rândul instituţiilor publice şi societăţii civile;
c) eficientizarea pregătirii în domeniul protecţiei civile;
d) eficientizarea îndeplinirii sarcinilor ce revin Departamentului şi structurilor aflate în coordonare/coordonare operaţională, în conformitate cu obiectivele generale şi specifice politicii externe a României;
e) coordonarea implementării strategiilor privind continuitatea operaţiilor la nivelul structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului;
f) îmbunătăţirea implementării strategiilor de prevenire şi reducere a riscurilor la dezastre.
(2) Direcţia generală are următoarele atribuţii principale:
a) analizează, evaluează şi propune spre avizare strategiile şi metodologiile specifice domeniului protecţiei civile;
b) participă, împreună cu Direcţia generală management operaţional, la procesul de planificare şi executare integrată a misiunilor din domeniul de competenţă;
c) analizează şi face propuneri de îmbunătăţire a modului de organizare şi asigurare a stării de operativitate şi a capacităţii de intervenţie optimă a structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului, precum şi a celorlalte/celorlalţi autorităţi/instituţii/operatori economici/organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniu;
d) propune şefului Departamentului măsuri şi acţiuni specifice privind realizarea managementului integrat al situaţiilor de urgenţă de amploare/de protecţie civilă;
e) analizează şi înaintează spre avizare concepţiile naţionale de răspuns şi regulamentele privind gestionarea situaţiilor de urgenţă stabilite prin legislaţia specifică managementului tipurilor de risc şi face propuneri de actualizare a acestora, ori de câte ori este nevoie;
f) monitorizează implementarea cerinţelor NATO de rezilienţă şi face propuneri potrivit domeniului de competenţă;
g) elaborează şi monitorizează implementarea Strategiei de dezvoltare a Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă;
h) coordonează procesul de elaborare la nivelul Departamentului a strategiei naţionale de dezvoltare a Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă;
i) colaborează cu structurile specializate din ministere, agenţiile şi reprezentanţii societăţii civile cu atribuţii în domeniu, la elaborarea proiectelor ce privesc reglementarea în domeniul protecţiei civile;
j) coordonează activităţile de elaborare şi punere în aplicare a procedurilor de activare a Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei (CNCCI);
k) urmăreşte implementarea măsurilor stabilite în cadrul Platformei naţionale pentru reducerea riscului la dezastre în vederea creşterii capacităţii de gestionare a riscurilor de către autorităţile administraţiei publice prin susţinerea colaborării interinstituţionale şi a implicării tuturor factorilor interesaţi;
l) participă la procesul de realizare a unei abordări integrate, la nivel naţional, a managementului riscurilor, în vederea eficientizării eforturilor de reducere a riscului de dezastre;
m) coordonează procesul de planificare, organizare, desfăşurare şi evaluare a pregătirii prin exerciţii specifice domeniului de competenţă la nivel naţional şi internaţional;
n) asigură coordonarea, îndrumarea şi evaluarea aplicării unitare a prevederilor legislative şi metodologiilor referitoare la pregătirea profesională şi formarea personalului din structurile aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului, în colaborare cu celelalte instituţii sau structuri cu atribuţii în domeniu;
o) coordonează, în colaborare cu Direcţia generală afaceri europene, Schengen şi relaţii internaţionale, acţiunile de dezvoltare strategică a cooperării în cadrul UE, NATO, ONU, la nivel regional şi bilateral, în domeniul protecţiei civile;
p) asigură mecanismele de coordonare în relaţia cu UE, NATO şi alte organisme internaţionale, pentru activităţile de acordare şi primire a asistenţei internaţionale, în cazul situaţiilor de urgenţă de amploare;
q) asigură coordonarea procesului de dezvoltare a strategiilor privind continuitatea operaţiilor;
r) desfăşoară activităţi specifice pe linia managementului stărilor excepţionale”.
Art. 9
„(1) Conducerea direcţiei generale este asigurată de şeful direcţiei generale.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale şeful direcţiei generale este ajutat de locţiitorul şefului direcţiei generale.
(3) Şeful direcţiei generale se află în subordinea nemijlocită a secretarului de stat, şef al Departamentului, este subordonat direct ministrului afacerilor interne şi răspunde de întreaga activitate a direcţiei generale.
(4) Locţiitorul şefului direcţiei generale se află în subordinea nemijlocită a şefului direcţiei generale şi în subordinea directă a secretarului de stat, şef al Departamentului”.
Art. 13
„(1) Atribuţiile generale şi specifice ale personalului din cadrul serviciilor/birourilor/compartimentelor aflate în structura direcţiei generale sunt cele prevăzute în prezentul regulament, precum şi în fişele posturilor, care se elaborează conform statutului propriu al fiecărei categorii de personal.
(2) Conducerea direcţiei generale şi, după caz, şefii de servicii, respectiv şefii de birouri, analizează, în cadrul şedinţelor de conducere, stadiul şi modul de îndeplinire a atribuţiilor şi sarcinilor, a obiectivelor şi activităţilor prevăzute în planurile de muncă, stabilind măsurile necesare pentru îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei activităţii direcţiei generale”.
Art. 16
„(1) Serviciul coordonare formare profesională în protecţie civilă este structura de specialitate care asigură coordonarea activităţii metodologice de formare în unităţile de învăţământ din cadrul structurilor aflate în coordonarea Departamentului, precum şi colaborarea cu instituţiile abilitate în asigurarea coordonării metodologice şi evaluării activităţilor de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul situaţiilor de urgenţă şi protecţiei civile, intervenţiilor de salvare montană, în mediul subteran speologic şi căutare-salvare canină.
(2) Structurile din componenţa Serviciului coordonare formare profesională în protecţie civilă sunt: Compartimentul instituţii de învăţământ şi Compartimentul formare personal propriu şi structuri în coordonare.
(3) Compartimentul instituţii de învăţământ îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) asigură coordonarea procesului de planificare şi organizare a programelor de pregătire în domeniul protecţiei civile;
b) asigură implementarea politicilor educaţionale şi de dezvoltare instituţională, potrivit normelor stabilite de conducerea ministerului şi în baza mandatului încredinţat de şeful Departamentului;
c) analizează şi propune actualizarea/revizuirea standardelor ocupaţionale, a standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului prin corelarea acestuia cu cerinţele domeniilor de activitate şi atribuţiile ce revin structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului;
d) analizează şi face propuneri privind activităţile de proiectare, planificare, organizare, desfăşurare, evaluare, control şi evidenţă a procesului de instruire, formare, specializare şi perfecţionare a personalului din cadrul instituţiilor de învăţământ ale MAI care asigură formarea profesională în domeniul protecţiei civile;
e) participă la elaborarea regulamentului-cadru privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii în domeniul protecţiei civile a copiilor, elevilor şi studenţilor din învăţământul naţional preuniversitar şi superior;
f) analizează şi face propuneri privind procesul de elaborare şi actualizare a strategiilor, metodelor, mijloacelor şi materialelor cu caracter de instruire şi educare în domeniul protecţiei civile;
g) participă la elaborarea programei de pregătire în domeniul protecţiei civile a reprezentanţilor instituţiilor prefectului şi a personalului cu funcţii de conducere din administraţia publică locală, servicii descentralizate şi deconcentrate şi formulează propuneri privind avizarea/aprobarea documentului;
h) participă la procesul de elaborare şi actualizare a standardelor ocupaţionale ale ocupaţiilor din domeniul de reglementare al structurilor aflate în coordonarea Departamentului;
i) participă la elaborarea şi actualizarea strategiilor din domeniul protecţiei civile;
j) participă, la ordin, prin personalul desemnat, la misiuni cu caracter operativ în domeniul protecţiei civile;
k) asigură, la nevoie, completarea cu personal a CNCCI;
l) participă, prin personalul desemnat şi în limitele mandatelor acordate de şeful Departamentului/direcţiei generale, la activităţi internaţionale organizate de instituţii şi organizaţii similare în domeniul de competenţă;
m) elaborează rapoarte, informări, analize şi materiale-sinteză privind starea şi calitatea procesului de instruire în instituţiile de învăţământ ale MAI, specifice domeniului protecţiei civile;
n) efectuează controale şi verificări privind modul de desfăşurare a activităţii de formare profesională în domeniul protecţiei civile la structurile aflate în coordonarea Departamentului;
o) acordă asistenţă tehnică de specialitate privind aplicarea legislaţiei specifice formării profesionale şi educaţiei continue în domeniul protecţiei civile;
p) asigură scăderea, clasarea, îndosarierea şi arhivarea corespondenţei, precum şi predarea dosarelor de arhivă;
q) asigură îndeplinirea responsabilităţilor specifice în domeniul managementului calităţii.
(4) Compartimentul formare personal propriu şi structuri în coordonare îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) colaborează cu instituţiile abilitate în asigurarea coordonării metodologice şi evaluării activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul intervenţiilor de salvare montană şi în mediul subteran speologic, precum şi a activităţilor de căutare-salvare canină în domeniul situaţiilor de urgenţă;
b) coordonează procesul de proiectare, planificare şi organizare, în condiţiile legii, a programelor de formare profesională continuă a personalului în domeniul specific situaţiilor de urgenţă;
c) participă la elaborarea şi actualizarea metodologiilor, procedurilor şi ghidurilor specifice pentru certificarea, atestarea şi/sau brevetarea personalului în domeniile din competenţa structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului;
d) asigură coordonarea procesului de proiectare şi planificare a cursurilor în domeniul protecţiei civile pentru formarea, evaluarea şi certificarea competenţelor profesionale ale personalului din structurile aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului;
e) coordonează activitatea de pregătire în domeniul protecţiei civile a personalului operativ, precum şi a voluntarilor din structurile aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului;
f) planifică şi organizează periodic activităţi de pregătire în parteneriat cu instituţii publice, structuri ale administraţiei publice, organisme şi organizaţii neguvernamentale, reprezentanţi ai societăţii civile şi operatorilor economici, la nivel naţional şi internaţional;
g) elaborează, anual şi ori de câte ori este nevoie, analiza privind gradul de pregătire în domeniul protecţiei civile şi propune conducerii Departamentului măsuri pentru îmbunătăţirea şi eficientizarea acestei activităţi;
h) desfăşoară, prin personalul compartimentului, activităţi de formare profesională (expuneri tehnice, prezentări demonstrative, dezbateri, exerciţii practice), angrenând, după caz, şi alţi specialişti din domeniul protecţiei civile, în funcţie de nevoile de pregătire;
i) monitorizează parcurgerea programelor de pregătire în domeniul protecţiei civile de la nivelul structurilor din coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului;
j) analizează periodic, împreună cu celelalte componente ale Departamentului, performanţele personalului care a parcurs programe de pregătire şi/sau formare profesională;
k) analizează şi avizează propunerile de dezvoltare şi modernizare a centrelor de formare şi pregătire în domeniul protecţiei civile din cadrul structurilor din coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului în raport cu cerinţele profesionale actuale şi bunele practici educaţionale;
l) participă la procesul de standardizare în scopul realizării şi menţinerii nivelului de interoperabilitate asumat, prin implementarea la nivel naţional a curriculumului de formare specific domeniului protecţiei civile;
m) centralizează şi valorifică evidenţa privind formatorii acreditaţi pe diferite categorii de formare profesională în domeniul protecţiei civile;
n) centralizează şi valorifică evidenţa privind experţii NATO/UE şi personalul modulelor specializate de protecţie civilă, de la nivel naţional;
o) efectuează controale şi verificări la structurile aflate în coordonarea/coordonarea operaţională a Departamentului privind modul de desfăşurare a activităţii de formare profesională în domeniul protecţiei civile;
p) analizează şi avizează, împreună cu celelalte structuri competente, participarea personalului la procesul de selecţie pentru detaşarea experţilor naţionali la instituţiile şi organismele Uniunii Europene, cu respectarea prevederilor Legii nr. 105/2012 privind detaşarea experţilor naţionali la instituţiile şi organismele Uniunii Europene şi ale Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 8/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea atribuţiilor structurilor Ministerului Afacerilor Interne în vederea aplicării Legii nr. 105/2012 privind detaşarea experţilor naţionali la instituţiile şi organismele Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare;
q) participă, la ordin, prin personalul desemnat, la misiuni cu caracter operativ în domeniul protecţiei civile;
r) asigură, la nevoie, completarea cu personal a CNCCI;
s) asigură îndeplinirea responsabilităţilor specifice în domeniul managementului calităţii;
t) asigură scăderea, clasarea, îndosarierea şi arhivarea corespondenţei, precum şi predarea dosarelor de arhivă”.
Art. 20
„Activităţile, metodele, mijloacele, procedeele utilizate şi sarcinile concrete ce revin personalului direcţiei generale se stabilesc prin dispoziţii, proceduri şi fişele posturilor”.
Art. 21
„Personalul direcţiei generale este obligat să cunoască, în părţile ce îl privesc, şi să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, potrivit atribuţiilor specifice”.
Anexa 1 și Anexa nr. 2, care fac parte integrantă din respectivul Regulament, cuprind Organigrama Direcției generale pentru protecție civilă, precum și Diagrama principalelor relaţii ale Direcţiei generale.