Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări – modificări (Regulamentul ASF nr. 5/2021)

Art. 6 alin. (1) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)>

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 6, alin. (1) prevedea:

„(1) Entitatea raportoare are obligaţia de a transmite rapoartele în formatele compatibile sistemului SIR@CNVM (machete standard în format tip .xls şi/sau fişiere în format tip .pdf), cu respectarea prevederilor art. 7. Machetele standard în format Excel pot fi descărcate de către entitatea raportoare de la secţiunea „Machete” a SIR@CNVM. Transmiterea prin sistemul informatic SIR@CNVM a unui raport este considerată realizată cu succes la momentul în care aplicaţia generează mesajul „Procesul s-a încheiat cu succes”, care rămâne evidenţiat în secţiunea „Log procese”. Ulterior generării de către sistem a acestui mesaj, entitatea raportoare şi/sau C.N.V.M. nu pot invoca netransmiterea respectivului raport de către entitatea raportoare”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 6, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Entitatea raportoare are obligaţia de a transmite rapoartele în formatele compatibile sistemului SIR (machete standard în format tip .xls, fişiere în format .xhtml, cu respectarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/815 al Comisiei din 1 iunie 2018 privind prelungirea perioadelor de tranziţie referitoare la cerinţele de fonduri proprii pentru expunerile faţă de o contraparte centrală prevăzute în regulamentele (UE) nr. 575/2013 şi nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau fişiere în format tip .pdf, după caz), cu respectarea prevederilor art. 7. Machetele standard în format Excel pot fi descărcate de către entitatea raportoare de la secţiunea «Machete» a SIR. Transmiterea prin sistemul informatic SIR a unui raport este considerată realizată cu succes la momentul în care aplicaţia generează mesajul «Procesul s-a încheiat cu succes», care rămâne evidenţiat în secţiunea «Log procese». Ulterior generării de către sistem a acestui mesaj, entitatea raportoare şi/sau A.S.F. nu pot/nu poate invoca netransmiterea respectivului raport de către entitatea raportoare”.

 

Art. 7 alin. (1)-(5) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (1)-(5) prevedeau:

„(1) Entităţile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-d) au obligaţia să transmită rapoartele folosind machetele standard în format .xls, având ataşate fişierele în format .pdf conţinând informaţiile incluse în respectivele machete standard de tip .xls, precum şi orice alte informaţii sau documente corespunzătoare respectivului tip de raport, în cazul în care pentru aceste informaţii sau documente nu există machetă tip .xls.

(2) Emitenţii prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. e) au obligaţia să transmită rapoartele în format .pdf, având ataşate machetele standard în format .xls conţinând informaţiile incluse în respectivul fişier de tip .pdf. Obligaţia cu privire la transmiterea raportului în format .xls este aplicabilă în cazul în care sistemul are predefinite respectivele rapoarte în format .xls.

(3) Entităţile raportoare au obligaţia de a transmite în formatul tip .pdf menţionat la alin. (1) şi (2) forma scanată a rapoartelor originale, ştampilate şi semnate de persoana sau, după caz, de toate persoanele responsabilă/responsabile din cadrul entităţii raportoare care, potrivit prevederilor aplicabile, au obligaţia de a semna respectivele rapoarte. În cazul în care se transmit simultan fişiere în format .xls şi în format .pdf, rapoartele în format .pdf trebuie să conţină informaţiile transmise în format .xls.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(4) Rapoartele precizate la art. 5 alin. (1) lit. e), transmise de către emitenţi în format tip .pdf, se publică automat de către sistem, pe website-ul C.N.V.M., în secţiunea dedicată Sistemului oficial de stocare a rapoartelor emitenţilor ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată (Sistemul oficial de stocare a rapoartelor).

(5) Emitenţii nu vor transmite în format .pdf prin intermediul SIR@CNVM informaţii confidenţiale, care nu trebuie făcute publice, şi nici rapoartele prevăzute la art. 226 alin. (4) din Legea nr. 297/2004, care conţin informaţiile privilegiate a căror dezvăluire publică se doreşte a fi amânată. Rapoartele respective pot fi transmise C.N.V.M. în format hârtie”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (1)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Entităţile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) au obligaţia să transmită rapoartele folosind machetele standard în format .xls, având ataşate fişierele în format .pdf conţinând informaţiile incluse în respectivele machete standard de tip .xls, precum şi orice alte informaţii sau documente corespunzătoare respectivului tip de raport, în cazul în care pentru aceste informaţii sau documente nu există machetă tip .xls.

(2) Emitenţii prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. d) şi e) au obligaţia să transmită rapoartele în format .pdf, precum şi, în cazul rapoartelor anuale ale emitenţilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. d), în format .xhtml, cu respectarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/815, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Entităţile raportoare au obligaţia de a transmite în formatul tip .pdf menţionat la alin. (1) şi (2) forma scanată a rapoartelor originale, semnate de persoana responsabilă sau, după caz, de toate persoanele responsabile din cadrul entităţii raportoare, care, potrivit prevederilor aplicabile, au obligaţia de a semna respectivele rapoarte. În cazul în care, pe lângă rapoartele transmise în format .pdf, se transmit potrivit prezentului regulament şi fişiere în format .xls, rapoartele în format .xls trebuie să conţină informaţiile transmise în format .pdf.

(4) Rapoartele precizate la art. 5 alin. (1) lit. d), transmise de către emitenţi în format tip .pdf şi, după caz, în format .xhtml, se publică automat de către sistem pe site-ul A.S.F., în secţiunea dedicată Mecanismului oficial de stocare a rapoartelor emitenţilor ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată (Mecanismul oficial de stocare).

(5) Emitenţii nu vor transmite în format .pdf şi în format .xhtml, prin intermediul SIR, informaţii confidenţiale, care nu trebuie făcute publice, şi nici următoarele:

a) rapoartele prevăzute la art. 122 din Legea nr. 24/2017, respectiv la art. 234 din Regulamentul A.S.F. nr. 5/2018, care conţin informaţiile privilegiate a căror dezvăluire publică se doreşte a fi amânată, potrivit art. 17 din Regulamentului (UE) 2014/596 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piaţă (regulamentul privind abuzul de piaţă) şi de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE şi 2004/72/CE ale Comisiei;

b) în cazul în care un emitent a amânat publicarea informaţiilor privilegiate, informarea autorităţii competente, respectiv explicaţia scrisă ce se transmite acesteia de îndată ce informaţiile au fost făcute publice, potrivit art. 17 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2014/596;

c) notificarea autorităţii competente şi informaţiile aferente legate de intenţia de amânare a informaţiei privilegiate, ce se transmit autorităţii competente potrivit art. 17 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2014/596”.

 

Art. 7 alin. (5^1)-(5^2) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (introdus prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 7, după alin. (5) se introduc două noi alineate, alin. (5^1)-(5^2), cu următorul conținut:

„(5^1) Informaţiile care nu se transmit prin SIR potrivit alin. (5), dar care trebuie transmise la A.S.F., potrivit prevederilor legale incidente, sunt transmise doar la adresa de e-mail specificată pentru acest scop de A.S.F. pe site-ul propriu, caz în care respectivele informaţii se transmit cu respectarea condiţiilor de formă menţionate la art. 11 alin. (3). În mod excepţional, în cazul în care, din motive tehnice neimputabile entităţilor raportoare, rapoartele nu pot fi transmise la adresa de e-mail menţionată, respectivele informaţii se transmit pe format hârtie, în plic închis. Prevederile alin. (6) şi ale art. 8 alin (2) se aplică corespunzător şi în cazul transmiterii rapoartelor prin e-mail sau pe format hârtie, potrivit prezentului alineat.

(5^2) Rapoartele prevăzute la alin. (5) lit. a) sunt transmise prin intermediul SIR la data la care emitentul le face publice potrivit art. 17 din Regulamentul (UE) 2014/596”.

 

Art. 7 alin. (7) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (introdus prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 7, după alin. (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul conținut:

„(7) Rapoartele transmise de entităţile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) şi e) prin SIR, potrivit prezentului regulament, sunt asumate de reprezentanţii legali ai entităţii raportoare sau de către persoanele împuternicite de aceştia ori de către persoanele care au obligaţia să le semneze potrivit legii şi acestea poartă responsabilitatea pentru conţinutul acestora”.

 

Art. 8 din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 8 prevedea:

„Art. 8

(1) Rapoartele transmise de emitenţi prin SIR@CNVM şi publicate în Sistemul oficial de stocare a rapoartelor nu pot fi retrase sau şterse din cadrul acestuia. În cazul în care este necesară introducerea unor informaţii suplimentare sau a unei modificări, emitentul va transmite un nou raport conţinând respectiva informaţie suplimentară sau modificare.

(2) Disponibilitatea SIR@CNVM este asigurată de către C.N.V.M. prin două conexiuni la internet.

(3) Calea de acces la SIR@CNVM prin fiecare dintre cele două conexiuni la internet va fi publicată pe website-ul C.N.V.M. şi va fi indicată starea de funcţionare a fiecăruia”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 8 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 8

(1) Rapoartele transmise de emitenţi prin SIR şi publicate în Mecanismul oficial de stocare a rapoartelor nu pot fi retrase sau şterse din cadrul acestuia. În cazul în care este necesară introducerea unor informaţii suplimentare sau a unei modificări, emitentul va transmite un nou raport conţinând respectiva informaţie suplimentară sau modificare.

(2) Rapoartele transmise de emitenţi prin SIR şi publicate în cadrul Mecanismului oficial de stocare, potrivit prezentului regulament, sunt asumate de reprezentanţii legali ai emitenţilor sau de către persoanele împuternicite de acestea ori de către persoanele care au obligaţia să le semneze potrivit legii şi acestea poartă responsabilitatea pentru conţinutul acestora.

(3) În cazul în care, din motive tehnice neimputabile entităţilor raportoare, rapoartele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) nu pot fi transmise prin SIR, acestea vor fi transmise prin SSER, potrivit prezentului regulament”.

 

Art. 9 alin. (3) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 9, alin. (3) prevedea:

„(3) Pentru ca C.N.V.M. să poată primi automat raportările trimise în conformitate cu alin. (2) entitatea raportoare trebuie să trimită raportarea publicată pe website-ul C.N.V.M. cu privire la detaliile persoanelor care deţin semnătură electronică extinsă”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 9, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 10 alin. (1)-(3) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (1)-(3) prevedeau:

„(1) Entităţile raportoare prevăzute la art. 3 au obligaţia de a transmite prin intermediul SSER@CNVM sau, după caz, ReSE@CNVM, prin folosirea semnăturii electronice extinse, raportările care rezultă din aplicarea Legii nr. 297/2004, a OUG nr. 99/2006 şi a reglementărilor C.N.V.M. emise în aplicarea acestora, altele decât cele prevăzute la art. 5. Machetele raportărilor ce pot fi transmise prin ReSE@CNVM sunt publicate pe website-ul C.N.V.M. la secţiunea dedicată acestui sistem.

(2) Prin intermediul ReSE@CNVM sunt transmise următoarele raportări, astfel:

a) societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF):

rapoartele prevăzute de Instrucţiunea C.N.V.M. nr. 7/2007 privind raportarea unor operaţiuni, aprobată prin Ordinul C.N.V.M. nr. 142/2007 (Instrucţiunea C.N.V.M. nr. 7/2007);

rapoartele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. b) şi c) din Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006 (prezentate în anexele nr. 7A, 7B, 7C şi 7D);

rapoartele prevăzute la art. 149 din Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, precum şi raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă;

alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;

b) instituţii de credit:

rapoartele prevăzute la art. 149 din Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, precum şi raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă;

alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;

c) operatorii de piaţă (OP):

rapoartele prevăzute de Instrucţiunea C.N.V.M. nr. 7/2007;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, precum şi raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă;

alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;

d) consultanţii de investiţii (CI): Raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă, precum şi alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;

e) societăţile de administrare a investiţiilor (SAI), organisme de plasament colectiv autoadministrate (OPC), inclusiv SIF:

rapoartele săptămânale şi rapoartele lunare pentru organisme de plasament colectiv în valori mobiliare (O.P.C.V.M.), respectiv pentru organisme de plasament colectiv, altele decât O.P.C.V.M. (A.O.P.C.), prevăzute de Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004 privind autorizarea şi funcţionarea societăţilor de administrare a investiţiilor, a organismelor de plasament colectiv şi a depozitarilor, aprobat prin Ordinul C.N.V.M. nr. 67/2004;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă, precum şi alte situaţii solicitate de C.N.V.M.

(3) Prin intermediul SSER@CNVM sunt transmise următoarele raportări, astfel:

a) societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF):

balanţa şi notele explicative la situaţiile financiare;

alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;

b) societăţile de administrare a investiţiilor (SAI): raportările semestriale şi anuale pentru propria activitate, balanţa de verificare şi notele explicative, precum şi alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;

c) entităţile raportoare prevăzute la art. 3, inclusiv cele menţionate la art. 5 şi la alin. (2): raportările care nu sunt menţionate la art. 5 şi la alin. (2) şi care rezultă din aplicarea Legii nr. 297/2004, a OUG nr. 99/2006 şi a reglementărilor C.N.V.M. emise în aplicarea acestora”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (1)-(3) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Entităţile raportoare au obligaţia de a transmite prin intermediul SSER sau, după caz, ReSE raportări care rezultă din aplicarea legislaţiei menţionate la art. 3 şi a reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia, respectiv a legislaţiei europene incidente, altele decât cele prevăzute la art. 5. Machetele raportărilor ce pot fi transmise prin ReSE sunt publicate pe site-ul A.S.F. la secţiunea dedicată acestui sistem.

(2) Prin intermediul ReSE, entităţile menţionate la art. 3 alin. (1) lit. a)-j) şi m) transmit orice situaţii solicitate de A.S.F., în aplicarea normelor naţionale şi europene, după caz.

(3) Prin intermediul SSER sunt transmise următoarele raportări, astfel:

a) societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF): rapoarte auditor intern, auditor financiar, administratori, comitet de audit, persoana responsabilă cu funcţia de conformitate, precum şi alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;

b) societăţile de administrare a investiţiilor (SAI)/administratorii de fonduri de investiţii alternative (AFIA), respectiv, după caz, societăţile de investiţii de tip OPCVM autoadministrate: raportul privind structura portofoliilor individuale ale clienţilor aflate în administrare, centralizatorul privind datele de identificare a clienţilor pentru care furnizează servicii de administrare a portofoliilor individuale de investiţii, situaţia activelor şi obligaţiilor, situaţia detaliată a investiţiilor, precum şi alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;

c) instituţiile de credit înregistrate în registrul A.S.F., care intră în sfera de supraveghere a A.S.F.: situaţia activelor clienţilor deţinute în custodie, evidenţa cumpărărilor în marjă, raport persoana responsabilă cu funcţia de conformitate, alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;

d) operatorii de piaţă: raportări şi situaţii trimestriale, semestriale şi anuale, rapoarte CA/CS, alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;

e) depozitarii centrali:

raportări şi situaţii trimestriale, semestriale şi anuale, rapoarte CA/CS, alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;

lista emitenţilor cu care s-a încheiat contract de depozitare, lista participanţilor admişi în sistemul de decontare, registrul acţionarilor depozitarului central, raportul de activitate al persoanei responsabile cu funcţia de conformitate;

alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;

f) consultanţii de investiţii: raportări şi situaţii semestriale şi anuale, rapoarte administratori, auditori, rapoarte activitate, alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;

g) entităţile raportoare prevăzute la art. 3, inclusiv cele menţionate la art. 5 şi la alin. (2): raportări care nu sunt menţionate la art. 5 şi la alin. (2) şi care rezultă din aplicarea legislaţiei menţionate la art. 3 şi a reglementărilor A.S.F. emise în legătură cu aceasta, respectiv a reglementărilor europene incidente”.

 

Art. 10 alin. (4) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (4) prevedea:

„(4) Până la data reglementării statutului pieţei RASDAQ, emitenţii ale căror valori mobiliare sunt tranzacţionate pe piaţa RASDAQ, la categoriile I şi II vor transmite, în format electronic, prin utilizarea sistemului „Supraveghere electronică prin raportări” (SSER@CNVM), raportările prevăzute de reglementările C.N.V.M”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (4) se abrogă.

 

Art. 10 alin. (6)-(7) și alin. (9) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (6)-(7) și alin. (9) prevedeau:

„(6) Până la data publicării pe website-ul C.N.V.M., la secţiunea dedicată ReSE@CNVM, a machetelor rapoartelor prevăzute la alin. (2) lit. e) pct. 1, respectivele rapoarte vor fi transmise prin SSER@CNVM. Machetele pentru transmiterea prin ReSE@CNVM vor fi publicate de către C.N.V.M. în termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.

(7) În cazul în care, potrivit prezentului regulament, rapoartele se transmit prin ReSE@CNVM sau SSER@CNVM cu semnătură electronică extinsă, respectivele rapoarte vor fi semnate electronic de toate persoanele care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport. În cazul în care, potrivit prevederilor prezentului regulament, nu se utilizează semnătura electronică extinsă pentru transmiterea rapoartelor prin SSER@CNVM, entităţile raportoare au obligaţia transmiterii formei scanate a rapoartelor originale, ştampilate şi purtând semnăturile tuturor persoanelor care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport.

(…)

(9) Disponibilitatea SSER@CNVM este asigurată de către C.N.V.M. prin două conexiuni la internet”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (6)-(7) și alin. (9) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(6) Prin SSER entităţile raportoare au obligaţia să transmită forma scanată a rapoartelor originale sau rapoarte semnate cu semnătură electronică, cu respectarea corespunzătoare a prevederilor alin. (7), aceste rapoarte putând avea ataşate şi alte documente, în alt format decât pdf, în condiţiile menţionării acestora ca anexe în cadrul raportului. Prin ReSE entităţile raportoare au obligaţia să transmită rapoarte semnate electronic, cu respectarea corespunzătoare a prevederilor alin. (7).

(7) În cazul în care, potrivit prezentului regulament, rapoartele se transmit prin ReSE sau SSER, cu semnătură electronică calificată, respectivele rapoarte vor fi semnate electronic cu semnătură electronică calificată validă de toate persoanele care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport şi marcate temporal corespunzător. În cazul în care, potrivit prevederilor prezentului regulament, nu se utilizează semnătura electronică calificată pentru transmiterea rapoartelor prin SSER, entităţile raportoare au obligaţia transmiterii formei scanate a rapoartelor originale, purtând semnăturile tuturor persoanelor care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport.

(…)

(9) Rapoartele transmise de entităţile raportoare prin ReSE şi SSER, potrivit prezentului regulament, sunt asumate de reprezentanţii legali ai entităţii raportoare sau de către persoanele împuternicite de aceştia ori de către persoanele care au obligaţia să le semneze potrivit legii şi acestea poartă responsabilitatea pentru conţinutul acestora”.