O.U.G. nr. 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative s-a publicat în Monitorul Oficial

În M. Of. nr.  854 din 9 octombrie 2018, s-a publicat O.U.G. nr. 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Această ordonanță de urgență a fost adoptată având în vedere mai multe considerente, printre care și:

– situaţia imperativă în privinţa asigurării cu energie termică a populaţiei în sezonul rece 2018-2019, dat fiind caracterul social al serviciului public şi, inclusiv, eliminarea unor eventuale blocaje şi întreruperi determinate de lipsa disponibilităţilor în bugetele locale, corelat cu responsabilizarea autorităţilor administraţiei publice locale;

– faptul că pentru anul 2018 a fost aprobată o nouă modalitate de alocare a sumelor din impozitul pe venit şi din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale;

– faptul că în prezent excedentul bugetului local poate fi utilizat numai pentru finanţarea unor categorii de cheltuieli de funcţionare;

– faptul că nepromovarea acestei reglementări ar fi de natură să blocheze activitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale;

– faptul că toţi contribuabilii care au obligaţia depunerii declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice trebuie să beneficieze în mod egal de bonificaţiile la plata cu anticipaţie a obligaţiilor fiscale;

– necesitatea instituirii unor proceduri care să permită modificarea obligaţiilor de plată reprezentând CASS datorată de către persoanele fizice fără venituri, stabilite de ANAF prin decizii de impunere emise anterior introducerii mecanismului de autoimpunere în cazul persoanelor fizice, în cazurile în care persoanele fizice încep să realizeze venituri sau optează pentru plata contribuţiei în condiţiile actualelor prevederi, mai avantajoase pentru aceştia;

– necesitatea stimulării efectuării plăţii sumelor reprezentând impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice pentru perioadele anterioare, stabilite prin decizii de impunere anuală aferente perioadei 2014-2017, prin reglementarea unor noi termene de plată, precum şi a unor bonificaţii pentru plata cu anticipaţie;

– faptul că reducerea cotei de TVA constituie o măsură de natură a spori echitatea, prin îmbunătăţirea distribuţiei veniturilor sau prin faptul că anumite bunuri devin mai accesibile pentru întreaga populaţie;

– faptul că reducerea nivelului TVA contribuie totodată la creşterea productivităţii şi, implicit, la creşterea eficienţei economice;

– faptul că extinderea aplicării cotei reduse de TVA de 5% pentru activităţi sportive şi recreative, servicii de cazare, restaurant şi catering constituie o măsură de natură a contribui în mod esenţial la reducerea evaziunii fiscale şi la crearea unui climat competitiv adecvat în acest domeniu;

– faptul că extinderea aplicării cotei reduse de TVA de 5% generează efecte pozitive semnificative asupra mediului de afaceri şi prin îmbunătăţirea fluxurilor de cash-flow, diminuând astfel o serie de dificultăţi cu care se confruntă operatorii economici din această perspectivă;

– statisticile îngrijorătoare privind incidenţa bolilor generate de stres şi lipsa activităţii fizice la nivelul populaţiei României;

– faptul că introducerea Loteriei bonurilor fiscale reprezintă o măsură cu impact pozitiv în ceea ce priveşte combaterea evaziunii fiscale, în domeniul comerţului cu amănuntul şi al prestărilor de servicii, iar acest impact pozitiv trebuie menţinut, este necesară promovarea unei măsuri care să garanteze că premiile deja plătite câştigătorilor sunt definitive, neputând fi micşorate retroactiv, astfel încât contribuabilii să nu fie descurajaţi să participe la Loteria bonurilor fiscale;

– faptul că în România acordarea ajutoarelor de stat din punctul de vedere al conformităţii cu legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat este controlată la nivel naţional de către Consiliul Concurenţei, iar din punctul de vedere al încadrării în politicile economico-bugetare şi financiare ale statului român, de către Ministerul Finanţelor Publice;

– faptul că Ministerul Finanţelor Publice în calitate de furnizor – administrator de ajutor de stat a avut dificultăţi în gestionarea schemelor de ajutor de stat, îndeplinirea obligaţiilor de plată a ajutorului de stat care decurg din angajamentele legale asumate faţă de beneficiarii de ajutor de stat fiind în contradicţie cu obligaţia de a se încadra în limitele sumelor aprobate pentru plata ajutoarelor de stat prin legile bugetare anuale;

– dificultăţile avute în gestionarea schemelor de ajutor de stat de către Ministerul Finanţelor Publice în calitate de furnizor – administrator de ajutor de stat, respectiv respectarea obligaţiei de a plăti ajutorul de stat conform angajamentele legale asumate faţă de beneficiarii de ajutor de stat în condiţiile încadrării în limitele sumelor aprobate pentru plata ajutoarelor de stat prin legile bugetare anuale;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– având în vedere necesitatea de a institui prevederi legale care să permită repartizarea creditelor bugetare pe toată perioada de valabilitate a programelor de ajutor de stat şi astfel asigurându-se faptul că angajamentele legale încheiate au prevăzute credite bugetare în vederea plăţii de ajutor de stat în anii în care există spaţiul bugetar disponibil;

– având în vedere necesitatea asigurării finanţării din împrumuturile contractate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale a continuării şi finalizării investiţiilor publice de interes local, aflate în curs de implementare;

– având în vedere că există solicitări pentru autorizarea efectuării de trageri în anul 2018 în cuantum de peste 130 milioane lei şi că în ultimii trei ani au fost unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale care nu au utilizat integral sumele autorizate pentru a fi trase în acei ani, însă nu au solicitat revizuirea autorizării acestora cauzând, astfel, imposibilitatea autorizării de trageri solicitate de alte unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, generând blocarea finanţării investiţiilor publice de interes local derulate de alte unităţi administrativ-teritoriale;

– ţinând cont de faptul că în contextul angajării integrale a limitei de trageri, aferentă anilor 2018 şi 2019, din finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale este necesară modificarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru deblocarea finanţării investiţiilor publice de interes local de către autorităţile administraţiei publice locale;

– având în vedere prevederile Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, potrivit cărora efectuarea serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate se face de către operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze şi tramvaie, deţinute în proprietate sau în baza unui contract de leasing, înmatriculate sau înregistrate, după caz, în judeţul sau localitatea respectivă;

– întrucât la elaborarea ghidurilor de finanţare în cadrul programelor europene s-a ţinut cont de legislaţia europeană în materie, ce a creat un blocaj la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale;

– beneficiarii Programului operaţional regional 2014 – 2020 pentru investiţiile ce vizează componente ale sistemului de transport public local de călători sunt unităţile administrativ-teritoriale;

– imposibilitatea utilizării mijloacelor de transport, achiziţionate de unităţile administrativ-teritoriale, indiferent de sursa de finanţare, de către operatorii serviciului de transport public local de persoane;

– ţinând cont de importanţa apelor geotermale şi minerale pentru sănătatea populaţiei şi de efectele pozitive ale eliminării plăţii de redevenţe asupra utilizării extinse a acestora, dar şi indirect asupra creşterii capacităţii de utilizare a staţiunilor balneare;

– având în vedere reglementările referitoare la achitarea lunară la domiciliul beneficiarilor a drepturilor de protecţie şi asistenţă socială;

– luând în considerare că plata acestor drepturi se realizează lunar, în intervalul de 1-15 al fiecărei luni;

– ţinând seama de faptul că numerarul necesar pentru aceste plăţi se achiziţionează de către C.N. Poşta Română de la băncile comerciale, conform negocierilor lunare, cu un comision mediu de 0,102%;

– obligaţia angajatorilor care deţin avize de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite de a elabora planul de prevenire şi protecţie corespunzător locurilor de muncă încadrate în condiţii deosebite, care să asigure îmbunătăţirea nivelului securităţii şi al protecţiei sănătăţii lucrătorilor astfel încât, până cel târziu la data de 31 decembrie 2019, locurile de muncă să se încadreze în condiţii normale.

Actele normative adoptate

O.U.G. nr. 89/2018 modifică mai multe acte normative, printre care și:

O.U.G. nr. 11/2018 pentru adoptarea unor măsuri bugetare şi pentru completarea art. 63 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale (M. Of. nr. 207 din 7 martie 2018; cu modif. ult.), aprobată cu modificări prin Legea nr. 187/2018;

– Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015; cu modif. ult.);

👍Vezi aici: Codul fiscal – modificări (O.U.G. nr. 89/2018)

O.G. nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale (M. Of. nr. 81 din 30 ianuarie 2015; cu modif. ult.), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 166/2015;

O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 (M. Of. nr. 893 din 9 decembrie 2014; cu modif. ult.), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015;

Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale (M. Of. nr. 618 din 18 iulie 2006; cu modif. ult.);

Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 (M. Of. nr. 262 din 19 aprilie 2007; cu modif. ult.);

Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice (M. Of. nr. 852 din 20 decembrie 2010; cu modif. ult.).

 

Menționăm că modificările aduse respectivelor acte normative, vor face obiectul unor știri viitoare.