O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 – aprobare cu modificări (Legea nr. 164/2020, Legea nr. 165/2020)

Actul modificat

Actul modificator

Sumar

O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19

(M. Of. nr. 373 din 8 mai 2020; cu modif. ult.)

 

 

Legea nr. 164/2020 privind aprobarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19

(M. Of. nr. 699 din 4 august 2020)

modificăart. 1 alin. (2), art. 1 alin. (4)-(5), art. 3 lit. a) și lit. f), art. 4 alin. (1) lit. a), art. 4 alin. (1) lit. d), art. 5, art. 7 alin. (2) lit. c) și alin. (4)-(5);

introduceart. 1 alin. (2^1), art. 2 alin. (1) lit. f^1), art. 4 alin. (1) lit. a^1).

O.U.G. nr. 86/2020 privind modificarea şi completarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19

(M. Of. nr. 448 din 27 mai 2020)

 

Legea nr. 165/2020 pentru aprobarea O.U.G. nr. 86/2020 privind modificarea şi completarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19

(M. Of. nr. 699 din 4 august 2020)

modificăart. 1 alin. (1) unicul punct 1.

 

În M. Of. nr. 699 din 4 august 2020 s-au publicat Legea nr. 164/2020 privind aprobarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 și Legea nr. 165/2020 pentru aprobarea O.U.G. nr. 86/2020 privind modificarea şi completarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19.

Respectivele acte normative aprobă O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 și O.U.G. nr. 86/2020 privind modificarea şi completarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19.

De asemenea, prin cele două legi se aduc unele modificări, dar și completări actelor normative anterior mențioate.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, precum și O.U.G. nr. 86/2020 privind modificarea şi completarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19.

O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19

 

Art. 1 alin. (2) din O.U.G. nr. 63/2020 (modificat prin Legea nr. 164/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 1, alin. (2) prevedea:

„(2) Campaniile de informare publică prevăzute la alin. (1) vor fi realizate de Guvernul României și gestionate de către Secretariatul General al Guvernului și Autoritatea pentru Digitalizarea României”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 1, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

(2) Campaniile de informare publică prevăzute la alin. (1) vor fi realizate de Guvernul României şi gestionate de către Secretariatul General al Guvernului şi Autoritatea pentru Digitalizarea României. Guvernul României va realiza şi va transmite spre difuzare cel puţin trei campanii de informare publică, lunar, până la 31 decembrie 2020”.

 

Art. 1 alin. (2^1) din O.U.G. nr. 63/2020 (introdus prin Legea nr. 164/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 1, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul conținut:

(2^1) În cazul campaniilor de informare publică prevăzute la alin. (1) care se realizează prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online care difuzează, respectiv publică materialele de informare într-o altă limbă decât limba română, acestea vor fi realizate în limba respectivă de către Guvernul României”.

 

Art. 1 alin. (4)-(5) din O.U.G. nr. 63/2020 (modificat prin Legea nr. 164/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 1, alin. (4)-(5) prevedeau:

„(4) Bugetul total alocat campaniilor de informare publică prevăzute la alin. (1) este de maximum 200.000 mii lei, inclusiv TVA, pe toată durata acestora. Sumele se asigură prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

(5) Perioada de derulare a campaniilor prevăzute la alin. (1) poate fi prelungită în funcție de necesitățile de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 în limita bugetului total alocat conform alin. (4)”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 1, alin. (4)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:

(4) Bugetul total alocat campaniilor de informare publică prevăzute la alin. (1) este de maximum 200.000 mii lei, exclusiv TVA, pe toată durata acestora. Toate valorile din prezenta ordonanţă de urgenţă sunt fără TVA. Sumele se asigură prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

(5) Perioada de derulare a campaniilor prevăzute la alin. (1) poate fi prelungită şi bugetul total alocat conform alin. (4) poate fi mărit în funcţie de necesităţile de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 şi de necesităţile de promovare a produselor şi serviciilor româneşti pentru reluarea activităţii economice”.

 

Art. 2 alin. (1) lit. f^1) din O.U.G. nr. 63/2020 (introdus prin Legea nr. 164/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 2 alin. (1), după lit. f) se introduce o nouă literă, lit. f^1), cu următorul conținut:

„(1) Pot participa la campaniile de informare publică prevăzute la art. 1 alin. (1) serviciile de programe de televiziune și radiodifuziune, ziarele tipărite, revistele, publicațiile periodice, furnizorii de servicii media online și furnizorii de publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localități, care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiții:

(…)

f^1) angajatorul să nu rezilieze din voinţă proprie niciun contract de muncă şi să nu rezilieze unilateral niciun contract de drepturi de autor în vigoare la data semnării contractelor în condiţiile respectării prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi respectării obligaţiilor din contractele de drepturi de autor, pe perioada pentru care se semnează contractele de prestări servicii;”.

 

Art. 3 lit. a) și lit. f) din O.U.G. nr. 63/2020 (modificat prin Legea nr. 164/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 3, lit. a) și lit. f) prevedeau:

„Bugetul prevăzut la art. 1 alin. (4) se distribuie după cum urmează:

a) 55% pentru serviciile de programe de televiziune, care se distribuie astfel: 8% pentru serviciile de programe de televiziune cu licențe audiovizuale locale și regionale și 47% pentru serviciile deținătoare de licență națională. Sunt considerate televiziuni locale și regionale acele companii care dețin licențe locale sau regionale ce nu sunt identificabile prin nume ca aparținând unui serviciu de programe cu audiență măsurată;

(…)

f) 1% pentru creația și producția materialelor care vor fi difuzate în cadrul campaniilor de informare publică”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 3, lit. a) și lit. f) se modifică și vor avea următorul conținut:

„Bugetul prevăzut la art. 1 alin. (4) se distribuie după cum urmează:

a) 53% pentru serviciile de programe de televiziune, care se distribuie astfel: 8% pentru serviciile de programe de televiziune cu licenţe audiovizuale locale şi regionale şi 45% pentru serviciile deţinătoare de licenţă naţională. Sunt considerate televiziuni locale şi regionale acele companii care deţin licenţe locale sau regionale ce nu sunt identificabile prin nume ca aparţinând unui serviciu de programe cu audienţă măsurată;

(…)

f) 3% pentru creaţia şi producţia materialelor care vor fi difuzate în cadrul campaniilor de informare publică şi pentru traducerea şi adaptarea acestora în limbile minorităţilor naţionale pentru materialele care urmează să fie difuzate în cadrul campaniilor naţionale”.

 

Art. 4 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 63/2020 (modificat prin Legea nr. 164/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 4 alin. (1), lit. a) prevedea:

„(1) Plata serviciilor de publicitate către furnizorii prevăzuți la art. 1 alin. (1), participanți în campanie, se va face după cum urmează:

a) pentru radiodifuzorii TV cu audiență măsurată la nivelul anului 2019: 450 lei/punct de audiență națională medie orară pentru un spot video de 30 de secunde, maximum două spoturi pe oră, în intervalul 06,00-24,00;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (1), lit. a) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Plata serviciilor de publicitate către furnizorii prevăzuți la art. 1 alin. (1), participanți în campanie, se va face după cum urmează:

a) pentru radiodifuzorii TV cu audienţă măsurată la nivelul anului 2019: 570 lei/punct de audienţă naţională medie orară pentru un spot video de 30 de secunde, maximum două spoturi pe oră, sau un spot video de 60 de secunde, maximum un spot video pe oră, în intervalul 6,00-24,00.

Pentru fiecare jurnalist angajat nou sau reangajat, înregistrat în Revisal, se acordă un bonus suplimentar de 1% din valoarea punctului de audienţă, care va fi adăugat la aceasta, pentru perioada următoare angajării sau reangajării, cu condiţia păstrării acestor contracte de muncă până la 31 decembrie 2020. Această prevedere se aplică şi în cazul angajării sau reangajării jurnaliştilor concediaţi din cauza crizei de COVID-19 sau a celor repatriaţi.

Preţul maxim cu bonus inclus nu poate depăşi 627 lei/punct de audienţă;”.

 

Art. 4 alin. (1) lit. a^1) din O.U.G. nr. 63/2020 (introdus prin Legea nr. 164/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (1), după lit. a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul conținut:

„(1) Plata serviciilor de publicitate către furnizorii prevăzuți la art. 1 alin. (1), participanți în campanie, se va face după cum urmează:

(…)

a^1) pentru radiodifuzorii TV, canale tematice, cu licenţă naţională şi care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la art. 1 şi 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă, care nu au audienţă măsurată, plata serviciilor de publicitate se va face la nivelul de 100 lei pentru un spot video de 30 de secunde, maximum două spoturi pe oră, sau 200 lei pentru un spot video de 60 de secunde, maximum un spot pe oră, în intervalul 6,00-24,00;”.

 

Art. 4 alin. (1) lit. d) din O.U.G. nr. 63/2020 (modificat prin Legea nr. 164/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 4 alin. (1), lit. d) prevedea:

„(1) Plata serviciilor de publicitate către furnizorii prevăzuți la art. 1 alin. (1), participanți în campanie, se va face după cum urmează:

(…)

d) 3.000 lei pentru fiecare ediție a publicațiilor periodice: săptămânale, bilunare sau lunare, cu minimum 8 apariții pe an, publicații cu un tiraj mediu brut per ediție mai mare de 2.000 de exemplare, cu difuzare națională, locală sau regională, cu o apariție regulată și neîntreruptă pentru o perioadă de cel puțin 3 luni din anul 2019;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (1), lit. d) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Plata serviciilor de publicitate către furnizorii prevăzuți la art. 1 alin. (1), participanți în campanie, se va face după cum urmează:

(…)

d) pentru furnizorii media online: 5 lei/1.000 afişări, dar nu mai mult de 8 afişări/vizitator unic pentru aceeaşi campanie de informare pe o perioadă de 30 de zile şi nu mai mult de 200.000 lei/lună pentru un site, pentru bannere 970 x 250 pixeli, 300 x 250 pixeli şi 300 x 600 pixeli, amplasate în primele trei ecrane ale portalurilor web varianta desktop şi maximum trei ecrane în varianta mobil, fără a depăşi două poziţii publicitare pe fiecare pagină afişată. O campanie de informare va fi identificată prin unicitatea mesajului comunicat.

Pentru furnizorii media online se acordă un bonus de 1 leu/1.000 de afişări pentru fiecare 10 angajaţi ce depăşeşte numărul menţionat la art. 2 alin. (1) lit. f), înregistraţi în Revisal la data semnării contractului de prestări servicii.

Pentru fiecare jurnalist angajat nou sau reangajat, înregistrat în Revisal, se acordă un bonus de 1 leu/1.000 de afişări pentru perioada următoare angajării sau reangajării, cu condiţia păstrării acestor contracte de muncă până la 31 decembrie 2020. Această prevedere se aplică şi în cazul angajării sau reangajării jurnaliştilor concediaţi din cauza crizei de COVID-19 sau a celor repatriaţi. Bonusul se adună la valoarea de 5 lei/1.000 de afişări.

Preţul maxim cu bonus inclus nu poate depăşi 15 lei/1.000 de afişări”.

 

Art. 5 din O.U.G. nr. 63/2020 (modificat prin Legea nr. 164/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 5 prevedea:

„Art. 5

Mesajele din campanie vor avea un caracter exclusiv informativ, noncomercial, iar plasarea acestora se va face în cadrul unui conținut adecvat, după cum urmează:

a) radiodifuzare – în cadrul buletinelor de știri, al emisiunilor informative, al emisiunilor cu informații economice și financiare și al emisiunilor de educație sanitară/medicină, îngrijire personală, educație, familie și copii, știință, tehnologie și sport, precum și al altor programe ce sunt difuzate în intervalul orar 6,00-24,00;

b) ziare, reviste și periodice – cotidiene generaliste naționale sau locale, cotidiene populare, publicații economico-financiare, publicații de afaceri, publicații de sănătate/medicină, știință, tehnologie, cultură și sport sau suplimentele unor astfel de publicații;

c) portaluri web – cu un conținut din următoarele categorii: știri și analize, naționale sau locale, știri generale, economic financiar, sănătate și îngrijire personală, educație, familie și copii, știință, tehnologie și sport;

d) în localități – amplasarea mijloacelor de publicitate se va realiza în zone cu vizibilitate, evitându-se aglomerarea acestora în aceeași zonă”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 5 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 5

(1) Mesajele din campanie vor avea un caracter exclusiv informativ, noncomercial, iar plasarea acestora se va face în cadrul unui conţinut adecvat, după cum urmează:

a) radiodifuzare – în cadrul buletinelor de ştiri, al emisiunilor informative, al emisiunilor cu informaţii economice şi financiare şi al emisiunilor de educaţie sanitară/medicină, îngrijire personală, educaţie, familie şi copii, ştiinţă, tehnologie şi sport, precum şi al altor programe ce sunt difuzate în intervalul orar 6,00-24,00;

b) ziare, reviste şi periodice – cotidiene generaliste naţionale sau locale, cotidiene populare, publicaţii economico-financiare, publicaţii de afaceri, publicaţii de sănătate/medicină, ştiinţă, tehnologie, cultură şi sport sau suplimentele unor astfel de publicaţii;

c) portaluri web – cu un conţinut din următoarele categorii: ştiri şi analize, naţionale sau locale, ştiri generale, economico-financiar, sănătate şi îngrijire personală, educaţie, familie şi copii, ştiinţă, tehnologie şi sport;

d) în localităţi – amplasarea mijloacelor de publicitate se va realiza în zone cu vizibilitate, evitându-se aglomerarea acestora în aceeaşi zonă.

(2) Campaniile de informare vor conţine, fără a se limita la acestea, şi materiale noncomerciale pentru promovarea următoarelor industrii româneşti: turism, industria IT, agricultură şi zootehnie, industria auto, care vor fi difuzate în limba română şi în mediul online în limbi de circulaţie internaţională precum engleză, franceză şi germană”.

 

Art. 7 alin. (2) lit. c) și alin. (4)-(5) din O.U.G. nr. 63/2020 (modificat prin Legea nr. 164/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (2) lit. c) și alin. (4)-(5) prevedeau:

„(2) Cererea va conține următoarele elemente:

(…)

c) date privind audiența/tirajul/traficul online, cu precizarea expresă a organismului independent în domeniu care a efectuat evaluarea;

(…)

(4) Termenul-limită pentru transmiterea solicitărilor către Secretariatul General al Guvernului este de 5 zile lucrătoare de la data publicării anunțului privind platforma web.

(5) La finalizarea termenului-limită de înregistrare, în baza datelor comunicate de solicitanți, Secretariatul General al Guvernului publică pe pagina de internet raportul generat prin aplicația web gestionată de Autoritatea pentru Digitalizarea României cu cererile validate, sumele alocate fiecărui participant la campanie, condițiile contractuale de derulare a campaniei”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (2) lit. c) și alin. (4)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(2) Cererea va conține următoarele elemente:

(…)

c) date privind audienţa/tirajul/traficul online, cu precizarea expresă a organismului independent în domeniu care a efectuat evaluarea. Pentru traficul online se consideră organism independent orice instituţie terţă care furnizează date de trafic independente;

(…)

(4) Termenul-limită pentru transmiterea solicitărilor către Secretariatul General al Guvernului este de 31.10.2020.

(5) La sfârşitul fiecărei luni calendaristice, în baza datelor comunicate de solicitanţi, Secretariatul General al Guvernului publică pe pagina de internet raportul generat prin aplicaţia web gestionată de Autoritatea pentru Digitalizarea României cu cererile validate, sumele alocate fiecărui participant la campanie, condiţiile contractuale de derulare a campaniei”.

 

O.U.G. nr. 86/2020 privind modificarea şi completarea O.U.G. nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19

 

Articolul unic pct. 1 alin. (1) al art. 1 din O.U.G. nr. 86/2020 (modificat prin Legea nr. 165/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la articolul unic pct. 1, alin. (1) al art. 1 prevedea:

„(1) Pe o perioadă de 4 luni, începând cu data de 15 mai 2020, Guvernul difuzează contra cost, prin intermediul serviciilor de programe de televiziune și radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicațiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online și furnizorilor de publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localități, înregistrate în România, campanii de informare publică privind măsurile de prevenire și limitare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și campanii de informare publică privind modul de reluare a activităților economice și sociale după încetarea stării de urgență”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la articolul unic pct. 1, alin. (1) al art. 1 se modifică și va avea următorul conținut:

(1) Guvernul difuzează contra cost, prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online şi furnizorilor de publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localităţi, înregistrate în România, campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi campanii de informare publică privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale şi de promovare a produselor şi serviciilor româneşti, în conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă, pentru o perioadă de 180 de zile de la data încheierii în acest sens a contractelor de prestări servicii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020”.