Măsuri aplicabile în cazul apariţiei la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranţi (O.U.G. nr. 53/2015)

Actul normativ Sumar
O.U.G. nr. 53/2015 (M. Of. nr. 832 din 6 noiembrie 2015) Cap. I („Dispoziţii generale”)
Cap. II („Managementul unui aflux masiv de imigranţi prin intermediul centrelor integrate”)
Cap. III („Coordonarea integrată a activităţilor din domeniul securităţii naţionale şi al ordinii publice în cazul unui aflux masiv de imigranţi”)
Cap. IV („Măsuri adiacente managementului unui aflux masiv de imigranţi prin intermediul centrelor integrate”)
Cap. V („Dispoziţii finale”)
În M. Of. nr. 832 din 6 noiembrie 2015, s-a publicat O.U.G. nr. 53/2015 privind măsurile aplicabile în cazul apariţiei la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranţi.

 

Cap. I („Dispoziţii generale”)

 

Art. 1 prevede următoarele:

„(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsurile necesare pentru integrarea activităţilor de control la trecerea frontierei de stat, de protecţie a sănătăţii publice şi de clarificare a situaţiei străinilor care intră sau încearcă să intre în România, prevăzute de legislaţia în vigoare, în cazul constatării la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranţi, actual sau iminent.

(2) În scopul prevenirii şi înlăturării ameninţărilor la adresa securităţii naţionale, precum şi al menţinerii climatului de ordine şi siguranţă publică în cazul unui aflux masiv de imigranţi, prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte un instrument de coordonare integrată a acţiunilor autorităţilor române cu atribuţii în aceste domenii.

(3) Aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă nu este condiţionată de constatarea printr-o decizie a Consiliului Uniunii Europene a existenţei afluxului masiv de imigranţi.”

Art. 2 explică semnificaţia următoarelor expresii:

a) aflux masiv de imigranţi – trecerea frontierei de stat a României de către străini, într-un număr care determină depăşirea capacităţii operaţionale a structurilor Poliţiei de Frontieră Române competente teritorial şi limitrofe locului unde are loc trecerea;

b) clarificarea situaţiei străinilor – înregistrarea, verificarea şi dispunerea, în cel mai scurt timp posibil şi în funcţie de situaţia fiecărui străin, a măsurilor prevăzute de lege;

c) sistemul AFIŞ naţional – sistem automatizat pentru identificarea datelor dactiloscopice, organizat potrivit legii la nivelul Poliţiei Române.

Potrivit art. 3, în aplicarea prevederilor respectivei ordonanţe de urgenţă autorităţile române respectă următoarele principii:

a) principiul nereturnării, care reprezintă interdicţia de a returna un străin către un teritoriu unde viaţa ori libertatea îi pot fi puse în pericol;

b) principiul proporţionalităţii şi eficienţei în privinţa măsurilor luate şi a mijloacelor utilizate pentru soluţionarea situaţiei străinilor;

c) principiul nediscriminării, constând în interdicţia de a dispune măsuri împotriva străinilor întemeiate exclusiv pe motive de rasă, culoare, sex, etnie sau origine socială, limbă, religie ori convingeri, opinie politică sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, situaţia materială, gradul şi tipul unei deficienţe, statutul la naştere, handicap, vârstă sau orientare sexuală;

d) principiul respectării demnităţii umane, prin interdicţia de a aplica orice tratamente care pot fi considerate degradante ori care sunt în conflict cu convingerile religioase sau de altă natură ale străinilor;

e) principiul respectării unităţii familiei şi a vieţii de familie.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Cap. II („Managementul unui aflux masiv de imigranţi prin intermediul centrelor integrate”)

Secţ. 1 („Centrele integrate”)

Subsecţ. 1 („Înfiinţarea centrelor integrate”)

Art. 4 prevede că în situaţia în care constată prezenţa sau iminenţa unui aflux masiv de imigranţi, inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră înfiinţează, prin dispoziţie, unul sau mai multe centre de integrare a activităţilor de control la trecerea frontierei de stat, de protecţie a sănătăţii publice şi de clarificare a situaţiei străinilor care se prezintă la frontieră, denumite în continuare centre integrate.

Art. 5 stabileşte faptul că centrele integrate sunt locuri special amenajate, având regimul zonei de tranzit, destinate realizării următoarelor activităţi:

a) trierea epidemiologică;

b) controlul pentru trecerea frontierei de stat;

c) primirea, înregistrarea şi soluţionarea cererilor de acordare a protecţiei internaţionale;

d) clarificarea situaţiei juridice a străinilor din centrele integrate care nu solicită protecţie internaţională şi dispunerea măsurilor specifice;

e) cazarea străinilor care fac obiectul activităţilor realizate în centrele integrate;

f) alte activităţi specifice, destinate clarificării situaţiei străinului.

Art. 6 la primul alineat prevede că prin dispoziţia de înfiinţare a unui centru integrat se stabilesc cel puţin următoarele:

a) amplasamentul centrului integrat şi schema acestuia;

b) şeful centrului integrat, precum şi celelalte persoane cu funcţii de conducere, de coordonare şi control al forţelor participante;

c) modalitatea de cooperare a instituţiilor care desfăşoară activităţi în cadrul centrului integrat, inclusiv organizarea accesului, protecţiei, supravegherii şi însoţirii străinilor în şi din centrul integrat, potrivit competenţelor acestora;

d) regulile de ordine interioară;

e) modul de realizare a informărilor reciproce cu privire la evoluţia situaţiei operative;

f) periodicitatea evaluării activităţilor desfăşurate.

Potrivit alineatului următor, la dispoziţie se anexează planurile de cooperare încheiate între autorităţile şi instituţiile care desfăşoară activităţi în cadrul centrelor.

Art. 7 prevede că autorităţile administraţiei publice centrale şi locale sunt obligate să acorde sprijin Poliţiei de Frontieră Române în identificarea şi stabilirea locurilor în care să fie amplasate centrele integrate, inclusiv prin punerea la dispoziţie cu titlu gratuit şi pentru o perioadă determinată a unor clădiri sau terenuri, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile.

Subsecţ. a 2-a (‚‚Desfiinţarea centrelor integrate’’)

Art. 8 la primul alineat prevede faptul că centrele integrate se desfiinţează prin dispoziţie a inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră.

Conform alineatului următor, decizia cu privire la desfiinţarea centrelor integrate se ia numai după consultarea autorităţilor sau a instituţiilor care participă la activităţile realizate în cadrul acestora.

Secţ. a 2-a (,,Activitatea centrelor integrate’’)

Art. 9 prevede:

„(1) Autorităţile şi instituţiile publice reprezentate în cadrul Grupului de coordonare a implementării Strategiei naţionale privind imigraţia, constituit prin H.G. nr. 572/2008, cu modificările şi completările ulterioare, asigură buna desfăşurare a activităţii centrelor integrate, potrivit competenţelor proprii, cu logistică, tehnică şi personal.

(2) Trierea epidemiologică în cadrul centrelor se realizează de către personalul spitalelor şi unităţilor sanitare ale Ministerului Sănătăţii sau ale ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii, potrivit dispoziţiilor legale în materie.

(3) Activităţile prevăzute la art. 5 lit. b)-f) se realizează de către personalul Poliţiei de Frontieră Române, al Inspectoratului General pentru Imigrări şi al altor autorităţi publice, potrivit atribuţiilor stabilite de legislaţia în vigoare şi de prezenta ordonanţă de urgenţă.

(4) Măsurile de ordine publică pe timpul desfăşurării activităţilor prevăzute la art. 5 se asigură de către Jandarmeria Română”.

Art. 10 prevede la primul alineat: Conducerea de ansamblu a activităţii centrelor integrate se asigură de către Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră.

Conform alineatului următor, în cadrul centrelor integrate, conducerea nemijlocită a activităţilor specifice fiecărei instituţii sau autorităţi participante se asigură de către conducătorii acestora, potrivit atribuţiilor şi competenţelor proprii.

Secţ. a 3-a („Dispoziţii speciale şi derogatorii”)

Subsecţ. 1 („Trecerea frontierei de stat”)

Art. 11 prevede la primul alineat faptul că Poliţia de Frontieră Română organizează activitatea din cadrul punctelor de trecere a frontierei din zona în care se manifestă afluxul masiv de imigranţi astfel încât trecerea frontierei de stat de către persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege să fie cât mai puţin afectată.

Potrivit alineatului următor, în scopul limitării efectelor negative ale unui aflux masiv de imigranţi asupra activităţii punctelor de trecere a frontierei, Poliţia de  Frontieră Română este abilitată să organizeze, în zona în care funcţionează un centru integrat, trecerea frontierei de stat a României de către străini prin alte locuri decât punctele de trecere a frontierei, în condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 de instituire a unui cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen).

Subsecţ. a 2-a („Prelucrarea unor date cu caracter personal”)

Art. 12 dispune la primul alineat faptul că în scopul apărării ordinii şi siguranţei publice, odată cu efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat în cadrul centrelor integrate, personalul Poliţiei de Frontieră Române preia impresiunile digitale şi imaginea facială ale tuturor străinilor care, potrivit documentelor prezentate sau declaraţiilor acestora, au împlinit cel puţin vârsta de 14 ani.

Potrivit alineatului următor, prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în cazul străinilor care depun cerere de acordare a protecţiei internaţionale după ce le-au fost preluate impresiunile digitale şi imaginea facială potrivit alin. (1).

Art. 13 la primul alineat prevede faptul că impresiunile digitale preluate potrivit art. 12 alin. (1) sunt comparate, căutate şi stocate în format electronic în sistemul AFIŞ naţional, într-o partiţie special constituită în acest scop, asociate cu următoarele date:

a) numele şi prenumele;

b) cetăţenia;

c) data naşterii;

d) sexul;

e) imaginea facială;

f) data şi locul preluării imaginii faciale şi a impresiunilor digitale.

Conform alineatului următor, datele stocate în sistemul AFIŞ naţional potrivit alin. (1) sunt păstrate pentru o perioadă de 5 ani de la data preluării imaginii faciale şi a impresiunilor digitale, după care sunt şterse.

Art. 14 la primul alineat stabilește faptul că datele stocate în sistemul AFIŞ naţional potrivit art. 13 alin. (1) pot fi accesate, pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, de:

a) personalul Poliţiei de Frontieră Române, în scopul verificării identităţii străinilor care au trecut sau au încercat să treacă ilegal frontiera de stat a României ori pentru care se solicită Poliţiei de Frontieră Române readmiterea pe teritoriul României în baza unui acord de readmisie;

b) personalul Inspectoratului General pentru Imigrări, în scopul îndeplinirii activităţilor prevăzute la art. 44 alin. (3) din Legea nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru verificarea identităţii străinilor luaţi în custodie publică ori pentru care se solicită Inspectoratului General pentru Imigrări readmiterea pe teritoriul României în baza unui acord de readmisie.

Potrivit alineatului următor, datele stocate în sistemul AFIŞ naţional potrivit art. 13 alin. (1) pot fi puse la dispoziţia personalului autorităţilor cu atribuţii de prevenire, cercetare şi combatere a infracţiunilor, precum şi de menţinere şi asigurare a ordinii publice şi securităţii naţionale, pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu în cadrul unui dosar penal sau al unei investigaţii.

Art. 15 la primul alineat dispune faptul că pentru punerea la dispoziţie în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (2) se transmite către Institutul Naţional de Criminalistică din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române o cerere scrisă, care cuprinde în mod obligatoriu menţiuni referitoare la identitatea şi funcţia solicitantului, dosarul penal sau lucrarea care face necesar accesul şi scopul în care se solicită accesul.

Conform alineatului următor, Institutul Naţional de Criminalistică din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române efectuează verificări în sistemul AFIS naţional şi comunică rezultatul acestora.

Art. 16 la primul alineat prevede faptul că datele cu caracter personal care fac obiectul art. 12-15 sunt prelucrate în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 238/2009 privind reglementarea prelucrării datelor cu caracter personal de către structurile/unităţile Ministerului Afacerilor Interne în activităţile de prevenire, cercetare şi combatere a infracţiunilor, precum şi de menţinere şi asigurare a ordinii publice, republicată.

Potrivit alineatului următor, drepturile persoanei vizate în contextul prelucrării datelor cu caracter personal în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se exercită, după caz, potrivit prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 238/2009, republicată.

Subsecţ. a 3-a („Clarificarea situaţiei străinilor din centrele integrate”)

Art. 17 prevede că prin derogare de la art. 9 alin. (5)-(8) din O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care Poliţia de Frontieră Română constată că măsura nepermiterii intrării în România, dispusă împotriva unui străin care a făcut obiectul controlului pentru trecerea frontierei de stat în cadrul unui centru integrat, nu poate fi pusă în executare în termen de cel mult 10 zile, măsura se pune în executare de către Inspectoratul General pentru Imigrări prin îndepărtarea sub escortă a străinului. Dispoziţiile O.U.G. nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind îndepărtarea sub escortă, luarea în custodie publică a străinilor şi tolerarea rămânerii pe teritoriul României se aplică în mod corespunzător.