764 views
Actul de aprobare | Actul aprobat | Sumar |
Ordin MAPN nr. M.19/2016 (M. Of. nr. 105 din 10 februarie 2016) | Normele de aplicare în Ministerul Apărării Naționale a prevederilor O.G. nr. 27/2014 privind finanțarea instituțiilor de învățământ superior militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională | Cap. I („Dispoziții generale”) Cap. II („Planificarea financiară, elaborarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli”) Cap. III („Execuția bugetară”) Cap. IV („Controlul și evaluarea procesului bugetar”) Cap. V („Raportarea indicatorilor financiari”) Cap. VI („Dispoziții tranzitorii și finale”) |
În M. Of. nr. 105 din 10 februarie 2016 a fost publicat Ordinul Ministerului Apărării Naționale (MAPN) nr. M.19/2016 pentru aprobarea Normelor de aplicare în Ministerul Apărării Naționale a prevederilor O.G. nr. 27/2014 privind finanțarea instituțiilor de învățământ superior militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională.
Vom prezenta, în continuare, prevederile respectivelor norme.
Cap. I („Dispoziții generale”)Art. 1 reglementează modul în care se realizează finanțarea cheltuielilor instituțiilor de învățământ superior militar în Ministerul Apărării Naționale, și anume potrivit prevederilor O.G. nr. 27/2014 privind finanțarea instituțiilor de învățământ superior militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2015, denumită în continuare Ordonanță, cu particularitățile detaliate în respectivele norme, determinate de specificul apartenenței la organismul militar, precum și cu respectarea principiilor de finanțare a instituțiilor de învățământ superior în integralitate din venituri proprii, reglementate prin dispozițiile actelor normative din domeniul educației naționale și cercetării științifice.
Art. 2 prevede la primul alineat elementele din care este format sistemul de finanțare a instituțiilor de învățământ superior militar. Acestea sunt următoarele:
a) planificarea financiară, elaborarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli;
b) execuția bugetară;
c) controlul și evaluarea procesului bugetar și
d) raportarea indicatorilor financiari.
De asemenea, la alineatul următor, se stabilesc principiile și/sau cerințe principale care trebuie să fie îndeplinite pentru dimensionarea, funcționarea și modificarea sistemului de finanțare prevăzut mai sus. Acestea sunt următoarele:
a) finanțarea instituțiilor de învățământ superior militar se realizează pe bază de autonomie financiară în ceea ce privește activităţile de planificare financiară, programare bugetară, elaborare şi aprobare a bugetelor proprii, precum şi derularea procesului bugetar, în acord cu statutul de autonomie universitară şi responsabilităţile ce le revin în formarea şi perfecţionarea resurselor umane în Ministerul Apărării Naţionale;
b) responsabilitatea asigurării, în bugetele proprii ale instituţiilor de învăţământ superior militar, a sumelor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Ordonanţă revine directorilor de programe majore sau ordonatorilor de credite ierarhic superiori în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar;
c) responsabilitatea realizării veniturilor proprii şi utilizării acestora în condiţii de eficienţă şi legalitate, pentru destinaţiile aprobate prin Ordonanţă, revine conducătorilor instituţiilor de învăţământ superior militar, potrivit prevederilor actelor normative referitoare la rolul şi responsabilităţile ordonatorilor terţiari de credite;
d) sprijinul instituţional, logistic sau de luptă al instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează prin grija directorilor de programe majore care au calitatea de ordonatori de credite sau a ordonatorilor de credite ierarhic superiori în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, împreună cu structurile care coordonează instituţiile de învăţământ superior militar din punct de vedere administrativ, care pot emite precizări în acest sens;
e) la declararea stării de asediu, mobilizare sau război, finanţarea instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează potrivit reglementărilor speciale elaborate de Ministerul Finanţelor Publice şi actelor normative specifice din Ministerul Apărării Naţionale.
Cap. II („Planificarea financiară, elaborarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli”)Art. 3 prevede la alin. (1) faptul că instituţiile de învăţământ superior militar estimează volumul veniturilor proprii pe care urmează să le realizeze şi determină necesarul de fonduri financiare pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital, în cadrul procesului de planificare financiară, în perioada de plan stabilită prin actele normative în vigoare.
În continuare, la alin. (2) se prevăd următoarele: Planificarea financiară se concretizează în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, documentul de conducere a activităţii financiar-contabile şi principalul instrument în baza căruia se desfăşoară activitatea economică şi administrativă a instituţiei.
Art. 4 are următorul conținut:
„(1) În bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor de învăţământ superior militar se prevăd fondurile necesare finanţării cheltuielilor curente şi de capital, atât la partea de venituri, cât şi la cea de cheltuieli, mai puţin sumele necesare achiziţionării bunurilor şi serviciilor prevăzute la art. 21 din Ordonanţă.
(2) Sumele pentru achiziţionarea bunurilor şi serviciilor prevăzute la art. 21 din Ordonanţă se planifică şi se prevăd în proiectele de buget ale ordonatorilor de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, în baza solicitării acestora, se programează potrivit dispoziţiilor în vigoare în anul bugetar respectiv şi se repartizează în bugetele autorităţilor contractante competente, în calitate de utilizator de credite bugetare.
(3) Ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, instituie măsuri de verificare a modului de respectare a prevederilor alin. (1) şi (2)”.
Art. 5, la primul alineat prevede faptul că pentru realizarea unei bune gestiuni financiare, la fundamentarea bugetului de venituri şi cheltuieli, sarcinile de finanţare se prioritizează în funcţie de importanţa obiectivelor şi misiunilor instituţiei, fiind interzise supraestimarea realizării veniturilor proprii şi majorarea nejustificată a cheltuielilor prevăzute a fi suportate din sume alocate de la bugetul de stat.
În continuare, alin. (2) stabilește faptul că răspunderea revine rectorului sau conducătorului instituţiei de învăţământ superior militar pentru modul de fundamentare a bugetului de venituri şi cheltuieli.
Potrivit ultimului alineat, instituţiile de învăţământ superior militar vor avea în vedere obiectivele şi sarcinile de finanţare care se realizează prin intermediul şcolilor de aplicaţie/centrelor de perfecţionare ale armelor şi serviciilor aflate în coordonare, în activitatea de fundamentare a bugetului propriu şi dimensionarea veniturilor şi cheltuielilor.
Art. 6 are următorul conținut:
„(1) În scopul fundamentării eficiente a bugetelor şi raţionalizării utilizării resurselor financiare la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, instituţiile de învăţământ superior militar îşi stabilesc şi inventariază anual toate obiectivele şi sarcinile, potrivit prevederilor standardelor 5 «Obiective» şi 6 «Planificarea» din Codul controlului intern/managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 400/2015.
(2) Activitatea prevăzută la alin. (1) se desfăşoară pe baza concepţiei de realizare a sprijinului instituţional, logistic sau de luptă al acestora, comunicate de ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar.
(3) Concepţia prevăzută la alin. (2) se concretizează în detalierea bunurilor, serviciilor şi/sau lucrărilor care urmează să fie asigurate prin grija altor structuri din Ministerul Apărării Naţionale.
(4) Bunurile şi serviciile asigurate prin grija altor structuri din Ministerul Apărării Naţionale se pun la dispoziţia instituţiilor de învăţământ superior militar şi se utilizează cu titlu gratuit, în condiţiile prevăzute de art. 21 alin. (2) din Ordonanţă”.
Art. 7 stabilește faptul că bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte conform calendarului stabilit prin dispoziţiile legale din domeniul finanţelor publice şi se aprobă de către rectorul sau de conducătorul instituţiei de învăţământ superior militar, cu acordul ordonatorului de credite ierarhic superior, în finanţarea căruia se află instituţiile de învăţământ superior militar.
Cap. III („Execuția bugetară”)Art. 8 dispune, la primul alineat, faptul că bugetele de venituri şi cheltuieli, elaborate şi aprobate în condiţiile prevăzute la Cap. II se execută conform prevederilor legale în vigoare referitoare la utilizarea fondurilor publice, potrivit controlului financiar preventiv propriu şi controlului intern/managerial.
În continuare, se prevede faptul că în procesul execuţiei bugetare, rectorul/conducătorul instituţiei de învăţământ superior militar ordonă implementarea instrumentelor de control intern/managerial în vederea realizării bunei gestiuni financiare, urmărind asigurarea legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficacităţii şi eficienţei în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public.
Art. 9 prevede faptul că instituţiile de învăţământ superior militar au obligaţia de a urmări realizarea veniturilor prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli, la termenele şi în volumul aprobat, în vederea asigurării oportune a disponibilităţilor din care se efectuează plata cheltuielilor curente şi de capital.
La alin. (2) se dispune faptul că veniturile care provin din sume alocate de la bugetul de stat, conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţă, se asigură pe baza procedurii de cerere de fonduri, cu justificarea utilizării acestora.
Conform ultimului alineat, ordonatorii de credite ierarhic superiori, în a căror finanţare se află instituţiile de învăţământ superior militar, asigură alimentarea cu sumele prevăzute la alin. (2) astfel încât la finalul exerciţiului bugetar să nu existe excedente din sumele alocate de la bugetul statului în conturile de disponibilităţi ale instituţiilor de învăţământ superior militar.
Art. 10 prevede că rectorii/conducătorii instituţiilor de învăţământ superior militar solicită ordonatorilor de credite ierarhic superiori, în a căror finanţare cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, acordul de modificare a bugetelor de venituri şi cheltuieli în cazul în care nu sunt realizate veniturile aprobate, pe baza estimărilor efectuate, fiind prezentate şi planurile de restructurare a activităţilor care nu mai pot fi finanţate.
În continuare, în cazul în care ne confruntăm cu situaţia încasării unor venituri peste prevederile bugetare, atunci se aplică principiul potrivit căruia sumele aprobate prin buget la partea de venituri reprezintă limite minime, instituţiile de învăţământ superior militar având dreptul de a le reţine şi utiliza. Utilizarea se va face doar după modificarea corespunzătoare a bugetelor.
Art. 11 stabilește faptul că sumele încasate de instituţiile de învăţământ superior militar se reţin şi utilizează sub forma veniturilor proprii, în măsura în care prin lege nu li se stabilesc altă destinaţie.
În continuare, se prevede faptul că prin excepţie de la dispozițiile alineatului anterior, se utilizează pentru realizarea de investiţii sumele rezultate din valorificarea activelor fixe sau a altor bunuri materiale, în condiţiile legii.
Cap. IV („Controlul și evaluarea procesului bugetar”)Art. 12 stabilește următoarele:
„(1) Procesul bugetar organizat şi derulat la nivelul instituţiilor de învăţământ superior militar este supus evaluării şi controlului intern, sub următoarele forme:
a) controlul intern/managerial, organizat prin grija organelor de conducere proprii;
b) controlul financiar preventiv propriu şi delegat, după caz.
(2) Formele de evaluare şi control extern stabilite prin lege, aplicabile instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, se aplică în mod corespunzător şi instituţiilor de învăţământ superior militar.
(3) Auditul public intern la nivelul instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează de către Direcţia audit intern, conform legislaţiei aplicabile în domeniu.
(4) Ordonatorul principal de credite poate dispune structurilor abilitate din Ministerul Apărării Naţionale efectuarea de verificări şi controale privind modul de formare şi utilizare a fondurilor publice la instituţiile de învăţământ superior militar”.
Art. 13 prevede:
„(1) În cadrul organizării şi exercitării controlului financiar preventiv propriu la instituţiile de învăţământ superior militar se instituie proceduri specifice de control al solicitării, utilizării şi justificării sumelor acordate de la bugetul de stat, în condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (2) din Ordonanţă.
(2) Ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, dispun măsurile necesare pentru verificarea periodică şi sistematică a următoarelor procese:
a) elaborarea şi aprobarea proiectelor de buget ale instituţiilor de învăţământ superior militar;
b) modul de solicitare a fondurilor de către instituţiile de învăţământ superior militar, în baza prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţă;
c) alimentarea conturilor de disponibilităţi ale instituţiilor de învăţământ superior militar, prin cuprinderea acestei operaţiuni în sfera controlului financiar preventiv propriu;
d) fundamentarea solicitării modificărilor bugetelor pe parcursul exerciţiului bugetar”.
Cap. V („ Raportarea indicatorilor financiari”)
Art. 14 dispune faptul că raportarea indicatorilor financiari reprezintă procesul de transmitere a datelor şi informaţiilor cu caracter financiar-contabil, între elementele sistemului de finanţare, în vederea asigurării oportune şi în volumul cerut, în limitele aprobate prin buget, a fondurilor necesare desfăşurării activităţii instituţiilor de învăţământ superior militar.
Art. 15 prevede faptul că transmiterea datelor şi informaţiilor cu caracter financiar-contabil sunt realizate, în principal, între ordonatorii de credite ierarhic superiori, în a căror finanţare se află instituţiile de învăţământ superior militar şi acestea.
În continuare, se stabilește înțelesul datelor și informațiilor cu caracter financiar-contabil, în sensul prevederilor alin. (1):
a) proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli;
b) cererea lunară de fonduri;
c) situaţia justificativă a cererii lunare de fonduri;
d) situaţia utilizării fondurilor până la o anumită dată;
e) situaţia financiară, trimestrială sau anuală;
f) alte documente statistice, stabilite potrivit reglementărilor financiar-contabile aplicabile instituţiilor publice.
Art. 16 dispune faptul că modelul şi procedurile de transmitere a datelor şi informaţiilor cu caracter financiar-contabil prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. a)-e) se stabilesc de către ordonatorii de credite ierarhic superiori, în a căror finanţare se află instituţiile de învăţământ superior militar, având în vedere specificul fiecărei instituţii, comunicându-se acestora în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a respectivelor norme.
Cap. VI („Dispoziții tranzitorii și finale”)Art. 17 prevede faptul că autorităţile contractante delegate şi ordonatorii de credite ierarhic superiori, în a căror finanţare se află instituţiile de învăţământ superior militar, asigură, la cererea instituţiilor de învăţământ superior militar, consultanţă şi asistenţă de specialitate în domeniul achiziţiilor publice a bunurilor şi serviciilor facând obiect al suportării din veniturile proprii ale instituţiilor de învăţământ superior militar.
În continuare, se dispune faptul că instituţiile de învăţământ superior militar îşi organizează şi conduc contabilitatea astfel încât să asigure evidenţa cantitativă şi valorică distinctă a bunurilor materiale, având în vedere surse de finanţare.
Art. 18 dispune faptul că directorii de programe majore şi ordonatorii de credite ierarhic superiori în a căror finanţare se află instituţiile de învăţământ superior militar, precum şi structurile centrale ale MAPN având responsabilităţi în domeniu pot emite precizări pentru aplicarea unitară a prevederilor art. 21 din Ordonanţă şi a respectivelor norme.
Art. 19 stabilește faptul că nerespectarea prevederilor respectivelor norme atrage răspunderea materială, disciplinară, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor vinovate, în condiţiile legii.