Normele privind organizarea şi desfăşurarea testului de verificare a cunoştinţelor pentru accesul la stagiu – prezentare generală (OPASPAAS nr. 93/2021)

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (OPASPAAS) nr. 93/2021 pentru modificarea Normelor privind organizarea şi desfăşurarea testului de verificare a cunoştinţelor pentru accesul la stagiu, aprobate prin OPASPAAS nr. 201/2019

 

(M. Of. nr. 356 din 7 aprilie 2021)

 

 

Normele privind organizarea şi desfăşurarea testului de verificare a cunoştinţelor pentru accesul la stagiu, aprobate prin OPASPAAS nr. 201/2019 se modifică conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.

În M. Of. nr. 356 din 7 aprilie 2021 s-a publicat Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (OPASPAAS) nr. 93/2021 pentru modificarea Normelor privind organizarea şi desfăşurarea testului de verificare a cunoştinţelor pentru accesul la stagiu, aprobate prin OPASPAAS nr. 201/2019. 

Vă prezentăm, în continuare, o parte dintre dispozițiile relevante din aceste Norme.

 

Potrivit art. 1: „Prezentele norme stabilesc modul de organizare şi desfăşurare a testului de verificare a cunoştinţelor pentru accesul la stagiu, denumit în continuare test de acces la stagiu, sau test, în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare (Legea nr. 162/2017).

Cu privire la condiţiile pentru înscrierea la testul de acces la stagiu, înscrierea la testul de acces la stagiu și testul de acces la stagiu, menționăm următoarele aspecte:

Art. 4: Condiţii pentru înscrierea la testul de acces la stagiu

(1) Admiterea la stagiul în activitatea de audit financiar se face în urma promovării testului, cu respectarea principiilor transparenţei şi egalităţii.

(2) În vederea înscrierii şi susţinerii testului de acces la stagiu, persoanele fizice trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe educaţionale:

a) să fie licenţiate ale unei instituţii de învăţământ superior; diploma obţinută la absolvirea instituţiei de învăţământ superior trebuie să fie recunoscută/echivalată de către Ministerul Educaţiei;

b) să îndeplinească condiţia de bună reputaţie prevăzută de art. 5 din Legea nr. 162/2017 şi de Normele privind buna reputaţie a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari şi a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 89/2018, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 5: Înscrierea la testul de acces la stagiu

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(1) Dosarele de înscriere la test se depun personal, prin delegat (cu împuternicire simplă), sau se transmit prin poştă sau curier, la sediul ASPAAS sau CAFR (inclusiv la sediile reprezentanţelor sale teritoriale), în cazul delegării, în termenul stabilit şi anunţat pe site-ul ASPAAS sau CAFR, conform prevederilor art. 9.

(2) Dosarele depuse după termenul-limită sunt respinse.

(3) Dosarul de înscriere la test cuprinde următoarele documente:

a) cerere de înscriere (conform anexei care face parte integrantă din prezentele norme);

b) diploma de licenţă, în copie certificată pentru conformitate cu originalul (candidatul se va prezenta la sediul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, cu diploma în original sau copie legalizată şi cu xerocopie pe care personalul ASPAAS sau al CAFR, în cazul delegării, care preia dosarul de înscriere va constata conformitatea cu originalul) sau în copie legalizată – pentru situaţiile în care dosarele se transmit prin poştă sau curier;

c) copia actului de identitate aflat în termen de valabilitate;

d) certificat de cazier judiciar, în termen de valabilitate;

e) declaraţia privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, prevăzută în anexa la Normele privind buna reputaţie a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari şi a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 89/2018, cu modificările şi completările ulterioare;

f) orice alt document solicitat de ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, în procesul de analiză (de exemplu, copie după certificatul de căsătorie, în cazul în care numele candidatului din actul de identitate diferă de numele din diploma de licenţă; dovada achitării taxei de examinare percepută de CAFR, în cazul delegării).

(4) În vederea validării dosarului de înscriere, personalul ASPAAS din cadrul Biroului reglementare, autorizare, înregistrare şi formare continuă (BRAIFC) sau personalul CAFR, în cazul delegării, verifică îndeplinirea condiţiilor de înscriere prevăzute la art. 4.

(5) În cazul dosarelor incomplete sau care conţin erori, ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, solicită candidaţilor completarea sau remedierea, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării.

(6) Dacă remedierea nu are loc în termenul prevăzut la alin. (5) sau dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 4, dosarul de înscriere se respinge, iar candidaţii ale căror dosare au fost respinse nu au dreptul de a participa la testul de acces din sesiunea respectivă.

(7) Candidaţii ale căror dosare au fost validate sunt înscrişi în registrul candidaţilor, întocmit şi gestionat de personalul ASPAAS din cadrul BRAIFC sau de personalul CAFR, în cazul delegării, care a efectuat validarea acestora conform alin. (4).

(8) Registrul candidaţilor centralizează următoarele informaţii:

a) numele şi prenumele candidaţilor, ordonaţi alfabetic;

b) numărul legitimaţiei individuale de acces la test.

(9) Pe baza registrului candidaţilor se stabilesc listele candidaţilor înscrişi la testul de acces la stagiu.

(10) Listele candidaţilor se afişează atât pe pagina de internet a ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, cât şi la locul de desfăşurare a testului.

(11) Pentru fiecare candidat, ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, eliberează o legitimaţie de acces la test care se va lipi pe pupitrul individual, la locul de desfăşurare a testului.

Art. 6: Testul de acces la stagiu

(1) Testul de acces la stagiu se desfăşoară pe o perioadă de 3 ore şi constă în verificarea cunoştinţelor teoretice prin susţinerea unei probe care poate conţine subiecte deschise (întrebări de sinteză) şi/sau întrebări tip grilă care acoperă următoarele domenii:

a) teoria şi principiile contabilităţii generale;

b) cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale şi consolidate;

c) analiza financiară;

d) contabilitatea costurilor şi managerială;

e) audit şi aptitudini profesionale;

f) cerinţe legale şi profesionale referitoare la auditul statutar şi auditorii financiari.

(2) Testul de acces la stagiu poate conţine şi subiecte relevante din următoarele domenii sau reglementări:

a) legea societăţilor şi reglementările privind guvernanţa corporativă;

b) legislaţia fiscală.

(3) Ponderea subiectelor/întrebărilor tip grilă, din punctul de vedere al punctajului alocat acestora, este de cel puţin 80% din totalul subiectelor incluse în test.

(4) Subiectele aferente domeniilor menţionate la alin. (1) şi (2) vor avea următoarele ponderi din numărul total al subiectelor:

a) subiectele aferente domeniilor prevăzute la alin. (1) lit. b), e) şi f) vor avea o pondere de minimum 40%;

b) subiectele aferente domeniilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi d) vor avea o pondere de minimum 30%;

c) subiectele aferente domeniului prevăzut la alin. (2) lit. b) vor avea o pondere de minimum 15%;

d) subiectele aferente celorlalte domenii vor avea o pondere de minimum 15 %.

 

Totodată, potrivit art. 11:

Art. 11: Desfăşurarea testului de acces la stagiu

(1) Accesul candidaţilor în sală se face cu cel puţin 45 de minute înainte de ora de începere a testului, în baza cărţii de identitate/paşaportului în termen de valabilitate şi după semnarea pe lista de prezenţă.

(2) În sala de examen au acces responsabilii şi supraveghetorii de sală, membrii comisiei de examinare şi candidaţii care au semnat pe lista de prezenţă.

(3) Conducerea ASPAAS sau persoanele desemnate de aceasta prin decizie pot fi prezente în sala de examinare pentru a efectua verificări în timpul desfăşurării testului.

(4) Pe timpul desfăşurării testului este interzis candidaţilor să deţină asupra lor orice materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor sau dispozitive electronice, cu excepţia unui calculator de birou cu funcţii de bază, fără posibilitatea de stocare a datelor sau acces la internet.

(5) După începerea testului se interzice intrarea în sala de examen a candidaţilor.

(6) Candidaţii primesc un exemplar cu subiectele de examen şi foi pentru completarea răspunsurilor, în care vor completa, în colţul din dreapta sus, în zona destinată securizării, numele, prenumele, localitatea de domiciliu şi numărul de pe legitimaţia fiecărui candidat.

(7) După distribuirea tezelor şi a subiectelor, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât după ce predă lucrarea şi semnează de predarea acesteia.

(8) În cazuri excepţionale, un candidat poate părăsi temporar sala doar însoţit de unul dintre supraveghetori. În acest caz, în perioada de absenţă din sală, cartea de identitate/paşaportul candidatului rămâne în posesia responsabilului cu supravegherea.

(9) Orice detalii, nelămuriri sau eventuale erori referitoare la subiectele distribuite sunt clarificate numai de către membrii comisiei de examinare pe parcursul testului.

(10) Candidaţii care părăsesc sala de examen înainte de expirarea timpului sunt obligaţi să predea tezele, subiectele şi ciornele şi să semneze de predare.

(11) La expirarea timpului, candidaţii sunt obligaţi să predea tezele, subiectele şi ciornele şi să semneze de predare, iar ultimii trei candidaţi rămân în sală până la predarea tuturor tezelor.

(12) Responsabilii de sală vor întocmi, pentru fiecare sală de examen, un proces-verbal, în două exemplare, care să cuprindă:

a) numele responsabilului de sală;

b) numele supraveghetorilor de sală;

c) numărul de candidaţi prezenţi;

d) numărul de lucrări predate;

e) numărul de lucrări anulate;

f) numărul de candidaţi absenţi;

g) numărul de lucrări nerepartizate;

h) numărul de fraude;

i) alte informaţii, după caz.

(13) Un exemplar al procesului-verbal prevăzut la alin. (12) se transmite, împreună cu lista de prezenţă şi lucrările candidaţilor, unui reprezentant al comisiei de examinare.