2.173 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin H.G. nr. 1.872/2005 (M. Of. nr. 109 din 6 februarie 2016) |
H.G. nr. 716/2016 (M. Of. nr. 789 din 7 octombrie 2016) |
– modifică: art. 14 alin. (3) lit. m); art. 69; art. 73; art. 74; art. 76 alin. (3); art. 84; art. 90; pct. 43.3 și 43.4 din anexa la normele metodologice; pct. 38.3 și 38.4 anexa nr. 2 la normele metodologice – abrogă: art. 75; art. 83; art. 85, 87 și 88; art. 91 |
În M. Of. nr. 789 din 7 octombrie 2016, a fost publicată H.G. nr. 716/2016 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin H.G. nr. 1872/2005 (Norme).
În continuare, vom prezenta respectivele modificări.
Art. 14 alin. (3) lit. m) din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 14 alin. (3) lit. m) prevedea faptul că Statutul organizaţiei cuprinde cel puţin următoarele:
(…)
destinaţia bunurilor, în cazul dizolvării organizaţiei.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 14 alin. (3) lit. m) stabilește următoarele: Statutul organizaţiei cuprinde cel puţin următoarele:
(…)
„m) destinația bunurilor, în cazul dizolvării, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor legii, precum și a celor achiziționate ori edificate din bani publici de către organizații, după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, care urmează procedura prevăzută de lege”.
Art. 69 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 69 dispunea faptul că procedura de dizolvare a organizaţiilor şi federaţiilor se declanşează ca urmare a:
a) imposibilităţii desfăşurării activităţilor pentru care au fost constituite;
b) apariţiei unei situaţii care face ca existenţa organizaţiei sau federaţiei să nu mai fie necesară;
c) imposibilităţii constituirii adunării generale a organizaţiei sau a consiliului de administraţie al federaţiei, dacă această situaţie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, organele de conducere trebuiau constituite;
d) altor cauze prevăzute de lege sau de statut.
Înainte de convocarea adunării generale a organizaţiei sau consiliului de administraţie al federaţiei pentru aprobarea dizolvării organizaţiei ori federaţiei, consiliul de administraţie va înainta Oficiului de reglementare documentaţia de justificare a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1) şi o propunere de lichidare. Declanşarea dizolvării şi lichidării se va face pe baza avizului Oficiului de reglementare.
Prin hotărârea de dizolvare a organizaţiei sau federaţiei se numesc 2 sau mai mulţi lichidatori. Această hotărâre se depune la Oficiul de reglementare pentru a fi înscrisă în Registrul naţional al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
Până la încheierea procesului de lichidare prevederile statutului organizaţiei sau federaţiei continuă să producă efecte în raporturile juridice dintre membri şi organizaţie sau federaţie.
Încheierea procesului de lichidare se face cu avizul Oficiului de reglementare. Lichidatorii depun documentaţia necesară aprobării lichidării prin ordin al ministrului şi publică acest ordin, cu respectarea prevederilor art. 22.
Oficiul de reglementare va radia organizaţia sau federaţia din Registrul naţional al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare în termen de 5 zile de la data emiterii ordinului de aprobare a lichidării.
De asemenea, după încheierea procesului de lichidare activele rămase, aflate în proprietatea organizaţiilor sau a federaţiilor, inclusiv infrastructura de îmbunătăţiri funciare aflată în proprietatea organizaţiilor, se vor vinde prin licitaţie publică sau, după caz, se pot transmite către alte organizaţii ori federaţii, potrivit procedurii stabilite prin statutul organizaţiei sau federaţiei lichidate.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 69 prevede următoarele:
„Art. 69
(1) Organizațiile și federațiile se dizolvă:
a) de drept;
b) prin hotărâre judecătorească.
(2) Organizațiile și federațiile se dizolvă de drept prin:
a) imposibilitatea desfășurării activităților pentru care au fost constituite pe o perioadă de 3 ani, constatată prin hotărârea adunării generale sau a consiliului de administrație al federației;
b) apariția unei situații care face ca existența organizației sau federației să nu mai fie necesară, aprobată prin hotărârea adunării generale sau a consiliului de administrație al federației;
c) imposibilitatea constituirii adunării generale a organizației sau a consiliului de administrație al federației, dacă această situație durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, organele de conducere trebuiau constituite. În acest caz, constatarea dizolvării se realizează la cererea oricărei persoane interesate, prin ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale de aprobare a dizolvării, în baza avizului Oficiului de reglementare;
d) alte cauze prevăzute de lege sau statut.
(3) Înainte de convocarea adunării generale a organizației sau consiliului de administrație al federației pentru aprobarea dizolvării de drept, prevăzută la alin. (2) lit. a) și b), consiliul de administrație înaintează Oficiului de reglementare documentația de justificare a îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (2) și o propunere de lichidare. Declanșarea dizolvării și lichidării se va face pe baza avizului Oficiului de reglementare.
(4) În cazurile de dizolvare prevăzute la alin. (1) lit. b), lichidatorii numiți prin hotărâre judecătorească depun această hotărâre la Oficiul de reglementare pentru înscrierea în Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(5) În cazul dizolvării prevăzute de alin. (1) lit. a), lichidatorii numiți prin hotărârea adunării generale a organizației/federației depun această hotărâre la Oficiul de reglementare pentru înscrierea în Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(6) Lichidatorii numiți fac inventarul și încheie un bilanț în care se constată situația exactă a activului și pasivului organizației/federației, imediat după intrarea lor în funcție.
(7) Lichidatorii sunt obligați să primească și să păstreze registrele și orice alte acte ale organizației/federației până la radierea organizației din Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare. De asemenea, ei țin un registru cu toate operațiunile lichidării în ordinea datei acestora.
(8) Lichidatorii își îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
(9) Încheierea procesului de lichidare se face cu avizul Oficiului de reglementare. Lichidatorii depun documentația care atestă finalizarea procesului de lichidare a organizației sau federației, necesară pentru emiterea ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale de aprobare a lichidării, cu respectarea prevederilor art. 22.
(10) Oficiul de reglementare va radia organizația/federația din Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare în termen de 5 zile de la data emiterii ordinului de aprobare a lichidării”.
Art. 73 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 73 dispunea faptul că organizaţiile constituite potrivit legii pot formula cereri de transmitere fără plată a dreptului de proprietate asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare aparţinând domeniului privat al statului, aflată în administrarea Administraţiei ori în administrarea sau în folosinţa societăţilor comerciale, staţiunilor şi institutelor de cercetare şi producţie agricolă, unităţilor de învăţământ agricol, precum şi a altor instituţii publice, situată pe teritoriul organizaţiei. În cazul infrastructurii de îmbunătăţiri funciare din domeniul public al statului, alta decât cea de irigaţii, până la trecerea acesteia în domeniul privat al statului, organizaţiile pot formula cereri de transmitere a dreptului de folosinţă gratuită asupra acestei infrastructuri, cu excepţia celei principale sau a celei de prim-ordin. În sensul prezentelor norme metodologice, prin infrastructură principală sau de prim-ordin se înţelege construcţiile şi lucrările de bază, precum şi echipamentele şi utilajele aferente acestora, care deservesc în comun alte organizaţii sau un număr foarte mare de beneficiari şi a căror administrare, exploatare, întreţinere şi reparaţii se pot realiza numai într-un cadru unitar de către Administraţie sau de către o federaţie.
De asemenea, transmiterea dreptului de proprietate asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare prevăzute la alin. (1) se face pe bază de protocol încheiat între reprezentantul proprietarului infrastructurii, pe de o parte, şi organizaţie, pe de altă parte. Conţinutul minim al procotolului de transmitere a dreptului de proprietate, precum şi protocoalele încheiate în baza acestui conţinut minim se aprobă prin ordin al ministrului.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 73 stabilește următoarele:
„Art. 73
(1) Organizațiile constituite potrivit legii pot formula cereri de transmitere fără plată a dreptului de proprietate asupra infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, aflată în administrarea Agenției, administrarea societăților, institutelor de cercetare și producție agricolă, unităților de învățământ agricol și silvic, precum și a altor instituții publice, cu respectarea condițiilor rezolutorii prevăzute de art. 27 alin. (1) și (11) din lege.
(2) Predarea-preluarea infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului se face pe bază de protocol încheiat între reprezentantul proprietarului infrastructurii, pe de o parte, și organizație, pe de altă parte. Conținutul minim al protocolului de transmitere a dreptului de proprietate, precum și protocoalele încheiate în baza acestui conținut minim se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, la propunerea Agenției”.
Art. 74 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 74 prevedea faptul că organizaţiile sau federaţiile constituite potrivit legii pot formula cereri de transmitere a dreptului de proprietate sau de folosinţă asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare aparţinând domeniului privat al unităţilor administrativ-teritoriale.
De asemenea, transmiterea dreptului de proprietate sau de folosinţă asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare prevăzute la alin. (1) se face prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau al municipiului Bucureşti, conform legislaţiei în vigoare, pe bază de protocol încheiat între reprezentantul legal al unităţii administrativ-teritoriale, pe de o parte, şi organizaţie sau federaţie, pe de altă parte.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 74 stabilește următoarele:
„Art. 74
Infrastructura de îmbunătățiri funciare aparținând domeniului privat al unităților administrativ-teritoriale se poate transmite, la cerere, în proprietatea organizațiilor ori federațiilor, conform prevederilor art. 27 alin. (2) din lege. Predarea- preluarea infrastructurii de îmbunătățiri funciare aparținând domeniului privat al unităților administrativ-teritoriale se face pe bază de protocol încheiat între reprezentantul proprietarului infrastructurii, pe de o parte, și organizație sau federație, pe de altă parte”.
Art. 75 din Norme (modificate prin H.G. nr. 716/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 75 stabilea faptul că federaţiile pot formula cereri de transmitere în folosinţă gratuită a unei părţi autonome funcţional dintr-o amenajare sau a unei întregi amenajări de îmbunătăţiri funciare, aflată în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale.
Predarea-preluarea dreptului de folosinţă gratuită asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare prevăzute la alin. (1) se face pe bază de protocol încheiat între reprezentantul proprietarului infrastructurii, pe de o parte, şi federaţie, pe de altă parte. Conţinutul minim al protocolului de transmitere a dreptului de folosinţă gratuită se aprobă prin ordin al ministrului.
Infrastructura de îmbunătăţiri funciare aparţinând domeniului privat al statului, situată pe teritoriul unei federaţii şi în afara teritoriului unei organizaţii, se transmite în folosinţa federaţiei.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 75 – Abrogat.
- 1
- 2