6.143 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal | H.G. nr. 159/2016 (M. Of. nr. 208 din 21 martie 2016) |
– modifică: art. 8 alin. (30), (31), (34) și (35); art. 19 alin. (2) și (3); art. 20 alin. (3); art. 35 alin. (1) și (2); art. 43 alin. (7); art. 44 alin. (8) lit. c); art. 46 alin. (2); art. 52 alin. (3); art. 57 alin. (2); art. 61 alin. (3); art. 74 alin. (1) și (9); art. 75 alin. (5); art. 76 alin. (8); art. 78 alin. (8); art. 90 alin. (2); art. 94 alin. (1) și (3); art. 103 alin. (4); art. 113 alin. (14) – (16); art. 139 alin. (16) și (21); art. 141 alin. (2); art. 143 alin. (5); art. 159 alin. (1) și (3); art. 160 alin. (2); art. 170 alin. (1), (4), (5), (8), (9) şi (13); art. 171 alin. (1) și (4) ) – introduce: art. 58 alin. (3); art. 61 alin. (17); art. 90 alin. (6) și (7); art. 179 – abrogă: art. 2 alin. (8); art. 48 alin. (3) lit. c) |
În M. Of. nr. 208 din 21 martie 2016, a fost publicată H.G. nr. 159/2016 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 1/2016 (M. Of. nr. 22 din 13 ianuarie 2016; cu modif. ult.).
Vom prezenta, în continuare, modificările aduse de H.G. nr. 159/2016 Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”) (Norme).
Art. 2 alin. (8) din Norme Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2 alin. (8) stabilea faptul că în toate situaţiile în care se constată faptic diferenţe în plus faţă de stocurile scriptice de produse accizabile înscrise în contabilitatea antrepozitului fiscal, respectivele plusuri se înregistrează în contabilitate.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (8) – Abrogat.
Art. 8 alin. (30), (31), (34) și (35) din Norme Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 8 alin. (30), (31), (34) și (35) prevedeau faptul că în vederea actualizării nivelului garanţiei, antrepozitarul autorizat/destinatarul înregistrat/expeditorul înregistrat trebuie să depună anual, până la data de 15 ianuarie inclusiv a anului următor, la autoritatea vamală teritorială, o declaraţie privind informaţiile necesare analizei potrivit prevederilor alin. (23)–(29).
În continuare, este prevăzut faptul că se comunică antrepozitarului autorizat/destinatarului înregistrat/expeditorului înregistrat prin decizie, cuantumul garanţiei stabilite prin actualizare, decizie emisă de autoritatea vamală teritorială, care va face parte integrantă din autorizaţia de antrepozit fiscal/destinatar înregistrat/expeditor înregistrat. O copie a deciziei se transmite şi comisiei sau comisiei teritoriale, după caz. Termenul de constituire a garanţiei astfel stabilite va fi de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data comunicării deciziei.
De asemenea, garanţia poate fi executată atunci când se constată că antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat, expeditorul înregistrat, importatorul autorizat sau reprezentantul fiscal nu şi-a respectat obligaţiile legale privind plata accizei ori înregistrează orice alte obligaţii fiscale restante, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Codul de procedură fiscală, cu mai mult de 30 de zile faţă de termenul legal de plată. Executarea garanţiei atrage suspendarea autorizaţiei până la momentul reîntregirii acesteia.
În același sens, garanţiile constituite de antrepozitarii autorizaţi se depun la autoritatea fiscală teritorială în termen de 30 de zile lucrătoare de la data când devine valabilă autorizaţia, iar eventualele diferenţe rezultate din actualizarea sau executarea garanţiei, în cazul antrepozitarilor autorizaţi, destinatarilor înregistraţi, expeditorilor înregistraţi, importatorilor autorizaţi şi reprezentanţilor fiscali, se depun la autoritatea fiscală teritorială în termen de 30 de zile lucrătoare de la data când devine valabilă autorizaţia ori de la data actualizării garanţiei, după caz. Autoritatea fiscală teritorială, în termen de 5 zile lucrătoare, va transmite o copie a documentului care atestă constituirea garanţiei la autoritatea vamală teritorială, care va înştiinţa comisia sau comisia teritorială, după caz.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (30), (31), (34) și (35) stabilesc următoarele:
„(30) În vederea actualizării nivelului garanţiei, antrepozitarul autorizat/destinatarul înregistrat/expeditorul înregistrat/importatorul autorizat trebuie să depună anual, până la data de 15 ianuarie inclusiv a anului următor, la autoritatea vamală teritorială, o declaraţie privind informaţiile necesare analizei potrivit prevederilor alin. (23) – (29).
(31) Cuantumul garanţiei stabilite prin actualizare se comunică antrepozitarului autorizat/destinatarului înregistrat/expeditorului înregistrat/importatorului autorizat prin decizie emisă de autoritatea vamală teritorială, care va face parte integrantă din autorizaţia de antrepozit fiscal/destinatar înregistrat/expeditor înregistrat/importator autorizat. O copie a deciziei se transmite şi comisiei sau comisiei teritoriale, după caz. Termenul de constituire a garanţiei astfel stabilite va fi de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data comunicării deciziei.
[…..](34) În situaţia în care se constată că antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat, expeditorul înregistrat, importatorul autorizat sau reprezentantul fiscal:
a) înregistrează întârzieri de la plata accizelor peste termenul prevăzut la art. 433 din Codul fiscal, autoritatea fiscală teritorială dispune executarea garanţiei şi comunică acest fapt autorităţii vamale teritoriale, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data executării garanţiei;
b) înregistrează întârzieri de la plata altor obligaţii fiscale de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Codul de procedură fiscală, cu mai mult de 30 de zile faţă de termenul legal de plată, autoritatea fiscală teritorială dispune executarea garanţiei şi comunică acest fapt autorităţii vamale teritoriale în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data executării garanţiei.
(35) Garanţiile constituite de antrepozitarii autorizaţi se depun la autoritatea fiscală teritorială în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data când devine valabilă autorizaţia. Diferenţele rezultate din actualizarea sau executarea garanţiei constituite de antrepozitarii autorizaţi, destinatarii înregistraţi, expeditorii înregistraţi, importatorii autorizaţi şi reprezentanţii fiscali se regularizează prin depunerea la autoritatea fiscală teritorială, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data actualizării sau executării garanţiei, după caz, a unui depozit în numerar sau a unei garanţii personale. În termen de 5 zile lucrătoare de la data constituirii/reîntregirii garanţiei, autoritatea fiscală teritorială transmite la autoritatea vamală teritorială o copie a documentului care atestă constituirea/reîntregirea garanţiei. Autoritatea vamală teritorială înştiinţează comisia sau comisia teritorială, după caz”.
Art. 19 alin. (2) și (3) din Norme Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 19 alin. (2) și (3) dispuneau faptul că certificatul de atestare fiscală se obţine de către autoritatea fiscală centrală – direcţia de specialitate care asigură secretariatul comisiei, direct de la organul fiscal competent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, potrivit procedurii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
De asemenea, datele cu privire la cazierul fiscal se obţin de către autoritatea fiscală centrală – direcţia de specialitate care asigură secretariatul comisiei, prin accesul direct la baza de date privind cazierul fiscal naţional, gestionat de Ministerul Finanţelor Publice prin intermediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, conform ordinului ministrului finanţelor publice.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 19 alin. (2) și (3) stabilesc următoarele:
„(2) În toate situaţiile în care autorizarea/reautorizarea operatorilor economici intră în competenţa comisiei, certificatul de atestare fiscală se obţine de către autoritatea fiscală centrală – direcţia de specialitate care asigură secretariatul comisiei, direct de la organul fiscal competent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, potrivit procedurii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) În toate situaţiile în care autorizarea/reautorizarea operatorilor economici intră în competenţa comisiei, datele cu privire la cazierul fiscal se obţin de către autoritatea fiscală centrală – direcţia de specialitate care asigură secretariatul comisiei, prin accesul direct la baza de date privind cazierul fiscal naţional, gestionat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală”.
Art. 20 alin. (3) din Norme Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 20 alin. (3) dispunea faptul că datele cu privire la cazierul fiscal se obţin de către direcţia de specialitate care asigură secretariatul comisiei teritoriale, prin accesul direct la baza de date privind cazierul fiscal naţional, gestionat de Ministerul Finanţelor Publice prin intermediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, conform ordinului ministrului finanţelor publice.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (3) stabilește următoarele: „Datele cu privire la cazierul fiscal se obţin de către direcţia de specialitate care asigură secretariatul comisiei teritoriale, prin accesul direct la baza de date privind cazierul fiscal naţional, gestionat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală”.
Art. 35 alin. (1) și (2) din Norme Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 35 alin. (1) și (2) prevedeau faptul că antrepozitarii autorizaţi pentru producţia produselor accizabile, care, după expirarea perioadei de valabilitate a autorizaţiei de antrepozit fiscal, doresc reautorizarea locului ca antrepozit fiscal, depun la autoritatea vamală teritorială, cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei, o cerere de reautorizare, după modelul prevăzut în anexa nr. 10, la care trebuie să anexeze documentele prevăzute la pct. I nr. 10 şi 12 şi pct. III din această anexă, declaraţia privind producţia realizată în anul anterior solicitării reautorizării, o situaţie privind ieşirile totale de produse accizabile, cantităţile totale de produse accizabile deplasate în regim suspensiv de accize la nivel naţional, intracomunitar şi la export în anul anterior reautorizării, precum şi orice alte documente în cazul în care intervin modificări asupra datelor prezentate anterior la autorizare.
De asemenea, antrepozitarii autorizaţi pentru depozitarea produselor accizabile, care doresc reautorizarea locului ca antrepozit fiscal, depun la autoritatea vamală teritorială, cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei, o cerere de reautorizare, după modelul prevăzut în anexa nr. 10, la care anexează documentele prevăzute la pct. I nr. 10 şi 12 şi pct. III din această anexă, o situaţie privind ieşirile totale de produse accizabile, cantităţile totale de produse accizabile deplasate în regim suspensiv de accize la nivel naţional, intracomunitar şi la export în anul anterior reautorizării, precum şi orice alte documente în cazul în care intervin modificări asupra datelor prezentate anterior la autorizare.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 35 alin. (1) și (2) dispun următoarele:
„(1) Antrepozitarii autorizaţi pentru producţia produselor accizabile, care după expirarea perioadei de valabilitate a autorizaţiei de antrepozit fiscal doresc reautorizarea locului ca antrepozit fiscal, depun la autoritatea vamală teritorială, cu cel puţin 60 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei, o cerere de reautorizare, după modelul prevăzut în anexa nr. 10, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, la care trebuie să anexeze documentele prevăzute la pct. I nr. 11 şi pct. III din această anexă, declaraţia privind producţia realizată în anul anterior solicitării reautorizării, o situaţie privind ieşirile totale de produse accizabile, cantităţile totale de produse accizabile deplasate în regim suspensiv de accize la nivel naţional, intracomunitar şi la export în anul anterior reautorizării, precum şi orice alte documente în cazul în care intervin modificări asupra datelor prezentate anterior la autorizare.
(2) Antrepozitarii autorizaţi pentru depozitarea produselor accizabile, care doresc reautorizarea locului ca antrepozit fiscal, depun la autoritatea vamală teritorială, cu cel puţin 60 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei, o cerere de reautorizare, după modelul prevăzut în anexa nr. 10 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, la care anexează documentele prevăzute la pct. I nr. 11 şi pct. III din această anexă, o situaţie privind ieşirile totale de produse accizabile din anul anterior, cantităţile totale de produse accizabile deplasate în regim suspensiv de accize la nivel naţional, intracomunitar şi la export în anul anterior reautorizării, precum şi orice alte documente în cazul în care intervin modificări asupra datelor prezentate anterior la autorizare”.
Art. 43 alin. (7) din Norme Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 43 alin. (7) dispunea faptul că destinatarii înregistraţi care primesc produse energetice în vrac potrivit art. 14 alin. (1) trebuie să facă dovada deţinerii, sub orice formă, de rezervoare fixe, standardizate, calibrate de Biroul Român de Metrologie Legală, în care urmează a fi recepţionate produsele energetice.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 43 alin. (7) stabilește următoarele: „Destinatarii înregistraţi care primesc produse energetice în vrac potrivit pct. 14 alin. (1) trebuie să facă dovada deţinerii, sub orice formă, de rezervoare fixe, standardizate, calibrate de Biroul Român de Metrologie Legală, în locul în care urmează a fi recepţionate produsele energetice”.
Art. 44 alin. (8) lit. c) din Norme Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 44 alin. (8) lit. c) stabilea faptul că în aplicarea art. 373 alin. (8) din Codul fiscal, în situaţia în care intervin modificări faţă de datele înscrise în autorizaţie, destinatarul înregistrat solicită modificarea autorizaţiei prin depunerea la autoritatea vamală teritorială a unei cereri, cu respectarea anumitor condiţii, printre care, aceea dacă modificările care intervin se referă la tipul şi cantitatea produselor accizabile, cererea trebuie depusă cu cel puţin 60 de zile înainte de recepţia produselor, fiind însoţită de lista produselor accizabile, indicându-se codul NC, codul de încadrare în nomenclatorul codurilor de produse accizabile, precum şi cantitatea medie lunară estimată a fi recepţionată pe parcursul unui an.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 44 alin. (8) lit. c) dispune următoarele: în aplicarea art. 373 alin. (8) din Codul fiscal, în situaţia în care intervin modificări faţă de datele înscrise în autorizaţie, destinatarul înregistrat solicită modificarea autorizaţiei prin depunerea la autoritatea vamală teritorială a unei cereri, cu respectarea anumitor condiţii, printre care, aceea „dacă modificările care intervin se referă la tipul produselor accizabile, cererea se depune cu cel puţin 60 de zile calendaristice înainte de recepţia produselor şi este însoţită de lista produselor accizabile, indicându-se codul NC, codul de încadrare în nomenclatorul codurilor de produse accizabile, precum şi cantitatea de produse accizabile primite în regim suspensiv de accize, estimată la nivelul unui an”.