765 views
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
|
Legea nr. 230/2022 privind modificarea şi completarea Legii nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală (M. Of. nr. 734 din 21 iulie 2022)
|
– modifică: art. 15, art. 24; – introduce: art. 14^1 și art. 14^2, art. 18^1, art. 29^1-29^15, art. 37^1-37^15. |
În M. Of. nr. 734 din 21 iulie 2022 s-a publicat Legea nr. 230/2022 privind modificarea şi completarea Legii nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală.
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări, dar și completări aduse respectivului act normativ.
Art. 15
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15
(1) Directorul general adjunct este salarizat prin asimilare cu funcţia de prim-procuror în cadrul parchetului de pe lângă judecătorie.
(2) Inspectorii din cadrul Agenţiei sunt salarizaţi prin asimilare cu specialiştii din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism. Pentru inspectorii care ocupă funcţii de conducere, salariul de bază este cel prevăzut pentru funcţia de inspector, majorat cu 15%.
(3) Personalul prevăzut la art. 14 alin. (5) lit. b) poate beneficia, lunar, de un premiu de excelenţă, pentru îndeplinirea a cel puţin unuia dintre următoarele criterii specifice de performanţă:
a) identificarea şi comunicarea către autorităţile judiciare competente, naţionale sau străine, de informaţii şi date privind bunuri a căror valoare depăşeşte suma de 250.000 lei;
b) încuviinţarea de către autorităţile judiciare competente a unor cereri de valorificare la propunerea Agenţiei, în condiţiile art. 2521-2523din Legea nr. 135/2010, cu modificările şi completările ulterioare, privind bunuri a căror valoare individuală depăşeşte suma de 250.000 lei;
c) încasarea lunară, în contul unic administrat de Agenţie, a unor sume de bani care depăşesc 250.000 lei, ca urmare a unui demers iniţiat de Agenţie: valorificare, poprire sau acord de partajare a bunurilor confiscate în proceduri cu element de extraneitate.
(4) Premiile de excelenţă prevăzute la alin. (3) se acordă de directorul general, la propunerea motivată a superiorului ierarhic al inspectorului, în condiţiile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul Agenţiei sunt salarizaţi potrivit dispoziţiilor Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile aceloraşi categorii de personal din aparatul Ministerului Justiţiei.
(6) În cadrul Agenţiei funcţionează specialişti în domeniul informatic, numiţi în condiţiile legii, prin decizie a directorului general. Specialiştii au calitatea de funcţionar public şi sunt salarizaţi prin asimilare cu aceeaşi categorie de specialişti din cadrul Ministerului Justiţiei.”
Art. 24
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24
(1) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege, organul de cercetare penală, procurorul sau instanţa de judecată poate solicita date şi informaţii fie Agenţiei, fie altor oficii de recuperare a creanţelor sau autorităţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau din ţări terţe, prin intermediul Agenţiei.
(2) Agenţia este autorizată să solicite date şi informaţii altor oficii de recuperare a creanţelor sau autorităţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau din ţări terţe, în vederea punerii în executare a unei dispoziţii de confiscare, în cazurile prevăzute la art. 112 alin. (3) şi (5) şi art. 1121 alin. (6) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Agenţia încunoştinţează instanţa de executare sau, după caz, judecătorul delegat cu executarea cu privire la datele şi informaţiile obţinute în condiţiile alineatului precedent, în vederea emiterii şi comunicării ordinului de confiscare către statul de executare.
(4) Solicitările prevăzute la alin. (1) şi (2) se fac prin intermediul formularului prevăzut în anexa nr. 2.”
Art. 14^1 și art. 14^2
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 14 se introduc două noi articole, art. 14^1 şi 14^2, cu următorul cuprins:
„Art. 14^1
(1) Funcţia publică specifică de inspector este echivalată cu funcţia publică generală prevăzută la art. 392 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pentru a fi numită în funcţia de inspector, persoana trebuie să îndeplinească, pe lângă condiţiile prevăzute la art. 465 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, şi următoarele condiţii cumulative:
a) să fie licenţiată în ştiinţe economice sau juridice;
b) să nu facă parte din niciun partid politic, din nicio formaţiune sau alianţă politică;
c) să nu fie lucrător operativ, inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informaţii.
(3) Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c) se face pe baza declaraţiei pe propria răspundere, olografă.
(4) Vechimea dobândită în funcţia publică specifică de inspector constituie vechime în specialitatea studiilor absolvite.
(5) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, inspectorii beneficiază de asigurare pentru răspundere profesională, suportată din bugetul Agenţiei, în limita bugetului aprobat acesteia, care să acopere eventualele prejudicii aduse, din culpă, proprietarilor bunurilor indisponibilizate.
Art. 14^2
(1) Competenţele privind numirea, promovarea, sancţionarea, încetarea exercitării funcţiei, precum şi toate celelalte aspecte ce ţin de desfăşurarea raporturilor de serviciu şi a raporturilor de muncă privind personalul din cadrul Agenţiei sunt exercitate de directorul general al Agenţiei, cu respectarea procedurilor şi condiţiilor prevăzute de lege.
(2) Funcţiile de director, şef serviciu şi şef birou sunt ocupate prin decizie a directorului general al Agenţiei, în condiţiile legii, din categoriile de personal prevăzute la art. 14 alin. (5) lit. a)-c).
(3) În cadrul Agenţiei se poate delega, detaşa şi/sau transfera personal din cadrul instituţiilor prevăzute la art. 4, în condiţiile legii.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 505 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, detaşarea pe funcţiile prevăzute la art. 14 alin. (5) lit. b) se poate dispune, numai cu acordul scris al funcţionarului public, pe o perioadă de cel mult 2 ani. Detaşarea se poate prelungi o singură dată, pentru o durată de cel mult 2 ani, numai cu acordul scris al funcţionarului public.
(5) Prevederile legale în materia declarării averilor şi a intereselor se aplică personalului Agenţiei în mod corespunzător.
(6) Funcţiile deţinute în cadrul Agenţiei sunt incompatibile cu orice alte funcţii publice sau private, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior, precum şi a celor de instruire din cadrul Institutului Naţional al Magistraturii sau al Şcolii Naţionale de Grefieri, în condiţiile legii.”
Art. 18^1
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 18 se introduce un nou articol, art. 18^1, cu următorul cuprins:
„Art. 18^1
În exercitarea funcţiilor prevăzute la art. 3 lit. b) şi c), respectiv a atribuţiilor corespunzătoare acestora, de preluare, administrare, valorificare şi predare a bunurilor mobile sau imobile, Agenţia poate solicita, în condiţiile legii, concursul forţei publice atunci când apreciază necesară prezenţa unui agent de poliţie, a unui jandarm sau a altor agenţi ai forţei publice.”
Art. 29^1-29^15
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 29 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 3^1-a, „Evaluarea şi valorificarea bunurilor mobile şi imobile sechestrate”, cuprinzând art. 29^1-29^15, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA 3^1: Evaluarea şi valorificarea bunurilor mobile şi imobile sechestrate
SUBSECŢIUNEA 1: Dispoziţii comune
Art. 29^1
În îndeplinirea atribuţiilor privind evaluarea şi valorificarea bunurilor mobile şi imobile sechestrate, Agenţia va lua măsurile necesare pentru a se asigura că valorificarea bunurilor se realizează la valoarea lor de piaţă, cu cele mai reduse cheltuieli şi în cel mai scurt termen.
Art. 29^2
(1) Valorificarea bunurilor sechestrate se realizează:
a) de către Agenţie, prin licitaţie publică;
b) de către entităţi sau societăţi specializate, selectate cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice;
c) prin intermediul executorilor judecătoreşti, potrivit procedurilor proprii;
d) de către organele fiscale, potrivit procedurilor proprii de valorificare.
(2) Directorul general al Agenţiei hotărăşte asupra uneia dintre modalităţile de valorificare enumerate la alin. (1), în condiţiile art. 294 alin. (2) şi (5), prin decizie motivată.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b)-d), bunurile se valorifică la preţul stabilit de Agenţie, potrivit dispoziţiilor art. 2913 alin. (2) şi (3). După trecerea unui termen de 12 luni de la evaluarea precedentă, Agenţia realizează o nouă evaluare a bunurilor.
(4) Cheltuielile ocazionate de valorificarea bunurilor mobile sau imobile sunt avansate de către Agenţie şi se consemnează într-un proces-verbal, care va fi comunicat procurorului sau instanţei de judecată în vederea stabilirii cheltuielilor judiciare, în condiţiile legii.
(5) Cheltuielile prevăzute la alin. (4) reprezintă contravaloarea achiziţionării unor bunuri sau servicii, precum:
a) evaluarea bunurilor supuse valorificării;
b) ridicarea, manipularea, transportul, depozitarea, conservarea bunurilor supuse valorificării, dacă este cazul;
c) remuneraţia custodelui, dacă este cazul;
d) organizarea licitaţiei.
(6) Agenţia poate solicita procurorului, judecătorului de cameră preliminară sau instanţei de judecată revocarea dispoziţiei de valorificare, în următoarele situaţii:
a) atunci când bunurile mobile sau imobile nu se valorifică în termen de 12 luni de la comunicarea dispoziţiei prevăzute la art. 29 alin. (1);
b) în cazul în care cheltuielile ocazionate de preluarea, administrarea şi valorificarea bunurilor mobile depăşesc valoarea de evaluare a bunurilor supuse valorificării.
SUBSECŢIUNEA 2: Comisia de evaluare şi alegerea entităţii care valorifică bunurile
Art. 29^3
(1) Comisia de evaluare este formată din 3 persoane, respectiv un preşedinte şi 2 membri. Membrii comisiei sunt desemnaţi prin decizie de către directorul general al Agenţiei, din rândul persoanelor care fac parte din categoriile de personal prevăzute la art. 14 alin. (5) lit. b).
(2) Evaluarea bunurilor se realizează de către comisia de evaluare prevăzută la alin. (1), care propune angajarea unuia sau a mai multor evaluatori autorizaţi, selectaţi cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(3) În situaţia în care natura şi valoarea economică a bunurilor implică alocarea de resurse disproporţionate în scopul evaluării realizate în condiţiile alin. (2), comisia, prin raportare la preţul mediu practicat pe piaţa liberă pentru bunuri de categorie, cantitate şi calitate similare, realizează evaluarea bunurilor, fără angajarea evaluatorilor autorizaţi prevăzuţi la alin. (2).
(4) La estimarea valorii bunurilor, comisia de evaluare are în vedere următoarele criterii:
a) natura bunurilor;
b) gradul de uzură fizică şi morală a bunurilor respective;
c) cantitatea sau volumul bunurilor; în cazul loturilor mari de bunuri se pot utiliza preţurile cu ridicata practicate în zonă;
d) existenţa unui raport de evaluare sau a unui preţ de achiziţie, dacă acesta a fost întocmit, respectiv plătit în ultimele 12 luni;
e) termenul de valabilitate;
f) caracterul sezonier.
(5) Membrii comisiei de evaluare nu pot face parte din comisia de licitaţie prevăzută la art. 295 alin. (2).
(6) În vederea stabilirii uneia dintre modalităţile de valorificare prevăzute la art. 292 alin. (1), în termen de 5 zile de la finalizarea raportului de evaluare de către evaluatori sau membrii comisiei de evaluare se va întocmi un referat de către comisia de evaluare, care cuprinde menţiuni cu privire la natura, cantitatea şi calitatea bunurilor, organul care a dus la îndeplinire măsura asigurătorie, locul situării bunului, precum şi o estimare privind:
a) costurile de depozitare a bunurilor mobile;
b) costurile de conservare a bunurilor mobile sau imobile, după caz;
c) costurile de valorificare a bunurilor mobile sau imobile, după caz;
d) alte cheltuieli necesare, dacă este cazul;
e) termenul în care se va proceda la valorificarea bunurilor mobile sau imobile, după caz;
f) spaţiile de depozitare disponibile, în funcţie de locul situării bunurilor mobile;
g) necesitatea selectării unei entităţi sau societăţi specializate.
(7) Atunci când nu se impune selectarea unei entităţi sau societăţi specializate potrivit art. 294 alin. (3) lit. a), Agenţia solicită executorilor judecătoreşti, prin intermediul Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală să transmită o estimare privind elementele prevăzute la alin. (6) lit. a)-e). Executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală comunică Agenţiei estimările proprii în cel mult 15 zile de la solicitare.
Art. 29^4
(1) În termen de 5 zile de la primirea estimărilor prevăzute la art. 293 alin. (7), directorul general alege una dintre modalităţile de valorificare a bunurilor, direct, prin intermediul Agenţiei, respectiv prin intermediul unui executor judecătoresc sau prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
(2) Valorificarea se realizează prin intermediul Agenţiei atunci când costurile totale de valorificare estimate de aceasta sunt mai mici în raport cu cele estimate potrivit art. 293 alin. (7). În situaţia în care costurile totale de valorificare estimate sunt similare este aleasă entitatea care estimează realizarea valorificării în termenul cel mai scurt.
(3) Valorificarea se realizează printr-o entitate sau societate specializată în unul dintre următoarele cazuri:
a) natura, cantitatea sau calitatea bunurilor necesită capacităţi şi resurse specializate;
b) nu este primită nicio estimare la solicitarea formulată de Agenţie potrivit art. 293 (7), iar valorificarea prin intermediul Agenţiei implică alocarea de resurse disproporţionate.
(4) Entitatea sau societatea specializată se selectează cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice. Agenţia asigură publicitatea vânzării realizată prin intermediul entităţilor sau societăţilor specializate prin publicarea unui anunţ pe pagina sa de internet care cuprinde datele prevăzute la art. 296 alin. (1). Dispoziţiile art. 296 alin. (2) rămân aplicabile.
(5) Directorul general al Agenţiei poate decide valorificarea directă, fără efectuarea procedurii prevăzute la art. 293 alin. (7), în situaţia în care Agenţia a valorificat în ultimele 6 luni bunuri de categorie şi calitate similare.
SUBSECŢIUNEA 3: Pregătirea licitaţiei şi anunţul de licitaţie
Art. 29^5
(1) Valorificarea bunurilor organizată de către Agenţie se realizează prin licitaţie publică directă sau prin mijloace electronice.
(2) Directorul general al Agenţiei desemnează, prin decizie, o comisie de licitaţie formată dintr-un preşedinte de comisie şi 2 membri din rândul persoanelor care fac parte din categoriile de personal prevăzute la art. 14 alin. (5) lit. a) şi b).
(3) Comisia de licitaţie are următoarele atribuţii:
a) întocmeşte documentele prevăzute la alin. (4), art. 296 (1) şi art. 299;
b) verifică şi analizează documentele de participare la licitaţie;
c) întocmeşte şi afişează la locul licitaţiei, cu cel puţin o oră înaintea începerii licitaţiei, lista cuprinzând ofertanţii care au depus documentaţia completă;
d) identifică ofertanţii după numărul de ordine de pe lista de participare.
(4) Directorul general emite o decizie, la propunerea comisiei de licitaţie, prin care stabileşte:
a) data publicării anunţului de licitaţie;
b) locul unde se va desfăşura licitaţia;
c) data organizării licitaţiei;
d) bunurile care sunt supuse valorificării prin licitaţie, cu descrierea acestora;
e) preţul de pornire a licitaţiei, care este preţul de evaluare a bunului, la care se adaugă, după caz, taxa pe valoarea adăugată;
f) data până la care ofertanţii pot transmite oferte scrise.
Art. 29^6
(1) Anunţul de licitaţie, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5, va cuprinde cel puţin următoarele date:
a) denumirea şi sediul Agenţiei;
b) numărul dosarului de valorificare;
c) ziua, ora şi locul licitaţiei;
d) data şi ora până la care se pot transmite notificările privind participarea la licitaţie;
e) indicarea şi descrierea sumară a bunurilor ce vor fi vândute la licitaţie publică, cu arătarea pentru fiecare a preţului de începere a licitaţiei;
f) invitaţia pentru toţi cei care pretind vreun drept asupra bunului să anunţe Agenţia înainte de data stabilită pentru vânzare, în termenele şi sub sancţiunile prevăzute de lege;
g) invitaţia către toţi cei care vor să cumpere bunul să se prezinte la termenul de vânzare, la locul fixat în acest scop şi până la acel termen să prezinte oferte de cumpărare;
h) locul şi data afişării;
i) fotografii ale bunului;
j) semnătura şi ştampila reprezentantului Agenţiei.
(2) În cazurile în care Agenţia este informată cu privire la existenţa unor drepturi referitoare la bunurile supuse vânzării, procedura de valorificare se suspendă şi este informat procurorul, judecătorul de drepturi şi libertăţi sau instanţa de judecată care a dispus valorificarea bunurilor mobile sau imobile.
(3) În anunţul de licitaţie se va menţiona că ofertanţii trebuie să depună până la termenul de vânzare garanţia de participare reprezentând 10% din preţul de pornire a licitaţiei, care se plăteşte în lei, în contul indicat de Agenţie.
(4) Anunţul de licitaţie se publică pe pagina de internet a Agenţiei, se afişează la sediul Agenţiei, la sediul primăriei de la locul vânzării bunurilor sechestrate, precum şi la locul vânzării.
SUBSECŢIUNEA 4: Participanţii la licitaţie
Art. 29^7
(1) Pentru a putea participa la licitaţie, orice persoană interesată transmite o notificare scrisă la sediul Agenţiei, în plic sigilat, direct sau prin poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire ori, după caz, la o adresă de poştă electronică, cu asigurarea confirmării primirii, menţionată în anunţul de vânzare, care va cuprinde în mod obligatoriu următoarele elemente:
a) datele de identificare, respectiv numele, prenumele, domiciliul fiscal şi codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală, în cazul ofertantului persoană fizică, sau denumirea, domiciliul fiscal şi codul de identificare fiscală, în cazul ofertantului persoană juridică;
b) bunul sau bunurile pentru care licitează.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) este însoţită de:
a) dovada plăţii garanţiei de participare;
b) împuternicirea persoanei care îl reprezintă pe ofertant, dacă este cazul;
c) pentru persoanele juridice române, copie de pe certificatul unic de înregistrare;
d) pentru persoanele juridice străine, actul de înmatriculare tradus în limba română;
e) pentru persoanele fizice române, copie de pe actul de identitate;
f) pentru persoanele fizice străine, copie de pe actul de identitate, paşaport sau numărul de identificare fiscală;
g) consimţământul privind prelucrarea datelor cu caracter personal;
h) declaraţia pe propria răspundere prin care certifică faptul că ofertantul nu este persoană interpusă cu proprietarul bunurilor.
(3) Notificările primite se transmit comisiei de licitaţie.
SUBSECŢIUNEA 5: Desfăşurarea licitaţiei
Art. 29^8
(1) Preţul de pornire a licitaţiei este:
a) pentru prima licitaţie – preţul de evaluare; dacă există o ofertă de cumpărare mai mare decât preţul de evaluare, licitaţia începe de la acest preţ;
b) pentru a doua licitaţie – preţul de evaluare diminuat cu 25%;
c) pentru a treia licitaţie – preţul de evaluare diminuat cu 50%.
(2) La cea de-a treia licitaţie şi următoarele, bunurile sechestrate vor fi vândute dacă un ofertant oferă cel puţin 50% din preţul de evaluare.
(3) Bunul se adjudecă celui care, după 3 strigări succesive, făcute la intervale de timp de trei minute, care să permită opţiuni şi supralicitări, oferă preţul cel mai mare, iar atunci când există un singur ofertant, acesta a oferit preţul de pornire a licitaţiei.
(4) Pasul de licitaţie va fi prevăzut în anunţul de licitaţie şi este cuprins între 5 şi 15% din preţul de începere a licitaţiei, astfel:
a) pentru bunuri cu o valoare de până la 10.000 de lei, pasul de licitaţie se stabileşte la 15%;
b) pentru bunuri a căror valoare se încadrează între 10.001 şi 50.000 de lei, pasul de licitaţie se stabileşte la 10%;
c) pentru bunuri a căror valoare este mai mare de 50.001 de lei, pasul de licitaţie se stabileşte la 5%.
(5) Publicitatea vânzării la licitaţie trebuie efectuată cu cel puţin 10 zile înainte de data fixată pentru desfăşurarea licitaţiei.
(6) Pentru fiecare termen de licitaţie se realizează o nouă publicitate a vânzării.
(7) Persoanele înscrise la licitaţie se pot prezenta prin mandatari cu procură specială sau împuternicire avocaţială.
(8) Proprietarul nu poate licita nici personal, nici prin persoane interpuse.
SUBSECŢIUNEA 6: Procesul-verbal cu privire la desfăşurarea şi rezultatul licitaţiei şi eliberarea titlului de proprietate
Art. 29^9
(1) După licitaţie, comisia de licitaţie întocmeşte un proces-verbal cu privire la desfăşurarea şi rezultatele licitaţiei, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6, care cuprinde:
a) elemente de identificare ale părţilor:
(i)denumirea Agenţiei, data emiterii actului, numele şi semnătura persoanelor împuternicite din partea Agenţiei;
(ii)numele, prenumele sau denumirea proprietarului bunului ce a format obiectul licitaţiei şi domiciliul fiscal;
(iii)numele, prenumele sau denumirea adjudecatarului şi domiciliul fiscal;
b) elemente referitoare la bunurile adjudecate:
(i)indicarea bunurilor adjudecate;
(ii)preţul de adjudecare şi T.V.A., dacă este cazul;
c) elemente referitoare la procedură:
(i)participanţii la licitaţie;
(ii)sumele oferite de fiecare participant.
(2) Preţul bunului sau al bunurilor adjudecate se achită în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la momentul adjudecării. Plata se efectuează în contul unic al Agenţiei.
(3) În termen de cel mult 24 de ore de la achitarea preţului, adjudecatarul comunică Agenţiei dovada plăţii acestuia.
(4) Garanţia de participare depusă de adjudecatar se reţine în contul preţului.
(5) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data plăţii în întregime a preţului, comisia de licitaţie întocmeşte certificatul de adjudecare. Certificatul de adjudecare constituie titlu de proprietate, transferul dreptului de proprietate operând de la data predării bunului. Modelul certificatului de adjudecare este prevăzut în anexa nr. 7.
(6) Predarea-primirea bunului sau bunurilor adjudecate se poate efectua după confirmarea plăţii efectuate în contul Agenţiei, prin încheierea procesului-verbal de predare-primire, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8. În situaţia în care prezenţa unui agent de poliţie, a unui jandarm sau a altor agenţi ai forţei publice va fi necesară pentru predarea bunurilor adjudecate, Agenţia va recurge la concursul forţei publice, în condiţiile legii.
SUBSECŢIUNEA 7: Garanţia de participare. Reluarea licitaţiei
Art. 29^10
(1) Garanţia de participare se restituie în termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii procesului-verbal cu privire la desfăşurarea şi rezultatul licitaţiei ofertanţilor care au participat la licitaţie, dar nu au fost declaraţi adjudecatari.
(2) Garanţia de participare nu se restituie în cazul ofertanţilor care:
a) nu s-au prezentat la licitaţie;
b) au fost declaraţi adjudecatari, dar nu au plătit preţul în termenul prevăzut la art. 299 (2).
Art. 29^11
În situaţiile în care nu s-a finalizat procedura de licitaţie prin adjudecare şi sunt incidente dispoziţiile art. 2910 alin. (2), procedura de licitaţie se reia de la acelaşi preţ de pornire.
SUBSECŢIUNEA 8: Vânzarea bunurilor prin licitaţie publică realizată prin mijloace electronice
Art. 29^12
(1) Vânzarea la licitaţie prin mijloace electronice se desfăşoară potrivit dispoziţiilor art. 295-2911, care se aplică în mod corespunzător, cu excepţia cazurilor în care în cadrul prezentului articol se prevede altfel.
(2) Toate informaţiile privind organizarea şi desfăşurarea licitaţiei prin mijloace electronice se publică pe pagina de internet a Agenţiei.
(3) Vizualizarea publicaţiilor privind licitaţia, participarea la licitaţie, respectiv licitaţia propriu-zisă sunt gratuite.
(4) În cazul în care din motive tehnice aplicaţia informatică prin intermediul căreia se realizează licitaţia nu este disponibilă pentru un interval de până la o oră, durata licitaţiei se prelungeşte cu 24 de ore.
(5) În cazul în care din motive tehnice aplicaţia informatică prin intermediul căreia se realizează licitaţia nu este disponibilă pentru un interval mai mare de o oră, licitaţia se anulează şi se reprogramează în termen de cel mult 7 zile de la remedierea defecţiunii tehnice, preţul de pornire fiind cel iniţial.
(6) Toate informaţiile şi comunicatele privind motivele tehnice care fac inaccesibilă desfăşurarea licitaţiei se publică în cel mai scurt timp pe pagina de internet a Agenţiei.
(7) Participarea la licitaţie, fie personal, fie prin reprezentant, este condiţionată de înregistrarea la Agenţie, unde, pe baza datelor de identificare, se atribuie un cod unic şi se comunică automat participantului datele necesare autentificării.
(8) Sunt admise la licitaţie ofertele care ating cel puţin preţul de pornire, sosite până la termenul comunicat în anunţ.
(9) Adjudecarea şi modalitatea de stabilire a paşilor de licitaţie se realizează potrivit dispoziţiilor art. 298 alin. (3) şi (4). Pentru ofertele formulate în ultimul minut al licitaţiei se aplică automat regula timp suplimentar. Acest timp suplimentar este pus la dispoziţie celorlalţi participanţi pentru a putea formula contraoferte. Timpul suplimentar este stabilit de comisia de licitaţie prin anunţ şi este de cel puţin 3 minute şi nu poate depăşi 5 minute.
(10) Licitaţia este câştigată de cel care oferă preţul cel mai mare. În caz de egalitate, câştigă prima ofertă înregistrată.
(11) Adjudecatarul este anunţat pe cale electronică de către Agenţie, de îndată după terminarea licitaţiei.
(12) În cazul în care nu se face plata în termen de către adjudecatar, licitaţia va fi câştigată de următorul participant de pe listă, în ordinea descrescătoare a preţului oferit.
SUBSECŢIUNEA 9: Valorificarea de către entităţi şi societăţi specializate, prin intermediul executorilor judecătoreşti, sau de către organele fiscale
Art. 29^13
(1) În condiţiile prevăzute la art. 293 şi 294, directorul general al Agenţiei poate decide valorificarea bunurilor de către o entitate sau societate specializată, prin intermediul executorilor judecătoreşti, sau de către organele fiscale.
(2) Bunurile sechestrate se valorifică cel puţin la preţul de evaluare stabilit de Agenţie.
(3) Cu acordul prealabil al Agenţiei, entităţile şi societăţile specializate, executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pot valorifica bunurile la un preţ redus cu până la 50% din preţul de evaluare prevăzut la alin. (2).
(4) Sumele rezultate din valorificarea bunurilor se virează în contul unic al Agenţiei în termen de 30 de zile de la încasare, după deducerea sumelor avansate pentru valorificarea bunurilor reprezentând contravaloarea serviciului prestat, onorariul sau, după caz, cheltuielile de valorificare.
SUBSECŢIUNEA 10: Dispoziţii speciale privind valorificarea bunurilor imobile sechestrate
Art. 29^14
(1) Valorificarea de către Agenţie a bunurilor imobile sechestrate se realizează din dispoziţia procurorului, a judecătorului de drepturi şi libertăţi sau a instanţei de judecată, în condiţiile art. 2521 alin. (1) din Legea nr. 135/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Vânzarea bunurilor imobile se realizează doar prin licitaţie publică directă.
(3) Evaluarea bunurilor imobile se realizează, în toate cazurile, prin evaluatori autorizaţi, selectaţi cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(4) Predarea imobilului, prin punerea acestuia la dispoziţia adjudecatarului, va fi consemnată într-un proces-verbal conform art. 299 alin. (6).
Art. 29^15
(1) Dispoziţiile art. 291-2911 şi 2913 se aplică în mod corespunzător şi în ceea ce priveşte valorificarea bunurilor imobile sechestrate.
(2) Dispoziţiile prezentului paragraf se completează cu prevederile privind executarea silită prevăzute în cartea a V-a din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt compatibile cu procedura de valorificare anticipată a bunurilor sechestrate.”
Art. 37^1-37^15
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 37 se introduce un nou capitol, capitolul V^1 – „Mecanismul naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii”, cuprinzând art. 37^1-37^15, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL V^1: Mecanismul naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii
SECŢIUNEA 1: Dispoziţii generale
Art. 37^1
(1) Mecanismul naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii, denumit în continuare mecanismul, reprezintă cadrul instituţional şi financiar prin intermediul căruia se asigură:
a) alocarea de resurse în vederea implementării de activităţi şi proiecte care au ca obiective: educaţia juridică, prevenirea criminalităţii, asistenţa şi protecţia victimelor infracţiunilor, precum şi consolidarea capacităţii administrative, inclusiv logistice, a instituţiilor competente să identifice, să administreze sau să valorifice bunuri sechestrate;
b) facilitarea accesului victimelor infracţiunilor prevăzute de Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii şi protecţiei victimelor infracţiunilor, cu modificările şi completările ulterioare, la compensaţii echitabile şi corespunzătoare prejudiciilor suferite.
(2) Mecanismul se constituie prin suplimentarea anuală a bugetelor ordonatorilor principali de credite ai autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-f) cu sumele reprezentând 50% din sumele de bani confiscate în proceduri penale, 50% din sumele de bani rezultate din valorificarea bunurilor confiscate în proceduri penale, precum şi 50% din sumele de bani obţinute din executarea hotărârilor de confiscare prin echivalent în proceduri penale, rămase după acoperirea cheltuielilor de valorificare, a deducerii sumelor care fac obiectul distribuirii internaţionale de către Agenţie, precum şi a altor reţineri, potrivit legii.
(3) Mecanismul se operaţionalizează începând cu ianuarie 2023 şi este funcţional pe durata a 5 ani, cu posibilitatea prelungirii prin lege.
(4) Ministerul Justiţiei analizează şi evaluează eficacitatea mecanismului după fiecare 2 ani de funcţionare şi iniţiază, după caz, proiecte de acte normative în vederea prelungirii duratei de funcţionare. În acest scop, instituţiile şi entităţile prevăzute la art. 372 alin. (1) comunică Ministerului Justiţiei propriile evaluări şi propuneri.
(5) Pentru anul 2023, cuantumul sumelor virate la bugetul de stat, prevăzute la alin. (2) şi care fac obiectul distribuirii în primul an de operaţionalizare a mecanismului este cel comunicat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pentru elaborarea raportului anual de activitate pentru anul 2021, prevăzut la art. 43 lit. f).
SECŢIUNEA 2: Instituţiile şi entităţile cu atribuţii în cadrul Mecanismului naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii
Art. 37^2
(1) Sumele din mecanism se alocă astfel:
a) 20% pentru Ministerul Educaţiei;
b) 20% pentru Ministerul Sănătăţii;
c) 15% pentru Ministerul Afacerilor Interne;
d) 15% pentru Ministerul Public;
e) 15% pentru Ministerul Justiţiei;
f) 15% pentru Agenţie în vederea finanţării nerambursabile a proiectelor propuse de asociaţii şi fundaţii cu obiect de activitate în domeniul asistenţei şi protecţiei victimelor şi asistenţei sociale.
(2) Sumele nerambursabile alocate asociaţiilor şi fundaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. f) se acordă potrivit prevederilor Legii nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, cu modificările şi completările ulterioare. Fiecare contract de finanţare nerambursabilă nu poate depăşi 20% din totalul fondurilor alocate anual asociaţiilor şi fundaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. f) şi o durată maximă de 24 de luni.
(3) Sumele se utilizează de către instituţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-e) pentru finanţarea de proiecte sau programe de prevenire a criminalităţii în condiţiile art. 377.
SECŢIUNEA 3: Procedura de colectare a fondurilor aferente Mecanismului naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii
Art. 37^3
(1) Sumele prevăzute la art. 372 alin. (1) se virează de către autorităţile fiscale competente, prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (4) şi ale art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în contul 50.10.01 «Disponibil din sume colectate de ANABI din confiscări – proceduri penale», codificat cu codul de identificare fiscală al Agenţiei deschis la Trezoreria Statului.
(2) Agenţia încasează sumele în contul 50.10.01 «Disponibil din sume colectate de ANABI din confiscări – proceduri penale», codificat cu codul de identificare fiscală al Agenţiei deschis la Trezoreria Statului, după cum urmează:
a) pentru sumele indisponibilizate în timpul procesului penal în contul unic administrat de Agenţie şi pentru care se dispune confiscarea prin hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală, prin reţinerea de către Agenţie a procentului de 50% din sumele ce urmează a fi virate în conturile organelor de valorificare şi virarea lor ulterioară de către Agenţie în contul corespunzător;
b) pentru sumele rezultate din valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privată a statului prin confiscarea dispusă în materie penală, pentru sumele consemnate în conturi la unităţile bancare, altele decât contul unic administrat de Agenţie, precum şi pentru sumele de bani obţinute din executarea hotărârilor de confiscare prin echivalent în proceduri penale, prin virarea, semestrial, până la data de 15 a lunii următoare semestrului încheiat, de către organele de valorificare către Agenţie, a procentului de 50% aplicat la diferenţa dintre sumele încasate din valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privată a statului în materie penală şi cheltuielile ocazionate de valorificarea acestora.
(3) După operaţionalizarea mecanismului, anual, până la data de 31 ianuarie, Agenţia comunică instituţiilor prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e), precum şi Ministerului Finanţelor suma ce revine fiecărei instituţii.
(4) După operaţionalizarea mecanismului, lunar, Agenţia virează sumele încasate din contul 50.10.01 «Disponibil din sume colectate de ANABI din confiscări – proceduri penale» în contul de venituri ale bugetului de stat, la o poziţie distinctă de venituri ale bugetului de stat, «Încasări din valorificarea bunurilor confiscate, abandonate şi alte sume constatate odată cu confiscarea potrivit legii», cod 35.01.03.01, codificat cu codul de identificare fiscală al fiecărui ordonator principal de credite al autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e), deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, şi al Agenţiei pentru asociaţiile şi fundaţiile prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. f), deschis la Trezoreria Statului.
(5) Sumele existente în soldul contului 50.10.01 «Disponibil din sume colectate de ANABI din confiscări – proceduri penale» la finalul anului bugetar se reportează şi se utilizează în anul următor potrivit destinaţiilor prevăzute de lege.
Art. 37^4
(1) Ordonatorii principali de credite ai autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) solicită Ministerului Finanţelor introducerea modificărilor în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetelor ordonatorilor principali de credite, prezentând următoarele documente justificative:
a) comunicarea prevăzută la art. 373 (3);
b) copia extrasului contului de venituri bugetare deschis la Trezoreria Statului, în care au fost încasate sumele virate de Agenţie.
(2) Ministerul Justiţiei solicită Ministerului Finanţelor introducerea modificărilor în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetului propriu, pentru sumele alocate Agenţiei potrivit dispoziţiilor art. 373 alin. (3).
Art. 37^5
(1) Se autorizează Ministerul Finanţelor, la solicitarea ordonatorilor principali de credite prevăzută la art. 374 alin. (1), să introducă modificările corespunzătoare în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetelor acestora.
(2) Sumele introduse în volumul şi structura veniturilor bugetului de stat vor fi prevăzute la poziţia distinctă menţionată la art. 373 alin. (4). Pentru procedura de alocare de fonduri pentru asociaţiile şi fundaţiile prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. f) se va folosi acelaşi indicator de poziţie distinctă.
(3) Sumele introduse în volumul şi structura cheltuielilor bugetului de stat vor fi prevăzute potrivit Clasificaţiei economice şi funcţionale, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.954/2005 pentru aprobarea Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice.
(4) Majorarea cu sumele încasate în lei se rotunjeşte din leu în leu, în minus, până la mie, urmând ca fracţia în lei rămasă să fie avută în vedere la modificările ulterioare.
(5) Sumele suplimentate conform alin. (1)-(4) se repartizează de ordonatorii principali de credite, potrivit dispoziţiilor art. 21 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în bugetele instituţiilor publice din subordine sau coordonare, ai căror conducători sunt ordonatori secundari sau terţiari de credite, după caz, şi care au responsabilităţi în utilizarea fondurilor.
Art. 37^6
(1) Ordonatorii principali de credite ai autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e) pot solicita Ministerului Finanţelor, până la data de 20 decembrie a fiecărui an, deschiderea creditelor bugetare aprobate în buget.
(2) Ministerul Finanţelor aprobă solicitarea prevăzută la alin. (1), formulată de ordonatorii principali de credite, în termen de maximum 4 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării.
(3) Până la data de 24 decembrie a fiecărui an, ordonatorii principali de credite ai autorităţilor publice prevăzuţi la art. 372 alin. (1) lit. a)-e) virează în contul 50.01.53 «Disponibil din sume primite conform art. 371 din Legea nr. 318/2015», codificat cu codul de identificare fiscală al acestora, sumele primite şi care nu mai pot fi utilizate până la finele anului bugetar, determinate ca diferenţă între veniturile bugetare încasate de la Agenţie şi totalul plăţilor care au fost dispuse de ordonatorii principali de credite şi ordonatorii ierarhici inferiori, după caz, de la subdiviziunile de cheltuieli bugetare prevăzute la art. 375 alin. (3). Contul 50.01.53 «Disponibil din sume primite conform art. 371 din Legea nr. 318/2015» se utilizează şi de către Agenţie pentru virarea sumelor care nu mai pot fi utilizate până la finalul anului bugetar, determinate ca diferenţă între veniturile bugetare încasate şi totalul plăţilor care au fost dispuse de la subdiviziunile de cheltuieli bugetare prevăzute la art. 375 alin. (3) şi se codifică cu codul de identificare fiscală al acesteia. Virarea sumelor în contul 50.01.53 «Disponibil din sume primite conform art. 371 din Legea nr. 318/2015» se efectuează din contul de venituri bugetare prevăzut la art. 375 alin. (2).
(4) Până la data de 24 decembrie a fiecărui an, ordonatorii principali de credite ai autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e) vor efectua retragerea creditelor bugetare deschise şi neutilizate. Până la aceeaşi dată, aceştia vor solicita Ministerului Finanţelor introducerea modificărilor corespunzătoare în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetelor acestora, constând în diminuarea bugetelor respective cu sumele transferate în contul de disponibil potrivit prevederilor alin. (3).
(5) Sumele existente la finele anului în contul de disponibil 50.01.53 «Disponibil din sume primite conform art. 371 din Legea nr. 318/2015» se transferă în primele 10 zile lucrătoare ale anului următor de către ordonatorii principali de credite ai autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e) şi, respectiv, de către Agenţie în contul de venituri ale bugetului de stat prevăzut la art. 373 alin. (4). Utilizarea cu aceeaşi destinaţie a sumelor astfel transferate se efectuează numai după majorarea cu sumele respective a veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi a bugetelor ordonatorilor principali de credite prevăzuţi la art. 372 alin. (1) lit. a)-e), prin introducerea modificărilor corespunzătoare în aceste bugete conform procedurii prevăzute la art. 373 şi 374.
Art. 37^7
(1) Ordonatorii principali de credite ai autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e) repartizează sumele pentru finanţarea unor proiecte sau programe de prevenire a criminalităţii, pe baza următoarelor criterii generale:
a) prioritatea proiectului sau programului, apreciată obiectiv în funcţie de importanţa stabilită în lege şi alte acte normative subsecvente; în lipsa acestora se va avea în vedere importanţa rezultată din gradul de nerealizare a unor obiective, apreciat conform raportului anual de activitate;
b) gradul de finanţare a proiectului sau programului, incluzând şi rezervele care să acopere nevoile neprevăzute;
c) lista priorităţilor instituţiei, conform programului de activitate aprobat;
d) corelarea cu alte proiecte sau programe naţionale.
(2) Sumele alocate bugetului Ministerului Justiţiei pot fi utilizate şi pentru suplimentarea fondurilor necesare pentru acordarea compensaţiei financiare sau a avansului din aceasta pentru victimele infracţiunilor potrivit prevederilor Legii nr. 211/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru acordarea voucherelor prevăzute la art. 3715.
(3) Conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e) pot aproba, prin ordin, criterii specifice de distribuire a sumelor.
SECŢIUNEA 4: Atribuţiile Agenţiei privind distribuirea fondurilor alocate în cadrul Mecanismului naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii
Art. 37^8
(1) Pentru fondurile care urmează să fie distribuite de către Agenţie către asociaţiile şi fundaţiile prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. f), directorul general aprobă anual, prin decizie, programul anual de acordare a finanţărilor nerambursabile.
(2) Agenţia stabileşte prin programul anual pentru acordarea finanţărilor nerambursabile condiţiile generale aplicabile contractelor de finanţare nerambursabilă, precum şi obiectivele pe care doreşte să le atingă prin finanţarea activităţilor nonprofit de interes general.
(3) În vederea stabilirii programului anual de acordare a finanţărilor nerambursabile, Agenţia organizează consultări cu instituţii publice, asociaţii şi fundaţii.
Art. 37^9
(1) Selecţia beneficiarilor dintre asociaţiile şi fundaţiile prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. f) se realizează după evaluarea propunerilor de proiect depuse.
(2) Evaluarea propunerilor de proiect şi selecţia beneficiarilor se realizează de către o comisie alcătuită din 5 membri numiţi prin ordin al ministrului justiţiei, la propunerea directorului general al Agenţiei. Din comisie fac parte 2 reprezentanţi ai Agenţiei, precum şi 3 reprezentanţi ai altor instituţii sau autorităţi publice, ale căror priorităţi sunt reflectate în programul anual de acordare a finanţărilor nerambursabile.
(3) În derularea procedurii de selecţie, precum şi în vederea monitorizării, inclusiv financiare, a executării contractelor de finanţare nerambursabilă, Agenţia poate contracta experţi, entităţi sau societăţi specializate, selectate cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei se aprobă prin decizie a directorului general al Agenţiei.
(5) Evaluarea proiectelor se face pe baza unei grile de punctaj, aprobată ca parte a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect. Grila de punctaj cuprinde criterii de evaluare, precum şi puncte alocate fiecărui subcriteriu.
(6) Metodologia privind promovarea, evaluarea, selectarea şi implementarea proiectelor se stabileşte prin ghidul solicitantului, aprobat prin decizie a directorului general al Agenţiei.
(7) Propunerile de proiecte vor cuprinde informaţii despre scopul, obiectivele specifice, modul în care proiectul răspunde obiectivelor programului anual pentru acordarea finanţărilor nerambursabile, activităţile, costurile asociate şi rezultatele urmărite de solicitant, evaluabile pe baza unor indicatori obiectivi, a căror alegere este justificată.
(8) Criteriile de evaluare a proiectelor sunt următoarele:
a) relevanţa proiectului faţă de obiectivele stabilite în programul anual pentru acordarea finanţărilor nerambursabile;
b) metodologia proiectului;
c) realismul bugetului proiectului;
d) sustenabilitatea şi valoarea adăugată a proiectului;
e) elementele de noutate şi rezultatele concrete pe care proiectul propus le aduce în domeniul respectiv.
(9) Proiectul sau proiectele selectate ca fiind câştigătoare sunt acelea care întrunesc punctajul cel mai mare, rezultat din aplicarea unui algoritm de calcul, fiind cele mai avantajoase din punct de vedere tehnico-financiar. Algoritmul de calcul se stabileşte prin luarea în considerare, alături de bugetul proiectului, a criteriilor de evaluare prevăzute la alin. (8). Agenţia precizează în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect algoritmul de calcul detaliat care va fi aplicat.
Art. 37^10
Propunerile de proiect depuse de asociaţiile şi fundaţiile prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. f) pot fi modificate în perioada de valabilitate a acestora numai pentru clarificarea unor calcule financiare sau a unor indicatori de natură tehnică, cuprinşi în propunerea financiară ori în cea tehnică, fiind permisă rectificarea unor erori aritmetice ori remedierea erorilor sau omisiunilor a căror corectare sau completare este susţinută în mod neechivoc de sensul şi de conţinutul altor informaţii existente în documentele prezentate de solicitant sau a căror corectare ori completare are rol de clarificare sau de confirmare.
Art. 37^11
(1) Agenţia poate stabili în contractul de finanţare nerambursabilă ca plăţile către beneficiar să se facă în tranşe, în avans, în raport cu faza de execuţie a proiectului şi cu cheltuielile aferente, în funcţie de evaluarea posibilelor riscuri financiare, de durata şi evoluţia în timp a activităţii finanţate ori de costurile interne de organizare şi funcţionare ale beneficiarului.
(2) Beneficiarii finanţărilor nerambursabile au dreptul la avans şi la o plată finală. Beneficiarii care nu solicită avans depun doar cererea finală de plată.
(3) Beneficiarul finanţării nerambursabile prevăzut la art. 372 alin. (1) lit. f) deschide un cont bancar în lei dedicat exclusiv proiectului, iar toate plăţile se efectuează de către Agenţie în acest cont.
Art. 37^12
(1) Cheltuielile eligibile vor putea fi plătite numai în măsura în care sunt justificate şi oportune şi au fost contractate în anul bugetar în care se desfăşoară contractul.
(2) Agenţia nu va elibera beneficiarului ultima tranşă a finanţării nerambursabile mai înainte de validarea raportului final de activitate şi a raportului financiar, pe care beneficiarul este obligat să le depună la sediul Agenţiei în termen de cel mult 30 de zile de la terminarea activităţii. Validarea se va face în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea de către beneficiar a raportului final de activitate şi a raportului financiar.
Art. 37^13
(1) Autorităţile publice prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. a)-e), precum şi asociaţiile şi fundaţiile prevăzute la art. 372 alin. (1) lit. f), beneficiare ale sumelor prevăzute la art. 372, transmit Agenţiei un raport anual privind modul de utilizare a sumelor de bani alocate, până la data de 31 ianuarie a anului următor.
(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se publică pe pagina de internet a Agenţiei.
SECŢIUNEA 5: Accesul victimelor infracţiunilor la compensaţii
Art. 37^14
(1) Victimele infracţiunilor prevăzute la art. 21 din Legea nr. 211/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pot solicita, prin derogare de la dispoziţiile art. 27 alin. (1) din aceeaşi lege, compensaţii financiare pentru prejudiciile morale suferite prin săvârşirea infracţiunii.
(2) Victimele infracţiunilor prevăzute la art. 21 din Legea nr. 211/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pot solicita, prin derogare de la limita prevăzută la art. 27 alin. (2) din aceeaşi lege, compensaţii financiare pentru prejudiciile materiale rezultate din distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare a bunurilor victimei ori din deposedarea acesteia prin săvârşirea infracţiunii.
(3) Cererile pentru acordarea compensaţiilor financiare prevăzute la alin. (1) şi (2) se formulează şi se soluţionează potrivit dispoziţiilor art. 21-34 din Legea nr. 211/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 37^15
(1) Pentru acoperirea nevoilor urgente se poate acorda victimelor infracţiunii un avans din compensaţia financiară sub formă de voucher. Voucherele se acordă în limita unei sume echivalente cu 5 salarii de bază minime brute pe ţară stabilite pentru anul în care victima a solicitat avansul.
(2) Voucherele se folosesc exclusiv de către victimele infracţiunilor pentru acoperirea cheltuielilor de hrană, cazare, transport, medicamente şi materiale sanitare, precum şi materiale de igienă şi de uz personal.
(3) Voucherele se distribuie victimelor prin intermediul instituţiilor şi autorităţilor publice competente, precum şi asociaţiilor şi fundaţiilor cu obiect de activitate în domeniul asistenţei şi protecţiei victimelor şi asistenţei sociale. Selectarea entităţilor publice şi private se va realiza cu respectarea criteriului distribuţiei geografice pentru a oferi tuturor victimelor posibilitatea de a accesa aceste vouchere.
(4) Lista entităţilor publice şi private implicate în procedura de distribuire a voucherelor către victimele infracţiunilor se publică şi se actualizează anual pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
(5) Metodologia de emitere, distribuire şi decontare a voucherelor, cuantumul acestora, precum şi criteriile de selectare a entităţilor publice şi private se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Metodologia stabileşte etapele, responsabilităţile şi documentele aferente acestui proces, astfel încât acestea să permită acordarea voucherelor victimelor infracţiunii într-un termen de cel mult 72 de ore de la referirea victimei, în înţelesul Legii nr. 211/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Avansul din compensaţia financiară sub formă de voucher este supus restituirii în condiţiile art. 22 alin. (2) şi art. 30 alin. (5) şi (6) din Legea nr. 211/2004, cu modificările şi completările ulterioare.”