Aprobarea O.U.G. nr. 33/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul feroviar (Lege nr. 42/2016)

Actul modificat Actul modificator Sumar
O.U.G. nr. 33/2015
(M. Of. nr. 475 din 30 iunie 2015; cu rectificările ult.)
Lege nr. 42/2016
(M. Of. nr. 230 din 29 martie 2016)
Aprobă O.U.G. nr. 33/2015
modifică: art. I pct. 4 art. 6, art. I pct. 5 art. 95 alin. (4) – (6) și (8), art. II pct. 4 art. 16 alin. (51) și (52), art. II pct. 6 art. 16 alin. (9) și (10), art. II pct. 13 art. 29 alin. (6) și (7), art. III
abrogă: art. I pct. 5 art. 98

 

În M. Of. nr. 230 din 29 martie, a fost publicată Legea nr. 42/2016 privind aprobarea O.U.G. nr. 33/2015 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul feroviar.

În continuare, vom prezenta modificările aduse O.U.G nr. 33/2015 prin Legea nr. 42/2016.

Art. I pct. 4 art. 6 din O.U.G nr. 33/2015 (modificată prin Legea nr. 42/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. I pct. 4 art. 6 prevedea faptul că instituţiile publice prevăzute la art. 1 şi 3 se finanţează integral din venituri proprii obţinute din prestaţii şi servicii specifice, pe bază de tarife stabilite de consiliile de conducere ale acestora şi aprobate de Ministerul Transporturilor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. I pct. 4 art. 6 dispune următoarele:

„Art. 6 Instituţiile publice prevăzute la art. 1 şi 3 se finanţează integral din venituri proprii obţinute din prestaţii şi servicii specifice, pe bază de tarife aprobate de Ministerul Transporturilor”.

Art. I pct. 5 art. 95 alin. (4) – (6) și (8) din O.U.G nr. 33/2015 (modificată prin Legea nr. 42/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. I pct. 5 art. 95 alin. (4) – (6) și (8) prevedeau faptul că membrii consiliului de conducere sunt desemnaţi din rândul specialiştilor din învăţământul superior acreditat, selectaţi cu respectarea prevederilor legale privind garanţiile de independenţă şi imparţialitate specifice AGIFER.

În continuare, era prevăzut faptul că conducerea executivă a AGIFER este exercitată de un director general selectat în baza unui concurs/examen, a cărui organizare şi desfăşurare se stabileşte prin hotărâre a Guvernului. Până la finalizarea concursului/examenului, conducerea executivă va fi asigurată de directorul în funcţie al OIFR.

De asemenea, criteriile şi modalitatea de selecţie, de desemnare şi de numire a directorului general şi a membrilor consiliului de conducere al AGIFER sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului.

În fine, mandatul de director general al AGIFER încetează la expirarea duratei, prin demisie, prin deces, în cazul apariţiei unui conflict de interese sau în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. I pct. 5 art. 95 alin. (4) – (6) și (8) prevăd următoarele:

„(4) Membrii consiliului de conducere sunt selectaţi din rândul specialiştilor cu experienţă în domeniul feroviar, cu respectarea prevederilor legale privind garanţiile de independenţă şi imparţialitate specifice AGIFER, şi sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, în condiţiile legii.

(5) Conducerea executivă a AGIFER este exercitată de un director general, cu experienţă în domeniul feroviar, selectat în condiţiile legii şi numit prin ordin al ministrului transporturilor.

(6) Criteriile de selecţie şi de numire a directorului general şi a membrilor consiliului de conducere al AGIFER sunt următoarele:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) au absolvit studii superioare de lungă durată de specialitate în domeniul transporturilor, absolvite cu diplomă de licenţă;

b) au experienţă profesională şi de conducere de cel puţin 5 ani în sistemul feroviar;

c) nu se află într-o situaţie de incompatibilitate şi/sau conflict de interese, potrivit legii.

[…….]

(8) Mandatul de director general al AGIFER încetează în condiţiile prevăzute de lege”.

Art. I pct. 5 art. 98 din O.U.G nr. 33/2015 (modificată prin Legea nr. 42/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. I pct. 5 art. 98 stabilea faptul că Directorul general al AGIFER este selectat în urma concursului/examenului organizat cu respectarea prevederilor hotărârii Guvernului prevăzute la art. 95 şi 97 de către o persoană juridică specializată în recrutarea resurselor umane, selectată cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege pentru achiziţiile publice.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. I pct. 5 art. 98 – Abrogat.

Art. II pct. 4 art. 16 alin. (51) și (52) din O.U.G nr. 33/2015 (modificată prin Legea nr. 42/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. II pct. 4 art. 16 alin. (51) și (52) prevedea faptul că Directorul este selectat în baza unui concurs/examen, în condiţiile legii. Criteriile şi modalitatea de selecţie, de desemnare şi de numire a directorului sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului.

În continuare, era prevăzut faptul că mandatul de director al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română încetează la expirarea duratei, prin demisie, prin deces, în cazul apariţiei unui conflict de interese sau în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. II pct. 4 art. 16 alin. (51) și (52) dispun următoarele:

„(51) Conducerea executivă a Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română este exercitată de un director, cu experienţă în domeniul feroviar, numit prin ordin al ministrului transporturilor, în condiţiile legii. Criteriile de selecţie şi de numire a directorului Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română sunt următoarele:

a) a absolvit studii superioare de lungă durată de specialitate în domeniul transporturilor, absolvite cu diplomă de licenţă;

b) are experienţă profesională şi de conducere de cel puţin 5 ani în sistemul feroviar;

c) nu se află într-o situaţie de incompatibilitate şi/sau conflict de interese, potrivit legii.

(52) Mandatul de director al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română încetează în condiţiile prevăzute de lege”.

Art. II pct. 6 art. 16 alin. (9) și (10) din O.U.G nr. 33/2015(modificată prin Legea nr. 42/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. II pct. 6 art. 16 alin. (9) și (10) dispuneau faptul că Directorul este selectat în baza unui concurs/examen, în condiţiile legii. Criteriile şi modalitatea de selecţie, de desemnare şi de numire a directorului sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului.

De asemenea, mandatul de director al Organismului Notificat Feroviar Român încetează la expirarea duratei, prin demisie, prin deces, în cazul apariţiei unui conflict de interese sau în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. II pct. 6 art. 16 alin. (9) și (10) prevăd următoarele:

„(9) Conducerea executivă a Organismului Notificat Feroviar Român este exercitată de un director, cu experienţă în domeniul feroviar, numit prin ordin al ministrului transporturilor, în condiţiile legii. Criteriile de selecţie şi de numire a directorului Organismului Notificat Feroviar Român sunt următoarele:

a) a absolvit studii superioare de lungă durată de specialitate în domeniul transporturilor, absolvite cu diplomă de licenţă;

b) are experienţă profesională şi de conducere de cel puţin 5 ani în sistemul feroviar;

c) nu se află într-o situaţie de incompatibilitate şi/sau conflict de interese, potrivit legii.

(10) Mandatul de director al Organismului Notificat Feroviar Român încetează în condiţiile prevăzute de lege.

Art. II pct. 13 art. 29 alin. (6) și (7) din O.U.G nr. 33/2015 (modificată prin Legea nr. 42/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. II pct. 13 art. 29 alin. (6) și (7) stabilea faptul că Directorul este selectat în baza unui concurs/examen, în condiţiile legii. Criteriile şi modalitatea de selecţie, de desemnare şi de numire a directorului sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului.

De asemenea, mandatul de director al Organismului de Licenţe Feroviare Român încetează la expirarea duratei, prin demisie, prin deces, în cazul apariţiei unui conflict de interese sau în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. II pct. 13 art. 29 alin. (6) și (7) dispun următoarele:

„(6) Conducerea executivă a Organismului de Licenţe Feroviare Român este exercitată de un director, cu experienţă în domeniul feroviar, numit prin ordin al ministrului transporturilor, în condiţiile legii. Criteriile de selecţie şi de numire a directorului Organismului de Licenţe Feroviare Român sunt următoarele:

a) a absolvit studii superioare de lungă durată de specialitate în domeniul transporturilor, absolvite cu diplomă de licenţă;

b) are experienţă profesională şi de conducere de cel puţin 5 ani în sistemul feroviar;

c) nu se află într-o situaţie de incompatibilitate şi/sau conflict de interese, potrivit legii.

(7) Mandatul de director al Organismului de Licenţe Feroviare Român încetează în condiţiile prevăzute de lege.

Art. III din O.U.G nr. 33/2015 (modificată prin Legea nr. 42/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. III prevedea faptul că Directorii Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română, Organismului Notificat Feroviar Român, precum şi Organismului de Licenţe Feroviare Român sunt selectaţi în urma concursului/examenului organizat cu respectarea prevederilor hotărârii Guvernului prevăzute la art. II pct. 4, 6 și 13 de către o persoană juridică specializată în recrutarea resurselor umane, selectată cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege pentru achiziţiile publice.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. III dispune următoarele: „Directorii Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române, Organismului Notificat Feroviar Român, precum şi Organismului de Licenţe Feroviare Român sunt selectaţi în condiţiile legii şi numiţi prin ordin al ministrului transporturilor”.

Alte prevederi relevante din Legea nr. 42/2015

În termen de 30 de zile de la publicarea legii în discuție în M. Of., Guvernul va modifica şi completa H.G. nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române – AFER; cu modif. şi compl. ult., şi H.G. nr. 716/2015 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Investigare Feroviară Română – AGIFER şi pentru modificarea şi completarea H.G. nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, în conformitate cu modificările aduse prin respectiva lege.