Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi – modificări (Legea nr. 229/2015)

Art. 26 alin. (2) Legea nr. 202/2002 (modificată prin Legea nr. 229/2015)

Noua reglementare

La art. 26 se introduce un nou alineat alin. (2).

Potrivit noii reglementări, art. 26 alin. (2) prevede: „Instituţiile prevăzute la alin. (1) pun la dispoziţia ANES, trimestrial, informaţiile rezultate din exercitarea atribuţiilor lor în domeniul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, precum şi al eliminării discriminării pe criteriul de sex”.

 

Art. 27 alin. (1) Legea nr. 202/2002 (modificată prin Legea nr. 229/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 27 alin. (1) stabilea faptul că Institutul Naţional de Statistică sprijină activitatea şi colaborează cu Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, prin Direcţia egalitate de şanse între femei şi bărbaţi, pentru dezvoltarea statisticii de gen şi pentru implementarea în România a indicatorilor de gen promovaţi de Comisia Europeană.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 27 alin. (1) stabilește: „(1) Institutul National de Statistică sprijină activitatea şi colaborează cu ANES pentru dezvoltarea statisticii de gen şi pentru implementarea în România a indicatorilor de gen promovaţi de Comisia Europeană”.

 

Art. 28 Legea nr. 202/2002 (modificată prin Legea nr. 229/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 28 prevedea: Consiliul Economic şi Social, prin Comisia pentru protecţie socială şi ocrotirea sănătăţii, sprijină, în conformitate cu atribuţiile sale, integrarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în actele normative cu implicaţii asupra vieţii economico-sociale.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 28 prevede: „Consiliul Economic şi Social, prin comisia de specialitate, sprijină, în conformitate cu atribuţiile sale, integrarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în actele normative cu implicaţii asupra vieţii economico-sociale”.

 

Art. 37 alin. (1) Legea nr. 202/2002 (modificată prin Legea nr. 229/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 37 alin. (1) dispunea: Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la 3.000 lei la 100.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 6 alin. (1), (2), (3) şi (4), art. 7 alin. (2), art. 8, art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (6) şi (8), art. 11, art. 12-22 şi art. 29.

Noua reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit noii reglementări, art. 37 alin. (1) dispune: „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la 3.000 lei la 100.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 6 alin. (1) – (4), art. 7 alin. (2), art. 8, art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) – (4), (6), (8) şi (9), art. 11 – 22 şi art. 29”.

 

Art. 37 alin. (3) lit. a) Legea nr. 202/2002 (modificată prin Legea nr. 229/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 37 alin. (3) lit. a) prevedea: Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute de prezenta lege se fac de către:

a) Inspecţia Muncii, inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă, în cazul contravenţiilor constând în încălcarea dispoziţiilor art. 7 alin. (2), art. 8, art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (6) şi (8), art. 11-13, precum şi art. 29.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 37 alin. (3) lit. a) prevede: „Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute de prezenta lege se fac de către:

a) Inspecţia Muncii, prin inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă, în cazul contravenţiilor constând în încălcarea dispoziţiilor art. 7 alin. (2), art. 8, art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) – (4), (6), (8) şi (9), art. 11 – 13, precum şi art. 29

 

Art. 40 Legea nr. 202/2002 (modificată prin Legea nr. 229/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 40 stabilea faptul că respectiva lege transpune:

a) 10 şi 12 din Directiva Consiliului nr. 92/85/CEE din 19 octombrie 1992 privind implementarea măsurilor de încurajare a îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii în muncă a lucrătoarelor gravide, lăuze sau care alăptează;

b) Clauza 2, pct. 5 şi 6 din Directiva Consiliului 96/34/CE din 3 iunie 1996 privind Acordul-cadru referitor la concediul pentru creşterea copilului, încheiat de UNICEF, CEIP şi CES, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 145 din 19 iunie 1996.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 40 stabilește: „Prezenta lege transpune:

a) art. 10 şi 12 din Directiva a Consiliului 92/85/CEE a Consiliului din 19 octombrie 1992 privind introducerea de măsuri pentru promovarea îmbunătăţirii securităţii şi a sănătăţii la locul de muncă în cazul lucrătoarelor gravide, care au născut de curând sau care alăptează [a zecea directivă specială în sensul articolului 16 alin. (1) din Directiva 89/391/CEE], publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 348 din 28 noiembrie 1992;

b) clauza 2 din Directiva 2010/18/UE a Consiliului din 8 martie 2010 de punere în aplicare a Acordului-cadru revizuit privind concediul pentru creşterea copilului încheiat de BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP şi CES şi de abrogare a Directivei 96/34/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 68 din 18 martie 2010”.

 

Alte prevederi ale Legii nr. 229/2015

Art. II la primul alineat prevede faptul că în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei legi, ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice va emite ordinul prevăzut la art. 234 alin. (1) din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege.

În continuare, stabilește faptul că în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice va propune Guvernului, spre aprobare, numărul maxim de posturi, structura organizatorică şi atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, potrivit prevederilor art. 23 alin. (3) şi art. 234 alin. (2) din Legea nr. 202/2002, republicată, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege.

Potrivit art. III, Secretarul de stat al Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi va prezenta comisiilor parlamentare pentru egalitatea de şanse, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a respectivei legi, raportul prevăzut la art. 24 alin. (9) din Legea nr. 202/2002, republicată, astfel cum a fost modificată şi completată prin respectiva lege.

Art. IV prevede faptul că în tot cuprinsul actelor normative în vigoare, sintagma „Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin Direcţia Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi”, sintagma „Direcţia Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi” şi sintagma „Departamentul pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi” se înlocuiesc cu sintagma „Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi”.

Conform art. V, Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 326 din 5 iunie 2013, cu modificările şi completările aduse prin respectiva lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.