Regulamentul Camerei Deputaților – modificări (Hotărârea Camerei Deputaților nr. 55/2015)

Actul modificat Actul modificator Sumar
Regulamentul Camerei Deputaţilor,
aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994
(rep. M. Of. nr. 326 din 13 mai 2015)
Hotărârea nr. 55/2015
(M. Of. nr. 416 din 11iunie 2015)
modifică: art. 134 alin. (2), art. 137
introduce: art. 136 alin. (2)

 

În M. Of. nr. 416 din 11 iunie 2015, s-a publicat Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 55/2015 privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994 (rep. M. Of. nr. 326 din 13 mai 2015).

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse Regulamentului Camerei Deputaților prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 55/2015:

Art. 134 alin. (2) Regulamentul Camerei Deputaților (modificat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 55/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 134 alin. (2) prevedea faptul că termenul fixat de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor pentru întocmirea raportului comun de către comisiile prevăzute la alin. (1) nu putea fi mai mare de 15 zile. Raportul comisiilor se înscria cu prioritate în ordinea de zi şi se dezbătea conform prevederilor art. 100-112. Cu prilejul reexaminării, Camera Deputaţilor efectua corelările tehnico-legislative necesare. După adoptarea raportului şi a legii în ansamblul ei, legea se trimitea Senatului, dacă acesta era Cameră decizională.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 134 alin. (2) prevede: „Termenul fixat de Biroul permanent pentru întocmirea raportului comun de către comisiile prevăzute la alin. (1) nu va putea fi mai mare de 15 zile. Raportul comisiilor se înscrie cu prioritate în ordinea de zi şi se dezbate conform prevederilor art. 100-112. Cu prilejul reexaminării, Camera Deputaţilor va efectua corelările tehnico-legislative necesare. După adoptarea legii în ansamblul ei, aceasta se trimite Senatului, dacă acesta este Cameră decizională, sau preşedintelui României, în cazul în care Camera Deputaţilor este cameră decizională”.

 

Art. 136 alin. (2) Regulamentul Camerei Deputaților (modificat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 55/2015)

Noua reglementare

La art. 136 se introduce un nou alineat, alin. (2).

Potrivit noii reglementări, art. 136 alin. (2) dispune: „În cazul în care Camera Deputaţilor este cameră decizională, comisiile sesizate în fond de Biroul permanent vor întocmi raportul privind textele revizuite înaintate de Senat, luând în considerare amendamentele formulate de deputaţi. Iniţiativa legislativă se adoptă cu majoritatea cerută de caracterul actului normativ şi se transmite Preşedintelui României în vederea promulgării”.

 

Art. 137 Regulamentul Camerei Deputaților (modificat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 55/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 137 la primul alineat prevedea faptul că reexaminarea legii de către Camera Deputaţilor, în urma cererii făcute de Preşedintele României în temeiul art. 77 alin. (2) din Constituţia României, republicată, avea loc în cel mult 30 de zile de la primirea cererii. Reexaminarea legii se efectua mai întâi de Camera Deputaţilor dacă aceasta fusese prima Cameră sesizată.

La alineatul următor se prevedea faptul că cererea Preşedintelui României privind reexaminarea unei legi era de competenţa comisiei permanente care fusese sesizată în fond cu proiectul de lege sau cu propunerea legislativă respectivă; aceasta întocmea un raport cu privire la obiecţiile din cererea de reexaminare, respectiv la adoptarea sau respingerea acesteia. În cazul în care obiecţiile din cererea de reexaminare erau acceptate, în totalitate sau în parte, comisia formula, după caz, propuneri referitoare la textele corespunzătoare.

În continuare, se stabilea faptul că raportul comisiei era distribuit deputaţilor, care puteau depune amendamente cu privire la propunerile formulate de către comisie în termen de 7 zile Comisia întocmea un raport înlocuitor asupra cererii de reexaminare în termen de 5 zile de la împlinirea termenului pentru depunerea amendamentelor, care cuprindea textele aprobate de către comisie, amendamentele aprobate, precum şi pe cele respinse.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit alin. (4), raportul comisiei împreună cu cererea de reexaminare se supuneau dezbaterii Camerei Deputaţilor după regulile procedurii legislative, iar după adoptarea raportului se vota legea în ansamblul ei.

La alineatul următor se prevedea faptul că în situaţia în care Camera Deputaţilor era sesizată cu cererea de reexaminare prevăzută la alin. (1) în calitate de Cameră decizională şi în cazul în care nu se întrunea numărul necesar de voturi adoptării raportului cu privire la acceptarea în totalitate sau în parte a cererii de reexaminare, legea, după votarea sa în ansamblu, se retrimitea Preşedintelui pentru promulgare în forma adoptată iniţial de către Parlamentul României.

În sfârșit, la ultimul alineat, se dispunea faptul că, în cazul în care comisia înaintase un raport de respingere a cererii de reexaminare, iar această propunere nu întrunea numărul de voturi necesar adoptării în şedinţa de vot final, raportul se restituia comisiei în vederea reexaminării şi întocmirii unui nou raport.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 137 prevede: „(1) Reexaminarea legii de către Camera Deputaţilor, în urma cererii făcute de Preşedintele României în temeiul art. 77 alin. (2) din Constituţia României, republicată, va avea loc în cel mult 30 de zile de la primirea cererii. Reexaminarea legii se efectuează mai întâi de Camera Deputaţilor dacă aceasta a fost prima Cameră sesizată.

(2) Cererea Preşedintelui României privind reexaminarea unei legi este de competenţa comisiei permanente care a fost sesizată în fond cu proiectul de lege sau cu propunerea legislativă respectivă. Deputaţii pot depune propuneri de texte care au legătură cu problemele sesizate de preşedintele României în cererea de reexaminare, în termenul prevăzut de Biroul permanent pentru depunerea amendamentelor.

(3) Raportul comisiei cu privire la cererea de reexaminare va face referire la toate solicitările formulate de preşedintele României şi va propune acceptarea sau respingerea cererii de reexaminare. În cazul în care solicitările din cererea de reexaminare sunt acceptate, în parte sau în totalitate, comisia va formula textele corespunzătoare şi raportul va cuprinde toate amendamentele admise şi respinse, depuse de deputaţi. Textele propuse trebuie să aibă legătură cu solicitările din cererea de reexaminare şi să asigure recorelarea dispoziţiilor legii. Dacă raportul este de respingere, el nu va mai cuprinde amendamentele depuse.

(4) Raportul comisiei se supune dezbaterii Camerei Deputaţilor după regulile procedurii legislative, iar în şedinţa dedicată votului final se votează legea în ansamblul ei.

(5) În cazul în care niciun text propus prin raportul comisiei nu este adoptat de Cameră sau în cazul în care, în şedinţa de vot final, legea cuprinzând textele reexaminate nu este adoptată, se va supune votului legea în forma adoptată iniţial de către Parlamentul României.

(6) În cazul în care comisia a înaintat un raport de respingere a cererii de reexaminare, după dezbaterea acestui raport, propunerea se supune votului în şedinţa de vot final. Dacă propunerea de respingere a cererii de reexaminare este adoptată, se supune votului final legea în forma adoptată iniţial de către Parlamentul României. În cazul în care propunerea de respingere a cererii de reexaminare nu întruneşte numărul de voturi necesar adoptării, raportul se restituie comisiei în vederea întocmirii unui nou raport, avându-se în vedere încadrarea în termenul prevăzut la alin. (1).

 

Alte prevederi ale Hotărârii Camerei Deputaților nr. 55/2015

Potrivit art. II, Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 326 din 13 mai 2015, cu modificările şi completările aduse prin respectiva hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.