Normele metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă – modificări (H.G. nr. 614/2015)

Art. 17 Norme (modificate prin H.G. nr. 614/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 17 prevedea faptul că unităţile emitente înscriu în factură, în vederea decontării de către angajator:

a) numărul de ordine dintr-o serie continuă, care caracterizează cronologia emisiei de tichete de vacanţă a unităţii emitente;

b) preţul unitar al imprimatului reprezentând tichetul de vacanţă sau valoarea totală a imprimatelor;

c) valoarea nominală a unui tichet de vacanţă, imprimată pe acesta, din seria livrată;

d) valoarea totală corespunzătoare numărului de tichete de vacanţă livrat;

e) numărul contului bancar distinct şi denumirea băncii la care îşi are deschis contul unitatea emitentă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 17 prevede: „(1) Unităţile emitente înscriu în factura de livrare a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie, în vederea decontării de către angajator, cel puţin următoarele:

a) numărul de ordine dintr-o serie continuă, care caracterizează cronologia emisiei de vouchere de vacanţă a unităţii emitente;

b) numărul de vouchere de vacanţă pe suport hârtie;

c) costul emiterii voucherelor de vacanţă pe suport hârtie;

d) valoarea nominală a unui voucher de vacanţă, imprimată pe acesta, din seria livrată;

e) valoarea totală corespunzătoare numărului de vouchere de vacanţă livrat;

f) numărul contului bancar distinct şi denumirea băncii la care îşi are deschis contul unitatea emitentă.

(2) Unităţile emitente înscriu în factura de livrare a voucherelor de vacanţă pe suport electronic, în vederea decontării de către angajator, cel puţin următoarele:

a) valoarea totală corespunzătoare voucherelor de vacanţă alimentate pe suport electronic;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) costul emiterii voucherelor de vacanţă pe suport electronic;

c) numărul contului bancar distinct şi denumirea băncii la care îşi are deschis contul unitatea emitentă.

(3) Unităţile emitente facturează distinct către angajator costul suportului electronic pe care se alimentează voucherele de vacanţă sau al înlocuirii acestuia.

(4) Unităţile emitente înscriu într-o anexă la factura fiscală numărul unic de identificare a suportului electronic, în conformitate cu standardele de securitate aplicabile respectivului suport electronic pe care sunt alimentate voucherele de vacanţă, corespunzător fiecărui beneficiar, potrivit comenzii de achiziţie primite de la angajator, şi valoarea nominală totală a voucherelor de vacanţă acordate fiecărui beneficiar”.

 

Art. 18 Norme (modificate prin H.G. nr. 614/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 18 reglementa obligațiile unităţilor emitente. Acestea erau:

a) să deschidă conturi sau subconturi bancare specifice şi distincte, prin care se vor derula sumele reprezentând încasările şi plăţile aferente valorii nominale a tichetelor de vacanţă, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii nominale a tichetelor de vacanţă achiziţionate în baza contractelor încheiate cu aceştia şi rambursarea de sume către unităţile afiliate, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a tichetelor de vacanţă prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă şi unităţile afiliate respective; închiderea acestor conturi sau subconturi bancare se face numai după ce unitatea emitentă face dovada organului bancar că valoarea nominală a tichetelor de vacanţă emise şi încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităţilor afiliate;

b) diferenţa de sumă dintre valoarea nominală a tichetelor de vacanţă emise şi încasate şi cea decontată către unităţile afiliate se virează la bugetul de stat;

c) să organizeze o evidenţă operativă proprie, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 2, 2a) şi 2b), şi să transmită date centralizatoare Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale sau, după caz, Ministerului Finanţelor Publice.

d) să asigure securitatea livrării tichetelor de vacanţă la angajator şi a celor returnate de la unităţile afiliate;

e) să asigure elemente de securitate ale imprimatului;

f) să asigure transparenţa şi managementul circuitului financiar;

g) să nu utilizeze sumele aferente tichetelor de vacanţă pentru reinvestirea în alte scopuri decât cele prevăzute de ordonanţa de urgenţă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 18 prevede: „Unităţile emitente sunt obligate:

a) să deschidă conturi sau subconturi de plăţi distincte la societăţi bancare ori unităţi teritoriale ale Trezoreriei Statului, prin care se vor derula sumele reprezentând încasările şi plăţile aferente valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie achiziţionate în baza contractelor încheiate cu aceştia şi rambursarea de sume către unităţile afiliate, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă şi unităţile afiliate respective. Închiderea acestor conturi sau subconturi de plăţi se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituţiile financiare autorizate că valoarea nominală a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie emise şi încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităţilor afiliate;

b) să deschidă conturi sau subconturi de plăţi distincte la societăţi bancare ori unităţi teritoriale ale Trezoreriei Statului, prin care se vor derula sumele reprezentând încasările şi plăţile aferente valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport electronic, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport electronic achiziţionate în baza contractelor încheiate cu aceştia şi rambursarea de sume către unităţile afiliate, fie direct de către unităţile emitente autorizate de Ministerul Finanţelor Publice, fie indirect, prin intermediul organizaţiilor specializate/schemelor de plăţi naţionale ori internaţionale, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport electronic prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă şi unităţile afiliate respective. Decontarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport electronic se face între unităţile afiliate şi unităţile emitente, prin intermediul instituţiilor financiare autorizate, cu sprijinul organizaţiilor care administrează scheme/aranjamente de plată ori al altor organizaţii care dezvoltă sisteme de acceptare proprii sau cu ajutorul propriilor platforme; închiderea acestor conturi sau subconturi de plăţi se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituţiile financiare autorizate că valoarea nominală a voucherelor de vacanţă pe suport electronic emise şi încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităţilor afiliate;

c) să organizeze o evidenţă operativă proprie, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 7, 9 şi 11, pentru voucherele de vacanţă pe suport hârtie, şi, respectiv, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 8, 10 şi 12, pentru voucherele de vacanţă pe suport electronic, şi să transmită date centralizatoare Ministerului Finanţelor Publice;

d) să asigure securitatea livrării voucherelor de vacanţă la angajator şi a celor returnate de la unităţile afiliate;

e) să asigure elemente de securitate ale voucherului;

f) să asigure transparenţa şi managementul circuitului financiar;

g) să nu utilizeze sumele aferente voucherelor de vacanţă pentru reinvestirea în alte scopuri decât cele prevăzute de ordonanţa de urgenţă;

h) să implementeze sisteme şi procese organizaţionale care să permită autorizarea tranzacţiilor cu vouchere de vacanţă pe suport electronic, exclusiv la şi doar în măsura în care unitatea afiliată are un contract valabil încheiat cu unitatea emitentă pentru prestarea serviciilor specifice sectorului, în conformitate cu ordonanţa de urgenţă şi cu prezentele norme metodologice şi în măsura în care identitatea unităţii afiliate poate să fie stabilită cu exactitate la momentul autorizării tranzacţiei, în baza unuia sau mai multor elemente de identificare ale acesteia”.

 

Art. 20 alin. (1) lit. d) Norme (modificate prin H.G. nr. 614/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 20 alin. (1) lit. d) prevedea faptul că imprimatul reprezentând tichetul de vacanţă emis de unitatea emitentă trebuie să conţină următoarele elemente obligatorii:

(…)

d) spaţiul destinat înscrierii datelor beneficiarului: numele, prenumele şi codul numeric personal ale beneficiarului care este în drept să utilizeze tichetul de vacanţă, completat de angajator.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (1) lit. d) prevede: „Imprimatul reprezentând tichetul de vacanţă emis de unitatea emitentă trebuie să conţină următoarele elemente obligatorii:”d) datele beneficiarului: numele, prenumele şi codul numeric personal ale beneficiarului care este în drept să utilizeze voucherul de vacanţă”.

 

Art. 20 alin. (1) lit. i) și j) Norme (modificate prin H.G. nr. 614/2015)

Noua reglementare

La normele metodologice, la art. 20 alin. (1), după lit. h) se introduc două noi litere, lit. i) şi j).

Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (1) lit. i) și j)Imprimatul reprezentând tichetul de vacanţă emis de unitatea emitentă trebuie să conţină următoarele elemente obligatorii:

(…)

i) interdicţia de a utiliza voucherul de vacanţă în alte locuri decât în unităţile afiliate;

j) elemente de identitate vizuală ale brandului de turism al României”.

 

Art. 20 alin. (2) Norme (modificate prin H.G. nr. 614/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 20 alin. (2) prevedea faptul că imprimatul reprezentând tichetul de vacanţă cu elementele minime se emite pe suport de hârtie, pe care se imprimă valoarea nominală şi elementele obligatorii care asigură circulaţia acestuia în condiţii de siguranţă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (2) prevede: „Suportul electronic emis de unităţile emitente trebuie să aibă înscrise sau stocate într-un alt mod în acesta următoarele elemente obligatorii:

a) emitentul şi datele sale de identificare;

b) angajatorul şi datele sale de identificare;

c) numele, prenumele şi codul numeric personal ale beneficiarului care este în drept să utilizeze voucherul de vacanţă;

d) interdicţia de a utiliza voucherul de vacanţă în alte locuri decât în unităţile afiliate, imprimată pe versoul suportului electronic;

e) numărul de identificare, unic la nivel de emitent, al suportului electronic;

f) perioada de valabilitate a suportului electronic;

g) elemente de siguranţă a suportului electronic, de exemplu PIN, CIP;

h) cuvintele «VOUCHER DE VACANŢĂ ELECTRONIC», cu litere majuscule pe faţa suportului electronic;

i) elemente de identitate vizuală ale brandului de turism al României”.