H.G. nr. 344/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice – modificări (H.G. nr. 580/2016)

Actul modificat Actul modificator Sumar
H.G. nr. 344/2014
(M. Of. nr. 332 din 7 mai 2014; cu modif. ult.)
H.G. nr. 580/2016
(M. Of. nr. 629 din data de 17 august 2016)
modifică: art. 3 alin. (1) lit. f); art. 4 alin. (2) lit. a) pct. 4 și 5; art. 4 alin. (2) lit. h) pct. 4; art. 9 alin. (2) și (3); art. 11; art. 19 alin. (1) și (2); art. 23 alin. (2)
introduce: art. 4 alin. (1) pct. 191; art. 4 alin. (2) lit. i) pct. 2;  art. 4 alin. (2) lit. j) pct. 5 și 6; art. 4 lit. m);  art. 11^1
abrogă: art. 4 alin. (2) lit. b) pct. 8; art. 10

În M. Of. nr. 629 din data de 17 august 2016, a fost publicată H.G. nr. 580/2016 pentru modificarea şi completarea H.G. nr. 344/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi pentru modificarea unor acte normative şi pentru modificarea H.G. nr. 50/2015 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi.

În continuare, vom prezenta respectivele modificări.

Art. 3 alin. (1) lit. f) din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (1) lit. f) stabilea faptul că Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice exercită, în condiţiile legii, în domeniile proprii de competenţă, următoarele funcţii:

f) de Organism intermediar pentru implementarea programelor finanţate din Fondul Social European de către unităţile din subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice prevăzute în anexa nr. 2, pct. 1.5.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (1) lit. f) dispune următoarele:

f) de Organism intermediar pentru implementarea programelor finanţate din fonduri externe nerambursabile;”.

 

Art. 4 alin. (1) pct. 191 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Noua reglementare

La art. 4 alin. (1), după pct. 19 se introduce un nou punct, pct. 19^1.

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (1) pct. 191 stabilește faptul că în exercitarea funcţiilor sale, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii cu caracter general:

propune acordarea statutului de utilitate publică asociaţiilor şi fundaţiilor din domeniul său de activitate, precum şi aprobarea prealabilă în vederea recunoaşterii prin hotărâre judecătorească a persoanelor juridice străine de drept privat, fără scop lucrativ, în condiţiile prevăzute de lege”.

 

Art. 4 alin. (2) lit. a) pct. 4 și 5 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 alin. (2) lit. a) pct. 4 și 5 prevedeau faptul că Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice îndeplineşte următoarele atribuţii specifice, în domeniile:

a) Protecţia drepturilor copilului şi adopţie:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

4. elaborează metodologia de licenţiere şi criteriile de evaluare a serviciilor destinate prevenirii separării copilului de părinţii săi, protecţiei speciale a copilului şi tânărului ieşit din sistemul de protecţie specială;
5. licenţiază serviciile destinate prevenirii separării copilului de părinţii săi, precum şi protecţiei speciale a copilului, organizate, în condiţiile legii, de către autorităţile publice sau organismele private autorizate.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (2) lit. a) pct. 4 și 5 stabilesc următoarele:

Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice îndeplineşte următoarele atribuţii specifice, în domeniile:

a) Protecţia drepturilor copilului şi adopţie

4. iniţiază proiecte de acte normative în domeniul asigurării calităţii serviciilor sociale din domeniul protecţiei drepturilor copilului şi adopţie;
5. acreditează serviciile sociale destinate prevenirii separării copilului de părinţii săi, precum şi protecţiei speciale a copilului, organizate, în condiţiile legii, de către autorităţile publice sau organismele private autorizate”.

 

Art. 4 alin. (2) lit. b) pct. 8 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 alin. (2) lit. b) pct. 8 prevedea faptul că în exercitarea funcţiilor sale, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii cu caracter general:

b) Asistenţă socială şi incluziune socială

8. participă la schimbul de informaţii şi experienţă cu instituţiile şi organismele naţionale şi internaţionale cu privire la domeniile sale de activitate, în condiţiile legii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (2) lit. b) pct. 8Abrogat.

 

Art. 4 alin. (2) lit. h) pct. 4 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 alin. (2) lit. h) pct. 4 stabilea faptul că în exercitarea funcţiilor sale, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii cu caracter general:

h) Protecţia familiei

4. elaborează metodologia de licenţiere şi criteriile de evaluare a serviciilor destinate protecţiei victimelor violenţei în familie şi licenţiază aceste servicii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (2) lit. h) pct. 4 dispune următoarele:

4. acreditează furnizorii de servicii sociale pentru protecţia victimelor violenţei în familie;”.

 

Art. 4 alin. (2) lit. i) pct. 2 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Noua reglementare

La art. 4 alin. (2) lit. i), după pct. 1 se introduce un nou punct, pct. 2.

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (2) lit. i) pct. 2 dispune următoarele:

2. acreditează furnizorii de servicii sociale pentru protecţia persoanelor cu dizabilităţi”.

 

Art. 4 alin. (2) lit. j) pct. 5 și 6 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Noua reglementare

La art. 4 alin. (2) lit. j), după pct. 4 se introduc două noi puncte, pct. 5 şi 6.

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (2) lit. j) pct. 5 și 6 dispun următoarele:

5. asigură reglementarea, coordonarea, planificarea, monitorizarea şi evaluarea politicilor şi măsurilor din domeniul îmbătrânirii active şi sprijină promovarea conceptului de îmbătrânire activă;

6. elaborează politici şi programe privind domeniul îngrijirii de lungă durată, inclusiv în vederea creării sistemului unificat al îngrijirii de lungă durată”.

 

Art. 4 lit. m) din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Noua reglementare

La art. 4, după lit. l) se introduce o nouă literă, lit. m).

Potrivit noii reglementări, art. 4 lit. m) dispune următoarele:

m) Dialog social

1. coordonează dialogul social la nivel naţional;
2. pregăteşte, elaborează, negociază şi urmăreşte încheierea înţelegerilor cu partenerii sociali reprezentativi la nivel naţional, potrivit legii;
3. iniţiază, coordonează şi urmăreşte realizarea programelor de dezvoltare a relaţiilor de parteneriat social în colaborare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, patronatele, sindicatele, asociaţii, fundaţii şi alte structuri ale societăţii civile organizate, precum şi cu organisme şi instituţii internaţionale în domeniu;
4. participă la reuniunile Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social organizate în condiţiile Legii dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
5. informează Guvernul cu privire la solicitările formulate de partenerii sociali – sindicate şi patronate – în vederea analizării posibilităţii soluţionării lor;
6. sprijină activitatea de dialog social desfăşurată la nivelul administraţiei publice centrale şi locale;
7. iniţiază, coordonează, sprijină şi urmăreşte realizarea de programe în colaborare cu asociaţiile şi fundaţiile;
8. coordonează constituirea şi gestionarea bazei de date şi registrele de evidenţă privind organizaţiile patronale şi sindicale”.

 

Art. 9 alin. (2) și (3) din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 9 alin. (2) și (3) prevedeau faptul că numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice este de 430 de posturi finanţate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului şi ministrului delegat.

De asemenea, în structura organizatorică a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se organizează şi funcţionează, în subordinea ministrului, ministrului delegat şi a secretarilor de stat, cabinetele demnitarilor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 alin. (2) și (3) stabilesc următoarele:

(2) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice este de 452 de posturi finanţate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.

(3) În structura organizatorică a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se organizează şi funcţionează, în subordinea ministrului şi a secretarilor de stat, cabinetele demnitarilor”.

 

Art. 10 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 prevedea faptul că în cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice funcţionează ministrul delegat, care coordonează activităţile din domeniul dialogului social.

De asemenea, în activitatea sa, ministrul delegat pentru dialog social este ajutat de un secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, ale cărui atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului delegat pentru dialog social.

Ministrul delegat pentru dialog social îndeplineşte următoarele atribuţii în domeniul dialogului social:

1. coordonează dialogul social la nivel naţional;
2. pregăteşte, elaborează, negociază şi urmăreşte încheierea înţelegerilor cu partenerii sociali reprezentativi la nivel naţional, potrivit legii;
3. iniţiază, coordonează şi urmăreşte realizarea programelor de dezvoltare a relaţiilor de parteneriat social în colaborare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, patronatele, sindicatele, asociaţii, fundaţii şi alte structuri ale societăţii civile organizate, precum şi cu organisme şi instituţii internaţionale în domeniu;
4. participă la reuniunile Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social organizate în condiţiile Legii dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările ulterioare;
5. informează Guvernul cu privire la solicitările formulate de partenerii sociali – sindicate, patronate – în vederea analizării posibilităţii soluţionării lor;
6. sprijină activitatea de dialog social desfăşurată la nivelul administraţiei publice centrale şi locale;
7. coordonează constituirea şi gestionarea bazei de date şi registrele de evidenţă privind organizaţiile patronale, sindicale şi alte organizaţii ale societăţii civile.
8. îndeplineşte atribuţiile ordonatorului principal de credite al ministerului în domeniile pentru care a fost învestit;
9. angajează ministerul în raporturile cu terţii în domeniile pentru care a fost învestit;
10. emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii, în domeniile pentru care a fost învestit, inclusiv pentru aprobarea statului de funcţii, a regulamentului de organizare şi funcţionare şi pentru reglementarea raporturilor de muncă sau de serviciu ale personalului, aferente structurilor corespunzătoare domeniilor coordonate;
11. iniţiază şi avizează proiectele de acte normative, respectiv contrasemnează actele normative adoptate potrivit legii, corespunzător domeniilor pentru care a fost învestit, împreună cu ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.

În fine, ministrul delegat îndeplineşte atribuţiile ce îi revin pe domeniile specifice folosind aparatul propriu al ministerului, precum şi prin instituţiile aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, specifice domeniului coordonat.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10Abrogat.

 

Art. 11 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 stabilea faptul că în cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se organizează şi funcţionează, în condiţiile legii, unităţi de management al proiectelor, denumite în continuare UMP, şi unităţi de implementare a proiectelor, denumite în continuare UIP, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul şi implementarea proiectelor finanţate din împrumuturi externe rambursabile sau din fonduri nerambursabile.

Structura organizatorică, numărul de posturi şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale unităţilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.

De asemenea, ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice numeşte personalul unităţilor prevăzute la alin. (1), în condiţiile legii, şi stabileşte competenţele directorilor.

Finanţarea cheltuielilor de personal se face din costurile proiectelor, prevăzute cu această destinaţie, în condiţiile legii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 prevede următoarele:

(1) În cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se organizează şi funcţionează, în condiţiile legii, unităţi de management al proiectelor, denumite în continuare UMP, şi unităţi de implementare a proiectelor, denumite în continuare UIP, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul şi implementarea proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile.

(2) Structura organizatorică, numărul de posturi şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale unităţilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.

(3) Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice numeşte personalul unităţilor prevăzute la alin. (1), în condiţiile legii, şi stabileşte competenţele conducătorilor UMP şi UIP.

(4) Finanţarea cheltuielilor de personal se face din bugetele proiectelor, prevăzute cu această destinaţie, precum şi din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, în condiţiile legii”.

 

Art. 11^1 din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Noua reglementare

După art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1.

Potrivit noii reglementări, art. 11^1 dispune următoarele:

(1) În cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se organizează şi funcţionează Unitatea de Management al Proiectelor, denumită în continuare UMP, având următoarele funcţii principale:

a) coordonarea, organizarea, planificarea şi monitorizarea implementării măsurilor incluse în:

(i) Proiectul privind modernizarea sistemului de asistenţă socială, în conformitate cu paragraful 2 al secţiunii I din anexa 2 la Acordul de împrumut (Proiectul privind modernizarea sistemului de asistenţă socială) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 8 iulie 2011 şi ratificat prin Legea nr. 68/2012, cu modificările ulterioare;

(ii) Proiectul privind dezvoltarea la nivel local de servicii comunitare de prevenire a separării copilului de familia sa, precum şi instruirea personalului aferent, în baza Acordului-cadru de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru finanţarea Proiectului privind dezvoltarea la nivel local de servicii comunitare de prevenire a separării copilului de familia sa, precum şi instruirea personalului aferent, semnat la Bucureşti la 29 ianuarie 2007 şi la Paris la 9 februarie 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 928/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

(iii) proiecte cu finanţare rambursabilă şi nerambursabilă stabilite prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice;

b) coordonarea echipelor constituite pe structura matriceală cu personalul din direcţiile şi serviciile Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi agenţiilor aflate în autoritatea sau subordinea acestuia, pentru implementarea măsurilor din Proiectul privind modernizarea sistemului de asistenţă socială şi Proiectul privind dezvoltarea la nivel local de servicii comunitare de prevenire a separării copilului de familia sa, precum şi instruirea personalului aferent, precum şi orice alt proiect cu finanţare rambursabilă şi nerambursabilă;

c) managementul financiar al proiectelor, managementul achiziţiilor, precum şi managementul riscului.

(2) Structura organizatorică, numărul de posturi şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Unităţii de Management al Proiectelor se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.

(3) Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice numeşte personalul Unităţii de Management al Proiectelor prevăzute la alin. (1), în condiţiile legii, şi stabileşte competenţele conducătorului UMP.

(4) Unitatea de Management al Proiectelor se subordonează direct ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.

(5) Finanţarea cheltuielilor de personal se face din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi din bugetele proiectelor, prevăzute cu această destinaţie, în condiţiile legii”.

 

Art. 19 alin. (1) și (2) din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 19 alin. (1) și (2) prevedeau faptul că ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de ministrul delegat pentru dialog social, de 3 secretari de stat, de secretarul general şi secretarul general adjunct.

De asemenea, ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice poate delega atribuţii, în condiţiile legii, ministrului delegat, secretarilor de stat, secretarului general, secretarului general adjunct şi, după caz, altor persoane din aparatul propriu al ministerului şi/sau instituţiilor subordonate sau aflate sub autoritatea acestuia.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 19 alin. (1) și (2) dispun următoarele:

(1) Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 4 secretari de stat, de secretarul general şi secretarul general adjunct.

(2) Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice poate delega atribuţii, în condiţiile legii, secretarilor de stat, secretarului general, secretarului general adjunct şi, după caz, altor persoane din aparatul propriu al ministerului şi/sau instituţiilor subordonate sau aflate sub autoritatea acestuia”.

 

Art. 23 alin. (2) din H.G. nr. 344/2014 (modificată prin H.G. nr. 580/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23 alin. (2) stabilea faptul că Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice are în dotare pentru activităţi specifice în vederea respectării legalităţii în domeniile sale de activitate 5 autoturisme şi câte două autoturisme pentru fiecare organism intermediar regional pentru Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane, cu un consum lunar de 500 de litri pentru fiecare autoturism.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23 alin. (2) prevede următoarele:

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice are în dotare pentru activităţi specifice în vederea respectării legalităţii în domeniile sale de activitate 7 autoturisme, din care 2 autoturisme achiziţionate din fonduri externe nerambursabile”.

 

Alte prevederi relevante din H.G. nr. 580/2016

Anexele nr. 1 şi 2 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 la respectiva hotărâre.