259 views
În ședința de Guvern din 18 februarie 2016 au fost adoptate mai multe acte normative, printre care si Normele privind aplicarea legii votului prin corespondență.
Procedura votului prin corespondență
Potrivit respectivelor norme, asa cum este menționat pe site-ul Guvernului, cetățenii români cu drept de vot care au domiciliul sau reședința în străinătate își vor putea exercita dreptul electoral prin corespondență începând cu alegerile parlamentare din acest an.
Actul normativ a fost adoptat în baza prevederilor Legii nr. 288/2015 privind votul prin corespondenţă, precum şi modificarea şi completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente (M. Of. nr. 866 din 19 noiembrie 2015) .
Potrivit respectivului comunicat, alegătorul va primi următoarele documente:
1. Un plic exterior prevăzut cu elemente de siguranţă care să asigure sigilarea acestuia, în care vor fi introduse plicul interior şi certificatul de alegător;
2. Un plic interior prevăzut cu elemente de siguranţă care să asigure sigilarea acestuia, în care vor fi introduse opţiunea sau opţiunile de vot, după caz. Plicul interior va conţine un autocolant cu menţiunea „VOTA”, prevăzut cu elemente de siguranţă stabilite. Alegătorul lipeşte autocolantul pe opţiunea acestuia din buletinul de vot prin corespondenţă;
3. Certificatul de alegător ce cuprinde numele şi prenumele alegătorului, codul numeric personal, domiciliul sau reşedinţa din străinătate, după caz, seria şi numărul actului de identitate, precum şi declaraţia pe proprie răspundere a alegătorului privind exercitarea în mod liber, direct şi secret a dreptului de vot, datată şi semnată olograf. În conţinutul declaraţiei se vor menţiona tipul şi data scrutinului.
4. Instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot, în care se indică şi termenul în care alegătorul trebuie să depună la cutia poştală sau la oficiul poştal documentele prevăzute mai sus, astfel încât acestea să fie livrate biroului electoral competent, în termenul prevăzut de lege;
5. Buletinul de vot prin corespondenţă.
Cheltuielile și confecționarea documentelor necesare exercitării dreptului de vot prin corespondenţă
Potrivit Legii privind votul prin corespondență, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale va încheia cu Compania Naţională „Poşta Română” – S.A. contractul privind confecţionarea documentelor necesare exercitării dreptului de vot prin corespondenţă şi a serviciilor poştale aferente procesului electoral.
De asemenea, sunt stabilite tipurile de cheltuieli aferente votului prin corespondenţă, defalcate pe cele două fluxuri mai sus menționate, respectiv:
– cheltuielile generale pentru confecționarea materialelor;
– cheltuielile necesare asigurării serviciilor poștale internaționale;
– cheltuielile necesare asigurării serviciilor poștale internaționale pe fluxul de retur;
– cheltuieli pentru prelucrări ulterioare;
– cheltuieli cu timbre poștale și pentru dotarea Biroului de Schimb Internațional şi a Fabricii de timbre).
Pentru a vedea respectivul comunicat de presă, vizitați site-ul Guvernului (www.gov.ro).