Evaluarea impactului Strategiei Naționale Anticorupție 2012-2015 în România

24 mai 2016
Vizualizari: 1917

Despre

  • Puncte forte/slabe
  • Nivelul de realizare a obiectivelor
  • Procesul de implementare
  • Pași următori recomandați

Achizițiile publice și alte tipuri de contracte – faceți din asta o prioritate adevărată

Vă recomandăm să faceți în așa fel încât procesul de contractare din tot spectrul serviciului public să fie cât mai transparent posibil, inclusiv să analizați întregul proces din punctul de vedere al transparenței. Faceți în așa fel încât oamenii care elaborează și decid condițiile pentru licitații să își declare conflictele de interese în toate entitățile publice; să se pună în aplicare monitorizarea conflictelor de interese în achizițiile publice (PREVENT); faceți în așa fel încât toate întrebările adresate în timpul procesului de achiziție publică să fie disponibile și accesibile on-line în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) oricărei persoane, în format de date deschise; faceți toate ofertele publice; dezvăluiți publicului toate cheltuielile într-o bază de date publică, cu un instrument analitic ușor de utilizat; garantați promptitudinea plăților de către contractanții publici; furnizați formare profesionala constantă în ceea ce privește conflictele de interese pentru toți funcționarii responsabili cu achizițiile publice în administrația centrală și locală și în companiile de stat; prioritizați sectoarele de monitorizare (monitorizare pe bază de risc) și asigurați instruirea celor responsabili de monitorizarea achizițiilor publice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. Introduceți „lista neagră” a companiilor și managerilor acestora care au încălcat legea privind achizițiile publice – o măsură deja prevăzută în strategia anticorupție anterioară.

Printre alte priorități ar trebui să fie incluse companiile de stat, deoarece aceasta este o zonă cu risc foarte ridicat de deturnare a activelor publice și administrația publică locală, deoarece internalizarea respectării legislației anticorupție pare deosebit de neuniformă la acest nivel.

Faceți din transparență o regulă în practică

În ceea ce privește posibilitățile publicului de a obține informații, vă recomandăm monitorizarea punerii în aplicare a accesului la informații de interes public la nivel local și implicarea populației locale în elaborarea bugetelor locale. Cu toate că normele privind transparența și accesul la informații de interes public există pe hârtie, este necesar să se 8 identifice toate procesele în care opacitatea ar putea provoca corupție, de exemplu în acordarea de licențe și permise. Instruirea funcționarilor locali și a companiilor aflate în proprietatea municipalității, evaluarea sistemică a publicării proactive de date locale (legislația locală, date cu privire la salarii, buget, etc.), analizarea implementării efective a solicitărilor de informații, campanii de sensibilizare cu privire la drepturile cetățenilor de a obține informații de la nivel autoritățile locale, ar putea fi folosite pentru a spori transparența la nivel local.

Creșteți transparența mass-media prin, printre altele, impunerea cerințelor de dezvăluire a unor informații detaliate cu privire la proprietarii mass-media și beneficiarii finali, prin interzicerea entităților din zone economice off-shore de a înființa companii de mass-media, prin de-politizarea Consiliul Național al Audiovizualului.

Găsiți zonele vulnerabile și faceți lumină asupra proceselor opace

Atenția trebuie să fie acordată proceselor de luare a deciziilor care sunt vulnerabile și lipsite de transparență. În cazul în care procesul de luare a deciziilor nu este transparent, ar trebui să fie schimbat, de exemplu, în recrutarea de medici în spitale, alocarea de bani pentru instituțiile medicale, achiziționarea de echipamente medicale și medicamente. Un început bun este analiza de risc deja existentă, dar schimbările fundamentale încă urmează. Încurajați utilizarea de soluții electronice (e-certificate, e-înregistrare pentru medici, e-rețete, e-consiliere de către medici, e-școală, inclusiv e-testare) pentru a limita posibilitățile de corupție. Ar trebui încurajate inițiative precum Coaliția Universităților Curate și evaluarea lor asupra universităților.

Înlăturarea formalismului, oferirea de stimulente

Diverse stimulente ar trebui oferite pentru a motiva organizațiile și managerii lor să integreze politici anticorupție în cadrul operațiunilor lor, de exemplu, alocarea de fonduri suplimentare pe baza prezenței măsurilor anticorupție sau eliberarea unui certificat de „bună guvernare” pentru instituție sau administrația locală. Interesul actual scăzut al angajaților majorității instituțiilor publice de a participa la cursuri de formare profesionala anticorupție ar putea fi stimulat prin corelarea numărului de persoane care au participat la astfel de training-uri cu oferirea de recompense. În mod similar, oferirea de stimulente de afaceri pentru companiile care au politici anticorupție în vigoare. Printre acestea se numără acordarea de avantaje publice, recunoașterea publică, precum și condiții de plată favorabile.

Faceți campaniile de sensibilizare vizibile și nu uitați de oamenii de afaceri

Din punct de vedere al comunicării, este crucial pentru Ministerul Justiției și alte autorități să demonstreze în mod public și să introducă inițiative de sensibilizare. Acest lucru nu ar trebui să însemne neapărat sloganuri de tipul “nu mitei” sau campanii similare, ci ar putea include conferințe, inițiative locale organizate in mod sistematic (în unele țări, cel mai bun mod de a ajunge la comunitățile locale este prin intermediul unor evenimente mixte de concerte și discursuri), emisiuni speciale de radio la nivel central și regional, comunitățile Facebook pentru știrile anti-corupție și discuții, jocuri și aplicații mobile pentru tineri, ateliere de lucru regionale 9 cu oamenii de afaceri, evenimente școlare, precum și orice alte mijloace de sensibilizare și care să atragă atenția. Concentrați-vă atenția, pentru a sensibiliza, pe cele mai importante grupuri (de exemplu pe tineri, ca purtători de mesaj către părinții lor și pe oamenii de afaceri ca purtători de mesaj către angajații lor). Susțineți o programă școlară specifică pentru licee și un sistem de învățământ obligatoriu pentru fundamentarea conceptelor de transparență și democrație. Includeți riscurile de mituire a funcționarilor publici străini conform Convenției OCDE în training-urile de business.

Membrii Parlamentului ar trebui să ofere un exemplu personal

Puneți în aplicare recomandările GRECO cu privire la parlamentari, adică adoptarea de coduri de conduită pentru parlamentari însoțite de ghiduri și training-uri, și clarificarea normelor privind conflictele de interese și acceptarea cadourilor (raportul de evaluare al rundei a patra GRECO). Mai mult decât atât, este esențial să se ridice nivelul de condamnare socială a corupției, în scopul de a consolida presiunea publică pe parlamentari să mențină integritatea. Luați în considerare restrângerea imunităților.

Păstrați sabia ascuțită

Asigurați stabilitatea instituțiilor-cheie anticorupție: Direcția Națională Anticorupție (DNA) și Agenția Națională de Integritate. Pentru a păstra standardele de investigație și nivelul de încredere față de DNA, alocați fonduri suplimentare si resurse umane adecvate, în cadrul noii strategii. Pe de altă parte, DNA ar trebui să explice mandatul și rolul său publicului, astfel încât să nu fie sesizat cu plângeri care exced competenței sale.

Concentrați-vă pe confiscare (executarea confiscării bunurilor ilicite nu pare să fie suficient de consolidată încă). Muncă în folosul comunității (cei condamnați pentru corupție ar putea ispăși pedeapsa în instituții sociale, cum ar fi spitale, creșe, școli etc.), recuperarea prejudiciului produs, concedieri și interdicții de ocupare a funcției ar putea fi puse în aplicare în mod consecvent pentru cei condamnați pentru corupție.

Asigurați-vă că procedurile pre-judiciare și judiciare nu trenează și nu durează mult, monitorizați termenele și alți indicatori de performanță pentru procedurile judiciare. Integritatea judecătorilor (pentru că acest lucru are un efect direct asupra respectării legii de către restul societății) și uniformitatea hotărârilor judecătorești (să se folosească mai mult ghidurile de individualizare a pedepsei), ar trebui să prevaleze în centrul strategiei anticorupție.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Antrenează, analizează, finanțează

Asigurarea unei formări sistemice și a consilierii pentru entitățile publice și private interesate. Pregătiti module de instruire pentru funcționarii publici, care combină e-modulul și discuțiile față-în-față, utilizati jocuri de valoare. Acordați prioritate oamenilor responsabili pentru achizițiile publice. Furnizați obligatoriu (on-line) cursuri de formare, cu testare interactivă online pentru toți managerii instituțiilor publice. În acest fel, ei s-ar familiariza mai bine cu măsurile anticorupție pentru organizații: etică și măsuri bazate pe valoare, măsuri administrative, precum și măsuri de control.

Selectați cele mai bune practici și publicați-le on-line. Oferiți feedback periodic privind măsurile sectoriale pentru părțile interesate. Folosiți în continuare instrumentul nou al misiunilor de monitorizare de tip peer review, deoarece acestea constituie o măsură extrem de benefică de sensibilizare și consiliere. Adăugați un mecanism de urmărire a punerii în aplicare a recomandărilor formulate urmare misiunilor.

Luați în considerare consolidarea monitorizării centralizate a indicatorilor esențiali, cu dependență mai redusă față de auto-evaluarea instituțiilor. Fondați politica anti-corupție pe analiza datelor și includeți diferite obiective cu indicatori de performanță măsurabili în evaluarea politicilor. Recomandarea noastră generală este să va gândiți în fiecare domeniu, ce ați dori să fie diferit în 10 de ani, în comparație cu ziua de azi, să formulați acest deziderat ca pe un indicator și să lucrați în acest sens.

Solicitați buget adițional pentru implementarea politicii anti-corupție.

Sursa informației

Evaluarea impactului Strategiei Naționale Anticorupție 2012-2015 în România was last modified: mai 23rd, 2016 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: