Determinarea instanței competente teritorial în litigiile privind executarea contractelor de achiziție publică încheiate prin unități fără personalitate juridică

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Analizând conflictul negativ de competenţă, în raport de hotărârile pronunţate şi de înscrisurile aflate la dosarul cauzei, Înalta Curte constată că instanţa competentă să soluţioneze cauza este Tribunalul Iaşi, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, având în vedere următoarele considerente:

Înalta Curte reţine că între prestatorul A. S.R.L. şi achizitorul Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., prin Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Iaşi, s-a încheiat Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022, având ca obiect prestarea serviciilor de „lucrări de întreţinere curentă pe timp de vară parte carosabilă, acostamente, benzi de urgenţă şi benzi de încadrare DRDP Iaşi – Lot SDN Câmpulung Moldovenesc”.

Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022, precum şi Acordul-cadru de servicii nr. x/28.08.2018, care a stat la baza semnării contractului subsecvent, sunt contracte de achiziţie publică, guvernate de prevederile Legii nr. 98/2016.

Conform art. 53 alin. (1) din Legea nr. 101/2016:

„Procesele privind acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum şi cele privind executarea, anularea, nulitatea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea unilaterală a contractelor se soluţionează, în primă instanţă, de către secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante, prin complete specializate în achiziţiile publice”.

Problema care a generat conflictul negativ de competenţă între cele două instanţe o reprezintă stabilirea calităţii de achizitor în Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022, respectiv dacă această calitate revine Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. sau Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi din cadrul C.N.A.I.R. S.A.

Potrivit art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 84/2003, C.N.A.D.N.R. (actual C.N.A.I.R.) are în structura sa 7 subunităţi, denumite direcţii regionale de drumuri şi poduri, fără personalitate juridică, iar potrivit art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016:

„Au calitatea de autoritate contractantă în sensul prezentei legi:a) autorităţile şi instituţiile publice centrale sau locale, precum şi structurile din componenţa acestora care au delegată calitatea de ordonator de credite şi care au stabilite competenţe în domeniul achiziţiilor publice…”.

Din actele depuse la dosarul cauzei, se constată că, deşi din Acordul-cadru de servicii nr. x/28.08.2018 nu rezultă expres că a fost încheiat în Municipiul Iaşi, Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022 a fost încheiat la sediul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, respectiv în Iaşi, str. x, jud. Iaşi.

Totodată, se constată că cele două convenţii poartă semnăturile reprezentanţilor Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, precum şi ştampila acestei autorităţi. De asemenea, corespondenţa cu prestatorul A. S.R.L., ulterioară încheierii contractului de prestări servicii, s-a purtat de către Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi, prin reprezentanţii acesteia (director regional executiv, şefi de departament).

Înalta Curte reţine că, deşi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi nu are personalitate juridică, aceasta reprezintă o unitate a autorităţii contractante, respectiv CNAIR, acordul – cadru şi contractul subsecvent de lucrări fiind încheiate în Municipiul Iaşi astfel încât devin incidente disp. art. 53 alin. (1)2 din Legea nr. 101/2016 în conformitate cu care cererile pentru acordarea despăgubirilor pot fi introduse şi la instanţa de la locul contractului.

Prin urmare, instanţa de contencios administrativ competentă din punct de vedere teritorial este Tribunalul Iaşi, în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante, conform art. 53 alin. (1) din Legea nr. 101/2016.

Pentru aceste considerente, în temeiul art. 135 alin. (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Iaşi, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

Sursa informației: www.scj.ro.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II