177 views
Potrivit informațiilor publicate pe site-ul oficial (www.anap.gov.ro), Agenția Națională pentru Achiziții Publice a precizat faptul că noua modalitate de derulare a procesului de verificare a documentațiilor de atribuire implică verificarea aspectelor de calitate și regularitate, așa cum sunt definite de prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) și b) din O.U.G. nr. 98/2017, cu modificările și completările, a tuturor documentelor ce alcătuiesc documentațiile de atribuire selectate.
[O.U.G. nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii
Art. 2
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) aspecte de calitate – aspecte care vizează dispoziţii legale din domeniul achiziţiilor/concesiunilor care suferă o interpretare extensivă sau restrictivă în contextul specific al unei proceduri de atribuire deoarece trebuie adaptate particularităţilor sectorului economic/de activitate în care se încadrează obiectul contractului şi/sau practicilor pieţei de profil relevante în care activează constant operatorii economici potenţiali ofertanţi/candidaţi la respectiva procedura de atribuire;
(…)]
Astfel, ANAP a precizat și faptul că noile modificări legislative obligă verificatorul ANAP să realizeze observații și în raport cu cerințele caietului de sarcini, prevederile contractuale și informațiile pentru ofertanți (fișa de date) având la bază listele de verificare care asigură trasabilitatea informațiilor în emiterea avizului conform condiționat, care presupune respingerea, sau a avizului necondiționat, care înseamnă publicarea documentației de atribuire în sistem.
Conform mențiunilor ANAP, întârzieri ale validării documentațiilor de atribuire sunt generate de numărul mare de respingeri, justificate de faptul că reprezentanții autorităților contractante, fie ei angajați ai direcțiilor de achiziții publice sau consultanți, nu-şi însuşesc observaţiile venite dinspre verificator și/sau operează modificări pe alte aspecte ale documentațiilor pentru care nu au fost formulate observații de către ANAP.