491 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
H.G. nr. 717/2009 (M. Of. nr. 418 din 18 iunie 2009) |
H.G. nr. 703/2016 (M. Of. nr. 764 din 30 septembrie 2016) |
– modifică: art. 3 alin. (27); art. 107 alin. (5); art. 17 alin. (4); art. 181 alin. (3); art. 181 alin. (7); art. 191; art. 193 – introduce: art. 3 alin. (231); art. 3 alin. (39); art. 101 alin. (5); art. 181 alin. (21) şi (22) – abrogă: art. 3 alin. (28) |
În M. Of. nr. 764 din 30 septembrie 2016, a fost publicată H.G. nr. 703/2016 pentru modificarea H.G. nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Prima casă”.
În continuare, vom prezenta modificările aduse H.G. nr. 717/2009 prin H.G. nr. 703/2016.
Art. 3 alin. (231) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Noua reglementare
La art. 3, după alin. (23), se introduce un nou alineat, alin. (231).
Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (231) dispune următoarele:
„(231) Până la 31 decembrie 2016 diferenţa rămasă neutilizată din plafonul de 25 milioane lei destinat exclusiv pentru garantarea finanţării prin program a achiziţiei sau construirii unei locuinţe de către persoanele fizice cu cetăţenie română care locuiesc în străinătate şi care au permis de muncă şi de şedere eliberate de autorităţile competente ale statului respectiv, alocat potrivit alin. (23), poate fi utilizată pentru emiterea de garanţii potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare”.
Art. 3 alin. (27) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 3 alin. (27) prevedea faptul că plafoanele anuale ale garanţiilor, care pot fi emise în cadrul programului potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se alocă la solicitarea finanţatorilor participanţi de către FNGCIMM, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (27) dispune următoarele:
„(27) Plafoanele anuale ale garanţiilor care pot fi emise în cadrul programului potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se alocă la solicitarea finanţatorilor participanţi de către FNGCIMM, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, în funcţie de ponderea garanţiilor acordate de fiecare finanţator în totalul garanţiilor acordate în cadrul programului în anul precedent sau de la începutul anului în cazul alocării de plafoane suplimentare”.
Art. 3 alin. (28) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 3 alin. (28) prevedea faptul că în cazul în care valoarea totală a solicitărilor formulate de finanţatori depăşeşte plafonul anual alocat, FNGCIMM este autorizat, cu acordul prealabil al Ministerului Finanţelor Publice, să efectueze alocări pro rata în cadrul acestuia.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (28) – se abrogă.
Art. 3 alin. (39) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Noua reglementare
La art. 3, după alin. (38), se introduce un nou alineat, alin. (39).
Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (39) dispune următoarele:
„(39) Pentru anul 2016 se alocă un plafon suplimentar al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, de 500 milioane lei, care va fi utilizat pentru acoperirea cu prioritate a solicitărilor de acordare a unei finanţări garantate în cadrul programului, aflate în diverse stadii de aprobare şi preaprobare la finanţatori, în raport cu solicitările noi”.
Art. 101 alin. (5) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Noua reglementare
La art. 101, după alin. (4), se introduce un nou alineat, alin. (5).
Potrivit noii reglementări, art. 101 alin. (5) dispune următoarele:
„(5) Pentru garanţiile acordate în condiţiile prevăzute la art. 21 din hotărâre, ipotecile legale de rangul I se instituie asupra întregului imobil în baza contractului de garantare şi a declaraţiei de acceptare a înscrierii ipotecilor asupra întregului imobil date în formă autentică de beneficiar, în calitate de titular al dreptului de proprietate asupra cotelor-părţi din imobil”.
Art. 107 alin. (5) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 107 alin. (5) prevedea faptul că în condiţiile art. 1 alin. (76) şi (77) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, după aprobarea de către structurile sale competente a modificării contractului de credit, finanţatorul transmite FNGCIMM solicitarea de novare a obiectului garanţiei, însoţită de dovada aprobării sale, precum şi documentele privind novarea efectuată.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 107 alin. (5) dispune următoarele:
„(5) În condiţiile art. 1 alin. (76) şi (77) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, după aprobarea de către finanţator a modificării contractului de credit, acesta transmite FNGCIMM solicitarea de novare a obiectului garanţiei, însoţită de dovada aprobării sale, precum şi documentele privind novarea care urmează să fie efectuată”.
Art. 17 alin. (4) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 17 alin. (4) prevedea faptul că acea comunicare prevăzută la alin. (2) şi (3) se face prin poştă, cu scrisoare recomandată cu dovada de primire, sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea actelor şi confirmarea primirii acestora.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 17 alin. (4) dispune următoarele:
„(4) Procedura de transmitere prevăzută la alin. (2) şi (3) se face prin poştă, cu scrisoare recomandată cu dovada de primire, sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea actelor şi confirmarea primirii acestora”.
Art. 181 alin. (21) şi (22) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Noua reglementare
La art. 181, după alin. (2), se introduc două noi alineate, alin. (21) şi (22).
Potrivit noii reglementări, art. 181 alin. (21) şi (22) dispun următoarele:
„(21) În cazul în care beneficiarul programului solicită finanţatorilor repunerea în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de credit şi de garantare în termenul prevăzut la art. 17 alin. (2), înainte ca FNGCIMM să transmită la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală documentele necesare efectuării procedurii de executare silită, finanţatorul analizează în baza reglementărilor interne capacitatea acestuia de a achita creditul rămas de rambursat şi dobânzile aferente şi, în termen de 3 zile de la primirea solicitării beneficiarului, emite decizia de aprobare/respingere a repunerii.
(22) În termen de 2 zile lucrătoare de la aprobarea repunerii, finanţatorul restituie Ministerului Finanţelor Publice sumele încasate reprezentând valoarea de executare a garanţiei şi solicită FNGCIMM repunerea beneficiarului în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de garantare”.
Art. 181 alin. (3) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 181 alin. (3) prevedea faptul că în termen de 3 zile de la primirea solicitării de repunere în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de credit şi de garantare, formulată de beneficiarul programului, finanţatorul solicită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ca, în termen de 5 zile, să îi comunice sumele rămase de plată din valoarea de executare a garanţiei, precum şi eventualele cheltuieli de executare silită generate de urmărirea bunului, analizează, în baza reglementărilor interne, capacitatea acestuia de a achita creditul rămas de rambursat şi dobânzile aferente şi, în termen de 60 de zile de la primirea solicitării beneficiarului, emite decizia de aprobare/respingere a repunerii. Repunerea este condiţionată de prezentarea de către beneficiar instituţiei de credit a dovezii plăţii cheltuielilor de executare silită.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 181 alin. (3) dispune următoarele:
„(3) În cazul în care beneficiarul programului solicită finanţatorilor repunerea în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de credit şi de garantare după ce FNGCIMM a transmis către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală documentele necesare efectuării procedurii de executare silită, în termen de 3 zile de la primirea solicitării de repunere în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de credit şi de garantare, formulată de beneficiarul programului, finanţatorul solicită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ca, în termen de 5 zile, să îi comunice sumele rămase de plată din valoarea de executare a garanţiei, precum şi eventualele cheltuieli de executare silită generate de urmărirea bunului, analizează, în baza reglementărilor interne, capacitatea acestuia de a achita creditul rămas de rambursat şi dobânzile aferente şi, în termen de 60 de zile de la primirea solicitării beneficiarului, emite decizia de aprobare/respingere a repunerii. Repunerea este condiţionată de prezentarea de către beneficiar instituţiei de credit a dovezii plăţii cheltuielilor de executare silită”.
Art. 181 alin. (7) din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 181 alin. (7) prevedea faptul că în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de revocare a deciziei de aprobare a cererii de plată şi de reactivare a contractului de garantare, după analiza documentelor justificative, FNGCIMM emite o decizie privind repunerea beneficiarului în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de garantare.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 181 alin. (7) dispune următoarele:
„(7) În termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii de la Ministerul Finanţelor Publice a confirmării privind încasarea contravalorii garanţiei plătite sau de la organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a confirmării privind scăderea din evidenţă a sumelor individualizate în înscrisul prevăzut la art. 17 alin. (2) şi a exemplarului original al contractului de garantare, după analiza documentelor justificative, FNGCIMM emite o decizie privind repunerea beneficiarului în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de garantare, pe care o transmite de îndată Ministerului Finanţelor Publice şi finanţatorului”.
Art. 191 din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 191 prevedea faptul că în situaţia achiziţiei unei locuinţe care se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 2 lit. a)–c) din hotărâre, beneficiarul va depune la finanţator o cerere de finanţare, însoţită de antecontractul de vânzare-cumpărare a locuinţei. Finanţatorul, în urma constatării încadrării solicitantului în criteriile de eligibilitate referitoare la respectarea condiţiilor specifice prevăzute în normele sale interne, emite o promisiune unilaterală de creditare în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (31) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, sub rezerva obţinerii unei promisiuni de garantare.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 191 dispune următoarele:
„Art. 191
În situaţia achiziţiei unei locuinţe care se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 2 lit. a)- c) din hotărâre, inclusiv a unei noi locuinţe în condiţiile prevăzute de art. 1 alin. (104) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiarul va depune la finanţator o cerere de finanţare, însoţită de antecontractul de vânzare-cumpărare a locuinţei. Finanţatorul, în urma constatării încadrării solicitantului în criteriile de eligibilitate referitoare la respectarea condiţiilor specifice prevăzute în normele sale interne, emite o promisiune unilaterală de creditare în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (31) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, sub rezerva obţinerii unei promisiuni de garantare”.
Art. 193 din H.G. nr. 717/2009 (modificată prin H.G. nr. 703/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 193 prevedea faptul că înainte de expirarea termenului de valabilitate a promisiunii unilaterale de creditare, beneficiarul prezintă finanţatorului documentele din care rezultă finalizarea locuinţei. Dacă la această dată finanţatorul constată îndeplinirea integrală de către beneficiar a criteriilor programului, acesta aprobă finanţarea sub condiţia obţinerii garanţiei FNGCIMM.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 193 dispune următoarele:
„Art. 193
Înainte de expirarea termenului de valabilitate a promisiunii unilaterale de creditare, beneficiarul prezintă finanţatorului documentul care atestă înscrierea definitivă a dreptului de proprietate asupra locuinţei în cartea funciară. Dacă la această dată finanţatorul constată îndeplinirea integrală de către beneficiar a criteriilor programului, acesta aprobă finanţarea sub condiţia obţinerii garanţiei FNGCIMM şi transmite solicitarea de garantare cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a promisiunii de garantare”.