Consideraţii privind unele modificări intervenite prin Legea nr. 217/2020 în materia infracţiunilor contra libertăţii și integrităţii sexuale

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

1. Preambul

Prin Legea nr. 217/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum şi pentru modificarea art. 223 alin. (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală[1] au fost aduse modificări importante în materia infracţiunilor contra libertăţii şi integrităţii sexuale, atât în privinţa condiţiilor de tragere la răspundere penală a faptelor care se înscriu în tipicitatea infracţiunilor din acest capitol, cât şi în ceea ce priveşte conţinutul formelor de bază şi, mai ales, al variantelor agravate. Aplicarea noilor modificării nu este însă un demers facil iar interpretarea teleologică a noilor texte, pornind de la finalitatea acestora, este aproape inutilizabilă, cel puţin în privinţa modificărilor din cea de-a doua categorie, expunerea de motive a iniţiatorului[2] nefiind redactată în cei mai exacţi termeni juridici[3].

În cele ce urmează ne propune să identificăm cele mai importante modificări şi eventualele provocări în aplicarea lor, formulând şi propriile noastre consideraţii, în speranţa că vor ajuta la o aliniere a noilor texte cu alte principii şi reguli de drept substanţial, urmând a le grupa după cum vizează condiţiile de tragere la răspundere penală sau tipicitatea formelor de bază ori agravate ale infracţiunilor.

2. Modificări în privinţa condiţiilor de tragere la răspundere penală[4]

Prin art. I pct. 1 şi 2 din Legea nr. 217/2020 a fost introdusă lit. c) la art. 153 alin. (1) C. pen., în sensul declarării ca imprescriptibile a infracţiunilor prevăzute de art. 218 şi art. 220 C. pen., cu consecinţa firească a modificării art. 154 alin. (4) C. pen., în sensul excluderii aceloraşi infracţiuni din domeniul de incidenţă al textului.

Noile dispoziţii au primit şi girul Curţii Constituţionale[5] care prin decizia nr. 682/2020 a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de Guvernul României şi a constatat că dispoziţiile art. I pct. 1 şi 2 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum şi pentru modificarea art. 223 alin. (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală sunt constituţionale în raport cu criticile formulate[6].

Ne rezumăm a arăta în privinţa acestor modificări faptul că aplicarea noilor dispoziţii se va face pentru infracţiuni de viol şi act sexual cu un minor comise după data intrării în vigoare a Legii nr. 217/2020, pentru cele comise anterior legea veche, care le declara prescriptibile, fiind, evident, mai favorabilă[7].

Prin art. II din aceeaşi lege s-a prevăzut că, prin excepţie de la prevederile art. 9 C. pen., pentru faptele prevăzute la art. 218-220, art. 221 alin. (1)-(21) şi art. 2221, legea penală română se aplică infracţiunilor săvârşite în afara teritoriului ţării de către un cetăţean român sau de o persoană juridică română indiferent de pedeapsa prevăzută de legea română, chiar dacă fapta nu este prevăzută ca infracţiune de legea penală a ţării unde aceasta a fost săvârşită.

Relevanţa părţii finale a dispoziţiei de mai sus, care elimină cerinţa dublei incriminări pentru aplicarea legii penale române în baza principiului personalităţii, în cazul infracţiunilor menţionate este discutabilă, având în vedere că această condiţie este necesară, conform dispoziţiilor art. 9 alin. (2) C. pen., în celelalte cazuri [altele decât cele avute în vedere de alin. (1), când pedeapsa prevăzută de legea română este de 10 ani sau mai mică, n.n.]. Or, cum prima parte a dispoziţiilor modificatoare elimină şi condiţia din alin. (1), existenţa sau nu a dublei incriminări devine irelevantă. În orice caz, având în vedere că pentru unele dintre infracţiunile contra libertăţii şi integrităţii sexuale legiuitorul a majorat limitele de pedeapsă, astfel că maximul special este mai mare de 10 ani, condiţia dublei incriminări ar fi fost relevantă[8] doar în ipoteza comiterii infracţiunilor prevăzute de art. 218 alin. (1) şi (2) C. pen., art. 219 alin. (1) şi (2) C. pen., art. 220 alin. (1) – (4) C. pen. şi art. 221 alin. (1) – (21) C. pen., pentru care legiuitorul prevede pedepse cu închisoarea de cel mult 10 ani.

Nu în ultimul rând, prin noua reglementare legiuitorul a modificat condiţiile de tragere la răspundere penală majorând limitele de pedeapsă pentru infracţiunile din acest capitol, ceea ce face ca, în ipoteza succesiunilor de legi în timp, reglementarea anterioară să fie, în principiu, mai favorabilă. În acest sens, legiuitorul a optat fie pentru majorarea ambelor limite de pedeapsă, cum este cazul infracţiunii prevăzute de art. 222 C. pen., fie doar a minimului special, cum este cazul celei prevăzute de art. 218 alin. (1) C. pen., fie doar a maximului, cum este cazul formei prevăzute de art. 221 alin. (2) C. pen. De asemenea, se remarcă introducerea unor noi intervale de sancţionare, respectiv 2 – 8 ani, 2 – 9 ani sau 9 – 18 ani, ceea ce poate fi de natură să afecteze concepţia de ansamblu a Codului penal care operează cu intervale diferite, respectiv 1 – 5 ani, 2 – 7 ani sau 7 – 18 ani[9].

3. Modificări în privinţa tipicităţii infracţiunilor

Noile dispoziţii au modificat tipicitatea infracţiunilor atât în forma de bază, prin extinderea domeniului de incidenţă al normei, cât şi în formele lor agravate, prin introducerea unor noi circumstanţe de agravare sau prin lărgirea sferei de aplicare a celor existente.

O primă modificare care priveşte tipicitatea infracţiunii în forma de bază este cea care lărgeşte domeniul de protecţie penală, prin extinderea limitei de vârstă a victimelor unora dintre infracţiuni. Este cazul infracţiunii prevăzute de art. 220 C. pen., unde limita de vârstă a victimei este extinsă până la 16 ani[10] şi al infracţiunii prevăzute de art. 221 C. pen., unde aceeaşi limită este mărită de la 13 la 14 ani[11].

Modificarea are în vedere tendinţa generală de a acorda o protecţie sporită minorilor şi persoanelor vulnerabile, manifestată şi în documentele internaţionale la care România a aderat[12], inclusiv atunci când fapta nu este comisă cu violenţă, prin stabilirea unei limite superioare de vârstă a victimei pentru a realiza tipicitatea infracţiunii de act sexual cu un minor[13]. O eventuală problemă s-ar putea ridica în ceea ce priveşte corelarea cu dispoziţiile art. 272 alin. (2) C. civ. care permit minorului care a împlinit vârsta de 16 ani să se căsătorească, în anumite condiţii, ceea ce înseamnă că sub această vârstă partenerul său ar săvârşi infracţiunea în discuţie, în ipoteza unui act sexual consimţit.

În acelaşi spirit al sporirii protecţiei acordate victimelor infracţiunii se înscrie şi includerea în domeniul normei de incriminare prevăzute de art. 221 C. pen. a faptelor de corupere sexuală a minorilor cu vârsta între 14 şi 18 ani săvârşite majori, în măsura în care sunt comise în circumstanţele prevăzute de alin. (21) C. pen.[14], precum şi lărgirea domeniul de incidenţă al infracţiunii prevăzute de art. 222 C. pen., prin includerea şi a actelor prevăzute de art. 374 C. pen., ca scop al activităţii de racolare[15].

În ceea ce priveşte formele agravate, o primă modificare vizează înlocuirea circumstanţei victima este rudă în linie directă, frate sau soră cu aceea în care fapta este comisă de către un membru de familie sau de o persoană care convieţuieşte cu victima[16], în cazul infracţiunilor prevăzute de art. 218, art. 219 şi art. 221 C. pen. Credem că utilizarea noţiunii de membru de familie se înscrie mai bine în logica reglementărilor din cod unde această calitate a subiectului pasiv determină o anumită încadrare juridică[17]. Bunăoară, dacă lovirea nepoatei de către unchi atrage o răspundere agravată pentru fapta de lovire, nu vedem de ce actul sexual, consimţit sau nu, realizat între aceleaşi persoane, să fie încadrat în varianta de bază a infracţiunii. De altfel, diferenţa de terminologie între infracţiunea de act sexual cu un minor pentru care, prin O.U.G. nr. 18/2016, s-a revenit la noţiunea de membru de familie, şi celelalte infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale unde s-a preferat altă formulă, nu avea nicio justificare rezonabilă, Legea nr. 217/2020 realizând astfel uniformizarea şi în cadrul infracţiunilor din acelaşi capitol[18]. În privinţa persoanei care convieţuieşte cu victima, credem că aceasta poate fi orice persoană care nu se regăseşte în noţiunea de membru de familie, astfel cum este definită în art. 177 C. pen. dar care are o relaţie de convieţuire cu victima, putându-se încadra în această categorie, de exemplu, elevul care este găzduit pe perioada studiilor de un prieten de familie al părinţilor săi.

În ceea ce priveşte raportul cu infracţiunea de incest, considerăm că modificarea nu schimbă soluţia absorbţiei care opera în reglementarea anterioară[19], fiind aplicabile în continuare considerentele instanţei supreme din decizia nr. II/2005[20]. Astfel, motivarea Înaltei Curţi are în vedere sensul restrâns dat noţiunii de membru de familie prin art. 1491 din vechiul C. pen., în raport cu care nici nu ar putea fi absorbit în forma agravată a infracţiunii de viol, prevăzută în art. 197 alin. (2) lit. b1) C. pen., decât cazul în care ruda apropiată, victimă a violului, locuieşte şi gospodăreşte împreună cu făptuitorul. Prin urmare, ar însemna să nu se dea nicio semnificaţie penală situaţiei când victima, rudă în linie directă sau frate ori soră, nu ar locui şi gospodări împreună cu făptuitorul, ceea ce ar fi inadmisibil, pentru că ar contraveni principiului echivalenţei în incriminarea actelor infracţionale. Or, în prezent, art. 177 alin. (1) lit. a) C. pen. include în noţiunea de membru de familie toate categoriile de subiecte posibile ale infracţiunii de incest: ascendenţi, descendenţi, fraţi şi surori, fără a institui condiţia vechii reglementări privind convieţuirea şi gospodărirea comună. Prin urmare, vom fi în prezenţa unui concurs de calificări redundante, în modalitatea conflictului dintre două calificări dintre care una constituie element sau circumstanţă a celeilalte. În acest sens, raportul sexual consimţit între rude în linie directă, fraţi şi surori, care descrie tipicitatea incestului, constituie o circumstanţă a infracţiunii prevăzute de art. 220 alin. (3) lit. a), alin. (4) lit. a) sau alin. (5) lit. a) C. pen., motiv pentru care cea dintâi infracţiune va fi absorbită în una din variantele menţionate ale infracţiunii de act sexual cu un minor. Spre deosebire de vechea reglementare, în prezent se verifică caracterul necesar al absorbţiei întrucât nu s-ar putea comite în nicio situaţie infracţiunea de act sexual cu un minor în formele agravate prevăzute de art. 220 alin. (3) lit. a) C. pen., alin. (4) lit. a) sau alin. (5) lit. a) C. pen., fără a se comite şi infracţiunea presupus absorbită, respectiv cea de incest prevăzută de art. 377 C. pen.[21]

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

O altă modificare din aceeaşi categorie vizează introducerea agravantei fapta a pus în pericol viaţa victimei în orice alt mod, în cazul infracţiunilor prevăzute de art. 218 – art. 219 C. pen., prin modificarea corespunzătoare a conţinutului alin. (3) lit. e) şi respectiv a alin. (2) lit. e). În acord cu alt autor[22], apreciem că această modificare este redundantă, în condiţiile în care printre urmările tipice ale infracţiunii de vătămare corporală, avută în vedere ca agravantă de aceleaşi texte, se află şi punerea în primejdie a vieţii persoanei.

În acelaşi registru se încadrează şi introducerea unei circumstanţe noi în cazul formelor prevăzute de alin. (4) şi (5) ale art. 220 C. pen., respectiv atunci când făptuitorul a împlinit vârsta de 18 ani[23]. Având în vedere că în varianta tip victima are vârsta cuprinsă între 14 şi 16 ani, circumstanţa nou introdusă nu va fi incidentă doar în ipoteza în care minorul victimă are vârsta cuprinsă între 14 ani şi maxim 15 ani fără o zi, astfel încât, adăugând cei trei ani care reprezintă diferenţa ce exclude cauza de nepedepsire prevăzută de art. 220 alin. (6) C. pen., făptuitorul să aibă, maxim, 18 ani fără o zi, respectiv să fie încă minor. În cazul în care victima are între 15 şi 16 ani fapta va fi încadrată în varianta agravată de la alin. (4) lit. e)[24].

O ultimă modificare importantă asupra căreia înţelegem să ne oprim este introducerea agravantei fapta este comisă de o persoană care mai comis anterior o infracţiune contra libertăţii şi integrităţii sexuale asupra unui minor, o infracţiune de pornografie infantilă sau proxenetism asupra unui minor precum şi, în cazul infracţiunilor prevăzute de art. 220 – art. 222 C. pen., atunci când fapta este comisă de două sau mai multe persoane împreună[25]. În privinţa infracţiunilor prevăzute de art. 218 C. pen. şi art. 219 C. pen., prima agravantă este introdusă prin alin. (31) şi respectiv alin. (21), pe când în cazul infracţiunilor prevăzute de art. 220 – art. 222 C. pen. se introduce un text nou, respectiv art. 2221 C. pen. Modul diferit de reglementare nu este cel mai fericit, având în vedere că în cazul faptelor prevăzute de art. 220 – art. 222 C. pen. limitele speciale de pedeapsă se majorează cu o treime. Astfel, este posibil ca o faptă mai puţin gravă decât infracţiunea de viol, comisă în condiţiile aceleiaşi agravante cu caracter personal, să fie sancţionată mai sever decât aceasta din urmă. Este cazul formei prevăzute de 220 alin. (5) C. pen., al cărei maxim ajunge la 16 ani, prin majorarea prevăzută de art. 2221 C. pen., în timp ce infracţiunea de viol comisă în condiţiile aceleiaşi circumstanţe ar putea fi sancţionată doar până la 15 ani.

În ipoteza în care fapta din antecedenţa penală a făptuitorului a fost comisă în forma tentativei, apreciem că dispoziţiile 2221 C. pen. vor fi incidente, prin raportare la înţelesul sintagmei săvârşirea unei infracţiuni, astfel cum este definită de dispoziţiile art. 174 C. pen. Din acest punct de vedere, credem că era preferabil ca formula utilizată de legiuitor să fie similară cu cea folosită în cazul variantei omorului calificat din art. 189 alin. (1) lit. e) C. pen., tocmai pentru a evita controversele privind incidenţa circumstanţei în cazul rămânerii faptei în stadiul tentativei, care au existat sub regimul vechiului Cod în cazul omorului deosebit de grav comis în condiţiile săvârşirii anterioare a unui alt omor[26]. Chiar şi în actualele condiţii de reglementare, ţinând cont de înţelesul sintagmei menţionate, precum şi de practica judiciară anterioară în ceea ce priveşte circumstanţa similară din cazul acestei din urmă infracţiuni, credem că dispoziţiile art. 2221 C. pen. vor fi incidente şi atunci când infracţiunea anterioară a rămas în stadiul tentativei[27].

4. Concluzii

Modificările intervenite prin Legea nr. 217/2020 au urmărit în primul rând întărirea reacţiei represive în cazul unora dintre infracţiunile contra libertăţii şi integrităţii sexuale, prin sporirea limitelor de pedeapsă şi modificarea conţinutului de bază sau agravat al acestora, în special pentru a asigura o protecţie ridicată în cazul minorilor. Pentru practician, obiectivul urmărit de legiuitor a avut ca rezultat, în general, o inflaţie legislativă, cu texte noi şi pedepse în limite mai largi, ceea ce creează riscul, nu de puţine ori prezent, al unor necorelări legislative şi al îndepărtării de filozofia care a stat la baza stabilirii limitelor de pedeapsă la intrarea în vigoare a actualului Cod.

Fără îndoială, aşa cum istoria modificărilor legislative o demonstrează, aplicarea textelor în varianta modificată se va realiza tot în acelaşi efort al practicii judiciare şi al doctrinei de a împăca exagerările legiuitorului cu realităţile din teren.


* Articolul a fost publicat în revista Themis nr. 1-2/2021 a Institutului Național al Magistraturii.


[1] Publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1012 din 30 octombrie 2020.


[2] Disponibilă pe pagina de internet a Camerei Deputaţilor, la adresa http://www.cdep.ro/proiecte/ 2020/100/00/1/em131.pdf.


[3] Pentru o analiză in extenso a expunerii de motive, a se vedea V. Cioclei, „3P, un virus reactivat, care ameninţă sănătatea justiţiei penale”, în AUBD – Forum Juridic, nr. 2/2020, https://drept.unibuc.ro/dyn_img/aubd/Cioclei%203P,%20un%20%E2%80%9Evirus%E2%80%9D%20reactivat,%20care%20amenin%C 8%9B%C4%83%20s%C4%83n%C4%83tatea%20justi%C8%9Biei%20penale.pdf. Arătăm, în acest context, că din lectura de ansamblu a acestora, făcând abstracţie de erorile evidente în privinţa unor reguli elementare de drept substanţial, transpare intenţia legiuitorului de a acorda o protecţie sporită victimelor infracţiunilor, prin majorarea limitelor de pedeapsă şi relaxarea condiţiilor de tragere la răspundere penală.


[4] Ne referim la condiţiile de tragere la răspundere penală în sens larg, nu doar sub aspectul cerinţelor pentru a putea fi angajată răspunderea penală


[5] Chiar dacă doar parţial, instanţa de contencios constituţional pronunţându-se în limitele sesizării, respectiv doar cu privire la critica vizând presupusa discriminare care ar fi operat între persoanele care săvârşesc infracţiunile de viol sau act sexual cu un minor, infracţiuni pentru care va opera imprescriptibilitatea răspunderii penale, şi cele ce săvârşesc fapte de gravitate cel puţin egală şi de natură similară, care vor fi supuse curgerii termenelor de prescripţie.


[6] Prin Legea nr. 186/2021 a fost lărgită sfera infracţiunilor declarate imprescriptibile, prin includerea celor de la art. 209-211 C. pen., art. 213 C. pen. şi art. 282 C. pen.


[7] Pentru o analiză a opţiunii legiuitorului cu privire la declararea ca imprescriptibile a acestor infracţiuni a se vedea V. Cioclei, „Aspecte critice referitoare la Proiectul de Lege nr. 153/2021 pentru modificarea şi completarea Codului penal (1) – sau virusul P3 a lovit din nou”, 2021, https://www.bizlawyer.ro/stiri/interviuri-opinii/ aspecte-critice-referitoare -la-proiectul-de- lege-nr-153-2021 -pentru-modificarea-si-completarea-codului-penal.


[8] Dacă nu s-ar fi eliminat şi condiţia referitoare la limita de pedeapsă din art. 9 alin. (1) C. pen.


[9] În acelaşi context amintim şi reglementarea unor pedepse diferite pentru faptele prevăzute de art. 220 alin. (1) şi (2) C. pen., atunci când sunt comise în circumstanţele prevăzute în fostul alin. (4), care, după modificare, se scindează în două alineate, respectiv alin. (4) şi alin. (5).


[10] Limita inferioară se modifică de asemenea, de la 14 ani fapta încadrându-se în forma de bază iar sub 14 ani în forma agravată; pentru intervalul 16 – 18 ani fapta intră în domeniul normei de incriminare numai dacă este comisă în condiţiile prevăzute de art. 220 alin. (3) C. pen. care rămân, într-o proporţie substanţială, nemodificate.


[11] În mod corespunzător se măreşte vârsta victimei de la 13 la 14 ani şi în cazul variantelor prevăzute la alin. (3) şi (4).


[12] Printre acestea se numără Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) cu privire la drepturile copilului, ratificată prin Legea nr. 18/1990, Convenţia Consiliului Europei pentru protecţia copiilor împotriva exploatării sexuale şi abuzurilor sexuale, ratificată prin Legea nr. 252/2010, Convenţia Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenţei împotriva femeilor şi a violenţei domestice, ratificată prin Legea nr. 30/2016, Directiva 2011/93/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor şi a pornografiei infantile.


[13] La nivel european această limită variază între 14 şi 18 ani. Astfel, ţări precum Croaţia, Estonia, Germania, Ungaria, Italia sau Portugalia au stabilit o limită de 14 ani, ţări precum Cehia, Danemarca, Grecia, Polonia, Slovacia, Slovenia sau Suedia au prevăzut o limită de ani, alte ţări precum Belgia, Finlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Moldova, Olanda, Norvegia, Rusia, Elveţia, Ucraina, Anglia şi Tara Galilor, Scoţia sau Irlanda de Nord au ridicat această limită la 16 ani, Irlanda a stabilit o limită de 17 ani, iar ţări mai conservatoare precum Turcia a prevăzut limita maximă de 18 ani. De remarcat şi recenta modificare a legiuitorului francez care, prin Legea nr. 478/2021, a stabilit limita de 15 ani ca fiind vârsta în funcţie de care se face distincţie între viol şi act sexual cu un minor, sub această limită consimţământul minorului nefiind considerat ca fiind valabil.


[14] Text care reproduce circumstanţele prevăzute de alin. (4) şi (5) ale art. 220 C. pen., astfel cum au fost modificate, mai puţin circumstanţa referitoare la făptuitorul care a împlinit 18 ani, exceptare firească, din moment ce premisa acestei noi ipoteze de tipicitate este comiterea faptei de un major.


[15] În urma modificării textul având două alineate, alin. (1) referindu-se la actele prevăzute de art. 220 C. pen. şi art. 374 C. pen., iar alin. (2) referindu-se la cele prevăzute de art. 221 C. pen.


[16] În acest caz chiar dacă între autor şi victimă nu există relaţii de genul celor la care se referă art. 177 alin. (1) lit. c) C. pen.


[17] De ex., art. 199 C. pen., art. 207 alin. (2) C. pen., art. 257 alin. (3) C. pen., art. 272 alin. (1) C. pen., art. 274 alin. (1) C. pen. sau art. 279 alin. (3) C. pen.


[18] Diferenţa a fost criticată în doctrină anterior modificării. În acest sens, a se vedea, A. Nour, „Consideraţii şi propuneri cu privire la modificarea Codului penal în materia infracţiunilor privind viaţa sexuală”, Revista Dreptul, nr. 10, 2020, p. 143. Uniformizarea nu este însă una perfectă, în condiţiile în care cea de-a doua categorie de relaţii care atrage incidenţa agravantei, respectiv cele de convieţuire, rămân în afara formei agravate a infracţiunii de act sexual cu un minor.


[19] În sens contrar, V. Cioclei, Drept penal. Partea specială I. Infracţiuni contra persoanei și infracţiuni contra patrimoniului, Ed. CH. Beck, ediţia a 5-a, Bucureşti, 2020, p. 207; A. Nour, op. cit., p. 144.


[20] Prin decizia menţionată, ÎCCJ – Secţiile Unite a stabilit că raportul sexual cu o persoană de sex diferit, care este rudă în linie directă sau frate ori soră, prin constrângerea acesteia sau profitând de imposibilitatea ei de a se apăra ori de a-şi exprima voinţa, constituie atât infracţiunea de viol prevăzută de art. 197 alin. (1) din Codul penal şi alin. (2) lit. b1) din acelaşi articol (dacă victima locuieşte şi gospodăreşte împreună cu făptuitorul), cât şi infracţiunea de incest prevăzută de art. 203 din Codul penal, în concurs ideal.


[21] În vechea reglementare acest lucru era posibil, având în vedere definiţia diferită dată noţiunii de membru de familie, astfel încât, în ipoteza în care ascendenţii, descendenţii, fraţii şi surorile nu locuiau sau gospodăreau împreună, se săvârşea infracţiunea de incest fără a se săvârşi şi infracţiunea de viol în formă agravată. În acelaşi sens, prin decizia nr. 17/2008 a ÎCCJ – Secţiile Unite s-a subliniat posibilitatea de a se comite infracţiunea de incest din vechea reglementare, independent de faptul dacă rudele în linie directă, fraţii sau surorile, sunt sau nu şi membrii de familie.


[22] V.Cioclei, „Despre modificarea Codului penal prin Legea nr. 217/2020 sau Codul penal ca o «Carte de bucate»”, în AUBD – Forum Juridic, nr. 3, 2020, https://drept.unibuc.ro/dyn_img/aubd/Valerian%20Cioclei%20Despre%20 modificarea % 20C. pen.%20leg.217.pdf


[23] Cu toate acestea, cauza de nepedepsire referitoare la diferenţa de vârstă de până la 3 ani se va aplica şi în cazul făptuitorului major. Ca urmare a acestei precizări, majorul va putea beneficia de cauza de nepedepsire atunci când are vârsta cuprinsă între 18 şi 21 ani.


[24] În acelaşi sens, V. Cioclei, Despre modificarea… op. cit.


[25] Prin acelaşi text al art. 2221 C. pen. De remarcat aceeaşi posibilă sancţionare mai severă a unor fapte mai puţin grave, comise în condiţiile acestei circumstanţe. Este cazul formelor prevăzute de art. 220 alin. (4) şi (5) C. pen., respectiv art. 221 alin. (2) C. pen., care ar putea fi sancţionate cu pedepse de 13 ani şi 4 luni, 16 ani şi respectiv 10 ani şi 8 luni, în condiţiile în care faptele de viol şi agresiune sexuală, cu care sunt în oglindă, comise în condiţiile aceleiaşi circumstanţe, pot fi sancţionate cu pedepse maxime de 12 ani şi respectiv 10 ani.


[26] În acelaşi sens, V. Cioclei, Despre modificarea…, op. cit.


[27] În acelaşi sens, prin decizia nr. 17/2018 a ÎCCJ – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală, în privinţa aceleiaşi chestiuni s-a arătat că modificările intervenite asupra normei de incriminare (din cazul omorului, n.n.) nu justifică reconsiderarea unei practici judiciare consacrate și constante în contextul în care argumentele prezentate de jurisprudenţă îsi păstrează pe deplin valabilitatea și conferă previzibilitate interpretării acestor dispoziţii.