324 views
Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
Regulamentul BNR nr. 1/2016 (M. Of. nr. 184 din 11 martie 2016) | Cap. I („Dispoziții generale”) Cap. II („Activitatea de emisiune de obligațiuni ipotecare”) Cap. III („Dispoziții referitoare la agent”) Cap. IV („Registrul de evidență internă”) Cap. V („Cerințe privind structurarea portofoliului de creanțe”) Cap. VI („Evaluarea și administrarea riscului de lichiditate”) Cap. VII („Calculul indicatorului de acoperire, a indicatorului de supragarantare și derularea simulărilor de criză”) Cap. VIII („Cerințe de raportare”) Cap. IX („Cerințe de transparență”) Cap. X („Dispoziții finale”) |
În M. Of. nr. 184 din 11 martie 2016, s-a publicat Regulamentul BNR nr. 1/2016 privind activitatea de emisiune de obligaţiuni ipotecare.
Regulamentul BNR nr. 1/2016 este structurat astfel:
Cap. I („Dispoziții generale”): art. 1 și 2
Cap. II („Activitatea de emisiune de obligațiuni ipotecare”): art. 3-9
Cap. III („Dispoziții referitoare la agent”): art. 10-14
Cap. IV („Registrul de evidență internă”): art. 15-24
Cap. V („Cerințe privind structurarea portofoliului de creanțe”): art. 25-32
Cap. VI („Evaluarea și administrarea riscului de lichiditate”): art. 33-37
Cap. VII („Calculul indicatorului de acoperire, a indicatorului de supragarantare și derularea simulărilor de criză”): art. 38-52
Cap. VIII („Cerințe de raportare”): art. 53-56
Cap. IX („Cerințe de transparență”): art. 57
Cap. X („Dispoziții finale”): art. 58
Respectivul regulament se aplică instituţiilor de credit, persoane juridice române, încadrate în una dintre următoarele categorii: bănci, case centrale ale cooperativelor de credit şi bănci de credit ipotecar şi reglementează condiţiile în care se desfăşoară activitatea de emisiune de obligaţiuni ipotecare de către acestea.
Potrivit respectivului regulament, emisiunea de obligaţiuni ipotecare reprezintă oferirea spre subscriere de obligaţiuni ipotecare în cadrul unei oferte individuale sau în cadrul mai multor oferte, realizate pe parcursul a 15 luni de la data obţinerii de către emitent a unei aprobări de emisiune de obligaţiuni ipotecare în baza unui prospect de emisiune sau, după caz, a unui document de ofertă.
În vederea instrumentării cererii de aprobare a emisiunii de obligaţiuni ipotecare, emitentul depune la Banca Naţională a României – Direcţia supraveghere următoarele:
a) cererea de aprobare a emisiunii de obligaţiuni ipotecare, semnată de persoanele împuternicite să reprezinte instituţia de credit;
b) hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor privind emisiunea de obligaţiuni ipotecare;
c) proiectul prospectului de emisiune de obligaţiuni ipotecare sau, după caz, al documentului de ofertă; în cazul depunerii unui proiect de document de ofertă se va prezenta şi declaraţia emitentului cu privire la faptul că oferta/ofertele realizată/ realizate în cadrul emisiunii se încadrează în excepţiile de la aprobarea şi publicarea unui prospect, în conformitate cu art. 24 alin. (3) din Lege;
d) raportul agentului aprobat de Banca Naţională a României privind evaluarea proprie a acestuia, conform art. 22 alin. (3) din Lege, asupra emisiunii de obligaţiuni ipotecare a cărei aprobare o solicită emitentul;
e) documente privind obiectivele şi strategia emitentului privind emisiunea de obligaţiuni ipotecare şi modalitatea de realizare a integrării acestora în modelul general de business pe întreaga perioadă de derulare a emisiunii, cu evaluarea modificărilor corespunzătoare ale impactului acestei activităţi asupra rentabilităţii emitentului, structurii de finanţare şi profilului de risc;
f) documente privind evaluarea mediului de afaceri, cu prezentarea tendinţelor generale ale pieţei;
g) descrierea emisiunii de obligaţiuni ipotecare, cu prezentarea, cel puţin, a informaţiilor specificate în anexele A.14.1 şi A.14.2;
h) documente privind identificarea în cadrul de administrare al emitentului a acelor componente ale structurii organizatorice care sunt implicate în activitatea de emitere de obligaţiuni ipotecare şi descrierea sarcinilor, responsabilităţilor şi procesului decizional la nivelul fiecăreia şi a structurii organizatorice în ansamblu, inclusiv la nivelul organului de conducere şi al conducerii superioare, în legătură cu această activitate, sens în care vor fi prezentate cel puţin informaţiile specificate în anexa A.8;
i) descrierea elementelor cadrului aferent controlului intern, respectiv a politicilor, procedurilor, limitelor şi controalelor emitentului cu relevanţă pentru activitatea de emisiune de obligaţiuni ipotecare, precum şi prezentarea detaliată a modalităţilor efective în care funcţia de administrare a riscurilor, funcţia de conformitate şi funcţia de audit intern participă la această activitate;
j) descrierea elementelor cadrului de administrare a riscurilor şi prezentarea modalităţilor efective în care funcţia de administrare a riscurilor participă la asigurarea, identificarea, măsurarea sau evaluarea, monitorizarea, diminuarea şi raportarea riscurilor aferente activităţii de emisiune de obligaţiuni ipotecare, care se realizează conform precizărilor din anexa A.9.1;
k) descrierea sistemelor informatice şi a politicilor şi procedurilor contabile care să asigure evidenţierea distinctă, în cursul normal al activităţii, a tuturor elementelor portofoliului de creanţe afectat garantării emisiunii de obligaţiuni ipotecare, inclusiv a creanţelor ataşate aferente creditelor incluse în portofoliul de creanţe, precum şi separarea activelor înscrise în Registrul de evidenţă internă la momentul numirii administratorului de portofoliu. Sistemele informatice trebuie să asigure reflectarea în procesul de administrare a riscurilor aferente emisiunii de obligaţiuni ipotecare, inclusiv în raportările prudenţiale şi de transparenţă aferente emisiunii de obligaţiuni ipotecare, a oricăror modificări intervenite asupra activelor incluse în Registrul de evidenţă internă;
l) raportul auditorului financiar privind gradul de adecvare a structurii organizatorice, a cadrului de control intern şi a sistemului informatic ale emitentului la specificul activităţii de emisiune de obligaţiuni ipotecare; raportul privind gradul de adecvare a sistemului informatic poate să fie întocmit şi de un auditor extern, specializat în auditarea sistemelor informatice, cu condiţia să fie membru al unui organism profesional recunoscut la nivel internaţional şi să posede experienţa necesară în auditarea sistemelor informatice utilizate în domeniul financiar-bancar;
m) descrierea portofoliului de creanţe şi a activelor incluse în acesta, cu indicarea detaliilor referitoare la calitatea activelor, prezentate conform precizărilor din anexa A.14.3;
n) evaluarea emitentului asupra riscurilor aferente portofoliului de creanţe, cu prezentarea cel puţin a informaţiilor menţionate în anexa A.15;
o) procedurile pentru asigurarea administrării portofoliului de creanţe ca o masă patrimonială distinctă şi a evidenţierii obligaţiilor de plată aferente obligaţiunilor emise după deschiderea procedurii falimentului instituţiei de credit; în acest sens, procedurile trebuie să asigure respectarea, în caz de faliment al emitentului, a prevederilor art. 11 alin. (1) din Lege, inclusiv pentru creanţele imobiliare menţionate la art. 18 alin. (3) din Lege;
p) descrierea situaţiei sale financiare curente, potrivit precizărilor din anexa A.16.1, şi a situaţiei financiare de perspectivă, cu prezentarea cel puţin a informaţiilor prevăzute în anexa A.16.2, din care să reiasă inclusiv:
(i) măsura în care activul bilanţier permite menţinerea continuă a calităţii corespunzătoare a portofoliului de creanţe afectat emisiunii de obligaţiuni ipotecare şi a cerinţelor de acoperire şi supragarantare, inclusiv în situaţii de criză;
(ii) descrierea modificărilor intervenite în structura de finanţare a emitentului ca urmare a emiterii de obligaţiuni ipotecare şi măsura în care este asigurat în continuare accesul la surse de finanţare diversificate conform profilului de risc, precum şi rezultatul testului prevăzut la art. 140 alin. (4) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2013;
q) orice alte documente pe care le consideră necesare pentru instrumentarea cererii de aprobare a unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare, inclusiv opinii ale unor consultanţi externi sau specialişti în oricare dintre domeniile care fac obiectul evaluării în procedura de aprobare a activităţii de emisiune de obligaţiuni ipotecare.
BNR aprobă o emisiune de obligaţiuni ipotecare numai dacă în urma evaluării efectuate pe baza documentelor depuse de emitent constată că sunt îndeplinite toate condiţiile cerute de Legea nr. 304/2015 şi de respectivul regulament.