Procedura de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale în cazul creanţelor administrate de către organul fiscal central (OMFP nr. 3831/2015)

Art. 4 („Procedura de acordare a anulării obligaţiilor de plată accesorii”)

Art. 4 stabilește următoarele: „(1) Anularea obligaţiilor de plată accesorii se solicită de către contribuabili, inclusiv de către cei care au notificat organul fiscal conform art. 3 alin. (1), în baza unei cereri de anulare a accesoriilor depuse la registratura organului fiscal competent sau comunicate prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fără anexarea altor înscrisuri. Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, astfel cum acestea sunt prevăzute de ordonanţa de urgenţă, cu excepţia, după caz, a condiţiei prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţă.

(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare a accesoriilor, în scopul îndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţă, organul fiscal competent emite decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii, datorate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale aferente. Prevederile art. 3 alin. (4) lit. a), alin. (6) şi (9) se aplică în mod corespunzător.

(3) Dobânda individualizată în decizia prevăzută la alin. (2) trebuie stinsă în cotă de 45,8%, în termenul prevăzut de lege.

(4) Cererea de anulare a accesoriilor se soluţionează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului de plată a dobânzii prevăzute la alin. (3), prin emiterea unei decizii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau a unei decizii de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.

(5) Cererea de anulare a accesoriilor cuprinde următoarele:

a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;

b) obiectul cererii, respectiv anularea obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), cu precizarea facilităţilor solicitate, prevăzute la art. 1-4 din ordonanţa de urgenţă;

c) elementele prevăzute la art. 2 alin. (6), în cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adăugată înscrise în rândurile de regularizare;

d) data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.

(6) Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, contribuabilul poate depune fie o singură cerere pentru toate facilităţile, fie câte o cerere pentru fiecare facilitate.

(7) În baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal competent analizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă şi emite decizia de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz.

(8) Înainte de emiterea deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal competent audiază contribuabilul, potrivit art. 9 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, ocazie cu care îi indică condiţiile ce nu au fost îndeplinite.

(9) În scopul acordării anulării, pentru diferenţele de cote de obligaţii de plată accesorii ce nu fac obiectul anulării la plată, contribuabilul poate opta pentru stingerea acestora utilizând în acest sens numărul de evidenţă a plăţii prevăzut de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.870/2004 pentru aprobarea instrucţiunilor de completare a numărului de evidenţă a plăţii, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru generarea numărului de evidenţă a plăţii, contribuabilii pot accesa programul de asistenţă pus la dispoziţia contribuabilului pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, accesând link-ul https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/generare_nr_evidenta/nr_evidenta_cod_iban_v15.html.

(10) Contribuabilii care nu au notificat organul fiscal conform art. 3 alin. (1) pot beneficia de anularea la plată a obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), dacă sunt stinse obligaţiile de plată principale prevăzute la art. 2 alin. (3), iar diferenţele de cote de obligaţii de plată accesorii ce nu fac obiectul anulării la plată se achită utilizând numărul de evidenţă a plăţii conform alin. (9).

(11) Pentru a beneficia de anularea obligaţiilor fiscale accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), contribuabilii care se află în procedura de executare silită trebuie să notifice organul fiscal competent potrivit art. 3 alin. (1)”.

 

Art. 5 („Procedura de acordare a anulării la plată în cazul contribuabililor care beneficiază de eşalonări la plată”)

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 5 are următorul conținut: „(1) În situaţia în care contribuabilii prevăzuţi la art. 11 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă doresc să îşi exprime intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 3.

(2) Obligaţiile de plată accesorii ce pot face obiectul anulării la plată sunt cele aferente obligaţiilor de plată principale prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. b) şi d).

(3) Anularea obligaţiilor de plată accesorii se solicită de către contribuabili, inclusiv de cei prevăzuţi la art. 3 alin. (1), în baza unei cereri, depusă la registratura organului fiscal competent sau comunicată prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, după îndeplinirea condiţiilor de acordare prevăzute de ordonanţa de urgenţă. Prevederile art. 4 sunt aplicabile în mod corespunzător.

(4) Ori de câte ori se emite decizia de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz, organul fiscal competent verifică respectarea condiţiilor de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată şi, dacă este cazul, emite decizia de constatare a pierderii valabilităţii eşalonării la plată.

(5) Pentru contribuabilii prevăzuţi la art. 11 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă care depun cerere de anulare la plată a obligaţiilor de plată accesorii, organul fiscal competent verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă, iar în situaţia în care acestea nu sunt îndeplinite se emite decizia de respingere a cererii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii.

(6) În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, organul fiscal competent emite şi comunică contribuabililor prevăzuţi la alin. (5) decizia de anulare a obligaţiilor de plată accesorii. În acest caz, cota de 54,2% din dobânda eşalonată la plată şi nestinsă la data de 30 septembrie 2015 inclusiv se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.

(7) Ori de câte ori se emite decizia de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz, organul fiscal prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. b) solicită organului fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală să verifice respectarea condiţiilor de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată şi, dacă este cazul, să emită decizia de constatare a pierderii valabilităţii eşalonării la plată pe care o va comunica ulterior organului fiscal prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. b)”.

 

Art. 6 („Dispoziţii finale”)

Art. 6 la primul alineat prevede faptul că deciziile prevăzute la art. 3 alin. (2), (6) şi (8), precum şi la art. 4 alin. (4) se emit de către organul fiscal competent în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.

Potrivit alineatului următor, în situaţia contribuabililor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, deciziile prevăzute la alin. (1) se emit separat pentru contribuabil şi separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare.

În continuare, stabilește faptul că la solicitarea contribuabililor, organul fiscal competent are obligaţia să clarifice eventualele neconcordanţe existente între evidenţa acestora şi evidenţa fiscală, întocmind în acest sens un proces-verbal de punere de acord prevăzut în anexa nr. 6.

Potrivit ultimului alineat, în vederea depunerii notificării prevăzute la art. 3 alin. (1), organele fiscale competente înştiinţează şi îndrumă contribuabilii care înregistrează obligaţii de plată restante la 30 septembrie 2015 inclusiv, potrivit art. 7 din Codul de procedură fiscală.

 

Art. 7 („Anexe”)

Potrivit art. 7, anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din respectiva procedură. Pentru obligaţiile de plată stabilite de organele fiscale prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b), aceste anexe vor fi adaptate în mod corespunzător, potrivit legislaţiei specifice.