O.U.G. nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale – modificări (Legea nr. 4/2016)

Actul modificat Actul modificator Sumar
O.U.G. nr. 44/2015
(M. Of. nr. 785 din 21 octombrie 2015)
Legea nr. 4/2016
(M. Of. nr. 24 din 13 ianuarie 2016)
modifică: art. 1 alin. (1) lit. c), art. 1 alin. (1) lit. f), art. 2 alin. (1) lit. a), art. 10, art. 11 alin. (2) și (3)
introduce: art. 7 alin. (4)

 

În M. Of. nr. 24 din 13 ianuarie 2016, s-a publicat Legea nr. 4/2016 pentru aprobarea cu modificări a O.U.G. nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale (M. Of. nr. 785 din 21 octombrie 2015).

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse O.U.G. nr. 44/2015 prin Legea nr. 4/2016:

 

Art. 1 alin. (1) lit. c) O.U.G. nr. 44/2015 (modificată prin Legea nr. 4/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 alin. (1) lit. c) prevedea faptul că penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de plată principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi administrate de ANAF, denumită în continuare organ fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

(…)

c) este stinsă prin orice modalitate prevăzută de lege o cotă de 45,8% din dobânzile datorate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale prevăzute la lit. a) şi stabilite prin decizii comunicate după această dată, până la termenul de plată prevăzut la art. 111 alin. (2) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (1) lit. c) prevede: „Penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de plată principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi administrate de ANAF, denumită în continuare organ fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

(…)

c) este stinsă prin orice modalitate prevăzută de lege o cotă de 45,8% din dobânzile datorate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale prevăzute la lit. a) şi stabilite prin decizii comunicate după această dată, până la termenul de plată prevăzut la art. 111 alin. (2) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, sau până la un alt termen prevăzut de lege”.

 

Art. 1 alin. (1) lit. f) O.U.G. nr. 44/2015 (modificată prin Legea nr. 4/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 alin. (1) lit. f) dispunea faptul că penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de plată principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi administrate de ANAF, denumită în continuare organ fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(…)

f) contribuabilul depune cererea de anulare a accesoriilor până la data de 30 iunie 2016, inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (1) lit. f) dispune: „Penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de plată principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi administrate de ANAF, denumită în continuare organ fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

(…)

f) contribuabilul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea condiţiilor prevăzute la lit. a), b), d) şi e), dar nu mai târziu de 30 iunie 2016, inclusiv, sub sancţiunea decăderii”.

 

Art. 2 alin. (1) lit. a) O.U.G. nr. 44/2015 (modificată prin Legea nr. 4/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 alin. (1) lit. a) stabilea faptul că penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente diferenţelor de obligaţii de plată declarate suplimentar de contribuabili prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile de plată principale cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) declaraţia rectificativă este depusă până la data de 31 martie 2016, inclusiv.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (1) lit. a) stabilește: „Penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente diferenţelor de obligaţii de plată declarate suplimentar de contribuabili prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile de plată principale cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) declaraţia rectificativă este depusă începând cu data de 1 octombrie 2015 până la data de 31 martie 2016, inclusiv”.

 

Art. 7 alin. (4) O.U.G. nr. 44/2015 (modificată prin Legea nr. 4/2016)

Noua reglementare

La art. 7, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4).

Potrivit noii reglementări, art. 7 alin. (4) prevede: „Pentru obligaţiile prevăzute la alin. (2) lit. b), contribuabilii pot renunţa la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea penalităţilor de întârziere, precum şi a unei cote de 54,2% din dobânzi. În acest caz, contribuabilii trebuie să depună o cerere de renunţare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data de 31 martie 2016, inclusiv”.

 

Art. 10 O.U.G. nr. 44/2015 (modificată prin Legea nr. 4/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 stabilea faptul că prevederile art. 1-4 sunt aplicabile şi pentru o cotă de 77,1% din majorările de întârziere datorate de contribuabili până la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 39/2010 pentru modificarea şi completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 46/2011.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10 stabilește: „Prevederile art. 1-4 se aplică în mod corespunzător şi în situaţia în care accesoriile reprezintă majorări de întârziere datorate de contribuabili până la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 39/2010 pentru modificarea şi completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 46/2011. În acest caz, anularea se acordă pentru o cotă de 77,1% din majorările de întârziere, iar diferenţele de majorări de întârziere reprezentând o cotă de 22,9% reprezintă condiţie de acordare a oricăreia dintre facilităţile prevăzute la art. 1-4”.

 

Art. 11 alin. (2) și (3) O.U.G. nr. 44/2015 (modificată prin Legea nr. 4/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 alin. (2) stabilea: Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit O.U.G. nr. 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată, aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia de anularea penalităţilor de întârziere, precum şi a cotei de 54,2% din dobânzi, potrivit art. 2-4, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de aceste articole, dar doresc şi menţinerea eşalonării la plată.

De asemenea, art. 11 alin. (3) dispunea: Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit O.U.G. nr. 29/2011, aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia de anularea unei cote de 54,2% din dobânda eşalonată la plată şi nestinsă la 30 septembrie 2015, inclusiv, dacă eşalonarea la plată se finalizează până la 31 martie 2016. În acest caz, cota de 54,2% din dobânda achitată odată cu plata ratei de eşalonare se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (2) stabilește: „Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit O.U.G. nr. 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată, aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2015 şi 31 martie 2016 pot beneficia de anularea penalităţilor de întârziere, precum şi a cotei de 54,2% din dobânzi, potrivit prevederilor art. 2-4, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de aceste articole, dar doresc şi menţinerea eşalonării la plată”.

De asemenea, art. 11 alin. (3) dispune: „Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit O.U.G. nr. 29/2011, aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2015 şi 31 martie 2016 pot beneficia de anularea unei cote de 54,2% din dobânda eşalonată la plată şi nestinsă la 30 septembrie 2015, inclusiv, dacă eşalonarea la plată se finalizează până la 31 martie 2016. În acest caz, cota de 54,2% din dobânda achitată odată cu plata ratei de eşalonare se restituie potrivit Codului de procedură fiscală”.

 

Alte prevederi ale Legii nr. 4/2016

Art. II stabilește prevederile art. 4 alin. (1) din O.U.G. nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale sunt aplicabile în mod corespunzător şi pentru penalităţile de întârziere, precum şi pentru o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de plată principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plată până la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi individualizate în decizii de impunere, emise ca urmare a unei inspecţii fiscale, şi comunicate în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2015 şi data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 44/2015. În acest caz, condiţia prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 44/2015 se consideră îndeplinită şi dacă aceste diferenţe de obligaţii de plată principale sunt achitate în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Conform art. III, dobânzile, penalităţile şi alte asemenea sume aferente unor obligaţii de plată principale reprezentând imputaţii stabilite, potrivit legii, de instituţii sau autorităţi publice centrale sau locale în sarcina angajaţilor acestora se anulează dacă obligaţiile de plată principale se achită până la 31 martie 2016. În acest caz, cererea de anulare a accesoriilor se depune şi se soluţionează de către instituţia sau autoritatea publică emitentă a actului de imputare.