Măsuri aplicabile în cazul apariţiei la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranţi (O.U.G. nr. 53/2015)

19 nov. 2015
Vizualizari: 2202

Despre

  • M. Of. nr. 832 din 6 noiembrie 2015
  • O.U.G. nr. 53/2015
  • Măsurile aplicabile în cazul apariţiei la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranţi

Art. 18 are următorul conținut:

„(1) Cererile pentru acordarea protecției internaționale depuse de străinii care fac obiectul controlului pentru trecerea frontierei de stat în cadrul unui centru integrat se soluționează în procedură de azil la frontieră, dispozițiile art. 82-87 din Legea nr. 122/2006, cu modificările și completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 82 din Legea nr. 122/2006, cu modificările și completările ulterioare, în situația prevăzută la alin. (1), termenul de analizare și pronunțare a unei hotărâri este de maximum 10 zile de la primirea cererii.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 83 din Legea nr. 122/2006, cu modificările și completările ulterioare, Inspectoratul General pentru Imigrări poate acorda accesul la teritoriu și la procedura ordinară de azil fără efectuarea unui interviu în una dintre următoarele situații:

a) solicitantul provine dintr-o țară de origine pentru care rata de admisibilitate în faza administrativă a procedurii de azil, la nivel național, este de cel puțin 30%;

b) solicitantul face parte din categoria persoanelor vulnerabile”.

Secț. a 4-a („Drepturile și obligațiile străinilor care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate”)

Subsecț. 1 („Drepturile străinilor”)

Art. 19 la primul alineat prevede faptul că străinii care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate au dreptul la cazare, hrană, asistență medicală și măsuri de prevenție, precum și materiale de igienă personală, care se acordă gratuit, cu respectarea, pe cât posibil, a opiniei și specificului propriu acestora în materie religioasă, filozofică și culturală, indiferent de situația juridică a acestora, potrivit dispozițiilor art. 21 și 22.

Conform alineatului următor, străinii cazați în centrele integrate au dreptul de a fi informați, într-o limbă pe care o înțeleg sau se presupune în mod rezonabil că o înțeleg, cu privire la regulile de ordine interioară pe care trebuie să le respecte în cadrul centrelor integrate, cu privire la drepturile și obligațiile care le revin pe durata șederii acestora în centrele integrate, precum și cu privire la implicațiile trecerii ilegale a frontierei de stat a României.

Art. 20 la primul alineat prevede faptul că centrele integrate sunt organizate, autorizate sanitar, sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor, amenajate și dotate astfel încât să ofere condiții adecvate de cazare, hrană, asistență medicală primară și igienă personală străinilor care fac obiectul activităților realizate în cadrul acestora.

Potrivit alineatului următor, centrele integrate sunt administrate de către Poliția de Frontieră Română, prin ordonatorii terțiari de credite din subordine.

Art. 21 prevede:

„(1) Pentru asigurarea suportului necesar cazării străinilor care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate se utilizează inclusiv construcții ușoare din elemente modulate, dotate cu materiale corespunzătoare, aflate în dotarea structurilor Poliției de Frontieră Române sau puse la dispoziția Poliției de Frontieră Române de către alte instituții sau autorități publice ori din rezerva de stat, potrivit dispozițiilor legale aplicabile, în cazul în care necesarul depășește capacitatea operațională a Poliției de Frontieră Române.

(2) Hrana străinilor care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate se asigură potrivit normelor de hrană prevăzute în anexa la H.G. nr. 1.213/2003 privind stabilirea normelor de hrană pentru străinii luați în custodie publică și cazați în centrele de cazare ale M.A.I.

(3) Structura normelor de hrană, regulile de acordare și de aplicare a acestora, dotarea locurilor de cazare din cadrul centrelor integrate, precum și asigurarea cu materiale de igienă personală se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(4) Condițiile de cazare, hrana și materialele de igienă personală pentru străinii care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate se asigură de Poliția de Frontieră Română, prin structurile ai căror conducători au calitatea de ordonatorii terțiari de credite care administrează respectivele centre integrate”.

Art. 22 stabilește faptul că asistența medicală și măsurile de prevenție aplicate străinilor care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate se realizează prin spitalele și unitățile sanitare ale Ministerului Sănătății, respectiv prin cele ale ministerelor și instituțiilor cu rețele sanitare proprii.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Subsecț. a 2-a („Obligațiile străinilor”)

Art. 23 la primul alineat dispune faptul că străinii care fac obiectul controlului pentru trecerea frontierei de stat în cadrul centrelor integrate sunt obligați să prezinte toate documentele sau informațiile necesare stabilirii identității lor și să se supună fotografierii și amprentării.

Conform alineatului respectiv, străinii care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate sunt obligați să respecte regulile de ordine interioară, să nu distrugă bunurile din dotarea centrelor integrate, să se conformeze dispozițiilor personalului autorităților care desfășoară activități în cadrul centrelor integrate și să se supună investigațiilor și tratamentelor medicale în cazul constatării unor afecțiuni medicale de natură să pună în pericol sănătatea celorlalte persoane aflate în centrul integrat.

Art. 24 are următorul conținut:

„(1) În cazul nerespectării de către străini a obligațiilor prevăzute la art. 23 personalul autorităților care desfășoară activități în centrele integrate poate lua măsurile legale necesare, inclusiv prin utilizarea forței și a mijloacelor din dotare, pentru protejarea vieții sau a integrității fizice a personalului centrelor integrate, a străinilor ori a altor persoane, împiedicarea producerii de pagube materiale, a părăsirii neautorizate a centrului sau pentru restabilirea ordinii interioare. Măsurile se aplică gradual și proporțional cu starea de pericol ce trebuie înlăturată.

(2) Folosirea măsurilor de constrângere a străinilor care fac obiectul activităților realizate în cadrul centrelor integrate trebuie să fie proporțională cu starea de pericol, să se aplice numai pe perioada necesară și doar atunci când nu există o altă modalitate de înlăturare a pericolului. Folosirea măsurilor de constrângere nu are caracterul unei sancțiuni.

(3) Străinii care incită la nerespectarea regulilor de ordine interioară ale centrelor integrate sau care, prin comportamentul lor, pun în pericol în mod repetat propria securitate ori securitatea celorlalți străini aflați în centrul integrat, a personalului instituțiilor sau autorităților care desfășoară activități în cadrul centrului integrat sunt transferați în locuri special amenajate în acest scop în cadrul sediilor structurilor teritoriale ale Poliției de Frontieră Române pentru o perioadă de maximum 24 de ore”.

Subsecț. a 3-a („Raportul cu alte reglementări”)

Art. 25 prevede că dispozițiile legale prin care se stabilesc drepturi și obligații ale străinilor, altele decât cele prevăzute în prezenta ordonanță de urgență, se aplică în mod corespunzător, în funcție de situația juridică a fiecărui străin.

Secț. 5 („Monitorizarea activității centrelor integrate”)

Art. 26 stabilește faptul că organizațiilor și organismelor naționale, internaționale și neguvernamentale cu atribuții în domeniul migrației și azilului li se asigură posibilitatea de a vizita centrele integrate, cu respectarea regulilor de ordine interioară.

Secț. 6 („Suportarea cheltuielilor”)

Art. 27 prevede următoarele:

„(1) Cheltuielile necesare organizării, autorizării, amenajării și dotării centrelor integrate, precum și cele determinate de asigurarea condițiilor de cazare, hrană și igienă personală se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul MAI, în limita fondurilor alocate pentru aceste destinații, precum și din alte surse legal constituite.

(2) Cheltuielile referitoare la asigurarea asistenței medicale primare și a tratamentului corespunzător, a asistenței medicale spitalicești de urgență, precum și a asistenței medicale și a tratamentului în cazurile de boli acute sau cronice care pun viața în pericol iminent acordate străinilor care solicită acordarea unei forme de protecție internațională, precum și asistența medicală acordată solicitanților de azil cu nevoi speciale se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul MAI.

(3) Cheltuielile referitoare la asigurarea asistenței medicale pentru activitatea de prevenție se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătății, respectiv prin bugetele ministerelor și instituțiilor cu rețele sanitare proprii, potrivit legii, în limita fondurilor alocate cu această destinație”.

 

Cap. III („Coordonarea integrată a activităților din domeniul securității naționale și al ordinii publice în cazul unui aflux masiv de imigranți”)

Art. 28 la primul alineat prevede faptul că în vederea coordonării integrate a activităților determinate de apariția, pe teritoriul României sau la frontieră, într-o perioadă scurtă de timp, a unui aflux masiv de imigranți, Ministerul Afacerilor Interne întocmește, împreună cu autoritățile și instituțiile reprezentate în Grupul de coordonare a implementării Strategiei naționale privind imigrația, Planul de contingență privind principalele măsuri necesare pentru înlăturarea amenințărilor la adresa securității naționale generate de un aflux masiv de imigranți, precum și pentru prezervarea climatului de ordine și siguranță publică.

Conform alineatului următor, planul de contingență prevăzut la alin. (1) se aprobă potrivit legii.

 

Cap. IV („Măsuri adiacente managementului unui aflux masiv de imigranți prin intermediul centrelor integrate”)

Potrivit art. 29, în vederea creșterii capacității de cazare a străinilor luați în custodie publică, prin derogare de la art. 102 alin. (1) din O.U.G. nr. 194/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul apariției la frontieră a unui aflux masiv de imigranți, cazarea străinilor se poate realiza și în alte spații care se află în administrarea Ministerului Afacerilor Interne sau puse la dispoziția ministerului, cu titlu gratuit, de către alte autorități ori instituții publice.

Art. 30 la primul alineat stabilește faptul că în vederea creșterii capacității operaționale de management a situațiilor determinate de apariția pe teritoriul României sau la frontieră a unui aflux masiv iminent de imigranți, structurile competente ale MAI pot desfășura exerciții, antrenamente și simulări.

Conform alineatului următor, cheltuielile necesare desfășurării exercițiilor, antrenamentelor și simulărilor, în vederea creșterii capacității operaționale de management al situațiilor determinate de apariția pe teritoriul României sau la frontieră a unui aflux masiv iminent de imigranți, se asigură prin bugetul MAI, în limita fondurilor alocate cu această destinație.

Art. 31 prevede că asistența medicală și măsurile de prevenție pentru personalul Ministerului Afacerilor Interne implicat în activitățile realizate în cadrul centrelor integrate se asigură prin unitățile sanitare din subordinea Direcției medicale din cadrul MAI, prin celelalte structuri medicale din sistemul de ordine publică, siguranță națională și autoritate judecătorească și prin unități sanitare publice.

 

Cap. V („Dispoziții finale”)

Art. 32 la primul alineat stabilește faptul că în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră întocmește un plan de măsuri după consultarea autorităților și instituțiilor care ar putea să desfășoare activități în cadrul centrelor integrate.

Conform alineatului următor, ordinul prevăzut la art. 21 alin. (3) se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență.

Măsuri aplicabile în cazul apariției la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranți (O.U.G. nr. 53/2015) was last modified: noiembrie 19th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.