Măsuri aplicabile în cazul apariţiei la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranţi (O.U.G. nr. 53/2015)

Art. 18 are următorul conținut:

„(1) Cererile pentru acordarea protecţiei internaţionale depuse de străinii care fac obiectul controlului pentru trecerea frontierei de stat în cadrul unui centru integrat se soluţionează în procedură de azil la frontieră, dispoziţiile art. 82-87 din Legea nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 82 din Legea nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia prevăzută la alin. (1), termenul de analizare şi pronunţare a unei hotărâri este de maximum 10 zile de la primirea cererii.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 83 din Legea nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Inspectoratul General pentru Imigrări poate acorda accesul la teritoriu şi la procedura ordinară de azil fără efectuarea unui interviu în una dintre următoarele situaţii:

a) solicitantul provine dintr-o ţară de origine pentru care rata de admisibilitate în faza administrativă a procedurii de azil, la nivel naţional, este de cel puţin 30%;

b) solicitantul face parte din categoria persoanelor vulnerabile”.

Secţ. a 4-a („Drepturile şi obligaţiile străinilor care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate”)

Subsecţ. 1 („Drepturile străinilor”)

Art. 19 la primul alineat prevede faptul că străinii care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate au dreptul la cazare, hrană, asistenţă medicală şi măsuri de prevenţie, precum şi materiale de igienă personală, care se acordă gratuit, cu respectarea, pe cât posibil, a opiniei şi specificului propriu acestora în materie religioasă, filozofică şi culturală, indiferent de situaţia juridică a acestora, potrivit dispoziţiilor art. 21 şi 22.

Conform alineatului următor, străinii cazaţi în centrele integrate au dreptul de a fi informaţi, într-o limbă pe care o înţeleg sau se presupune în mod rezonabil că o înţeleg, cu privire la regulile de ordine interioară pe care trebuie să le respecte în cadrul centrelor integrate, cu privire la drepturile şi obligaţiile care le revin pe durata şederii acestora în centrele integrate, precum şi cu privire la implicaţiile trecerii ilegale a frontierei de stat a României.

Art. 20 la primul alineat prevede faptul că centrele integrate sunt organizate, autorizate sanitar, sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, amenajate şi dotate astfel încât să ofere condiţii adecvate de cazare, hrană, asistenţă medicală primară şi igienă personală străinilor care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul acestora.

Potrivit alineatului următor, centrele integrate sunt administrate de către Poliţia de Frontieră Română, prin ordonatorii terţiari de credite din subordine.

Art. 21 prevede:

„(1) Pentru asigurarea suportului necesar cazării străinilor care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate se utilizează inclusiv construcţii uşoare din elemente modulate, dotate cu materiale corespunzătoare, aflate în dotarea structurilor Poliţiei de Frontieră Române sau puse la dispoziţia Poliţiei de Frontieră Române de către alte instituţii sau autorităţi publice ori din rezerva de stat, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, în cazul în care necesarul depăşeşte capacitatea operaţională a Poliţiei de Frontieră Române.

(2) Hrana străinilor care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate se asigură potrivit normelor de hrană prevăzute în anexa la H.G. nr. 1.213/2003 privind stabilirea normelor de hrană pentru străinii luaţi în custodie publică şi cazaţi în centrele de cazare ale M.A.I.

(3) Structura normelor de hrană, regulile de acordare şi de aplicare a acestora, dotarea locurilor de cazare din cadrul centrelor integrate, precum şi asigurarea cu materiale de igienă personală se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(4) Condiţiile de cazare, hrana şi materialele de igienă personală pentru străinii care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate se asigură de Poliţia de Frontieră Română, prin structurile ai căror conducători au calitatea de ordonatorii terţiari de credite care administrează respectivele centre integrate”.

Art. 22 stabilește faptul că asistenţa medicală şi măsurile de prevenţie aplicate străinilor care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate se realizează prin spitalele şi unităţile sanitare ale Ministerului Sănătăţii, respectiv prin cele ale ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Subsecț. a 2-a („Obligaţiile străinilor”)

Art. 23 la primul alineat dispune faptul că străinii care fac obiectul controlului pentru trecerea frontierei de stat în cadrul centrelor integrate sunt obligaţi să prezinte toate documentele sau informaţiile necesare stabilirii identităţii lor şi să se supună fotografierii şi amprentării.

Conform alineatului respectiv, străinii care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate sunt obligaţi să respecte regulile de ordine interioară, să nu distrugă bunurile din dotarea centrelor integrate, să se conformeze dispoziţiilor personalului autorităţilor care desfăşoară activităţi în cadrul centrelor integrate şi să se supună investigaţiilor şi tratamentelor medicale în cazul constatării unor afecţiuni medicale de natură să pună în pericol sănătatea celorlalte persoane aflate în centrul integrat.

Art. 24 are următorul conținut:

„(1) În cazul nerespectării de către străini a obligaţiilor prevăzute la art. 23 personalul autorităţilor care desfăşoară activităţi în centrele integrate poate lua măsurile legale necesare, inclusiv prin utilizarea forţei şi a mijloacelor din dotare, pentru protejarea vieţii sau a integrităţii fizice a personalului centrelor integrate, a străinilor ori a altor persoane, împiedicarea producerii de pagube materiale, a părăsirii neautorizate a centrului sau pentru restabilirea ordinii interioare. Măsurile se aplică gradual şi proporţional cu starea de pericol ce trebuie înlăturată.

(2) Folosirea măsurilor de constrângere a străinilor care fac obiectul activităţilor realizate în cadrul centrelor integrate trebuie să fie proporţională cu starea de pericol, să se aplice numai pe perioada necesară şi doar atunci când nu există o altă modalitate de înlăturare a pericolului. Folosirea măsurilor de constrângere nu are caracterul unei sancţiuni.

(3) Străinii care incită la nerespectarea regulilor de ordine interioară ale centrelor integrate sau care, prin comportamentul lor, pun în pericol în mod repetat propria securitate ori securitatea celorlalţi străini aflaţi în centrul integrat, a personalului instituţiilor sau autorităţilor care desfăşoară activităţi în cadrul centrului integrat sunt transferaţi în locuri special amenajate în acest scop în cadrul sediilor structurilor teritoriale ale Poliţiei de Frontieră Române pentru o perioadă de maximum 24 de ore”.

Subsecț. a 3-a („Raportul cu alte reglementări”)

Art. 25 prevede că dispoziţiile legale prin care se stabilesc drepturi şi obligaţii ale străinilor, altele decât cele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică în mod corespunzător, în funcţie de situaţia juridică a fiecărui străin.

Secţ. 5 („Monitorizarea activităţii centrelor integrate”)

Art. 26 stabilește faptul că organizaţiilor şi organismelor naţionale, internaţionale şi neguvernamentale cu atribuţii în domeniul migraţiei şi azilului li se asigură posibilitatea de a vizita centrele integrate, cu respectarea regulilor de ordine interioară.

Secţ. 6 („Suportarea cheltuielilor”)

Art. 27 prevede următoarele:

„(1) Cheltuielile necesare organizării, autorizării, amenajării şi dotării centrelor integrate, precum şi cele determinate de asigurarea condiţiilor de cazare, hrană şi igienă personală se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul MAI, în limita fondurilor alocate pentru aceste destinaţii, precum şi din alte surse legal constituite.

(2) Cheltuielile referitoare la asigurarea asistenţei medicale primare şi a tratamentului corespunzător, a asistenţei medicale spitaliceşti de urgenţă, precum şi a asistenţei medicale şi a tratamentului în cazurile de boli acute sau cronice care pun viaţa în pericol iminent acordate străinilor care solicită acordarea unei forme de protecţie internaţională, precum şi asistenţa medicală acordată solicitanţilor de azil cu nevoi speciale se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul MAI.

(3) Cheltuielile referitoare la asigurarea asistenţei medicale pentru activitatea de prevenţie se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii, respectiv prin bugetele ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii, potrivit legii, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie”.

 

Cap. III („Coordonarea integrată a activităţilor din domeniul securităţii naţionale şi al ordinii publice în cazul unui aflux masiv de imigranţi”)

Art. 28 la primul alineat prevede faptul că în vederea coordonării integrate a activităţilor determinate de apariţia, pe teritoriul României sau la frontieră, într-o perioadă scurtă de timp, a unui aflux masiv de imigranţi, Ministerul Afacerilor Interne întocmeşte, împreună cu autorităţile şi instituţiile reprezentate în Grupul de coordonare a implementării Strategiei naţionale privind imigraţia, Planul de contingenţă privind principalele măsuri necesare pentru înlăturarea ameninţărilor la adresa securităţii naţionale generate de un aflux masiv de imigranţi, precum şi pentru prezervarea climatului de ordine şi siguranţă publică.

Conform alineatului următor, planul de contingenţă prevăzut la alin. (1) se aprobă potrivit legii.

 

Cap. IV („Măsuri adiacente managementului unui aflux masiv de imigranţi prin intermediul centrelor integrate”)

Potrivit art. 29, în vederea creşterii capacităţii de cazare a străinilor luaţi în custodie publică, prin derogare de la art. 102 alin. (1) din O.U.G. nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul apariţiei la frontieră a unui aflux masiv de imigranţi, cazarea străinilor se poate realiza şi în alte spaţii care se află în administrarea Ministerului Afacerilor Interne sau puse la dispoziţia ministerului, cu titlu gratuit, de către alte autorităţi ori instituţii publice.

Art. 30 la primul alineat stabilește faptul că în vederea creşterii capacităţii operaţionale de management a situaţiilor determinate de apariţia pe teritoriul României sau la frontieră a unui aflux masiv iminent de imigranţi, structurile competente ale MAI pot desfăşura exerciţii, antrenamente şi simulări.

Conform alineatului următor, cheltuielile necesare desfăşurării exerciţiilor, antrenamentelor şi simulărilor, în vederea creşterii capacităţii operaţionale de management al situaţiilor determinate de apariţia pe teritoriul României sau la frontieră a unui aflux masiv iminent de imigranţi, se asigură prin bugetul MAI, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie.

Art. 31 prevede că asistenţa medicală şi măsurile de prevenţie pentru personalul Ministerului Afacerilor Interne implicat în activităţile realizate în cadrul centrelor integrate se asigură prin unităţile sanitare din subordinea Direcţiei medicale din cadrul MAI, prin celelalte structuri medicale din sistemul de ordine publică, siguranţă naţională şi autoritate judecătorească şi prin unităţi sanitare publice.

 

Cap. V („Dispoziţii finale”)

Art. 32 la primul alineat stabilește faptul că în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră întocmeşte un plan de măsuri după consultarea autorităţilor şi instituţiilor care ar putea să desfăşoare activităţi în cadrul centrelor integrate.

Conform alineatului următor, ordinul prevăzut la art. 21 alin. (3) se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei ordonanţe de urgenţă.