841 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei, aprobat prin OMJ nr. 120/C/2011 (M. Of. nr. 116 din 16 februarie 2011; cu modif. şi compl. ult.) |
OMJ nr. 1412/C/2015 (M. Of. nr. 318 din 11 mai 2015) |
– modifică: art. 54 alin. (1), art. 57 alin. (1), art. 60 alin. (1), art. 89 la pct. 1 lit. f), art. 98 la lit. a), art. 981 lit b), art. 981 lit. f1), art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) şi k), art. 108 pct. 3 lit. d), art. 108 pct. 4 lit. c) și d), art. 115 lit. m) și v), art. 117 lit. d), art. 149 lit. d)
– introduce: art. 115 lit. q1), art. 119 alin. (4), Titlul VII1 art. 173 alin. (5) – abrogă: art. 63 lit. e), art. 68, art. 73 la lit. j), art. 89 pct. 1 lit. b) și c), art. 98 lit. j) şi k), art. 108 pct. 1 lit. j), art. 115 lit. s), art. 117 lit. c), art. 130-132 |
În M. Of. nr. 318 din 11 mai 2015, s-a publicat Ordinul Ministrului Justiției (OMJ) nr. 1412/C/2015 privind modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei, aprobat prin OMJ nr. 120/C/2011 (M. Of. nr. 116 din 16 februarie 2011; cu modif. şi compl. ult.).
Vom prezenta, în continuare, modificările aduse respectivului regulament:
Art. 54 alin. (1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 54 alin. (1) prevedea faptul că în cazul absenţei din instituţie, directorii şi ceilalţi conducători ai compartimentelor din structura organizatorică a ministerului puteau delega, cu avizul şefului ierarhic superior, atribuţiile care le reveneau unei persoane cu funcţie de conducere sau, în lipsa acesteia, unei alte persoane din cadrul compartimentelor pe care le coordonau, cu acordul acesteia, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 54 alin. (1) prevede: „În cazul absenţei din instituţie, directorii şi ceilalţi conducători ai compartimentelor din structura organizatorică a ministerului deleagă, cu avizul şefului ierarhic superior, atribuţiile care le revin unei persoane cu funcţie de conducere din subordine sau, în lipsa acesteia ori în caz de imposibilitate obiectivă şi justificată a preluării atribuţiilor respective de către aceasta, unei persoane cu funcţie de execuţie din cadrul compartimentelor pe care le coordonează, cu acordul acesteia din urmă, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens”.
Art. 57 alin. (1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 57 alin. (1) dispunea faptul că în cazul absenţei din instituţie, şefii de serviciu puteau delega, cu avizul şefului ierarhic superior, atribuţiile care le reveneau unei persoane cu funcţie de conducere sau, în lipsa acesteia, unei alte persoane din cadrul direcţiei în care îşi desfăşurau activitatea, cu acordul acesteia, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 57 alin. (1) dispune: „În cazul absenţei din instituţie, şefii de serviciu deleagă, cu avizul şefului ierarhic superior, atribuţiile care le revin unei persoane cu funcţie de conducere din direcţie sau, în lipsa acesteia ori în caz de imposibilitate obiectivă şi justificată a preluării atribuţiilor respective de către aceasta, unei persoane cu funcţie de execuţie din cadrul serviciilor pe care le coordonează, cu acordul acesteia din urmă, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens”.
Art. 60 alin. (1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 60 alin. (1) prevedea faptul că în cazul absenţei din instituţie, şefii de birou puteau delega, cu avizul şefului ierarhic superior, atribuţiile care le reveneau unei persoane cu funcţie de conducere sau, în lipsa acesteia, unei alte persoane din cadrul direcţiei în care îşi desfăşurau activitatea, cu acordul acesteia, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 60 alin. (1) prevede: „În cazul absenţei din instituţie, şefii de birou deleagă, cu avizul şefului ierarhic superior, atribuţiile care le revin unei persoane cu funcţie de conducere din direcţie sau, în lipsa acesteia ori în caz de imposibilitate obiectivă şi justificată a preluării atribuţiilor respective de către aceasta, unei persoane cu funcţie de execuţie din cadrul birourilor pe care le coordonează, cu acordul acesteia din urmă, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens”.
Art. 63 lit. e) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 63 lit. e) prevedea faptul că în minister erau încadrate mai multe categorii de personal, printre care și inspectorii de probaţiune.
Noua reglementare
Art. 63 lit. e) – Abrogată.
Art. 68 Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 68 la primul alineat prevedea faptul că inspectorii de probaţiune îşi desfăşurau activitatea în temeiul Legii nr. 123/2006 privind statutul personalului de probaţiune, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al altor acte normative care reglementau activitatea specifică serviciilor de probaţiune.
La următorul alineat, prevedea faptul că ocuparea posturilor vacante de inspectori de probaţiune, numirea, promovarea în grad profesional, evaluarea performanţelor profesionale, salarizarea şi alte drepturi, precum şi răspunderea disciplinară a inspectorilor de probaţiune se realizau potrivit legii.
Noua reglementare
Art. 68 – Abrogat.
Art. 73 lit. j) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 73 la lit. j) prevedea faptul că din cadrul compartimentelor de specialitate juridică din structura organizatorică a ministerului făcea parte și Direcţia de probaţiune.
Noua reglementare
Art. 73 lit. j) – Abrogată.
Art. 89 pct. 1 lit. b) și c) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 89 pct. 1 lit. b) și c) prevedeau faptul că Serviciul judiciar, documentare, protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale îndeplinea următoarele atribuţii:
b) întocmea lucrările prin care ministerul solicita, din oficiu, strămutarea cauzelor penale;
c) efectua lucrările necesare pentru informarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în condiţiile legii, în vederea soluţionării cererilor de strămutare a cauzelor penale;
Noua reglementare
Art. 89 pct. 1 lit. b) şi c) – Abrogate.
Art. 89 pct. 1 lit f) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 89 la pct. 1 lit. f) prevedea faptul că Serviciul judiciar, documentare, protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale verifica punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti prin care s-a dispus măsura de siguranţă a internării medicale sau a obligării la tratament medical, împreună cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi cu Ministerul Sănătăţii;
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 89 la pct. 1 lit. f) prevede faptul că Serviciul judiciar, documentare, protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale: „participă la comisiile mixte şi verifică, împreună cu reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, modul de efectuare a lucrărilor medico-legale”.
Art. 98 lit. a) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 98 la lit. a) prevedea faptul că Direcţia contencios reprezenta ministerul şi apăra drepturile şi interesele acestuia în faţa instanţelor judecătoreşti şi a altor organe jurisdicţionale, pe baza delegaţiei date de conducerea ministerului, precum şi în raporturile cu alte organe, cu persoane fizice sau juridice şi/sau formula propuneri de delegare a dreptului de reprezentare.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 98 lit. a) prevede faptul că Direcţia contencios: „reprezintă ministerul şi apără drepturile şi interesele acestuia în faţa instanţelor judecătoreşti şi a altor organe jurisdicţionale, precum şi în procedurile de mediere, pe baza delegaţiei date de conducerea ministerului, precum şi în raporturile cu alte organe, cu persoane fizice sau juridice şi/sau formulează propuneri de delegare a dreptului de reprezentare”.
Art. 98 lit. j) și k) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 98 lit. j) și k) prevedeau faptul că Direcţia contencios elabora şi promova, pe baza documentaţiei întocmite de către Direcţia drept internaţional şi cooperare judiciară, acţiunile întemeiate pe Convenţia asupra aspectelor civile ale răpirii internaţionale de copii, încheiată la Haga la 25 octombrie 1980, ratificată de România prin Legea nr. 100/1992; și, de asemenea, informa Direcţia drept internaţional şi cooperare judiciară asupra aspectelor legate de modul de derulare şi soluţionare a acţiunilor promovate în temeiul Legii nr. 100/1992 pentru aderarea României la Convenţia de la Haga din 25 octombrie 1980 asupra aspectelor civile ale răpirii internaţionale de copii, în vederea aducerii la cunoştinţa părţii reprezentate de minister a tuturor măsurilor dispuse de către organele jurisdicţionale.
Noua reglementare
Art. 98 lit. j) şi k) – Abrogate.
Art. 98 lit. n1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Noua reglementare
La art. 98, după lit. n) se introduce o nouă literă, lit. n1).
Potrivit noii reglementări, art. 98 lit. n1) prevede faptul că Direcţia contencios „colaborează cu Direcţia financiar-contabilă, la sesizarea acesteia, pentru recuperarea creanţelor exigibile, în situaţia neexecutării benevole şi amiabile”.
Art. 981 lit. b) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 981 lit. b) prevedea faptul că Direcţia contencios îndeplinea, prin Biroul avizare, care funcţiona în cadrul acestei direcţii, şi atribuția de a verifica şi aviza, sub aspectul legalităţii, clauzele contractelor şi actelor adiţionale încheiate de minister, atribuite în urma aplicării unor proceduri de achiziţie publică.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 981 lit. b) prevede faptul că Direcţia contencios îndeplinește, prin Biroul avizare, care funcţionează în cadrul acestei direcţii și următoarea atribuție: „verifică şi avizează, sub aspectul legalităţii, clauzele contractelor şi actelor adiţionale încheiate de minister, atribuite în urma aplicării unor proceduri de achiziţie publică, precum şi ale tuturor convenţiilor/protocoalelor/înţelegerilor în care Ministerul Justiţiei este parte şi elaborează, alături de Direcţia investiţii, modele de contract de achiziţie publică”.
Art. 981 lit. f1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Noua reglementare
La art. 981, după lit. f) se introduce o nouă literă, lit. f1).
Potrivit noii reglementări, art. 981 lit. f1) prevede faptul că Direcţia contencios îndeplinește, prin Biroul avizare, care funcţionează în cadrul acestei direcţii și următoarea atribuție: „verifică şi avizează, sub aspectul legalităţii, deciziile de reţinere sau de imputare privind recuperarea pagubelor cauzate de salariaţii aparatului propriu al ministerului”.
Art. 981 lit. l1) și l2) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
La art. 981, după lit. l) se introduc două noi litere, lit. l1) şi l2).
Potrivit noii reglementări, art. 981 lit. l1) și l2) prevăd faptul că Direcţia contencios îndeplinește, prin Biroul avizare, care funcţionează în cadrul acestei direcţii și următoarele atribuții:
„l1) întocmeşte puncte de vedere consultative referitoare la modalitatea de interpretare şi aplicare a actelor normative, la solicitarea instituţiilor/autorităţilor publice sau a persoanelor fizice sau juridice, din dispoziţia conducerii ministerului, în condiţiile în care problema de drept intră în aria de competenţă a direcţiei;
l2) colaborează cu Direcţia investiţii – Serviciul gestiunea investiţiilor, la solicitarea expresă a acestui compartiment, în ceea ce priveşte operaţiunile juridice cu privire la imobilele aflate în proprietatea sau în administrarea ministerului şi a instanţelor judecătoreşti, dacă operaţiunea implică aspecte din sfera de atribuţii a Direcţiei contencios”.
Art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) şi k) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) şi k) prevedeau faptul că Direcţia afaceri europene îndeplinea, în domeniul afacerilor europene, următoarele atribuţii:
a) stabilea şi urmărea îndeplinirea obiectivelor României care derivau din calitatea de stat membru al UE şi care intra în competenţa ministerului;
(…)
b) întocmea documentele programatice în relaţia cu UE;
c) coordona, monitoriza şi sprijinea îndeplinirea obligaţiilor care decurgeau din prevederile Tratatului de aderare a României la UE, ale celorlalte angajamente rezultate din procesul de aderare la UE, precum şi din strategiile şi programele naţionale adoptate în contextul politicilor UE cu relevanţă pentru domeniul justiţiei;
(…)
e) coordona şi monitoriza transpunerea şi implementarea actelor normative ale UE din domeniul justiţiei; asigură transmiterea către structurile de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a informaţiilor privind măsurile luate de minister pentru transpunerea actelor normative ale UE;
(…)
h) reprezenta, alături de direcţiile de specialitate, ministerul la comitetele şi grupurile de lucru ale Comisiei Europene şi Consiliului Uniunii Europene şi pregătea documentele necesare pentru participare;
i) pregătea documentele necesare pentru Consiliul Uniunii Europene – Justiţie şi Afaceri Interne şi reuniunile COREPER, în temeiul atribuţiilor ministerului;
k) făcea propunerile necesare în vederea armonizării cadrului normativ ce intra în competenţa ministerului şi a instituţiilor din subordinea sau coordonarea acestuia, cu normele dreptului UE.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) şi k) prevăd faptul că Direcţia afaceri europene îndeplinește, în domeniul afacerilor europene, următoarele atribuţii:
„a) stabileşte şi urmăreşte îndeplinirea obiectivelor României care derivă din calitatea de stat membru al UE şi care vizează aspecte de fond din aria proprie de competenţă a ministerului;
b) participă, după consultarea şi cu sprijinul celorlalte compartimente din minister, la elaborarea documentelor programatice ale UE în domeniul justiţiei;
c) coordonează, monitorizează şi sprijină îndeplinirea obligaţiilor în domeniul justiţiei care decurg din prevederile Tratatului de aderare a României la UE, ale celorlalte angajamente rezultate din procesul de aderare la UE, precum şi din strategiile şi programele naţionale adoptate în contextul politicilor UE;
(…)
e) asigură notificarea către structurile de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a măsurilor normative luate de minister pentru transpunerea actelor normative ale UE, pe baza informaţiilor furnizate de compartimentele de specialitate;
(…)
h) reprezintă, alături de direcţiile de specialitate, ministerul la comitetele şi grupurile de lucru ale Comisiei Europene şi Consiliului Uniunii Europene şi pregăteşte mandatele necesare pentru participare;
i) pregăteşte, alături de direcţiile de specialitate, mandatele necesare pentru participarea conducerii ministerului la Consiliul Uniunii Europene – Justiţie şi Afaceri Interne sau la alte reuniuni la nivel înalt, în domeniile de competenţă ale direcţiei;
(…)
k) formulează propunerile în vederea armonizării cadrului normativ ce intră în competenţa ministerului şi a instituţiilor din subordinea acestuia cu normele dreptului UE, în măsura în care se impune”.
Art. 108 pct. 1 lit. j) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 108 pct. 1 lit. j) prevedea faptul că Direcţia afaceri europene îndeplinea, în domeniul afacerilor europene, următoarea atribuţie: analiza legislaţia europeană în curs de elaborare şi realiza studii de impact al viitoarelor reglementări asupra legislaţiei naţionale, în sprijinul unei mai bune transpuneri a actelor normative europene.
Noua reglementare
Art. 108 pct. 1 lit. j) – Abrogată.
Art. 108 pct. 3 lit. d) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 108 pct. 3 lit. d) prevedea faptul că Direcţia afaceri europene îndeplinea, în domeniul drepturilor omului, atribuția de a analiza şi formula puncte de vedere cu privire la compatibilitatea legislaţiei naţionale şi a instrumentelor internaţionale la care România era sau urma să devină parte cu dispoziţiile internaţionale în materia drepturilor omului.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 108 pct. 3 lit. d) prevede faptul că Direcţia afaceri europene îndeplinește, în domeniul drepturilor omului, și următoarea atribuție: „analizează şi formulează puncte de vedere, în domeniul justiţiei, cu privire la compatibilitatea legislaţiei naţionale şi a instrumentelor internaţionale la care România este sau urmează să devină parte cu dispoziţiile internaţionale în materia drepturilor omului”.
- 1
- 2