Procedura de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare a personalului contractual din MAI (OMAI nr. 105/2015)

Actul de aprobare Actul aprobat Sumar
OMAI nr. 105/2015
(M. Of. nr. 669 din 2 septembrie 2015)
Procedură de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare a personalului contractual din Ministerul Afacerilor Interne Cap. I („Dispoziţii generale”)
Cap. II („Promovarea personalului contractual în grade sau trepte profesionale imediat superioare”)
Cap. III („Promovarea personalului contractual într-o funcţie de conducere”)
Cap. IV („Promovarea personalului contractual într-o funcţie pentru care este prevăzut un nivel de studii superior”)
Cap. V („Promovarea personalului contractual debutant”)
Cap. VI („Dispoziţii finale”)

 

În M. Of. nr. 669 din 2 septembrie 2015, s-a publicat Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 105/2015 pentru aprobarea Procedurii de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare a personalului contractual din Ministerul Afacerilor Interne.

 

Vă prezentăm, în continuare, procedura de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare a personalului contractual din Ministerul Afacerilor Interne.

Cap. I („Dispoziţii generale”)

Art. 1 la primul alineat prevede faptul că respectiva procedură instituie norme juridice referitoare la promovarea personalului contractual care ocupă funcţii în unităţile aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, precum şi în instituţiile şi structurile aflate în subordinea/coordonarea MAI.

Potrivit celui de-al doilea alineat, prevederile respectivei proceduri sunt aplicabile în situaţia în care prin statute sau alte acte normative specifice anumitor categorii de personal contractual promovarea acestora nu este reglementată altfel.

Art. 2 prevede faptul că promovarea personalului contractual se realizează, după caz, în grade sau trepte profesionale imediat superioare, în funcţii pentru care este prevăzut un nivel de studii superior ori în funcţii de conducere.

Cap. II („Promovarea personalului contractual în grade sau trepte profesionale imediat superioare”)

Art. 3 prevede următoarele:

„(1) Promovarea personalului contractual în grade sau trepte profesionale imediat superioare se face pe un post vacant ori pe postul pe care este titular personalul contractual care îndeplineşte condiţiile pentru promovare.

(2) În situaţia în care promovarea se realizează pe postul pe care este titular personalul contractual care îndeplineşte condiţiile pentru promovare, aceasta se realizează, dacă este cazul, prin transformarea postului.

(3) Promovarea personalului contractual în grade sau trepte profesionale se face prin examen, în baza unui referat de evaluare întocmit de şeful ierarhic al acestuia şi aprobat de conducătorul unităţii”.

Art. 4 are următorul conținut:

„(1) Examenul de promovare se organizează în unităţile aparatului central al MAI, precum şi în instituţiile şi structurile aflate în subordinea/coordonarea MAI, denumite în continuare unităţi organizatoare.

(2) Examenul de promovare prevăzut la alin. (1) se poate organiza trimestrial, semestrial sau anual, în funcţie de decizia conducătorilor competenţi să organizeze examene de promovare, cu încadrarea în cheltuielile bugetare aprobate.

(3) Examenul de promovare se organizează de către unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite şi care au structură de resurse umane, pentru posturile:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) prevăzute în statele de organizare proprii;

b) prevăzute în statele de organizare ale unităţilor care nu au structură de resurse umane, aflate în subordinea sau coordonarea acestora şi pentru care gestionează activităţile de resurse umane.

(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), pentru posturile aflate în statele de organizare ale unităţilor aparatului central şi subordonate acestora, aflate în finanţarea ordonatorului principal de credite, competenţa de organizare a examenului de promovare revine conducătorilor acestora”.

Art. 5 la primul alineat reglementează condițiile pe care trebuie să le îndeplinească candidatul pentru a participa la examenul de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare:

a) să aibă o vechime de minimum 3 ani în gradul profesional sau în treapta profesională din care promovează;

b) să fi obţinut calificativul „foarte bine” la evaluarea performanţelor profesionale individuale cel puţin de două ori în ultimii 3 ani, în care acesta s-a aflat în activitate.

Potrivit alineatului următor, criteriile de evaluare a personalului contractual sunt prevăzute la art. 5 lit. c) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 6 prevede următoarele:

„(1) Structurile de resurse umane din unităţile organizatoare analizează trimestrial situaţia personalului contractual încadrat în structura proprie şi, după caz, în structurile care nu au structură de resurse umane, aflate în subordinea sau în coordonarea acestora ori pentru care gestionează activitatea de resurse umane, care îndeplineşte condiţiile de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare.

(2) În urma analizei efectuate în condiţiile alin. (1), structurile de resurse umane solicită structurilor financiar-contabile ale unităţilor să comunice în scris faptul că influenţele financiare generate de promovarea personalului contractual se realizează cu încadrarea în cheltuielile bugetare aprobate.

(3) În cazul îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), structurile de resurse umane informează şeful ierarhic al personalului contractual care îndeplineşte condiţiile de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare, în vederea întocmirii referatului de evaluare.

(4) Referatul de evaluare cuprinde elementele prevăzute la art. 41 alin. (9) din Regulamentul-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, aprobat prin H.G. nr. 286/2011, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament, şi se depune la structura de resurse umane a unităţilor organizatoare, în condiţiile art. 41 alin. (10) din Regulament.

(5) Structurile de resurse umane, în baza referatelor de evaluare, formulează propuneri privind organizarea examenului de promovare, pe care le supun aprobării şefului unităţii organizatoare”.

Conform art. 7, în situaţia obţinerii aprobării privind organizarea examenului de promovare, în condiţiile art. 6 alin. (5), structurile de resurse umane informează personalul contractual cu privire la acest aspect şi eliberează acestuia, la cerere, o adeverinţă privind îndeplinirea condiţiilor pentru participarea la examenul de promovare.

Art. 8 la primul alineat prevede faptul că anunţurile privind examenul de promovare se afişează la sediul unităţii organizatoare şi se publică prin grija structurilor de resurse umane, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării acestuia, pe pagina de internet a unităţii organizatoare sau a structurii ierarhic superioare.

Potrivit alineatului următor, anunţul prevăzut mai sus cuprinde obligatoriu următoarele elemente:

a) data, ora şi locul desfăşurării examenului;

b) bibliografia şi tematica de examen;

c) modalitatea de desfăşurare a examenului;

d) posturile pentru care se organizează examenul de promovare, cu specificarea gradului profesional sau a treptei profesionale, precum şi structurile în cadrul cărora se află aceste posturi;

e) condiţiile de participare la examenul de promovare.

Art. 9 prevede următoarele:

„(1) Cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înaintea desfăşurării examenului de promovare, prin dispoziţie/ordin a/al conducătorului unităţii organizatoare, pe baza propunerilor din referatele de evaluare, se constituie comisia de examinare şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.

(2) Comisiile prevăzute la alin. (1) sunt formate din câte 3 membri, dintre care 2 membri din cadrul unităţii organizatoare şi un membru desemnat de sindicatul reprezentativ sau, după caz, un reprezentant al salariaţilor. Membrii comisiei de examinare nu pot fi şi membrii în comisia de soluţionare a contestaţiilor.

(3) Membrii comisiei de examinare şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor trebuie să aibă experienţa şi cunoştinţele necesare în domeniul de activitate al postului în care se face promovarea.

(4) Preşedintele comisiei de examinare, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează din rândul membrilor acestora, prin actul administrativ de constituire a comisiilor.

(5) Fiecare comisie de examinare, respectiv fiecare comisie de soluţionare a contestaţiilor au un secretar, numit prin actul prevăzut la alin. (1). Secretarul comisiei de examinare poate fi şi secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor.

(6) Secretariatul comisiei de examinare şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură, de regulă, de către o persoană din cadrul structurilor de resurse umane a unităţii organizatoare a examenului, aceasta neavând calitatea de membru al comisiei”.

Art. 10 la primul alineat stabilește faptul că în situaţia în care în unitatea organizatoare nu există personal care să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 9, aceasta poate solicita desemnarea de membri/secretari în comisia de examinare şi/sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor din cadrul altor structuri ale MAI, de regulă, de la eşalonul superior ori din cadrul altor structuri din afara MAI.

Potrivit alineatului următor, membrii comisiei de examinare şi/sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor pot fi desemnaţi din rândul personalului militar, poliţiştilor şi personalului contractual din MAI.

Art. 11 stabilește faptul că șeful structurii de resurse umane din unitatea organizatoare va efectua un instructaj cu privire la atribuţiile ce revin personalului desemnat să facă parte din comisia/comisiile de examinare, respectiv comisia/comisiile de soluţionare a contestaţiilor.

Potrivit art. 12, membrii în comisia de examinare sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot fi desemnaţi din rândul persoanelor care:

a) au relaţii cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidaţi sau interesele patrimoniale ale lor ori ale soţului sau soţiei pot afecta imparţialitatea şi obiectivitatea evaluării;

b) au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi ori cu un alt membru al comisiei de examinare sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor;

c) sunt sub efectul unei sancţiuni disciplinare.

Art. 13 prevede următoarele:

„(1) Situaţiile prevăzute la art. 12 se sesizează de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi sau de orice altă persoană interesată, în orice moment al organizării şi desfăşurării examenului de promovare.

(2) Membrii comisiei de examinare şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să informeze în scris, cu celeritate, persoanele care i-au desemnat cu privire la intervenirea oricărei situaţii prevăzute la art. 12. În aceste cazuri, membrii comisiei de examinare şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să se abţină de la participarea ori de la luarea vreunei decizii cu privire la examenul în cadrul căruia a intervenit conflictul de interese.

(3) În cazul constatării existenţei unei situaţii de conflict de interese, actul administrativ de constituire a comisiei se modifică în mod corespunzător, în termen de cel mult o zi lucrătoare de la data constatării, prin înlocuirea membrului aflat în respectiva situaţie.

(4) În cazul în care situaţia de conflict de interese se constată ulterior desfăşurării uneia dintre etapele examenului, procedura de desfăşurare a examenului se reia, fiind constituită în acest scop o nouă comisie, cu o nouă componenţă”.

Art. 14 la primul alineat prevede faptul că examenul de promovare constă în susţinerea unei probe scrise sau a unei probe practice, după caz.

Potrivit alineatului următor, proba practică se susţine în cazul funcţiilor de personal contractual la care este necesară verificarea abilităţilor practice. Pentru stabilirea probei practice, comisia de examinare poate consulta şeful structurii în care îşi desfăşoară activitatea persoana care îndeplineşte condiţiile de promovare.