O.U.G. nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

O.U.G. nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023

 

 

(M. Of. nr. 274 din 22 martie 2022)

 

 

– Se stabilesc măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023

și

– Se modifică și completează O.U.G. nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022 și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2022 privind modificarea şi completarea Legii nr. 259/2021.

 

 

În M. Of. nr. 274 din 22 martie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul acestui act normativ.

 

Art. 1

(1) Prin derogare de la prevederile art. 80 alin. (2) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, preţul final facturat de către furnizorii de energie electrică/operatorii de distribuţie de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice este:

a) maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este mai mic sau egal cu 100 KWh;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) maximum 0,8 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este cuprins între 100 kWh şi 300 KWh inclusiv;

c) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor noncasnici.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 180 alin. (1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, preţul final facturat de către furnizorii de gaze naturale este:

a) maximum 0,31 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici;

b) maximum 0,37 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor noncasnici al căror consum anual de gaze naturale realizat în anul 2021 la locul de consum este de cel mult 50.000 MWh, precum şi în cazul producătorilor de energie termică destinată consumului altor clienţi decât cei prevăzuţi la art. 12.

(3) Preţul final facturat prevăzut la alin. (1) lit. a) se aplică şi în cazul locurilor de consum ale clienţilor casnici racordate începând cu data de 1 ianuarie 2022.

(4) Preţul final facturat prevăzut la alin. (1) lit. c) şi alin. (2) lit. b) se aplică şi în cazul locurilor de consum ale clienţilor noncasnici racordate începând cu data de 1 ianuarie 2022.

(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul locurilor de consum ale clienţilor casnici dintr-un condominiu, racordate printr-o instalaţie comună cu un singur contor de măsurare, pentru încadrarea în tranşele de consum prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), consumul fiecărui proprietar se determină prin împărţirea consumului total al asociaţiei de proprietari/locatari înregistrat în anul 2021, respectiv 2022 în situaţia prevăzută la alin. (9), la 12 şi la numărul de spaţii locative care fac parte din respectivul condominiu.

(6) Pentru calcul la fiecare spaţiu locativ din condominiu, consumul de gaze naturale/energie electrică se determină prin împărţirea consumului total anual al asociaţiei de proprietari/locatari la numărul de spaţii locative care fac parte din respectivul condominiu.

(7) În cazul cartierelor de tip rezidenţial pentru care furnizorii au încheiate contracte de furnizare cu primăriile, respectiv dezvoltatorii imobiliari/asociaţiile de proprietari ale dezvoltărilor imobiliare, iar locurile de consum ale clienţilor casnici sunt facturate la comun printr-o singură factură, pentru determinarea consumului aferent respectivelor contracte şi împărţirea la nivelul beneficiarilor consumatori casnici sunt aplicabile dispoziţiile alin. (5) şi (6).

(8) Prevederile alin. (1) lit. c) nu se aplică în cazul clienţilor noncasnici care au beneficiat de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum şi pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele şi subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 262/2021, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în cazul producătorilor de energie electrică. Prosumatorii nu sunt consideraţi producători de energie electrică în sensul prezentului articol. Lista beneficiarilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 262/2021, cu modificările şi completările ulterioare, se va publica de Ministerul Energiei pe site-ul propriu după intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(9) În cazul clienţilor casnici care nu pot beneficia de prevederile alin. (1) lit. a) şi b) în funcţie de consumul anului 2021, dar al căror consum înregistrat în anul 2022 se încadrează în oricare din tranşele de consum prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), precum şi în cazul clienţilor casnici şi noncasnici racordaţi începând cu data de 1 ianuarie 2022, furnizorii emit în luna februarie 2023 facturi de regularizare a consumului facturat anterior aferent perioadei de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, utilizând preţul final conform tranşei aferente de consum, şi facturează consumul înregistrat după data reîncadrării la preţul final corespunzător tranşei de consum. În cazul schimbării furnizorului în perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, regularizarea se face de către furnizorul actual doar pentru perioada aplicării contractului de furnizare încheiat cu acesta.

(10) Valorile şi tranşele prevăzute la alin. (1) şi (2) vor putea fi modificate prin hotărâre a Guvernului, iniţiată în conformitate cu dispoziţiile art. 80 şi 180 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în funcţie de evoluţiile înregistrate pe pieţele interne şi internaţionale de energie electrică şi gaze naturale şi de evoluţia geopolitică din vecinătatea României.

 

Art. 2

(1) Preţul final facturat prevăzut la art. 1 alin. (1) şi (2) se stabileşte de către fiecare furnizor/operator de distribuţie de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice ca sumă a următoarelor componente, după caz:

a) componenta de achiziţie stabilită în condiţiile prevăzute la art. 3;

b) componenta de furnizare stabilită în condiţiile prevăzute la art. 4;

c) componentele reprezentate de tarifele reglementate/stabilite conform reglementărilor Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în vigoare pe perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru serviciile prestate de către operatorii reţelelor/sistemelor de distribuţie şi transport al energiei electrice/gazelor naturale, inclusiv pentru serviciile prestate de către operatorii depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

d) componentele reprezentate de TVA, accize, contribuţia aferentă schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică utilă, contravaloarea certificatelor verzi aferente sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.

(2) În cazul în care preţul din contractele în vigoare încheiate cu clienţii finali prevăzuţi la art. 1 este mai mic decât preţul maxim prevăzut la art. 1 alin. (1) şi (2), se aplică preţul contractual.

 

Art. 3

(1) Valoarea componentei de achiziţie se calculează de către fiecare furnizor/operator de distribuţie de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice, pentru fiecare lună din perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, ca diferenţă între preţul final facturat prevăzut la art. 1 alin. (1) şi (2) şi componentele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b)-d), după caz.

(2) Preţul mediu de achiziţie realizat se calculează de către fiecare furnizor/operator de distribuţie de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice, pentru fiecare lună din perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, şi va include:

a) contravaloarea energiei electrice/gazelor naturale achiziţionate prin toate contractele la termen şi din piaţa de ziua următoare/piaţa intrazilnică, inclusiv contravaloarea gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, precum şi valoarea de transfer între activitatea de producţie şi activitatea de furnizare în cazul producătorilor care furnizează energie electrică/gaze naturale clienţilor finali;

b) contravaloarea dezechilibrului realizat, dar nu mai mult de 5% din contravaloarea energiei electrice/gazelor naturale prevăzută la lit. a).

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 1 preluaţi în regim de ultimă instanţă, furnizorii de ultimă instanţă determină preţul mediu de achiziţie realizat, pentru fiecare lună din perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, şi va include:

a) contravaloarea energiei electrice/gazelor naturale achiziţionate, prin contracte la termen şi din piaţa de ziua următoare/piaţa intrazilnică, inclusiv contravaloarea gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, precum şi valoarea de transfer între activitatea de producţie şi activitatea de furnizare în cazul producătorilor care furnizează energie electrică/gaze naturale, pentru asigurarea consumului clienţilor preluaţi în regim de ultimă instanţă;

b) suma aferentă contravalorii dezechilibrului realizat lunar aferent clienţilor preluaţi în regim de ultimă instanţă.

 

Art. 4

(1) Componenta de furnizare a energiei electrice şi/sau a gazelor naturale este de 73 lei/MWh pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, respectiv 12 lei/MWh pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), componenta de furnizare din preţurile aplicate clienţilor preluaţi în regim de ultimă instanţă este de 80 lei/MWh pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, respectiv 13,5 lei/MWh pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale.

 

Art. 5

(1) În perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, pentru clienţii casnici de energie electrică, cu excepţia celor prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. a) şi b), pentru clienţii noncasnici de energie electrică şi producătorii de energie electrică prevăzuţi la art. 1 alin. (8) şi pentru clienţii noncasnici de gaze naturale, cu excepţia celor prevăzuţi la art. 1 alin. (2) lit. b), preţul final facturat se stabileşte de către fiecare furnizor/operator de distribuţie de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice ca sumă a următoarelor componente, după caz:

a) componenta de achiziţie stabilită în condiţiile prevăzute la art. 6;

b) componenta de furnizare stabilită în condiţiile prevăzute la art. 4;

c) componentele reprezentate de tarifele reglementate/stabilite conform reglementărilor Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în vigoare pe perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru serviciile prestate de către operatorii reţelelor/sistemelor de distribuţie şi transport al energiei electrice/gazelor naturale, inclusiv pentru serviciile prestate de către operatorii depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

d) componentele reprezentate de TVA, accize, contribuţia aferentă schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică utilă, contravaloarea certificatelor verzi aferente sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul contractelor încheiate ulterior intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

(3) La solicitarea clienţilor finali, furnizorii/operatorii de distribuţie de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice pot încheia contracte de furnizare şi în alte condiţii decât cele prevăzute în prezentul articol.”

 

Art. 11

(1) În perioada 1 aprilie 2022-31 octombrie 2022, furnizorii de gaze naturale/producătorii de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice pentru consumul destinat populaţiei în calitate de clienţi direcţi ai producătorilor de gaze naturale, denumiţi în continuare PET client direct, au obligaţia de a constitui în depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale un stoc minim de gaze naturale pentru asigurarea continuităţii şi siguranţei în alimentarea clienţilor săi finali/asigurarea consumului propriu şi suportabilităţii preţului de către aceştia; cantităţile de gaze naturale reprezentând stocurile minime ce urmează a fi înmagazinate de fiecare furnizor/PET vor reprezenta minimum 30% din cantitatea de gaze naturale necesară consumului clienţilor finali din portofoliul propriu/consumului propriu.

(2) Furnizorii de gaze naturale/PET client direct îşi îndeplinesc obligaţia privind constituirea stocului minim de gaze naturale prin:

a) înmagazinarea gazelor naturale în nume propriu, prin încheierea de contracte de înmagazinare subterană a gazelor naturale cu unul dintre titularii licenţei de operare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale; şi/sau

b) încheierea, până la data de 31 octombrie, de contracte de vânzare-cumpărare ce au ca obiect cantităţi de gaze naturale provenite din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, înmagazinate de un alt furnizor de gaze naturale; şi/sau

c) încheierea de contracte de mandat cu un alt furnizor, în vederea înmagazinării gazelor naturale.

 

Art. 14

(1) Pentru acoperirea costurilor suplimentare aferente consumului propriu tehnologic, respectiv consumului tehnologic, generate de creşterea preţurilor pe piaţa angro peste valoarea luată în considerare de autoritatea de reglementare la calculul tarifelor de transport şi distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale din anul 2021, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei modifică tarifele reglementate, cu aplicabilitate începând cu data de 1 aprilie 2022.

(2) Tarifele rezultate ca urmare a aplicării prevederilor alin. (1) nu se modifică în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023.

(3) Pentru operatorii economici titulari de licenţă, prestatori ai serviciilor de transport şi distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, costurile suplimentare finanţate din împrumuturi bancare, realizate în perioada de aplicabilitate a prezentei ordonanţe de urgenţă, destinate achiziţiei de energie electrică şi gaze naturale în vederea acoperirii consumului propriu tehnologic şi, respectiv, consumului tehnologic, faţă de costurile recunoscute de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei în tarife, se vor capitaliza pentru o perioadă de maximum 5 ani şi se recunosc în tarifele reglementate la o rată a rentabilităţii de 50% din rata reglementată de rentabilitate aplicată în perioada a IV-a de reglementare.

(4) Costurile cu energia electrică şi gazele naturale achiziţionate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pentru consumul propriu tehnologic, respectiv consumul tehnologic vor fi incluse în tarifele reglementate, conform metodologiilor Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei.

(5) Tarifele reglementate de transport şi distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale vor fi modificate corespunzător costurilor înregistrate până la data de 31 martie 2023 de operatorii de transport şi distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, într-o perioadă de până la 5 ani, după data de 31 martie 2023.

(6) Producătorii de energie electrică aflaţi în portofoliul statului român, care se supun prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi titularii de acorduri petroliere care produc energie electrică răspund în termen de maximum 5 zile lucrătoare cu oferte de vânzare parţiale sau totale solicitărilor de cumpărare de energie electrică adresate de operatorul de transport şi sistem şi operatorii de distribuţie concesionari, individual sau agregat, direct sau prin platformele dedicate din piaţa organizată. Tranzacţiile încheiate în condiţiile prezentului alineat se iau în considerare la îndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de forma de tranzacţionare.

(7) Producătorii de energie electrică, alţii decât cei prevăzuţi la alin. (6), pot oferta energie electrică în aceleaşi condiţii.

(8) Titularii de acorduri petroliere onshore şi offshore, producători de gaze naturale, răspund în termen de maximum 5 zile lucrătoare cu oferte de vânzare parţiale sau totale solicitărilor de cumpărare de gaze naturale destinate consumului tehnologic adresate de operatorul de transport şi sistem şi operatorii de distribuţie concesionari, individual sau agregat, direct sau prin platformele din piaţa centralizată.

 

Actul modificat Actul modificator

Sumar

O.U.G. nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea O.G. nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării”

(M. Of. nr. 390 din 23 martie 2016; cu modif. și compl. ult.)

O.U.G. nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023

(M. Of. nr. 274 din 22 martie 2022)

 

– modifică: art. 2 alin. (8);

– introduce: art. 11^1.

 

Art. 2 alin. (8)

Vechea reglementare

„(8) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în faza de lichidare a cheltuielilor, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, şi Ministerul Energiei efectuează exclusiv verificări cu privire la concordanţa sumelor totale din situaţiile de plată cu cererile pe propria răspundere depuse de furnizori.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, alin. (8) se modifică și va avea următorul conținut:

(8) Prin derogare de la prevederile art. 2 pct. 33 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în faza de lichidare a cheltuielilor, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, Ministerul Energiei şi Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei efectuează verificări cu privire la concordanţa sumelor totale din situaţiile de plată, numai pe baza cererilor de decontare şi a declaraţiilor pe propria răspundere depuse de furnizorii/operatorii de distribuţie. Fazele ulterioare parcurse ale cheltuielilor bugetare se realizează exclusiv cu privire la sumele aprobate spre decontare, ca urmare a verificărilor realizate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.

 

 

Art. 11^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu următorul cuprins:

Art. 11^1

(1) Verificarea conformităţii cu regulile din materia ajutorului de stat şi/sau de minimis, precum şi din materia IMM-urilor se realizează strict pe baza declaraţiilor pe propria răspundere completate de clienţii finali conform metodologiei stabilite prin procedura de decontare prevăzută la art. 2 alin. (3).

(2) În condiţiile în care, ulterior decontării sumelor aferente schemei de sprijin, Ministerul Energiei constată neconformitatea declaraţiei pe propria răspundere prevăzute la alin. (1) cu normele din materia ajutorului de stat şi/sau de minimis, precum şi din materia IMM-urilor, sumele decontate necuvenit se recuperează potrivit normelor şi termenelor de prescripţie din materia ajutorului de stat şi de minimis.

(3) Structurile din cadrul Ministerului Energiei cu atribuţii în domeniul ajutorului de stat vor lua măsuri de recuperare a ajutorului de stat şi/sau de minimis acordat necuvenit, conform normelor metodologice proprii privind recuperarea ajutoarelor de stat şi/sau de minimis utilizate în mod abuziv sau incompatibile.

 

Totodată, menționăm faptul că art. III alin. (2) din O.U.G. nr. 11/2022 privind modificarea şi completarea Legii nr. 259/2021 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării” se abrogă.